Gå til innhold

Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det man også bør tenke på er annenhåndsverdien av en gjenstand. Særlig på noe så dyrt som en bil. Da blir kostnaden for et hengerfeste ganske liten. Men den dagen man skal selge bilen kan ting som hengerfeste gi mange flere potensielle kjøpere, og sjansen for lettere å få solgt bilen til en god pris er større.

 

Jeg hører dette argumentet stadig, om alle mulig ting på bil, men er det reellt? Man ser ut til å ha verditap på ekstrautstyr også, er dette verditapet mindre enn på resten av bilen dog?

 

AtW

 

Dette argumentet er et slagstriks. Jeg har hatt biler med over 100 000 kr i ekstra utsyr. Bilen blir solgt raskere enn tilsvarende biler men man får knapt noe mer for bilen enn det de uten slikt utstyr blir solgt for. Ekstra utstyr øker det totale verditapet. Har du ikke behov eller glede av det selv, er det som regel penger rett i dass.

 

For de 15000kr et hengerfeste koster orginalt eller ettermontert kan man leie varebil i 70 dager eller tilhenger i 100 dager.

Har man ikke campingvogn/henger selv er det lite økonomisk å kjøpe hengerfeste.

Og flertallet av verdens bilkjøpere vet dette.De har hverken campingvogneller tilhenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig at den hengeren skal påvirke forbruket så mye?! Den ser jo 

så elegant ut ;) Det burde være dødsstraff for å ha henger på en slik bil.

Det er mer enn utseende som avgjør forbruket. En tilhenger øker både den totale vekten og rullemotstanden.

Så utseende og dermed luftmotstand er bare en faktor i regnestykket. økes de andre to blir resultatet deretter.

Lenke til kommentar

At dette med tilhengerfeste på el-bilen ikke er så brennaktuelt har sammenheng med at det er vanligvis to biler i familien og en av bilene er diesel eller bensin. Man trenger ikke to biler med tilhengerfeste.

At det vanligvis er to biler i en familie er å overdrive, blant de husstandene som har bil er det vel noe sånt som 25% som har to eller flere biler. Men en av grunnene til at man har en elbil og en fossilbil er jo at elbilene ikke har hengerfeste. Derfor beholder man en fossilbil til å kjøre møbler, søppel, osv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftige elbiler vil tære på Jorda sine begrensede litiumreserver. Om vi ikke får til å hente ut llitium fra sjøvann, vil elbilrevolusjonen stoppe opp.

 

Jorda har plenty litiumreservar. Det går ca like mykje litium i eit Tesla-batteri som det går bly i eit startbatteri til ein eksosbil. Dei to grunnstoffa er ca like vanlege i jordskorpa. Mangel på bly har ikkje ført til mangel på startbatteri til eksosbilar, og mangel på litium kjem ikkje til å føre til batterimangel for elbilar.

 

Som du nemner er det mykje litium i havet, men dei enorme saltsjøane i Argentina og Bolivia, og underjordiske saltdeponi andre stader på kloden, har meir enn nok i lang tid framover. Det er meir enn nok salt, det er berre å skalere opp produksjonen. Det finst òg andre potensielt gode kjelder til litium. Til dømes kjem det ofte mykje litium oppløyst i vatnet frå geotermiske brønnar, og det kan fellast ut relativt enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne videoen viser at elbil absolutt klarer å trekke henger :)

https://www.youtube.com/watch?v=UVXa6i3iqHw

 

Som enslig eier av enebolig er jeg helt avhengig av at den ene bilen jeg har har hengerfeste som kan trekke ca 1000kg, og fravær av hengerfeste er eneste grunn til at jeg ikke har elbil i dag. Men om rekkevidden går ned til 1/3 av normalt med henger er ikke det noe problem, da de fleste turene går til lokale byggevaren, lokale søppelfylling, lokale møbelbutikk, lokale pukkverk etc. Trenger aldri henger på langtur...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg valgte bort el og hybrid på grunn av behovet for å kunne dra en tilhenger. Få hybrider kan dra så mye som jeg har behov for. Med gamle hus som trenger vedlikehold blir det for dyrt stadig å måtte leie bil til formålet (for dyrt å sette vedlikeholdet bort til håndverkere også). Men noe henger også i at det er et styr å ordne leie av bil når et behov plutselig oppstår.

