Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida sant det, men om du slipper unna tollen så er det jo litt å spare. Det greieste med å kjøpe brukt (såfremt selger er ærlig) er OC-tallene. Kjøper man en chip som en selger kjører feks 4.9GHz på så får du jo en god chip hvertfall. Det er sinnsyke forskjeller på batchene til intel.

 

Det er store forskjeller på kjølepastaen også. Ser at noen 4790K blir 90 grader på 1.35v, mens andre blir 70 grader med samme volt og tilnærmet samme kjøling. De som kjøler best er ofte de som har en nøyaktig pålimt IHS. Det finnes noen man ikke klarer å delidde med kniv fordi IHS er så slett med kretskortet at kniven ikke kommer mellom. Disse kjøler ofte bedre fordi IHS ligger tettere på DIE enn de som har bittelitt klaring mellom kretskort og IHS (de man får stanley kniven under).

 

Håper dette blir bedre med 7700K. Men personlig så venter jeg nok til 8700K om 1-2 år da jeg regner med 7700K vil være mer eller mindre lik 6700K i ytelse. Får håpe 8700K kommer seg ned på 10nm :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Neida sant det, men om du slipper unna tollen så er det jo litt å spare. Det greieste med å kjøpe brukt (såfremt selger er ærlig) er OC-tallene. Kjøper man en chip som en selger kjører feks 4.9GHz på så får du jo en god chip hvertfall. Det er sinnsyke forskjeller på batchene til intel.

 

Det er store forskjeller på kjølepastaen også. Ser at noen 4790K blir 90 grader på 1.35v, mens andre blir 70 grader med samme volt og tilnærmet samme kjøling. De som kjøler best er ofte de som har en nøyaktig pålimt IHS. Det finnes noen man ikke klarer å delidde med kniv fordi IHS er så slett med kretskortet at kniven ikke kommer mellom. Disse kjøler ofte bedre fordi IHS ligger tettere på DIE enn de som har bittelitt klaring mellom kretskort og IHS (de man får stanley kniven under).

 

Håper dette blir bedre med 7700K. Men personlig så venter jeg nok til 8700K om 1-2 år da jeg regner med 7700K vil være mer eller mindre lik 6700K i ytelse. Får håpe 8700K kommer seg ned på 10nm :)

 

Man delidder da ikkje med kniv...

 

Slik gjorde jeg det i garasjen. Har gjort det med 8 stk cpuer :)

 

https://www.dropbox.com/s/ot0mrf5mp6hkkdi/20130730_223328.mp4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Neida sant det, men om du slipper unna tollen så er det jo litt å spare. Det greieste med å kjøpe brukt (såfremt selger er ærlig) er OC-tallene. Kjøper man en chip som en selger kjører feks 4.9GHz på så får du jo en god chip hvertfall. Det er sinnsyke forskjeller på batchene til intel.

 

Det er store forskjeller på kjølepastaen også. Ser at noen 4790K blir 90 grader på 1.35v, mens andre blir 70 grader med samme volt og tilnærmet samme kjøling. De som kjøler best er ofte de som har en nøyaktig pålimt IHS. Det finnes noen man ikke klarer å delidde med kniv fordi IHS er så slett med kretskortet at kniven ikke kommer mellom. Disse kjøler ofte bedre fordi IHS ligger tettere på DIE enn de som har bittelitt klaring mellom kretskort og IHS (de man får stanley kniven under).

 

Håper dette blir bedre med 7700K. Men personlig så venter jeg nok til 8700K om 1-2 år da jeg regner med 7700K vil være mer eller mindre lik 6700K i ytelse. Får håpe 8700K kommer seg ned på 10nm :)

 

Man delidder da ikkje med kniv...

 

Slik gjorde jeg det i garasjen. Har gjort det med 8 stk cpuer :)

 

https://www.dropbox.com/s/ot0mrf5mp6hkkdi/20130730_223328.mp4

 

 

 

Nei skrekk og gru!!!! :D :D

 

Jeg går for kniv der det er mulig. Det er det tryggeste, hvis man bare tar seg god tid og ikke kutter av litt vrms :D

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Neida sant det, men om du slipper unna tollen så er det jo litt å spare. Det greieste med å kjøpe brukt (såfremt selger er ærlig) er OC-tallene. Kjøper man en chip som en selger kjører feks 4.9GHz på så får du jo en god chip hvertfall. Det er sinnsyke forskjeller på batchene til intel.

