Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Feil tråd å dele i, men er så fornøyd nå at jeg må fortelle det til noen :D

 

Har vært superheldig i silisiumlotteriet denne gangen. Klarte 4.9GHz på 1.34v på luft med min nye 4790K!

 

Skal sette den på vann, så jeg har kjørt den ned til 4.6GHz og 1.225v så den går kaldt og fint frem til da.

Drømmen hadde jo vært 5GHz, men antar at jeg ikke klarer annet enn å boote på 5GHz. Men kan jo hende at jeg virkelig har trukket vinnerloddet, tiden får vise :D

 

EDIT: Da var vannkjøling bestilt :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Krysser fingrene for at vi forbrukere endelig kan bryte 5Ghz grensen med "standard" maskinvare med Kaby.

 

https://www.mobipicker.com/intel-kaby-lake-overclocking-result-leaks/

 

 

Det trodde vi med 4790k også, men bare 0.1% klarte 5ghz under 1.35v  :thumbdown:

 

 

Kjipt hvis man klarer 4900 stabilt da...100 Mhz unna det magiske tallet :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Core i7-7700K klokket til 6.7GHz på LN2, i5-7600K til 5.1GHz på luft.

 

i5-7600K med ASUS Maximus VIII Gene. Multiplier x40, bus speed 127.51MHz og 1.504v.

 

i7-7700K antatt til 370 dollar.

 

i5-7600K antatt til 250 dollar.

 

Intel-Core-i5-7600K-5.1-GHz-Air-Kaby-Lak

Mer på:

 

http://www.tweaktown.com/news/54528/core-i7-7700k-hits-6-7ghz-ln2-i5-7600k-5-1ghz-air/index.html

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Core i7-7700K klokket til 6.7GHz på LN2, i5-7600K til 5.1GHz på luft.

 

i5-7600K med ASUS Maximus VIII Gene. Multiplier x40, bus speed 127.51MHz og 1.504v.

 

1.504v ja...ikke akkurat noen safe 24/7 setting. Lurer på hva den klarer med 1.35-1.38v. Sannsynligvis ikke noe bedre enn 6600K/6700K.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har et spørsmål om kjøling som jeg ikke helt forstår.

 

Jeg har nylig fått meg en 4790K som jeg har satt på vann (se øverste innlegg på denne siden).

 

Det jeg ikke helt skjønner er at når CPU er 75C så er vanntemperaturen på ca 30 grader eller rett over. Etter 10 minutter så har vesken blitt 37 grader ish og cpu ligger da på rundt 87-91 grader. Dette klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Når vannblokken har et tynt lag med kobber og leder varme veldig godt, så burde ikke prosessoren klare å bli veldig mye varmere enn vannet. Jeg ville tippet 10-15 grader maks.

 

Jeg har rengjort CPU og vannblokk med alkohol og har brukt Noctua NT-H1 kjølepasta, og har brukt et relativt høyt monteringstrykk for maksimal kontakt.

 

Kan det være at varmeoverføringen mellom Die og IHS virkelig er så elendig?

 

 

Bygde nettopp ny maskin for en kamerat med 6600K. Kjøler den med en EVO 212. Overklokket til 4.7GHz på 1.3v og den ligger og koser seg på rundt 72-74 grader med large FFT's i P95. På en 212!

 

Mens jeg kjører min 4790K på vann og ligger på 90 grader (etter 10-15 min)... Klarer virkelig ikke å forstå dette.

 

EDIT: Sorry for ot, men virker ikke som det er noe særlig aktivitet rundt CPU andre plasser på forumet.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har et spørsmål om kjøling som jeg ikke helt forstår.

 

Jeg har nylig fått meg en 4790K som jeg har satt på vann (se øverste innlegg på denne siden).

 

Det jeg ikke helt skjønner er at når CPU er 75C så er vanntemperaturen på ca 30 grader eller rett over. Etter 10 minutter så har vesken blitt 37 grader ish og cpu ligger da på rundt 87-91 grader. Dette klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Når vannblokken har et tynt lag med kobber og leder varme veldig godt, så burde ikke prosessoren klare å bli veldig mye varmere enn vannet. Jeg ville tippet 10-15 grader maks.

 

Jeg har rengjort CPU og vannblokk med alkohol og har brukt Noctua NT-H1 kjølepasta, og har brukt et relativt høyt monteringstrykk for maksimal kontakt.

 

Kan det være at varmeoverføringen mellom Die og IHS virkelig er så elendig?

 

 

Bygde nettopp ny maskin for en kamerat med 6600K. Kjøler den med en EVO 212. Overklokket til 4.7GHz på 1.3v og den ligger og koser seg på rundt 72-74 grader med large FFT's i P95. På en 212!

 

Mens jeg kjører min 4790K på vann og ligger på 90 grader (etter 10-15 min)... Klarer virkelig ikke å forstå dette.

 

EDIT: Sorry for ot, men virker ikke som det er noe særlig aktivitet rundt CPU andre plasser på forumet.

 

Ja den er elendig siden kjernen er så utrolig liten. Er jo en grunn for at flere her inne inkludert meg delidder 3770k/4770k/4790k/skylake :)

 

Når jeg hadde 1150 og 1155 plattformen kjørte jeg vannblokk direkte på "DIE", altså uten IHS :)

 

Men hvorfor i granskauen folk tester med prime 95 for å teste temperatur er for meg helt underlig. Hvilke programmer/spill lager så mye varme uansett. Dermed er det jo ikkje noe mening å teste med prime 95... ?

