Gå til innhold

Er du lei maset om å oppgradere til Windows 10?


Anbefalte innlegg

Jeg håper at Microsoft får til UWP fordi jeg håper på et tredje stort OS på mobiltelefoner. Eller for å komplisere den påstanden litt, jeg kunne tenkt meg at mobiltelefonen min var en fullverdig PC. Og fullverdig betyr at når jeg kommer på jobb kan den koble seg til de tre skjermene jeg sitter foran, mus og tastatur, gir meg tilgang til de programmene jeg ønsker, og det er, jada, kompliserende nok, de programmene er stort sett Win32-programmer. 

 

Når det er sagt, ønsker jeg ikke at Windows ble en nedlåst plattform, fordi alle de fordelene jeg ser med Windows er knyttet til det allerede eksisterende og ganske åpne WinNT-baserte økosystemet. Så jeg er for en gang skyld enig med Audun, hvorfor skal jeg bruke UWP når jeg kan bruke Win32/WinNT? 

 

I can't win. 

 

Mens jeg ikke vinner, så synes jeg likevel Windows 10 er å foretrekke framfor Windows 7, selv om Windows 7 var et bra OS for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ugh, jeg skreiv et langt og gjennomtenkt innlegg om "hvorfor klarte de da ikke å kopiere den biten Apple faktisk har gjort rett", og så drepte Vivaldi innlegget mitt med å plutselig tolke backspace som tilbake-knapp. 

 

Prøver på nytt, og nå blir det lengre og dårligere ;)

 

Microsoft kunne ikke gjøre den biten som Apple gjorde rett, fordi de ikke var Apple. 

 

Apple hadde erfaring med små skjermer fra Ipod-suksessen sin, de hadde en mindre plattform med datamaskin-brukere og disse brukerne hadde allerede gjort et vellykket OS-hopp, enten det var fra MacOS, Windows og til og med noen fra Linux. De gjorde noe som i ettertid må sies å være et genialt innhopp på mobiltelefon-markedet, som hadde fokus på å se hvor små mobiler og dermed skjermer man klarte å lage. Microsoft var ikke først med denne touch-interface strategien, og dermed ville Microsoft vært sent til markedet uansett hva de gjorde. 

 

Google var heller ikke først. Det Google gjorde var å fri til utviklere. De åpnet opp en plattform for utviklere, og plattformen var basert på åpen kode som også tiltrakk seg utviklere. Deretter fridde de til produsenter, og vant over en hel verden av mobilprodusenter i stedet for Apples strategi som gikk til krigen med disse. Og til slutt åpnet de opp for brukere, slik at brukerne følte de fikk bred og mye tilgang etter egen preferanse, og som vi ser var dette også genialt, og Google tok ikke bare brorparten av markedet, men de tok brorparten av et marked som var mange ganger større enn da de hoppet inn. 

 

Ingen andre lyktes. Nokia/Symbian mislyktes spekulært, spesielt effektivt når de ga beskjed til alle interessenter på plattformen om at de skulle få panikk. Maemo og MeeGo mislyktes. Jolla mislyktes, hvis vi måler i markedsandel. Firefox og Ubuntu mislyktes. Samsung tør ikke engang forsøke med Tizen før Tizen blir stor nok på Smart-TVer og Smart-hus til at folk blir lokket over den veien.

 

Og Microsoft prøvde, de. De har prøvd med Windows CE, Pocket PC 2000, Pocket PC 2002, Windows Mobile 2003, Windows Mobile 2003 SE, Windows Mobile 5, Windows Mobile 6, Windows Mobile 6.1, Microsoft Kin, Windows Mobile 6.5 og det kansellerte Windows Mobile 7.

 

Microsoft hadde ett eneste fortrinn.

 

Siden åttitallet har de skapt et relativt hardware-nøytralt, utvikler-nøytralt økosystem, som de har tatt gjennom et par viktige overganger i 1995 og i 1999/2000, og det er et stort økosystem der folk har produkter, preferanser og presedens for Windows. Nesten alle brukte Windows. Windows var det Microsoft fikk til. 

 

Det største problemet til Microsoft var ikke, i mine øyne, relatert til fem-toms skjermer og pølsefingre. Responsive Design -yuck- er jo all the rage now. Det største problemet til Microsoft var at Windows var for stort til å driftes på en mobiltelefon, og Intel kom ikke med noen mobile prosessorer som var i nærheten av i stand til å drive dem. 

