Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Hvordan er: Multicom Aeron GS510 15.6" Full-HD

Får man hva man betaler for? Da det er godt kjøp til rundt 10 000 kr.

Hadde den hatt 16 GB ram og pci-e SSD hadde den verdt 12 000 kr.

 

Aeron er neppe bygget på en Clevo barebone, men kommer fra en annen produsent ... jeg har en mistanke om at det dreier seg om MSI. Hvis du leter etter tester av disse, bør du lete deg fram til tester av MSI-laptoper som er like på alt bortsett fra det ytre ... jeg er dessverre ikke i stand til å hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på hva dere som har kjøpt P670 eller P650 med 1070 synes om støyen fra maskinen under krevende spill? Er det virkelig så ille som notebookchet.net sin test av Nexoc G734III (Celvo P670) (http://www.notebookcheck.net/Nexoc-G734III-Clevo-P670RS-G-Notebook-Review.174030.0.html) beskriver? Kjøpte nettopp en Multicom P670 med 1060 og støyen fra den under spill hvirker rimelig grei (måler runt 41 - 42 dB i Rise of the Tomb Raider med en app på telefonen når jeg holder den over museplaten). Dog hadde jeg egentlig ønsket en maskin med 1070. Jeg er mest opptatt av å holde 1080p og 60 fps og tror 1060 vil fungere greit med dagens spill, men planlegger å ha pcen i minst 3 - 5 år og da vil vel 1070 være mer "future proof" da den er en betydelig oppgradering fra 1060. Så synes dere med 1070 at lyden fra clevo med 1070 virkelig så gale (høy lyd med høy frekvens)?

Endret av kendo
Lenke til kommentar

Lurte på hva dere som har kjøpt P670 eller P650 med 1070 synes om støyen fra maskinen under krevende spill? Er det virkelig så ille som notebookchet.net sin test av Nexoc G734III (Celvo P670) (http://www.notebookcheck.net/Nexoc-G734III-Clevo-P670RS-G-Notebook-Review.174030.0.html) beskriver? Kjøpte nettopp en Multicom P670 med 1060 og støyen fra den under spill hvirker rimelig grei (måler runt 41 - 42 dB i Rise of the Tomb Raider med en app på telefonen når jeg holder den over museplaten). Dog hadde jeg egentlig ønsket en maskin med 1070. Jeg er mest opptatt av å holde 1080p og 60 fps og tror 1060 vil fungere greit med dagens spill, men planlegger å ha pcen i minst 3 - 5 år og da vil vel 1070 være mer "future proof" da den er en betydelig oppgradering fra 1060. Så synes dere med 1070 at lyden fra clevo med 1070 virkelig så gale (høy lyd med høy frekvens)?

Jeg har hatt og p670 med 1060 og har nå p651 som har identisk kjøleløsning som p670. Jeg bytta fordi jeg synes P670 ble for stor. Støymessig er P670 med 1060 klart å foretrekke. Du kan undervolte CPU med -80 til -185 avhengig av kvalitet på CPU. Siden kjøleløsninga er delt så senker dette støyen litt under last. Er støy viktig så begold P670 med 1060. Den er nok det klart beste kjøpet om støy er viktig. Støyen med 1070 er fordelt over 3 vifter så lyden blir jevn og ikke irriterende i frekvens, MEN lyden er fremdeles ganskje høy.
Lenke til kommentar

Ok nå har jeg noen spørsmål til dem som vet litt eller har denne modellen: http://www.multicom.no/business/multicom-kunshan-p670r-173-full-hd/cat-p/c1000042/p10634584

 

Jeg spør her i forumet pga når jeg ringer Multicom, så sitter det folk der som egentlig ikke har peiling.

 

 

 

For meg er gaming viktig, ofte over strekk på 2-3 timer av gangen. Noen ganger spiller jeg krevende spill (fallout 4, Withcher 3 etc).

 

Støy er mindre viktig, det jeg lurer på er varme utviklingen på cpu og gpu. Klarer den disse spillene uten å klokke ned pga varme? Må jeg legge på ny kjølepasta selv hvis jeg vil ha bedre temp.?

 

Det andre jeg lurer på er skjermen. Jeg kan til tider spille kompetativt i FPS spill, var ganske god i CS en periode blant annet. Derfor er responsen i skjermen viktig og selvsagt også Hz.

