Gå til innhold

Er du lei maset om å oppgradere til Windows 10?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konseptet UWP er muligens genialt, men det vi har av UWP-apps per i dag og hvor dårlig integrert det er med resten av Windows 10 er temmelig dårlig.

 

Har kjørt flere maskiner med Windows 10 siden lansering og kan virkelig ikke se grunnen til hvorfor enkelte her inne nærmest ser på det som Guds gave til verden.

 

 

Windows 10 har vært relativt bra, men bærer endel preg av en hel del elementær som har blitt rushet og ikke ble ferdigstilt til lansering. Og det er jo fint og flott at Microsoft gir det ut som en gratis oppgradering til de med Windows 7, 8 og 8.1 Home / Pro.

 

 

Men ser ingen grunn til å gå helt mann av huset her. Forstår godt hvorfor enkelt ikke oppgraderer og Microsoft har gått alt for langt i sin pushing av oppgradering til Windows 10 til de brukerne som har latt være å ta tilbudet.

Lenke til kommentar

 

UWP er genialt. Fremtiden er lys. :)

Jeg kan styre min begeistring.

 

(Jim Sterling har også en grei oppsummering.)

 

Edit: Glemte denne.

 

Oi, noen mener noe på internett? Jeg kan også linke!

 

UPW er et utmerket initiativ fra Microsoft Jeg liker at jeg kan skrive en app til Windows 10 som kjører på det aller meste av hardware, og at det inkluderer Raspberry Pi og HoloLens, i tillegg til desktoper, laptop'er og mobiltelefoner.

 

 

UWP er genialt. Fremtiden er lys. :)

Lenke til kommentar

Oi, noen mener noe på internett? Jeg kan også linke!

Det går an å faktisk lese det de mener før du avfeier det. Tim Sweeney er ikke akkurat en nybegynner når det kommer til å programmere windows-applikasjoner, og han har ganske god faglig bakgrunn for å mene det han gjør.

 

UPW er et utmerket initiativ fra Microsoft Jeg liker at jeg kan skrive en app til Windows 10 som kjører på det aller meste av hardware, og at det inkluderer Raspberry Pi og HoloLens, i tillegg til desktoper, laptop'er og mobiltelefoner.

Og skal du distribuere den appen, så må du gjøre det gjennom Windows Store, en salgskanal som er påtvunget alle brukere av Win10 og fullstendig kontrollert av MS.

 

UWP er et noenlunde kurant konsept, fullstendig ødelagt av den heller forbrukerfiendtlige måten MS insisterer på at applikasjonene skal distribueres.

 

Windows Store burde for det første hett "Microsoft Store", og for det andre vært en nettside eller uavhengig applikasjon som brukeren selv kunne velge å installere. Ikke en integrert komponent av operativssystemet. Windows Store + UWP er rett og slett Microsoft sitt forsøk på å tvinge et Apple-type, kontrollert "økosystem" nedover det som i utgangspunktet har vært en veldig åpen plattform.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre win10 på laptopen min, men jeg har ikke windows store installert på den laptopen, fordi jeg har klart å fjerne den skiten. Kan helt fint installere software fra andre kanaler som tidligere OS versjoner av windows. Det som irriterer meg med win10, er dens eksistens.

 

Skulle ønske jeg hadde klart å installere ubuntu eller lignende distro på den laptopen her, men det tuller seg til hver gang så lenge jeg bruker usb stick. Skal prøve på nytt når jeg får tak i en usb DVD rom eller lignende..

Lenke til kommentar

Det går an å faktisk lese det de mener før du avfeier det. Tim Sweeney er ikke akkurat en nybegynner når det kommer til å programmere windows-applikasjoner, og han har ganske god faglig bakgrunn for å mene det han gjør.

Jeg har lest det. Du kan imidlertid få lov til å lese fortsettelsen her (eller på slutten her).

 

tl;dr: Win32 har blitt bra gjennom årevis av utvikling. UWP er på god vei allerede og kommer til å bli enda bedre over tid. Og i lang, laaang tid fremover vil de uansett eksistere sammen i beste harmoni.

 

Og skal du distribuere den appen, så må du gjøre det gjennom Windows Store, en salgskanal som er påtvunget alle brukere av Win10 og fullstendig kontrollert av MS.

Nei, faktisk ikke. Jeg kan fint distribuere det utenom, men personlig foretrekker jeg å publisere via Store.

 

 

Windows 10 (som Windows 8 før det) sitt største problem har ingenting med OSet i seg selv å gjøre, men denne typen:

 

Det som irriterer meg med win10, er dens eksistens.

Jemini... :hm:

Signaturen din, Kynxx, var i det minste passende.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at UWP eller hva det het før Windows 8 og Windows RT ble slakta, var Microsofts forsøk på å ha et innelåst Apple-inspirert øko[nomi]system. Men heldigvis møtte de så stor motstand at det måtte de kule ned på. 