 

Siden 2010 har Microsoft jobba med å kutte på Windows slik at de skal få det ned til noe som funker for mobiler. Mens de jobba på det som ble Windows Phone 8, slapp de et placeholder-OS som het Windows Phone 7. Derfra tok de med seg GUI og lagde noe som var nærmere desktop-Windows, Windows Phone 8. Og Windows RT. Først med Windows Phone 8.1 hadde man samme WinRT-runtime som på desktop og kunne da kjøre de samme appene - ModernUI-apper, Universal Apps, på tvers av plattformer. På dette tidspunktet må det vel sies å være ganske klart at på tross av de andre grepene de gjorde, altså Nokia, så var Windows Phone umulig å selge. De skiftet navn til Windows 10, deretter Windows 10 for Mobile, og nå skal man kunne kjøre de samme appene på desktop og mobiltelefon. Det er en Windows-versjon... Men jeg tenker at den er basert mer på Windows RT enn skrivebords-Windows. 

 

For hva er det som er feil her? 

De programmene som man kan bruke på mobilen er ikke de samme produktene som man har preferanse og presedens for å bruke på Windows. Det er de programmene som ingen ville røre på Windows RT-brettene. 

 

Så da er min påstand at Microsoft er ikke i mål enda. En av to ting må slå til før Microsoft kan vinne an som det tredje store mobil-OSet.

 

1) De må få innarbeidet produkter, preferanser og presedens for å bruke disse, for UWP-apper. 

Eller 2) De må få kuttet bort den -for mobiles fra Windows 10 for mobiles. 

 

Den første vet vi jo at de jobber med. Ingen hurtig suksess, vi får neppe Photoshop CC 2017 basert på UWP. 

 

Den andre, vel, Intel leverer fortsatt ikke de prosessorene Microsoft har ønska seg. Surface Phone ser ut til å bli basert på ARM. Surface Phone blir ikke den Surface Pro Phone som jeg ønsker meg. Men kanskje i neste runde? Kanskje om 2 nye år, at det kommer en atom-basert telefon, eller en som kan virtualisere x86-støtte, som faktisk kan kjøre skrivebordsprogramvare? 

 

Det er dit jeg ønsker meg. Men, jeg vet ikke om det er så mange som meg, så jeg er ikke sikker på at den strategien kan gjøre Microsoft store på mobil. Så, strategi 1) it is. 

 

Men ikke snakk om at jeg vet hvordan Microsoft skal få folk til å omfavne UWP-apper. Jeg har ikke omfavnet dem. Dere vil ikke omfavne dem. Utviklere har tydeligvis ikke hoppet på toget. Programvarehus fortsetter å slippe WinNT-basert programvare. 

 

Det eneste jeg ser er at Microsoft kan gjøre det vanskeligere for utviklerne med å først droppe støtte for WinNT i sine utviklingsverktøy, deretter gjøre det mindre attraktivt å starte WinNT-programmer, og kanskje etterhvert kun kjøre WinNT-programmer i virtualiseringsmodus, tydelig annenrangs i forhold til WinRT-programmer. Denne retningen så jeg som en mulig framtid allerede da jeg først hørte om Windows 8 og deres nye Store/plattform. Den virkeligheten eksisterte jo allerede på Windows RT-brettene. Og dersom UWP får nok programmer så kan man igjen se den retningen tute mot oss. 

 

Men så dårlig som UWP-støtten er nå, og siden "det ikke kommer et Windows 11" så blir nok Win32/WinNT-programmene med oss i lang tid framover. Windows-telefoner, not so much. 3 millioner her og 3 millioner der. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det blir mer støy om Microsoft kutter VBrun6 fra Windows enn om de kutter hele UWP. Finnes det noen populære programmer i det hele tatt basert på UWP som ikke like godt kunne vært laget som webapps?

 

Må være utrolig surt for Microsoft å feile så hardt på mobil over så lang tid. Er jo utrolig mye flinke folk der. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

De mest populære ser bedrøve meg ut til å være Facebook og Messenger-appen, og det er vel godt bevist at Facebook kan lages som webapp. 

 

Hmm... Kunne VLC være laget som webapp? Å vent, her står det "VLC for Windows Store is currently not available." Etter Facebook, Messenger, Netflix, Adobe Photoshop Express var den neste topp-appen altså VLC for Windows Store, som... ikke er tilgjengelig... 

 

La meg bare nok en gang understreke at det er Windows 10 jeg synes er helt greit å oppgradere til, ikke at jeg synes folk skal gå over til å velge sine programmer ut fra hva som er tilgjengelig i Store/på UWP. 

Lenke til kommentar

Som rent operativsystem er Windows 10 det beste windows så langt, og personlig har jeg oppgradert alle mine windowsmaskiner (en server og et par tablets). Det funker strålende. 

 

Problemet er pushinga av sekundærgreier, med "featured apps", oppdateringer som endrer på ting og all overvåkninga som virker umulig å bli kvitt for godt.

