Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

En annen ting: Jeg får ikke til å undervolte CPU. I Bios kan man velge mellom adaptive og override. Hvis jeg setter på override, så står det på siden at den kan være fra -500mV til +500mV. Jeg får ikke til å sette den negativ... Det går ikke å sette -(tegn) forran, og hvis jeg bruker +/- knappene på tastaturet, så går den bare fra 0-500. 


Hvordan kan jeg undervolte da?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For jeg har Asus v1v i dag ganske gammel og vet det skal minimalt til plast knekker om noe tungt står oppå laptopen blir fort riper også.

Så antar multicom laptopene er i samme klasse kvalitetmessig.En del har fått skjermhengslene å ryke det er ganske utrolig.

 

Lurer på når RX 480 kommer til multicom laptopene.

Eventuelt hurtiglader?

 

Finnes det batter\lader hos https://altitec.no/ hvis det skulle ryke?

antar det funger med uorginale?

Lenke til kommentar

En annen ting: Jeg får ikke til å undervolte CPU. I Bios kan man velge mellom adaptive og override. Hvis jeg setter på override, så står det på siden at den kan være fra -500mV til +500mV. Jeg får ikke til å sette den negativ... Det går ikke å sette -(tegn) forran, og hvis jeg bruker +/- knappene på tastaturet, så går den bare fra 0-500.

Hvordan kan jeg undervolte da?

last ned intel xtu :) noen backer ut på -80 undervolt mens andre -185. Begge deler utgjør 2-8C lavere temp og mindre cpu viftestøy. Et problem med 1060-utgaven av P651 er at ljølepipene er separate, dvs vifta på gpu kan ikke avlaste cpu og omvendt. På P670 og P651 med 1070 er de kobla sammen og undervolt vil kunne redusere gputemp og støy.
Lenke til kommentar

For jeg har Asus v1v i dag ganske gammel og vet det skal minimalt til plast knekker om noe tungt står oppå laptopen blir fort riper også.

Så antar multicom laptopene er i samme klasse kvalitetmessig.En del har fått skjermhengslene å ryke det er ganske utrolig.

 

Lurer på når RX 480 kommer til multicom laptopene.

Eventuelt hurtiglader?

 

Finnes det batter\lader hos https://altitec.no/ hvis det skulle ryke?

antar det funger med uorginale?

jeg synes byggekvalitet er meget bra. Mye metall. RX480 kommer nok ikke i tradisjonell utgave til laptop pga for høyt strømtrekk. Den trekker like mye strøm som det langt raskere 1070. Har mer tro på RX470 som bruker omtrent like mye strøm som 1060 :) Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

 

En annen ting: Jeg får ikke til å undervolte CPU. I Bios kan man velge mellom adaptive og override. Hvis jeg setter på override, så står det på siden at den kan være fra -500mV til +500mV. Jeg får ikke til å sette den negativ... Det går ikke å sette -(tegn) forran, og hvis jeg bruker +/- knappene på tastaturet, så går den bare fra 0-500.

Hvordan kan jeg undervolte da?

last ned intel xtu :) noen backer ut på -80 undervolt mens andre -185. Begge deler utgjør 2-8C lavere temp og mindre cpu viftestøy. Et problem med 1060-utgaven av P651 er at ljølepipene er separate, dvs vifta på gpu kan ikke avlaste cpu og omvendt. På P670 og P651 med 1070 er de kobla sammen og undervolt vil kunne redusere gputemp og støy.

 

Er det mulig å undervolte GPU også?

Lenke til kommentar

 

 

En annen ting: Jeg får ikke til å undervolte CPU. I Bios kan man velge mellom adaptive og override. Hvis jeg setter på override, så står det på siden at den kan være fra -500mV til +500mV. Jeg får ikke til å sette den negativ... Det går ikke å sette -(tegn) forran, og hvis jeg bruker +/- knappene på tastaturet, så går den bare fra 0-500.

Hvordan kan jeg undervolte da?

last ned intel xtu :) noen backer ut på -80 undervolt mens andre -185. Begge deler utgjør 2-8C lavere temp og mindre cpu viftestøy. Et problem med 1060-utgaven av P651 er at ljølepipene er separate, dvs vifta på gpu kan ikke avlaste cpu og omvendt. På P670 og P651 med 1070 er de kobla sammen og undervolt vil kunne redusere gputemp og støy.

Er det mulig å undervolte GPU også?
Ikke via program såvidt jeg vet. AMD støtter, men ikke nvidia.
Lenke til kommentar

Jeg har undervoltet mitt GTX 1080 fra 1050mv til 900mv. Dette er i en desktop.

 

Last ned MSI afterburner. Trykk CTRL + F og sett den på gitt hastighet ved gitt spenning. Trykk deretter CTRL + L for å låse til akkurat den spenningen og hastigheten.

 

Ulempen er at kortet vil konstant kjøre på f.eks 2000 mhz og vil ikke klokke ned.

Takk for tips. Litt kjipt på bærbar. Går det an å knytte profiler på afterburn mot program/spill?
Lenke til kommentar

En liten digresjon fra debatten over, det beklager jeg!

 

Men:

 

Siden jeg nå har fått beskjed om å vente til slutten av Oktober med å se snurten av P775 maskina jeg bestilte fra Multicom, har jeg begynt å lure på om jeg skal gå for en P670 maskin med 6820HK og 1070 istedet. 

