Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fordi toppsjefene fremdeles tror at spillerne – det de antar er unge gutter og menn – vil nekte å tro på at kvinnelige soldater under første verdenskrig er en realistisk skildring av historien.

 

Til toppsjefer å være kjenner de sin egen bransje usedvanlig dårlig."

 

Fordi det er urealistisk din forbanna idiot.

 

Hei, "Swat Dude",

 

Både Russland og flere afrikanske kolonier hadde egne kvinnelige regimenter. De fleste land hadde flere kvinnelige enkeltsoldater. Du får ha en fi dag videre ;-)

Lenke til kommentar

Bare styrer unna feminist-spill selv. Heldigvis er det sånn at de fleste kan VELGE. Og hvorfor skulle vi velge feminist/sjw/pk-spill? Kommer heller ikke til å se Ghostbusters-filmen, shove it up your arse.

Hva er ett feminist-spill? Kan du komme med noen eksempler? Og problemet med Ghostbusters filmen er at det er kvinner i hovedrollen? Spøkelser har du altså ikke noe problem med å se på som troverdige?

Endret av LoveAmiga
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, det hadde de ikke. Kan du vise til en kilde  som sier at "alle land hadde kvinnelige soldater"?  

 

 

Det finnes kun enkelteksempler på kvinner som kjempet, men disse er så få at de ikke engang utgjør 1/10 av en promille av dem som kjempet. Foruten av at det ville være en gal fremstilling av historien, ville jeg personlig miste innlevelse dersom halvparten av de datastyrte spillerne i et ww1-spill var kvinneskikkelser. Vi har likestilling, heldigvis, men vi trenger ikke å endre på historien for å spille historiske spill. Hva blir det neste? Skal vi kunne velge mørke hudfarger på tyske karakterer i ww2-spill? 

 

Med hensyn til Russland, benyttet den provisoriske regjeringen (etter tzarens fall) kvinner i krig som ledd i propaganda ("hele folket samlet"). Dette feilet, og bataljonene ble raskt oppløst.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Women%27s_Battalion#Fate_of_the_women.27s_battalions

 

Som sagt. Jeg sa i større eller mindre grad. Kvinnebataljonene til Russland var feilede eksperiment, det er jeg enig i, men husk at de var aktive i omtrent et års tid, og det var tre bataljoner. Igjen, ser ikke problematikken. Hvis vi ser på flesteparten av kommentarene i denne tråden, ser vi at de fleste er enige med deg. Med andre ord er sannsynligheten liten for at du vil se store mengder kvinnelige karakterer, da jeg regner med dere på Gamer er et representativt utvalg.

 

Uansett, Battlefield 1 er jo latterlig urealistisk i utgangspunktet, med helt urealistiske våpen og ekskluderingen av noen av de viktigste landene som deltok i krigen. Synes derfor det blir litt rart å henge seg opp i noe så lite som kvinnelige figurer da.

 

 

Takker for linken, interesang lesning. Tror jeg har lest noe over gjennomsnittet om denne konflikten, men dette var nytt for meg. Vil si at dette kanskje er nok, til at man kunne rettferdiggjort f.eks kvinnelig karakter som noe man kunne låst  opp på øverste nivå som russisk soldat. Om de velger å legge til Russland som nasjon senere. 

 

Nå er vel ingen av våpnene urealistiske? Bare at de ble brukt i svært begrenset antall. Men enig i at noen av disse våpnene tydeligvis var nesten like sjelden som kvinner i kamp. Men at en ting er urealistisk gjør ikke automatisk at det er en god ide og legge til flere urealistiske elementer.

Endret av GrinderX9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare styrer unna feminist-spill selv. Heldigvis er det sånn at de fleste kan VELGE. Og hvorfor skulle vi velge feminist/sjw/pk-spill? Kommer heller ikke til å se Ghostbusters-filmen, shove it up your arse.

Hva er ett feminist-spill? Kan du komme med noen eksempler? Og problemet med Ghostbusters filmen er at det er kvinner i hovedrollen? Spøkelser har du altså ikke noe problem med å se på som troverdige?

Mer troverdig med spøkelser enn kvinnelige spøkelsesjegere ?
Lenke til kommentar

 

Takker for linken, interesang lesning. Tror jeg har lest noe over gjennomsnittet om denne konflikten, men dette var nytt for meg. Vil si at dette kanskje er nok, til at man kunne rettferdiggjort f.eks kvinnelig karakter som noe man kunne låst  opp på øverste nivå som russisk soldat. Om de velger å legge til Russland som nasjon senere. 

 

Nå er vel ingen av våpnene urealistiske? Bare at de ble brukt i svært begrenset antall. Men enig i at noen av disse våpnene tydeligvis var nesten like sjelden som kvinner i kamp. Men at en ting er urealistisk gjør ikke automatisk at det er en god ide og legge til flere urealistiske elementer.