Lenke til kommentar

Hallelujah for hver som opgraderer og gjør det mindre trolig at det er vits å produsere virus som befenger gamle utdaterte maskiner som bare står og smitter omgivelsene.. Mens eierne ikke merker noe fordi dem bare leser VG og logger in på facebook med dem.. Og tror all møkka er reklame som svirrer.. Det burde være TVANG på opgraderingen, og alle som nekter burde kastes av nettet!

De som nekter å oppgradere, fordi de opplever problemer med Windows 10, er vel ofte de noe mer avanserte brukerne. Som gjør litt mer enn å lese VG og Facebook. Så det argumentet falt i grus :)

 

Ellers virker det ikke som du har lest de andre innleggene i denne tråden, sånn som du svarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MS framstår som eit desperate narkovrak som tilbyr deg ditt første skudd. Di burde lokka med enda fleire egenreklamer der di fortalte kva di snoker til seg av info om win10-brukeres vaner. Det burde gi betre sus i padden.

 

Når noko er gratis er det gjerne ein grunn til det. Skremmande at så mange trur at sikkerheten MS tilbyr med win10 er betre samt at påtvunget oppgradering, snoking, reklame, unødvendig belastning av nettlinja og tilbakestillinger av dine innstillinger er positivt for deg som forbruker. Mange som vil få seg ein overraskelse framover etter kvart som MS strammer til win10-grepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MS framstår som eit desperate narkovrak som tilbyr deg ditt første skudd. Di burde lokka med enda fleire egenreklamer der di fortalte kva di snoker til seg av info om win10-brukeres vaner. Det burde gi betre sus i padden.

 

Når noko er gratis er det gjerne ein grunn til det. Skremmande at så mange trur at sikkerheten MS tilbyr med win10 er betre samt at påtvunget oppgradering, snoking, reklame, unødvendig belastning av nettlinja og tilbakestillinger av dine innstillinger er positivt for deg som forbruker. Mange som vil få seg ein overraskelse framover etter kvart som MS strammer til win10-grepet.

 

Jeg opplever langt mer reklame i diverse nettsider i løpet av en dag enn det jeg har gjort med 1 års bruk av Windows 10 (Har vel kun blitt spurt om jeg skulle ordne meg med office).

Og sikkerheten i Windows 10 er bedre enn i Windows 7 , oppdatert kernel , utfasing av Internett explorer ( Edge tar over ) er bare en av flere ting som er med på å gjøre Windows 10 tryggere.

 

Kjappere enn Windows 7 / 8 er det også.

Lenke til kommentar

Jeg opplever langt mer reklame i diverse nettsider i løpet av en dag enn det jeg har gjort med 1 års bruk av Windows 10 (Har vel kun blitt spurt om jeg skulle ordne meg med office).

Og sikkerheten i Windows 10 er bedre enn i Windows 7 , oppdatert kernel , utfasing av Internett explorer ( Edge tar over ) er bare en av flere ting som er med på å gjøre Windows 10 tryggere.

 

Kjappere enn Windows 7 / 8 er det også.

 

Høres ut som et godt produkt. Hvorfor i all verden gi det bort?

Lenke til kommentar

^ slenger meg på den @Malvado. Får en gang i mellom en sånn "prøv office 365 gratis i en måned" melding. Annet enn det er windows 10 helt knall! Jeg gikk over til osx rundt xp/vista, men ser ingen grunn til å ikke bruke windows 10 nå. Knallbra os!

Endret av Hotel Papa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg opplever langt mer reklame i diverse nettsider i løpet av en dag enn det jeg har gjort med 1 års bruk av Windows 10 (Har vel kun blitt spurt om jeg skulle ordne meg med office).

Og sikkerheten i Windows 10 er bedre enn i Windows 7 , oppdatert kernel , utfasing av Internett explorer ( Edge tar over ) er bare en av flere ting som er med på å gjøre Windows 10 tryggere.

 

Kjappere enn Windows 7 / 8 er det også.

 

Høres ut som et godt produkt. Hvorfor i all verden gi det bort?

 

350 Millioner brukere betyr at de MS fortsetter med markedsdominans og stopper litt "iOs trenden".

Jo flere brukere jo flere som vil ta i bruk app store også selvfølgelig, over tid vil det føre til bedre inntekter , men det er tydelig at MS fortsatt har mye å skjerpe seg på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

350 Millioner brukere betyr at de MS fortsetter med markedsdominans og stopper litt "iOs trenden".

 

 

Jo flere brukere jo flere som vil ta i bruk app store også selvfølgelig, over tid vil det føre til bedre inntekter , men det er tydelig at MS fortsatt har mye å skjerpe seg på...

 

Angående markedsdominans kan det jo tenkes at de med dette har overtalt noen til å skifte til Windows, men jeg gjetter at det i de aller fleste tilfeller er snakk om folk som allerede sitter på Windows (inkludert piratene). Dessuten, om man har fått det gratis, så er man ikke like investert i produktet. Easy come, easy go.