 

Så er spørsmålet om nye Microsoft har gitt opp å låse oss inne, eller om de bare gjør det mye, mye saktere. Jeg holder en finger på setter en knapp på "gitt opp", for Microsoft gir opp strategier lett, og forsøker på nytt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har lest det. Du kan imidlertid få lov til å lese fortsettelsen her

Har lest svaret til MS for lenge siden, og som Sweeney så er jeg fortsatt skeptisk.

 

MS har tatt et lite skritt tilbake, men så langt har jeg ikke sett noe som overbeviser meg om at det er mer enn et lite PR-stunt, et forsøk på å gjøre UWP mer akseptert før de legger mer press på utviklere på et senere tidspunkt.

 

Et bra steg for MS sin del ville vært å fjerne Windows Store som operativsystemkomponent. Ta det helt ut ved en standard installasjon av Windows, og så gjøre det om til en uavhengig applikasjon som ikke er påkrevet. Hvis de gjør det, så skal jeg vurdere å begynne å stole på de fagre ordene.

 

(For øvrig, med tanke på hvor mye bråk det ble rundt browservalg, så er jeg litt overrasket over at ikke EU har slått ned på inkluderingen av en salgskanal i et operativsystem med tanke på hvor konkurransevridende det er).

Lenke til kommentar

 

(For øvrig, med tanke på hvor mye bråk det ble rundt browservalg, så er jeg litt overrasket over at ikke EU har slått ned på inkluderingen av en salgskanal i et operativsystem med tanke på hvor konkurransevridende det er).

 

 

Da måtte de tatt Apple først, og det er utenkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Windows Store burde for det første hett "Microsoft Store"

 

 

Jeg skreiv et helsides innlegg om dette et annet sted, for makan til rot rundt et merkenavn skal du lete lenge etter, men Microsofts Store heter faktisk "Store". 

 

Windows Store, Microsoft Store og noen marketsplass-varianter står det rundt omkring på sidene, men Store heter egentlig Store. Ellers er jeg enig i at den burde hett Microsoft Store, men det navnet er på en måte i bruk allerede. 

Lenke til kommentar

For å svare på det faktiske spørsmålet er det noe "updates" man kan fjerne, som gjør at du slipper det konstante maset...

 

Og det er såppass mange av de at jeg bare limer inn kilden:

 

http://www.ghacks.net/2015/04/17/how-to-remove-windows-10-upgrade-updates-in-windows-7-and-8/

 

Det er myyye enklere å bruke Never10: https://www.grc.com/never10.htm

 

(Kort fortalt, det er et kontrollpanel som setter Group Policy i henhold til Microsofts retningslinjer for de som ikke vil ha Windows 10 eller mas om å oppgradere, dvs. GWX.exe.)

Lenke til kommentar

 

Et av problemene er jo at dagens UWP-apper og "legacy"/Win32 applikasjoner, og egentlig hele Windows 10 og disse UWP-appene slettes ikke lever i harmoni.

Jøss! Når sluttet UWP og Win32 å fungere på noen av dine Windows 10-maskiner?

 

Har aldri påstått at det ikke fungerer. Er derimot du som påstår at det hele fungerer i god harmoni, noe jeg ikke kan si meg helt enig i.

Lenke til kommentar

Har aldri påstått at det ikke fungerer. Er derimot du som påstår at det hele fungerer i god harmoni, noe jeg ikke kan si meg helt enig i.

Men du sier ikke hva du mener. Jeg kan kjøre både Win32 og UWP-applikasjoner fullstendig utmerket på min maskin, og det kaller jeg å leve i god harmoni.

 

Det er jo absolutt ingen som seriøst forventer at Microsoft legger ned Win32 til høsten.

Lenke til kommentar

Det Microsoft sier om at Windows 10 er siste versjonen av Windows, er en slags garanti på at Win32/WinNT-applikasjoner vil være med oss en lang tid ennå. Da Windows 8 og ikke minst Windows RT kom, så det derimot slett ikke slik ut. Hadde Modern Apps blitt en stor suksess, hadde nok Windows 10 hett Windows 9 og støtten for NT-apps hadde framstått mer som et kompatibilitetslag. 

 

Det ville vært svært, svært lukurativt for Microsoft om de hadde fått flyttet all/tilnærmet all omsetning av Windows-programvare inn i Store. Har de gitt opp den muligheten til å tjene penger som epler? Neppe. Men nå må de gå mye saktere fram, for rekordmange er skeptiske etter blunderne i W8/RT-generasjonen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Har aldri påstått at det ikke fungerer. Er derimot du som påstår at det hele fungerer i god harmoni, noe jeg ikke kan si meg helt enig i.

Men du sier ikke hva du mener. Jeg kan kjøre både Win32 og UWP-applikasjoner fullstendig utmerket på min maskin, og det kaller jeg å leve i god harmoni.

 

Det er jo absolutt ingen som seriøst forventer at Microsoft legger ned Win32 til høsten.