 

Hvis jeg ved kjøp av en el-bil kunne være garantert at bilfirmaet hadde en annen bil klar "til enhver tid" for slike behov og ved ferieturer hadde det kanskje vært å vurdere. Vi vil ha det enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg valgte bort el og hybrid på grunn av behovet for å kunne dra en tilhenger. Få hybrider kan dra så mye som jeg har behov for. Med gamle hus som trenger vedlikehold blir det for dyrt stadig å måtte leie bil til formålet (for dyrt å sette vedlikeholdet bort til håndverkere også). Men noe henger også i at det er et styr å ordne leie av bil når et behov plutselig oppstår.

 

Hvis jeg ved kjøp av en el-bil kunne være garantert at bilfirmaet hadde en annen bil klar "til enhver tid" for slike behov og ved ferieturer hadde det kanskje vært å vurdere. Vi vil ha det enkelt.

 

På nabobil og slikt kan en leie "vrak" med hengerfeste for hundrelapper. Når man da ser på hvor mye en kan spare på å kjøre elbil skal en kjøre mye med henger for å gå i minus her... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg valgte bort el og hybrid på grunn av behovet for å kunne dra en tilhenger. Få hybrider kan dra så mye som jeg har behov for. Med gamle hus som trenger vedlikehold blir det for dyrt stadig å måtte leie bil til formålet (for dyrt å sette vedlikeholdet bort til håndverkere også). Men noe henger også i at det er et styr å ordne leie av bil når et behov plutselig oppstår.

 

Hvis jeg ved kjøp av en el-bil kunne være garantert at bilfirmaet hadde en annen bil klar "til enhver tid" for slike behov og ved ferieturer hadde det kanskje vært å vurdere. Vi vil ha det enkelt.

 

På nabobil og slikt kan en leie "vrak" med hengerfeste for hundrelapper. Når man da ser på hvor mye en kan spare på å kjøre elbil skal en kjøre mye med henger for å gå i minus her... 

Du har nok helt rett i dette, og har vurdert dette selv, men det er noe med å ha det enkelt, som Fritjof påpeker. Ser for meg det kan være litt styr å leie gjennom nabobil, ihvertfall de første gangene. Er jo ikke et firma som alt er åpent, så hentetid må vel passe begge parter, ikke sikkert det er egnet parkering til bil man evt. setter fra seg på leiested, bil skal inspiseres før/etter leie, papirer skal fylles ut, betaling skal gjennomføres, bil skal ryddes (og kanskje vaskes?) før levering.

 

Absolutt ikke uoverkommelige problemer noe av dette, men nok til at diverse prosjekter som krever tilhenger hadde (enda) oftere hadde blitt utsatt her hjemme ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

 

 

Du har nok helt rett i dette, og har vurdert dette selv, men det er noe med å ha det enkelt, som Fritjof påpeker. Ser for meg det kan være litt styr å leie gjennom nabobil, ihvertfall de første gangene. Er jo ikke et firma som alt er åpent, så hentetid må vel passe begge parter, ikke sikkert det er egnet parkering til bil man evt. setter fra seg på leiested, bil skal inspiseres før/etter leie, papirer skal fylles ut, betaling skal gjennomføres, bil skal ryddes (og kanskje vaskes?) før levering.

 

Absolutt ikke uoverkommelige problemer noe av dette, men nok til at diverse prosjekter som krever tilhenger hadde (enda) oftere hadde blitt utsatt her hjemme ihvertfall. :)

 

 

Det blir absolutt vanskeligere, men om det ikke er alt for ofte bør det gå fint :) 

Lenke til kommentar

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

 

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

Lenke til kommentar

Eg hadde hengarfeste på den gamle bilen. Dei siste 8 åra har eg brukt hengarfeste ein gong på å frakte materiale frå ein butikk som kunne køyre dei ut til meg for 120 kroner. Måtte jo spare inn litt av det eg betalte for det hengarfestet, veit du. Eg måtte le litt sjølv når du fekk meg til å tenke over det. Alt vi trur vi treng, og alt vi gjer for å få brukt det unyttige vi har kjøpt.