 

Så mine spørsmål er da: Hvilken responstid er det i skjermen på 670 og 650 modellene? Er dette 60Hz skjermer, og i såfall kan man overklokke dem til 75hz eller høyere? 

 

Bestillingen jeg har inne hos Multicom nå er P775 konfigurator med 1070 gpu, 6700k cpu, 32gb ram. Her har jeg også bestillt en repaste jobb med arctic silver.

 

Nå lurer jeg på om jeg heller skal gå over til en p670 pga den har en prosessor som er lettere å kjøle. På en annen side har nok P670 dårligere kjøleløsning en P775. Jeg er klar over at man kan volte ned prosessoren i P775, men jeg har ikke peiling på klokking. P775 får dessuten en 120Hz skjerm som virker atraktiv. P775 er kraftigere, men det hjelper jo ikke hvis den klokker ned cpu hvert 10 minutt pga overoppheting. Jeg gikk ned til 1070 fra et 1080 pga rykter om heating issues. 

 

Derfor vurderer jeg nå P670 istedet pga prosessor som er tilpasset laptop segmentet, pluss at hvis jeg går for den har jeg laptoppen i løpet av 3-4 dager. Men hvis den kommer med en 60hz skjerm er det ikke noe vits å kjøpe den. Noen som har tanker om disse tingene? er P775 vert å vente på?

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Min P651 med 1070 som har samme kjølesystem ligger på rundt 67-77C på gpu i spill og 62-73C på CPU. Jeg har 6700HQ da så CPU-temp blir noe høyete hos deg. Undervolting anbefales starkt samme hva du ender på :)

73C på cpu? Det er greit det da, varmen på gpu også. Men hvis en 6700hq ligger på 73C, tenk deg da en 6700k....grøss!

 

Hvordan er skjermen, er den en 60Hz?

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Med undervolting legger CPU seg 4-8C lavere :) 775 har betydelig tykkere chassis og bedre kjøling, men undervolt på CPU vil nok være sterkt å anbefale.

 

60Hz på skjerm ja. Litt driverkrøll hos nvidia så gsync funker ikke i alle spill.

Okay. Men undervolting.... dette er min føste gaming laptop, så jeg ser for meg at det er skrekkelig vanskelig? eller..?

Lenke til kommentar

 

Med undervolting legger CPU seg 4-8C lavere :) 775 har betydelig tykkere chassis og bedre kjøling, men undervolt på CPU vil nok være sterkt å anbefale.

 

60Hz på skjerm ja. Litt driverkrøll hos nvidia så gsync funker ikke i alle spill.

Okay. Men undervolting.... dette er min føste gaming laptop, så jeg ser for meg at det er skrekkelig vanskelig? eller..?
neida. Du har 2 alternativer. Intel XTU eller throttlestop. Disse kan kjøre profiler ved boot. Undervolting skader ikke CPU og kan potensielt forlenge levetid på CPU og komponenter rundt pga lavere varme. Eneste problemet er at om spenninga settes for lavt så kan CPU få for lite strøm i visse situasjoner og du får blåskjerm. Hver enkelt CPU tåler ulik undervolt så må prøve seg fram. Husk, aldri overvolt, da kan du skade CPU og garantien ryker vell også.
Lenke til kommentar

 

 

Med undervolting legger CPU seg 4-8C lavere :) 775 har betydelig tykkere chassis og bedre kjøling, men undervolt på CPU vil nok være sterkt å anbefale.

 

60Hz på skjerm ja. Litt driverkrøll hos nvidia så gsync funker ikke i alle spill.

Okay. Men undervolting.... dette er min føste gaming laptop, så jeg ser for meg at det er skrekkelig vanskelig? eller..?
neida. Du har 2 alternativer. Intel XTU eller throttlestop. Disse kan kjøre profiler ved boot. Undervolting skader ikke CPU og kan potensielt forlenge levetid på CPU og komponenter rundt pga lavere varme. Eneste problemet er at om spenninga settes for lavt så kan CPU få for lite strøm i visse situasjoner og du får blåskjerm. Hver enkelt CPU tåler ulik undervolt så må prøve seg fram. Husk, aldri overvolt, da kan du skade CPU og garantien ryker vell også.