 

Guffa under noen 3770/4770 etc er faktisk helt skandale. Mange opplever å droppe 10 grader bare ved å bytte til annen kjølepasta under IHS. Jeg bruker alltid Gelid extreme, fordi den leder ikkje strøm og er lett å påføre/ta av igjen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Har et spørsmål om kjøling som jeg ikke helt forstår.

 

Jeg har nylig fått meg en 4790K som jeg har satt på vann (se øverste innlegg på denne siden).

 

Det jeg ikke helt skjønner er at når CPU er 75C så er vanntemperaturen på ca 30 grader eller rett over. Etter 10 minutter så har vesken blitt 37 grader ish og cpu ligger da på rundt 87-91 grader. Dette klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Når vannblokken har et tynt lag med kobber og leder varme veldig godt, så burde ikke prosessoren klare å bli veldig mye varmere enn vannet. Jeg ville tippet 10-15 grader maks.

 

Jeg har rengjort CPU og vannblokk med alkohol og har brukt Noctua NT-H1 kjølepasta, og har brukt et relativt høyt monteringstrykk for maksimal kontakt.

 

Kan det være at varmeoverføringen mellom Die og IHS virkelig er så elendig?

 

 

Bygde nettopp ny maskin for en kamerat med 6600K. Kjøler den med en EVO 212. Overklokket til 4.7GHz på 1.3v og den ligger og koser seg på rundt 72-74 grader med large FFT's i P95. På en 212!

 

Mens jeg kjører min 4790K på vann og ligger på 90 grader (etter 10-15 min)... Klarer virkelig ikke å forstå dette.

 

EDIT: Sorry for ot, men virker ikke som det er noe særlig aktivitet rundt CPU andre plasser på forumet.

 

Ja den er elendig siden kjernen er så utrolig liten. Er jo en grunn for at flere her inne inkludert meg delidder 3770k/4770k/4790k/skylake :)

 

Når jeg hadde 1150 og 1155 plattformen kjørte jeg vannblokk direkte på "DIE", altså uten IHS :)

 

Men hvorfor i granskauen folk tester med prime 95 for å teste temperatur er for meg helt underlig. Hvilke programmer/spill lager så mye varme uansett. Dermed er det jo ikkje noe mening å teste med prime 95... ?

 

Guffa under noen 3770/4770 etc er faktisk helt skandale. Mange opplever å droppe 10 grader bare ved å bytte til annen kjølepasta under IHS. Jeg bruker alltid Gelid extreme, fordi den leder ikkje strøm og er lett å påføre/ta av igjen.

 

 

 

Okei, takk for godt svar.

Var det jeg trodde, men godt å få bekreftelse.

Ble litt deppet når jeg følte jeg ikke fikk kontroll selv med vannkjøling.

 

Prime95 bruker jeg for stabilitetstest når jeg overklokker, men også for å se hvor kapabel kjølingen er.

Det var selvfølgelig en stor forbedring fra 212 som gav 99 grader instant og throttling. Men irriterer meg at jeg fortsatt ikke får helt kontroll på temperaturene.

 

Siden 4790K-en er helt ny så tør jeg egentlig ikke å delidde. Hadde tenkt å delidde min gamle 4770K da den kokte på 99 grader på 4.2GHz, og jeg følte den skulle dø. Men nå som jeg har en ny 4790K med ny garanti etc så er jeg litt for pinglete :(

Lenke til kommentar

 

Vel ingen behov for å delidde min 6600K Skylake da Nizzen. Har den på 4500 Mhz og 1.35v med en Noctua U12S kjøler. Siden den står i en HTPC, så har jeg ikke følt behov for høyere OC enn det. Temps er under kontroll.

 

Hva ville du oppnå med denne posten?

 

 

Et øyeblikk der tanker og ord på tastaturet ble meningsløst? :p

Lenke til kommentar

Nå må kaby komme snart!  :grumpy: 

Trodde ikke min [email protected] var bottleneck i BF1, men det er den på 64players maps.

GPU load er 95-100% med 24 players, men kun 70-80% på 64 players, det må være CPU bottleneck. 

 

Har godt over 100FPS uansett, men tanken på at at CPU hindrer GPU gjør meg gal! 

 

Og du vil ha en 4 kjerner cpu igjen? :p Hva slags minne har du da?

Lenke til kommentar

 

Nå må kaby komme snart!  :grumpy: 

Trodde ikke min [email protected] var bottleneck i BF1, men det er den på 64players maps.

GPU load er 95-100% med 24 players, men kun 70-80% på 64 players, det må være CPU bottleneck. 

 

Har godt over 100FPS uansett, men tanken på at at CPU hindrer GPU gjør meg gal! 

 

Og du vil ha en 4 kjerner cpu igjen? :p Hva slags minne har du da?

 

 

Jeg må ikke ha Kaby, tenker bare at 7700k vil gi meg mest ytelses til gaming til en ok pris. 

 

Kjøpte nytt minne til BF1 release. 

https://www.komplett.no/product/794946/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-pro-ddr3-2400mhz-16gb

 

Testet litt nå og merker også at spillet ikke flyter like bra på 64p maps. På små maps får jeg "Overwatch feeling"(300fps) når jeg rister bilde og snur meg raskt frem og tilbake. 

FPS 64p = 100-150

FPS 24p = 120-180

 

Grafikk: Slått av Ambient oc og Motion Blur, resten på HIGH. 

I driveren: Gsync On, Vsync: Fast 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...