 

 

 

Problemet mitt med UWP og Windows 10 er at det er såpass mange grunnleggende ting som ikke fungerer / harmonerer med operativsystemet og det er fremdeles en hel del begrensninger med applikasjonene i seg selv.

 

Nå er jeg slettes ingen motstander av UWP konseptet, heller tvert imot. Jeg mener at en universell butikk for applikasjoner, med auto-oppdatering, hvor alle applikasjoner kjører i hver sin isolerte sandbox for bedre sikkerhet og hvor brukere kan med 99% sikkerhet vite at hva enn de måtte søke frem og laste ned fra butikken til enhver tid ikke vil være til skade for systemet er fremtiden og den eneste logiske veien for Microsoft å gå.

 

 

Mange "pro-brukere" vil nok kvie seg litt av tanken. De liker friheten av å kunne laste ned hva de vil, fra hvor de vil osv.. Men en løsning som Windows Store, akkurat som Apple AppStore og Google Play Store er en langt mer brukervennlig og effektiv løsning for 99% av markedet.

 

 

Problemet jeg har med Windows 10, Windows Store og UWP er at dagens situasjon er temmelig begredelig. Rent visuelt så er ikke selve Windows Store spesielt pen eller oversiktlig, søkingen fungrer ikke allverden hvor jeg ofte ikke får de mest åpenbare alternativene øverst i søket osv.. Det er ofte apper bare står å nedlaster i det uendelige uten at det tilsynelatende skjer noe som helst og det er vel flere anledninger auto-oppdateringer rett og slett ikke skjer og jeg må gå inn å oppdatere apper manuelt.

 

Microsoft har også strukket strikken litt vel langt og "bundlet" Windows 10 med litt for mange "dritt-apper" som jeg ikke mener hører hjemme på en "ren-installasjon" av Windows 10. 

 

 

 

Men hovedproblemet med UWP-apps per i dag er at 99% av dem føles som neddummet mobilapplikasjoner. De har et utrolig flat, og basic UI som føles rett og slett for flatt og enkelt i bruk på et desktopoperativsystem til tider. Og selv om jeg har flere UWP-apper så føles de fleste helt isolert fra Windows 10, de harmonerer ikke spesielt godt med operativsystemet i det hele tatt.

 

Ingen av appene dukker opp i Windows 10 sin "Volum Mixer" så jeg kan ikke behandle lyd på samme måte som jeg ellers gjør i Windows 10 og som jeg har gjort i Windows de siste 10-15 årene. Innstillingene per applikasjon er helt på styr, noen styres via den nye "Settings-appen" i Windows 10, andre styres inne i selve appen, flere av applikasjonene nullstiller ting som lydvolum hver gang man lukker appene, andre gjør ikke det. Det finnes ingen mulighet til å velge hvor appene skal installeres, så alle havner på C:\ som er ulogisk da det er vanlig at man har en SSD for systemlagring med begrenset kapasitet og en annen større HDD for lagring så det at man har null kontroll over UWP-apper og hvor de installeres føles utrolig "BETA".

 

Videre så foreligger det ingen logisk måte å få gjort slik at UWP-apper starter automatisk med systemet. Nok en ting som er helt basic og vanlig å kunne gjøre med tradisjonelle applikasjoner. Og selv Microsoft sine egne UWP-apps som Microsoft Edge lukker seg plutselig helt ut av det blå uten en feilmelding. 

 

 

Spill som er solgt via Windows Store som blant annet Rise of the Tomb Raider har helt absurde begrensninger som null kontroll over V-Sync, null støtte for G-Sync, SLI / Crossfire osv og alt dette skyldes restriksjoner og mangler fra Microsoft sin side og hva utviklere har muligheten til å gjøre med UWP-apps.

 

 

 

Igjen, jeg har ingenting imot selve konseptet. Men per i dag så føles UWP fremdeles som noe som er i en tidlig testfase. Det er fremdeles en hel del ulogiske ting i sammenkjøringen mellom UWP-apps og selve operativsystemet. De fleste, om ikke alle UWP-apps føles utrolig begrenset og har alle et utrolig flatt og uinspirert UI. Ting har blitt bedre enn det var med Windows 8 og 8.1 hvor man ikke kunne kjøre apps i et separat, skalerbart vindu så de måtte kjøre i fullskjerm men vi er langt ifra å være i mål og sånn som det føles per i dag så føles det fremdels veldig schitzo og ikke klar for massene.

 

 

EDIT:

 

Et kremeksempel på hvor horrible disse UWP-appene kan være er "Messaging" i nåværende utgave av Windows 10. Reagerer ikke på innstillinger i Settings-appen, har ingen mulighet for å endre noe særlig av innstillinger i selve appen og hele appen er rett og slett en aldri så liten katastrofe visuelt da den er så minimalistisk og "tom" at det nesten blir latterlig. Animerte smilies blir ikke animert og i det hele tatt. Og dette er en app som er utviklet av Microsoft og er bundlet med Threshold 2.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...