 

Har nå sittet en stund og lett etter og lest reviews av laptops med 6820hk prosessoren og 6700k prosessoren. 6820hk er vel det som regnes for den kraftigste laptop prosessoren, men satt opp mot 6700k blir den smadret.

 

På papiret vel og merke.

 

Men er dette egentlig tilfelle når man er på en bærbar platform? Klarer en P775 å utnytte tuboen i en 6700k og unngå throttle?

P775 har jo også gtx 1080 skjermkort som også blir varmere en gtx 1070 i tillegg. 

 

Hvis P775 ikke klarer å utnytte kraften i delene sine, kan det da tenkes at man får mer for pengene hvis jeg går for en P670 istedet med tanke på ytelse?

Lenke til kommentar

En liten digresjon fra debatten over, det beklager jeg!

 

Men:

 

Siden jeg nå har fått beskjed om å vente til slutten av Oktober med å se snurten av P775 maskina jeg bestilte fra Multicom, har jeg begynt å lure på om jeg skal gå for en P670 maskin med 6820HK og 1070 istedet. 

 

Har nå sittet en stund og lett etter og lest reviews av laptops med 6820hk prosessoren og 6700k prosessoren. 6820hk er vel det som regnes for den kraftigste laptop prosessoren, men satt opp mot 6700k blir den smadret.

 

På papiret vel og merke.

 

Men er dette egentlig tilfelle når man er på en bærbar platform? Klarer en P775 å utnytte tuboen i en 6700k og unngå throttle?

P775 har jo også gtx 1080 skjermkort som også blir varmere en gtx 1070 i tillegg. 

 

Hvis P775 ikke klarer å utnytte kraften i delene sine, kan det da tenkes at man får mer for pengene hvis jeg går for en P670 istedet med tanke på ytelse?

Jeg har P651 med 6820HK og 1060. CPU lager noe varme, har vel målt maks 78oC under stress-test, med 100% last på alle kjerner, og 3,2GHz (maks turbo) hele tiden. Har aldri sett at CPU har klokket ned fra maks turbo med unntak av i Prime95, men det får det aller meste til å slite...

 

Edit: Ser nå du siktet til 6700k som i dekstop-cpu, vet ikke så mye om den i laptoper, men for spillytelse, så er det jo hovedsakelig GPU som holder igjen etter min erfaring.

Endret av Fairlight
Lenke til kommentar

CPU throttler ikke på min selv på høy last etter undervolting. Når jeg spilelr far cry 4 som er det som krever mest av cpu\gpu så ender cpu opp på rundt 70C og gpu 77C etter et par timer spilling, CPU throttler ikke og utnytter turboen godt, GPU throttler ikke, men kjører litt lavt på turboen.

Du har GTX 1070, right? Virker som mitt 1060 ligger 0-20MHz under max turbo i bla No Mans Sky. Så tilnæmet maks hele tiden.

Hvor mye unna max turbo får du når det er mye stress / temp?

Endret av Fairlight
Lenke til kommentar

Ja. Har 1070. På max stress med formark og prime 95 går gpu ned til 12-1300, dvs lett throttling. I spill ligger den typisk på 1530-1911. I lette spill som Skyrim kan den ligge på 1911 hele tiden. I Far cry 4 ned mot under 1600. Fallout typisk 1600-1800. Temp i skyrim ca 50-60. I Fallout varierer det mye, men etter flere timers spilling i krevende områder går temp opp til såvidt over 70C og turbo synker til rundt 1600-1700. I Far cry kommer temp over 75C og da går den litt under 1600. Temp styrer turbo, noe som er logisk :)

Lenke til kommentar

Ja. Har 1070. På max stress med formark og prime 95 går gpu ned til 12-1300, dvs lett throttling. I spill ligger den typisk på 1530-1911. I lette spill som Skyrim kan den ligge på 1911 hele tiden. I Far cry 4 ned mot under 1600. Fallout typisk 1600-1800. Temp i skyrim ca 50-60. I Fallout varierer det mye, men etter flere timers spilling i krevende områder går temp opp til såvidt over 70C og turbo synker til rundt 1600-1700. I Far cry kommer temp over 75C og da går den litt under 1600. Temp styrer turbo, noe som er logisk :)

Hmm, virker da som 1070 utnytter turbo litt dårligere enn 1060, full forståelig med tanke på at det yter noe slikt som 50% bedre og må nødvendigvis lage mer varme da :)

Ellers virker temperaturene dine noe høyere enn mine som nok forklarer litt mer variasjon i frekvensen. Virker som om kjøleløsningen med kombinert GPU og CPU fungerer bedre enn min separate da, fordi du har mye mer varme som skal fjernes og har bare noen får grader høyere temperaturer.

Lenke til kommentar

Ja, chassis er i grenseland tynt for 1070. Jeg hadde 17,3". med 1060 ei uke før jeg brukte angrefristen pga at den ble for stor for meg. Den er vell den eneste av P651\P670 som hadde et chassis og kjøling godt tilpassa skjermkortet. Den utnytta turboen bedre enn P651 og 1060 pga delt heatpipe, chassis er og 5 mm tykkere. Turboen var aktiv så og si hele tiden, ofte godt over 1700 MHz. I Unigine heaven extreme greide den 74-76 fps, mens den du har ligger vell rundt 70-72. I 3Dmark timespy fikk den 3750, også et stykke over P651\1060. Temp på CPU\GPU lå ca 5C lavere enn min og GPU lå. Støynivået var også merkbart lavere. Skulle ønske P651 med 1060 hadde delt sammenkobla kjøleløsning den og, det hadde den passa bra til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...