 

Med så sinna specs som p775'en får stock, så blir neppe overklokking nødvendig. Vil heller undervolte og ha pc'en lengre. Takk for tipset om disse programmene, viste ikke de fantes. Da tror jeg at jeg skal gå for P775 likevel hvis den klarer å holde cpu og gpu kjølig nok. + jeg må ha 120Hz skjerm. Er ganske lei av å sitte på 60hz :) Takk for innspillene!

Lenke til kommentar

Husk at undervolting er et lotteri, du vet ikke hvor god kvalitet CPUen er av. I heldige tilfeller kan du rote deg opp mot -200 og få betydelig lavere temp, men er du uheldig kan du få ned mot -50, det hjelper det og men ikke mye. Jeg ville ikke gått for 6700K om jeg var deg i den maskina, tror 6700 vanilla er et langt bedre alternativ med støy, varme etc :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Hva er det som gjør at Multicom er såpass mye rimeligere enn alle andre leverandører?

Selv med påslag for windows er rimeligste konfig rundt 3000 kr billigere enn neste leverandør (ifølge prisjakt)

Kanskje prisene synker etterhvert som vi ser et større tilbud blant andre merker?

Jeg forstår at grafikkbrikkeserien GeForce GTX 10 er relativt ny på markedet.

 

Takk!

Lenke til kommentar

Multicom kjøper såvidt jeg vet rett fra produsent (Clevo), færre ledd pcen må gjennom = lavere pris. Det skal sies at noen av konkurrentene har mer avanserte kjøleløsninger enn f.eks P651\P670, dette medfører at skjermkortene deres kan kjøres på høyere turbo og støyen blir noe lavere. Noen har også fabrikkoverklokk som enkelte av Asus sine ROGer med 1060\1070. Om noen prosent høyere ytelse og litt lavere støy er verdt 10-30% høyere pris får være opp til hver enkelt. Byggekvaliteten på P651\P670 er MEGET godt så det er ikke her besparelsa ligger ;) For andre Clevomodeller fra Multicom kan jeg ikke svare da jeg vet for lite om dem :)

Lenke til kommentar

Husk at undervolting er et lotteri, du vet ikke hvor god kvalitet CPUen er av. I heldige tilfeller kan du rote deg opp mot -200 og få betydelig lavere temp, men er du uheldig kan du få ned mot -50, det hjelper det og men ikke mye. Jeg ville ikke gått for 6700K om jeg var deg i den maskina, tror 6700 vanilla er et langt bedre alternativ med støy, varme etc :)

 

går det an å undervolte den da? en 6700k kan man eventuelt også underklokke hvis det trengs, det kan man ikke med en vanilla i7  6700. 

Lenke til kommentar

Noen som har formeninger om: i7-7820 HK?

Eller om: «Nytt batteri med særlig høy energitetthet» er snart klart til produksjon

 

For det hadde vært gøy å finne laptop som kan spille alle multicom maskinene på 100% belasting og ha batterilevetid på 1-2 dager med intens spilling. Men tror det blir vanskelig da ofte har kun 2-3 timer med spilling i dag hvis batteriene er nye. For det er aldri lett å vite når man skal kjøpe laptop, hadde nok lønnt seg å leie istedenfor å eie.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

i7-7820 er nok et bra kjøp om prisen blir grei, med noe lavere TDP og litt høyere ytelse enn i7 6820. Spørsmålet er vell heller når den kommer og hvor mye den koster.

 

En så stor batterirevolusjon må du nok vente lenge på. De gode spillprosessorene trekker typisk nærmere 40W og GPUene trekker 80-115 (1060 og 1070), noe som medfører typisk strømtrekk på 100-200W kontinuerlig avhengig av hvor krevende spillet er. Skal det holde i en dag eller 2 så måtte batteriet vært 2kWh-10kWh, dvs større enn det som står i en Prius og i drøyeste fall en av de større ladbare hybridbilene. Ikke særlig realistisk ennå, men hvem vet om 5-10 år? ;) Estimert kostnad pr kW er idag over 1000,- hos elbilprodusentene med de laveste batteriprisene, tror ikke mange ville betalt 2000-10000 bare for batteriet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...