Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Skylake valgte ikke Intel å bare bruke økt tetthet til å få flere transistorer (og dermed bedre ytelse) det brukte også anledningen til å redusere arealet/overflaten på brikken.

En ting som har gått meg hus forbi er at Skylake økte decode/dispatch width fra 4/4 til 5/6 (ifølge Anandtech).

Det er tydeligvis et tegn på at det er lite å hente ytelsesmessig på å øke decode/dispatch ytterligere. Og det forklarer også hvorfor Skylake ikke klokket bedre til tross for en mer moden prosess.

Lenke til kommentar

 

Men er det noen god grunn til at de nye med 14nm overklokker dårligere?

Og hvorfor yter de ikke bedre enn de på 22nm?

 

Man skulle jo tro at man burde få vesentlig bedre ytelse når man kan klemme inn langt flere transistorer på samme overflate?

Vel, transistorene ligger tettere, og det kan gi utfordringer med hensyn på lekkasje av strøm på høye frekvenser.

 

Kaby Lake blir Intel sin siste arkitektur på 14nm før de krymper ned til 10nm, og strengt talt bør prosessorene klokke bedre nå, da Intel kjente mye bedre karakteristikken til 14nm-prosessen når Kaby Lake ble lagt ut.

 

Med Skylake valgte ikke Intel å bare bruke økt tetthet til å få flere transistorer (og dermed bedre ytelse) det brukte også anledningen til å redusere arealet/overflaten på brikken.

 

 

Mener det skal komme Kaby Lake X også.... kanskje 6-kjerner endelig mainstream?

På IDF i forrige uke var det et par Intel-representanter som snakket om 6-kjerner mainstream (LGA 1151) i 2018... Så vi får se... :)

 

 

Hvorfor redusere arealet på brikken?

 

Ønsker man ikke bedre ytelse som det primære elementet i utviklingen av nyere og dyrere CPU-er?

 

6700k blir uansett ikke puttet i laptop-er, så hvorfor skal man spare strøm/varme da?

 

Utviklingen på CPU-fronten har vært en katastrofe etter 3. generasjon.

2. og 3. generasjon var kjempeflotte, men etter dette har det vært nesten total stopp i ytelsesøkning.

 

De ekstra instruksjonene på min 4770k gir meg ingen fordeler over 3770k innen gaming og rendring, så da skulle man heller forventet en ytelsesøkning.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Når tror dere Kaby-lake kommer?

 

Tror dere man kan kjøre vannblokk direkte på die? :p

 

Sansynlig når man har gjort det med 3/4 og skylake serien :)

 

Jeg har EK skruene til EK blokk klare til enhver tid. Direkte kjøling på die er jo konge. Har deliddet 8 cpuer :p

 

 

 

Hva mener du?

 

Har du kjørt kjøling rett på die?

 

Høres jo ut som en drøm :D

Lenke til kommentar

 

 

Når tror dere Kaby-lake kommer?

 

Tror dere man kan kjøre vannblokk direkte på die? :p

 

Sansynlig når man har gjort det med 3/4 og skylake serien :)

 

Jeg har EK skruene til EK blokk klare til enhver tid. Direkte kjøling på die er jo konge. Har deliddet 8 cpuer :p

 

 

 

Hva mener du?

 

Har du kjørt kjøling rett på die?

 

Høres jo ut som en drøm :D

 

Jeg fikk 8-9 grader ned ved å gjøre dette på en 4770K. Så mye å hente.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når tror dere Kaby-lake kommer?

 

Tror dere man kan kjøre vannblokk direkte på die? :p

 

Sansynlig når man har gjort det med 3/4 og skylake serien :)

 

Jeg har EK skruene til EK blokk klare til enhver tid. Direkte kjøling på die er jo konge. Har deliddet 8 cpuer :p

 

 

 

Hva mener du?

 

Har du kjørt kjøling rett på die?

 

Høres jo ut som en drøm :D

 

Jeg fikk 8-9 grader ned ved å gjøre dette på en 4770K. Så mye å hente.

 

 

 

Men hva gjør du da?

 

Delidder du, setter på ny pasta og setter kjøleren rett på die? Tåler overflaten samme trykk som lokket gjør?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Okei, jeg er ikke tøff nok for slikt jeg.

 

Selv om det frister enormt!

Pastaen mellom die og lid på 4770k er fullstendig useless, så jeg vet at jeg har mange grader å hente, men tør rett og slett ikke :p

 

I tillegg har jeg trukket et elendig lodd i silikon-lotteriet.

Min 4770k klarer 4.2GHz på 1.25v.

Måtte kjøre opp VCORE til 1.38v tidligere for å klare 4.5GHz men så ble den degradert etter 6 måneder  :(

 

Temperaturen var aldri over 85C.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

i7-7700K dukker opp i SiSoft Sandra-databasen:

 

126a.jpg

 

Ellers fra Guru3D:

 

- The Core i7-7700K scored 151.94 GOPS

- Its "Processor Multimedia" score yielded is 379.8 Mpix/s.

- One interesting thing to not is that the processor indicates another / new chipset. That would be the Z270 chipset, however if should support existing LGA1151 chips.

 

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-7700k-kaby-lake-spotted-in-sisoft-sandra-database.html

Endret av C64C
Lenke til kommentar

1.38v på 4770K er ekstremt mye. Mer overraskende at det ikke var mer enn 85 grader... 

 

Ja vet, har vært veldig uheldig med den chippen.

 

Har 212 EVO kjøler med Enermax Twister Pressure samt 4 ekstra vifter for sirkulasjon så kjølingen skal være ganske ok.

 

EDIT: Men noen som kan forklare hvorfor delidding utgjør så stor forskjell?

Legger intel på elendig kjølepasta? Hvis ja, hvorfor gjør de det? Vil de ikke demonstrere gode prosessorer?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hvis en CPU kan være 5-10 grader kaldere ved å bruke en bedre pasta så burde de vel gjøre det uansett?

 

Det koster omtrent ingenting for Intel å gjøre det, så hvorfor ikke? Jo kaldere prosessoren er, jo lenger holder den uavhengig av overklokking.

 

Og jo, de lager tydeligvis CPU-ene for overklokking når det reklameres med at K-modellene har ulåst multiplikator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...