 

Det er store forskjeller på kjølepastaen også. Ser at noen 4790K blir 90 grader på 1.35v, mens andre blir 70 grader med samme volt og tilnærmet samme kjøling. De som kjøler best er ofte de som har en nøyaktig pålimt IHS. Det finnes noen man ikke klarer å delidde med kniv fordi IHS er så slett med kretskortet at kniven ikke kommer mellom. Disse kjøler ofte bedre fordi IHS ligger tettere på DIE enn de som har bittelitt klaring mellom kretskort og IHS (de man får stanley kniven under).

 

Håper dette blir bedre med 7700K. Men personlig så venter jeg nok til 8700K om 1-2 år da jeg regner med 7700K vil være mer eller mindre lik 6700K i ytelse. Får håpe 8700K kommer seg ned på 10nm :)

 

Man delidder da ikkje med kniv...

 

Slik gjorde jeg det i garasjen. Har gjort det med 8 stk cpuer :)

 

https://www.dropbox.com/s/ot0mrf5mp6hkkdi/20130730_223328.mp4

 

Der snakker vi, men du må nesten forklare litt nærmere. Ikke så lett å se på filmen hvor du slår og hvordan den er festet. 

Lenke til kommentar

Du setter heatspreaderen fast i tvingen siden den er metall.

Tre er vel mye mykere enn PCB'en som chippen er så om du er noe forsiktig burde det gå greit :)

 

Helt riktig. Dette er vel den sikreste måten både for cpu OG fingrer. Det er faktisk like lett som det ser ut som. Man kan sette en liten tapebit på pcb og over på "lokket" om man er redd for at selve cpuen skal fyke av, og ned på gulvet :p

Lenke til kommentar

 

Du setter heatspreaderen fast i tvingen siden den er metall.

Tre er vel mye mykere enn PCB'en som chippen er så om du er noe forsiktig burde det gå greit :)

 

Helt riktig. Dette er vel den sikreste måten både for cpu OG fingrer. Det er faktisk like lett som det ser ut som. Man kan sette en liten tapebit på pcb og over på "lokket" om man er redd for at selve cpuen skal fyke av, og ned på gulvet :p

 

 

Teste dette om nye cpu`n blir varm, ser ut som en grei skuring. Regner med dere limer heatspreaden med bitte litt silikon ved montering. Foreslår vi flytter oss til 6700/660 tråden for videre diskusjon rundt Haswell. 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1667781

Lenke til kommentar

 

Jeg har bestilt Rockit88 delidding kit: https://www.youtube.com/watch?v=bwg0HRw17lY.

Prøvde Nizzen sin metode den gang 4770K kom ut på markedet, kløvde hele PCBen :realmad: Jupp den overlevde ikke!

 

Den så jo helt fantastisk ut :)

 

Er det mye å hente på å bruke flytende metall istedenfor en god kjølepasta som Noctua NT-H1?

 

Gelid extreme er god nok i haugevis, samt at den ikkje leder strøm. Skal man bruke flytende metall under lokket, så må man tyvlåne blank neglelakk av kjerringa, for å pensle rundt core. Ellers kan det bli kortslutning gitt ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har bestilt Rockit88 delidding kit: https://www.youtube.com/watch?v=bwg0HRw17lY.

Prøvde Nizzen sin metode den gang 4770K kom ut på markedet, kløvde hele PCBen :realmad: Jupp den overlevde ikke!

 

Den så jo helt fantastisk ut :)

 

Er det mye å hente på å bruke flytende metall istedenfor en god kjølepasta som Noctua NT-H1?

 

Gelid extreme er god nok i haugevis, samt at den ikkje leder strøm. Skal man bruke flytende metall under lokket, så må man tyvlåne blank neglelakk av kjerringa, for å pensle rundt core. Ellers kan det bli kortslutning gitt ;)

 

 

Jeg har en Gelid Extreme men liker den ikke. Klarer ikke å spre det jevnt hverken med finger eller med den medfølgende "spaden".

 

Og den er såpass tykk at jeg er redd for at den ikke klemmes flatt og langt nok ut i kantene hvis jeg bare legger på en larve og trykker med IHS (eller kjøler om jeg skal bruke den mellom kjøler og IHS).

 

Hva er din erfaring her?

 

Ser at Noctua NT-H1 ligger rundt 2 grader bak Gelid så da har det vel ikke så mye å si uansett?

Liker Noctuaen da den er veldig myk og sprer seg lett og jevnt utover overflaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...