Mens andre bruker det flere ganger i måneden... du og meg har tydeligvis litt forskjellige interesser/fritidssysler

Lenke til kommentar

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

 

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

Lenke til kommentar

 

Eg hadde hengarfeste på den gamle bilen. Dei siste 8 åra har eg brukt hengarfeste ein gong på å frakte materiale frå ein butikk som kunne køyre dei ut til meg for 120 kroner. Måtte jo spare inn litt av det eg betalte for det hengarfestet, veit du. Eg måtte le litt sjølv når du fekk meg til å tenke over det. Alt vi trur vi treng, og alt vi gjer for å få brukt det unyttige vi har kjøpt.

Mens andre bruker det flere ganger i måneden... du og meg har tydeligvis litt forskjellige interesser/fritidssysler

Eg trur ikkje at eg har hevda noko anna.. Dersom du køyrer ofte med hengar, har du sikkert ikkje ein liten B-klasse bil med 100 kW motor heller? Det er berre folk som ikkje brukar hengarfestet som set hengarfeste på ein slik. Folk som faktisk brukar hengarfestet veit betre.
Lenke til kommentar

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

 

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

 

Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

Lenke til kommentar

 

 

 

El bil er en kamp om kiloene. Hengerfeste og støydemping er vanligvis det aller første som ofres i miljøbiler. De er derfor ofte et helvete å kjøre pga støy. Eneste unntaket jeg har funnet er faktisk BMW i3 som er forholdsvis rolig selv i høye hastigheter pga lite rullestøy fra de smale hjulene. Men jeg har fremdeles tilgode å teste en elektrisk Golf.

 

Men Tesla bråker vanvittig mye i høye hastigheter. Faktisk så er en Mercedes E klasse diesel mye roligere på Danske motorveier enn en Tesla.

Snedig. Kan ikke si jeg opplever Leaf som mer støyende enn andre biler i samme klasse...

 

Leaf og Golf har normale hjul i motsetning til Tesla. Nissan sine el biler har en forferdelig høyfrekvent hvinelyd fra el motoren som gir meg hodeverk etter få minutter. Denne lyden er ikke tilstede i en Tesla eller en BMW i3.

 

Som Leaf-eier så er jeg enig i at lyden godt kunne vært unngått, men Leaf har varsellyd for fotgjengere når den kjører i lav hastighet. Andre biler har lignende systemer. Fra 2019 er alle EL-biler pålagt motorlyd som simulerer en bil i samme klasse, med brenselmotor om jeg ikke tar feil. Denne lyden skal også indikere kjøremønster tilsvarende biler med brenselmotor. Så forvent mer støy i fremtiden.

 

Med det sagt, jeg merker også at Leaf har pipelyd fra omformeren eller selve motoren når jeg kjører raskere. Jeg hører også tilsvarende, om enn lavere lyd fra i3.

 

Men ingen ting av dette har noe med fjerning støydemping å gjøre. Jeg opplever fremdeles ikke at Leaf har spesielt dårligere støydemping enn andre biler i samme klasse. Det samme gjelder nyere Tesla. Det finnes så klart biler som har matter og skum i hver en krok av bilen og da er stillere enn Tesla, men like fullt opplever jeg ikke Tesla som støyende, hverken fra vind eller dekk. Men helt stille er det naturlig nok ikke, og disse lydene forsterkes også av fraværet av mekaniske lyder fra motor og drivverk.

 

Lyder er også noe folk opplever forskjellig.

 

Du kan snakke normalt på autobahn i en Mercedes E klasse uansett hastighet. I en Tesla må man heve stemmen i 110 soner. Det har ingenting med subjektiv oppfattelse å gjøre. Det ser nesten ut som om ingen av elbil folkene har testkjørt en moderne E klasse eller BMW 5 serie og vet hva som er mulig i dag når det gjelder lydnivå.

Korte lydbølger er lettere å isolere enn lange. Derfor er høyfrekvente lyder lettest å isolere bort, så tilstedeværelsen av slike lyder er et direkte resultat av manglende lyd isolering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...