Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

 

 

Vurderer å kjøpe P651R med 1070. Kan noen bare si kjapt om hvordan lydnivået og temperaturene er, tenker da idle og gaming? Også evt spillytelse om noen kunne vært så kule

 

Edit: vet noen hvor mange hz skjermen er?

Den støyer litt, ifølge tester av tilsvarende maskin med 17.3 skjerm og identisk kjøleløsning så må du regne med 48-49 dB i krevende spill, litt høyt, men akseptabelt i min verden. Temp gpu i spill ligger på f.eks 50C i Skyrim, 72C i fallout 4 og 77C i Far cry 4. Temp cpu omtrent det samme, men 5-20C lavere med undervolt.
bare jeg som syntes de temperaturene hørtes veldig høye ut?

 

Ifølge tester at desktopvariantene av 1070 så er temp på nærmere 80C under last helt normalt. Cut-off er på 95C så Nvidia har tydeligvis økte varmetoleransen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike temperaturer er fine i en gaming laptop; det har vært mer vanlig med gpu-temper opp i 80-tallet i krevende spill. Men selv ikke det er særlig skummelt. Hvis gpu temp ligger mer eller mindre konstant i 90 grader eller mer, kan man begynne å bekymre seg for litt kortere levetid på grafikkprosessoren eller grafikkminnet ...

Dagens skjermkort begynner å klokke seg selv ned hvis slike temperaturer nås uansett, så et direkte svidd skjermkort begynner å bli nokså uvanlig. Men det kan selvsagt forekomme under særs uheldige omstendigheter. Eller hvis man driver og overklokker uten å ha særlig peiling på hva man driver med.

Det virker som om det oftere er prosessortempen som er problematisk i gaming laptoper nå for tiden, men prosessoren kan operere opp til 105 grader (ca) uten å ta særlig skade, har jeg hørt.

 

F.eks i min (P651RE med GTX 970M) kommer gpu aldri opp i noe særlig over 70, mens prosessoren kan bikke opp i 80-tallet, i korte øyeblikk.

 

Uansett vil jeg anbefale at man alltid har kontroll på temperaturene i en gaming laptop, ved å bruke egnet software som f.eks HWInfo64 eller lignende. Selv har jeg "live" temperaturer på cpu og gpu oppe på min skjerm nr. 2 til enhver tid. (Rainmeter widgets som er koblet til sensorene via HWInfo64).

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres det ikke så bra ut.

Da en god gaming Pc

 

F.eks fremtidige:

Lurer på hvor varmt en laptop konkurent blir her.

Da hvis det er tilfelle skjermkort på laptop særlig GTX 1070 eller kraftigere.

Eller Intel® Core i7-6820HK eller kraftigere blir ekstremt varmt hvis de overklokkes?

 

Da jeg tror det fysisk er mulig på pcen over å ha ca 32 desibel støy i gaming.

Laptop gir nesten dobbelt støy.

 

Noen som har erfaringer med:

CM Storm SF-19 på multicom laptop?

Om slik bør man gå for hvis man vil spille\overklokke laptopen?

Eller er laptopen for dårlig konstuert til dette har noe effekt?

 

Da laptopen må ha gitter:

900d_front_grill_case_gaming_pc_mod_mnpc

På undersiden for noe slik skal ha noe effekt, dermed blir det vanskeligere å oppgradere og maskinen tåler mindre utendørs bruk om vinteren? For irriter meg veldig det ikke finnes laptoper som kan settes på slik kjøling ved heftig bruk?

Men samtidig kan droppe dette ved lett bruk. Tilsvarende Laptop Docking Station.

 

Da selv:

2pcs DC 12V 3Pin 4Pin LED Red Brushless Cooling Case Fan 14cm 140mm 140x140x25mm

En for skjemkort og en for CPU bør gi laptopen vesentlig kaldere tempratur?

Synd denne ikke kan settes til 500 RPM. Men selv på maks hastighet bør den være ganske så stillegående under 20 desbel normalsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da var min P670R kommet i hus! http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p670r-173-full-hd/cat-p/c1000042/p10634584

 

Drivere og alt ser ut til å fungere godt og bra! Skal begynne ytelse og stresstest i kveld tenker jeg! :)

 

Det jeg lurer litt på, er det noe vits at den skal drive å bytte frem og tilbake mellom skjermkortene hele tiden? Tror windows ville føltes litt mer fluid hvis den bare kjørte på skjermkortet hele tiden. Hva tenker dere med erfaring om dette?

Lenke til kommentar

Da var min P670R kommet i hus! http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p670r-173-full-hd/cat-p/c1000042/p10634584

 

Drivere og alt ser ut til å fungere godt og bra! Skal begynne ytelse og stresstest i kveld tenker jeg! :)

 

Det jeg lurer litt på, er det noe vits at den skal drive å bytte frem og tilbake mellom skjermkortene hele tiden? Tror windows ville føltes litt mer fluid hvis den bare kjørte på skjermkortet hele tiden. Hva tenker dere med erfaring om dette?