 

Lenke til kommentar

Hahaha, bra sagt Stig79. Skulle jeg ramset opp alle serier/ filmer med sterke kvinner som er et godt forbilde uten å nødvendigvis "ta på" maskuline egenskaper så ville jeg brukt halve dagen :p

 

I TV-verden er det heller ikke mange kvinner som blir slaktet på samme måte som menn i actionfilmer f.eks. Latterlig.

 

Kanskje fordi I gamle dager så var det flest menn som gikk I krig enn kvinner? Det er ikke noe diskriminering menn bare fakta, og hva som er realistisk. Som for eksempel, I spit you in your Grave, er vel en film du ville like, siden der dreper en kvinne en del menn som voldtokk henne, men er den realistisk?`Jeg liker filmer med sterke kvinner, som er gode til å sloss. Men jeg tror de store film selskapene tenker slik jeg sa oppe.

Lenke til kommentar

Dette var aldri noe problemstilling før SJWene gjorde det til en. Jeez, kan ikke bare folk spille spill og slappe av istedenfor å konstruere problem som aldri har vært der!

Var ikke et problem med slaver før det ble det. Var ikke et problem med tobakk før det ble det. Det heter utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo forskjell på de som har dødd i kamp og sivile som har dødd, det er ikke noe mer eller mindre tragisk, men det er en stor forskjell når det kommer til å få plass i f.eks ett spill.

For realismens skyld så får vi vel sette både menn, kvinner og barn på utsiden av kartet du spiller på så de kan bli truffet av streif skudd som uheldigvis ikke treffer der de egentlig skulle, du vet, sånn for realismens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser særlig på følgende del av artikkelen, fordi den fremstår så utrolig arrogant:

 

 

Fordi toppsjefene fremdeles tror at spillerne – det de antar er unge gutter og menn – vil nekte å tro på at kvinnelige soldater under første verdenskrig er en realistisk skildring av historien.

Til toppsjefer å være kjenner de sin egen bransje usedvanlig dårlig.

 

 

 
 

 

Det er blitt ganske grundig påvist og forklart at et større antall kvinner i mange av slagene det er snakk om ville vært helt historisk feil, rett og slett urealistisk. Artikkelforfatter fremstiller det som det er noe bakstreversk eller dumt ved å anerkjenne dette, og går så langt som å uttale seg på vegne av hele spillbransjen. Akkurat det er både utrolig frekt, og utrolig arrogant, og vitner kanskje om at man som statsviter har sittet litt for lenge i humaniora-boblen.

 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artigste kommentarfeltet på lenge det her.

 

Enig i at artikkelen er litt "så der", ikke på grunn av budskapet men at den rett og slett er svevende. Ett eksempel:

 

"Vi mennesker er noe mer enn muskler, hjernemasse og skjelett; vi er også summen av alle våre erfaringer og opplevelser, uansett hvor mye vi ønsker å se på oss selv som rasjonelle vesener som kan kalkulere oss frem til det mest optimale utfallet og som handler deretter. Vi har en bakgrunn og har opplevd hendelser som har preget oss. Vi lærer verdier og får dem både forsterket og endret gjennom ulike former for sosialisering, som for eksempel oppdragelse, skolegang, omgang med venner, kjærester og lignende."

 

Hallo, dette er et nettsted som skal omtale spill, ikke bloggen til en forfatterspire som drømmer om å få boka si stående i hylla i Narvesen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Måten di skriver på er tydelig martyr språk.

:lol:

"Ok".

 

Dersom du ikke engang skal later som du er seriøs gidder jeg ikke bruke mer tid på deg.

 

Edit. Beklager du har helt rett jeg fremstilte det du skrev feil. :(

 

Antall drepte i ww1: 17 mill, av de var 11 mill militære, de resterende sivile. Jeg snakker ene og alene om drepte her.

Du har helt rett. Mitt tall på 4.5 millioner var bare sentral maktene....

Gikk litt fort i svingene.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig artikkel med en latterlig problemstilling. Kvinnelige karakterer er ikke mangelvare i spillverden, kvinnelige karakterer er ikke utstyrt med unødvendig appellerende kroppsideal i motsetning til mannlige karakterer, men i samsvar med mannlige karakterer. "Toppsjefene" henger ikke etter, artikkelforfatter henger etter – som spydig håner Nintendo sin "unnskyldning" for å ikke lage "en kvinnelig Zelda", noe de allerede har gjort. Super Princess Peach, blant annet. Enda mer så er det ikke en unnskyldning, det er en forklaring. Det er et etablert univers, gå med på det eller finn noe annet. Ingen begrunnelse er nødvendig.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både gutter og jenter trenger fra tidlig av å kunne se ting fra begge perspektiv. Kjønnene i dag er så blinde for hverandes særegenheter at det fører til fullstendig ubalanse og en masse usunn agressiv frustrasjon hos begge parter. Om spill kan gi unge folk det perspektivet så er det helt topp.

 

Eneste folkene som virkelig ser det fra begge sider er de som er koblet opp litt halvveis når det gjelder "kjønnstypisk differensiering av hjernen", som det visstnok heter. Altså enkelte homofile og transpersoner (Tenk type kjønnsatypisk adferd, ikke nødvendigvis seksuell adferd.). De står på et vis med ett ben i begge leire. Før så var det en verdifull ressurs å ha en slik person i stammen. Det reduserte intern konflikt og skapte sterkere samhold. Mens her frem til i dag så har sånt blitt tiet ihjel og forsøkt "korrigert". Desverre med tragiske resultater i mange tilfeller.

 

Så ikke mobb han femigutten på skolen, selv om han er et lett mål. Han er faktisk ganske kjekk å ha på sin side når hormonene begynner å gjøre jentene interessante. Hva så om han kanskje liker gutter eller tilogmed tropper opp i skjørt en dag? Det har null innvirkning på ditt liv og du fremstår i et ganske modent og attraktivt lys for jentene om du er chill med det. Man føler kanskje man burde være kjip mot han for at folk ikke skal tro du selv er homo, liksom skape litt avstand og sånn. Men det har bare motsatt effekt. Det som viser at du er streit er rolig selvsikkerhet. Og damene digger sånt. ;-)

 

34hci0o.jpg

Noen ganger er det mer åpenbart enn andre ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Mulig det bare er meg, men da jeg først så bildet til artikkelen så minnet det veldig om "Werner von Wallenrod".

Så det første jeg tenkte var "Endelig kommer det et nytt spill i "Dragon Lore"-serien".

 

Men så leste jeg artikkel-tittelen. <Snuffs>

 

Det er bra at flere kvinnelige rollerfigurer får hevde seg i spillbransjen.

 

Som flere her på tråden har påpekt at majoriteten av kvinnelige rollefigurer blir fremvist som heltedådige og go getters.

Jeg er høyst uenigi at det er en negativ ting.

 

Å tenke at det er typisk maskuline trekk er så 50-tallet at jeg blir kvalm.

 

På den annen side så er det en ting jeg synes er litt negativt i måten kvinnelige rollefigurer blir fremstillt på.

 

"Overempasis" er et passende uttrykk i denne sammenheng.

Da det i denne samenhengen sikter til seksualiseringen av kvinnelige rollefigurer i spill.

 

Misforstå meg rett her...

Selv er jeg en heteroseksuell mann som liker pupper,romper og lår like mye som en hver heteroseksuell mann gjør.

Men personlig så synes jeg at dem tar det litt vel langt i spill, til tider.

 

Der finnes flere kvinnelige rollefigurer som er fremstillt på en feminin, men samtidig nok så jordnær måte.

 

"April Ryan" fra "Den lengste reisen" er et godt eksempel på dette.

Det samme kan sies om "Nicole 'Nico' Collard" fra "Broken Sword"-serien.

For ikke å snakke om "Grace Nakimura" fra "Gabriel Knight"-serien.

"Jennifer" fra "Rule of Rose" er også nevneverdi i denne sammenheng.

 

Mer sexy'e kvinnelige rollefigurer er..., f.eks...

"Lara Croft" fra "Tomb Raider"-serien.

"Kate Walker" fra "Cyberia"-serien.

Og en av mine favoritter...

"Catherine Ann 'Cate' Archer" fra "No one lives forever"-serien.

 

En annen favoritt som i dette tilfellet faller mellom to stoler.

"Maya" fra "Septerra Core"

Fikk aldri fullført dette spillet da der er en irriterende bug i spillet som gjør at det krasjer ganske langt ut i handlingen.

Etter å ha møtt "Led Campbell" a.k.a. "The girl with the giant wrench".

Kanskje noen her har en løsning på problemet?

Har det orginalt på CD-Rom..., from back in the day.

 

Har ikke prøvd GOG-versjonen enda..., da siden GOG stadig lover gull og grønne skoger...

Men flere av de spillene dems som jeg har prøvd har vært ustabile.

Noe som jeg synes er ganske så kjipt med tanke på hvor mange av spillene dems som har vært en del av oppveksten min.

 

Kunne nok ha nevnt flere..., men dette for hold for nå.

Lenke til kommentar

Er kjempe bra at vi får stadig flere og flere kvinnelige hovedkarakterer i spill. Og like bra er at vi begynner å få mer normale mannlige karakter i spill og ikke disse testosteron sprengte kjøttbergene. 

 

Spillbransjen og spillene begynner å bli voksne :)

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...