 

Du mener Optimus/MSHybrid mode. Nei, jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. Dessuten vil ikke G-Sync fungere dersom du bruker denne funksjonen. Dersom ikke batterisparing er en viktig prioritet, så er det ikke noe særlig poeng i det. Hvis man er ute og reiser og ikke tilsluttet strømnettet, er det jo en grei sak å sette den over i Optimus ... men ellers; nei.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

Da var min P670R kommet i hus! http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p670r-173-full-hd/cat-p/c1000042/p10634584

 

Drivere og alt ser ut til å fungere godt og bra! Skal begynne ytelse og stresstest i kveld tenker jeg! :)

 

Det jeg lurer litt på, er det noe vits at den skal drive å bytte frem og tilbake mellom skjermkortene hele tiden? Tror windows ville føltes litt mer fluid hvis den bare kjørte på skjermkortet hele tiden. Hva tenker dere med erfaring om dette?

 

Du mener Optimus/MSHybrid mode. Nei, jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. Dessuten vil ikke G-Sync fungere dersom du bruker denne funksjonen. Dersom ikke batterisparing er en viktig prioritet, så er det ikke noe særlig poeng i det. Hvis man er ute og reiser og ikke tilsluttet strømnettet, er det jo en grei sak å sette den over i Optimus ... men ellers; nei.

 

 

1 ting som jeg har lag merke til er at fargene ikke er så klare på en måte. En annen ting også; når jeg prøvde å spille Fallout 4 så føltes det også nesten som om at jeg hadde en lampe bak meg som lyste opp skjermen min på en måte. Men jeg hadde jo ikke det... 

 

Er det noen skjerm instillinger eller noen andre tweaks jeg kan gjøre for å få frem de ordentlige gode mørke fargene og klarheten i skjermen?

Lenke til kommentar

Dere som har P651 og slikt med samme GPU som meg (1070);

 

Hvilken score er det dere får i Heaven Benchmark 4.0?

 

Med følgende instillinger: 1920x1080p, fullscreen, ultra (max) setting får jeg ikke mer en 1490 i score.

 

Er dette en score som er som forventet? Ellere er det noe her som bottlenecker? Temp er fin på ca 60 grader.

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

En annen ting også er at disse "Control Center" greiene fra clevo ikke funker. Verken høyre eller venstre klikk gjør noen ting. Når jeg høyreklikker på "Control Center v5.000 etc" får jeg opp en liten meny der jeg kan hukke av "OSD" eller enable/disable Flexiaccess.

 

Skjønner heller lite..

Lenke til kommentar

En annen ting også er at disse "Control Center" greiene fra clevo ikke funker. Verken høyre eller venstre klikk gjør noen ting. Når jeg høyreklikker på "Control Center v5.000 etc" får jeg opp en liten meny der jeg kan hukke av "OSD" eller enable/disable Flexiaccess.

 

Skjønner heller lite..

Prøvd å dobbelklikke?

Lenke til kommentar

 

En annen ting også er at disse "Control Center" greiene fra clevo ikke funker. Verken høyre eller venstre klikk gjør noen ting. Når jeg høyreklikker på "Control Center v5.000 etc" får jeg opp en liten meny der jeg kan hukke av "OSD" eller enable/disable Flexiaccess.

 

Skjønner heller lite..

Prøvd å dobbelklikke?

 

 

 

O.o

 

omg jeg er så lamm i hue av og til!

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Men hvordan er de test tal

 

Dere som har P651 og slikt med samme GPU som meg (1070);

 

Hvilken score er det dere får i Heaven Benchmark 4.0?

 

Med følgende instillinger: 1920x1080p, fullscreen, ultra (max) setting får jeg ikke mer en 1490 i score.

 

Er dette en score som er som forventet? Ellere er det noe her som bottlenecker? Temp er fin på ca 60 grader.

 

Er det noen meninger der ute? Bør ikke en laptop med 1070 yte bedre en dette?

Lenke til kommentar

Jeg får rundt 2600 poeng og 106 fps på extreme preset. Desktop 1070 med i7 6700 ligger rundt 115-120. Sjekk at strømprofil står på max power. Legg inn nyeste nvidia og intel chipset drivere. Sett skjermkort på discrete og ikke hybrid :)

Har nyeste nvidia driver, chipset driveren er fra multicom driver pakken (gjerne gi link hvis det finnes noen nyere en det ), i 3d settings på nvidia kontroll panel så er det 1070 som står som global hovedgrafikk prosessor. Strømalternativet står på "høy ytelse".

 

Er litt forvirret

Lenke til kommentar

 

Jeg får rundt 2600 poeng og 106 fps på extreme preset. Desktop 1070 med i7 6700 ligger rundt 115-120. Sjekk at strømprofil står på max power. Legg inn nyeste nvidia og intel chipset drivere. Sett skjermkort på discrete og ikke hybrid :)

Har nyeste nvidia driver, chipset driveren er fra multicom driver pakken (gjerne gi link hvis det finnes noen nyere en det ), i 3d settings på nvidia kontroll panel så er det 1070 som står som global hovedgrafikk prosessor. Strømalternativet står på "høy ytelse".

 

Er litt forvirret

 

 

Dette begynner å tære litt. Etter 5 minutter med spilling i Fallout 4 skrur pc'en seg simpelthen helt av og bare restarter. Det lukter pengene tilbake på dette her ja, med mindre det bare er jeg som er helt grønn på laptops.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...