 

Å få flere eksponert for hva det nå enn det er de har planlagt for Windows 10 og markedsføring av andre små og store produkter, det argumentet kjøper jeg. Vi har for lengst sett at denne modellen kan være langt mer lukrativ enn tradisjonelle salgsmetoder. Salg av OEM-lisenser fortsetter vel som før? Hvor mange er det egentlig som kjøper Windows direkte? Hvor mye inntekt har de egentlig takket nei til?

Lenke til kommentar

 

Angående markedsdominans kan det jo tenkes at de med dette har overtalt noen til å skifte til Windows, men jeg gjetter at det i de aller fleste tilfeller er snakk om folk som allerede sitter på Windows (inkludert piratene). Dessuten, om man har fått det gratis, så er man ikke like investert i produktet. Easy come, easy go.

 

Å få flere eksponert for hva det nå enn det er de har planlagt for Windows 10 og markedsføring av andre små og store produkter, det argumentet kjøper jeg. Vi har for lengst sett at denne modellen kan være langt mer lukrativ enn tradisjonelle salgsmetoder. Salg av OEM-lisenser fortsetter vel som før? Hvor mange er det egentlig som kjøper Windows direkte? Hvor mye inntekt har de egentlig takket nei til?

 

 

Vanskelig å si, men selskapet hadde et valg slik jeg ser det, miste enda raskere sin markedsposisjon ( husk desktop og bærbar salget har sunket kraftig )eller stabilisere og innhente sin markedsposisjon (noe jeg mener er en suksess).

 

De vet jo også at Mobil er svært viktig for å videre øke sin innflytelse , dette er ikke et område som de kommer til å satse mindre på, men de vil trolig gå over til å bruke android i langt større grad og heller prøve å få løst Windows mobil floken i fremtiden om de ikke gir opp der.

 

En god del pirater har også oppgradert til Windows 10 og er nå litt uvitende beta testere , noe som jeg mener er en genial løsning da de ikke lenger er nødvendigvis så utsatt for skadevare / virus.

 

Og jeg tror ikke at Windows 10 salget kommer til å avta med mindre Microsoft slutter å innovere hvert år og som jeg tror er nå planen fremover.

Lenke til kommentar

 

 

[wall of text]

Vi er helt i begynnelsen av noe nytt. Klart ting ikke er "helt der" enda, både nye og gamle utviklere prøver seg frem. Det blir bedre over tid. :)

Dette er et argument man alltid kan kjøre. Det er da klart ting blir bedre med tiden, noe annet ville jo vært en aldri så liten fiasko.

Klart det, men det betyr ikke at det ikke er gyldig.

 

Det er ikke slik at alt nytt er bedre hele tiden. Men Windows 10 og UWP er et steg i riktig retning. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg opplever langt mer reklame i diverse nettsider i løpet av en dag enn det jeg har gjort med 1 års bruk av Windows 10 (Har vel kun blitt spurt om jeg skulle ordne meg med office).

Og sikkerheten i Windows 10 er bedre enn i Windows 7 , oppdatert kernel , utfasing av Internett explorer ( Edge tar over ) er bare en av flere ting som er med på å gjøre Windows 10 tryggere.

 

Kjappere enn Windows 7 / 8 er det også.

 

Høres ut som et godt produkt. Hvorfor i all verden gi det bort?

 

 

For det første, de gir det ikke bort gratis, det koster ca. 1700 kroner. Hadde det vært gratis, har jeg minst to maskiner til som trenger OS, men neida, det er ikke gratis. 

 

Blant de som allerede har kjøpt og kjører Windows, er det i en overgangsfase mange som kvalifiserer til gratis oppgradering, eller ganske rimelig dersom du foretrekker å få med en fysisk kopi. For de som kjører Windows 8 skulle det bare mangle at overgangen var gratis, siden Windows 8 oppleves som et uferdig produkt, operativsystemets levetid ble forkortet, og det som ble sluppet som Windows 10 var lenge forventet å hete Windows 8.2, som altså uansett ville vært en gratis oppdatering. Dette er altså en gratis oppdatering til de som allerede har kjøpt lisens, og begrenset til en kort tid. 

 

De gjorde omtrent det samme i overgangen til Windows 8, den var nesten gratis i en overgangsfase. Det kom ikke noen lure triks i etterkant som lurte folk inn i betalingsløsninger, selv om de hadde introduksjonstilbud.

 

Årsaken til at Microsoft pusher på med gratis oppgradering er at det er viktigere for Microsoft at så mange som mulig av kundene deres er med videre enn det er å tjene akkurat den tusenlappen de kunne fått for en OEM-versjon. Det er ekstra viktig nå, fordi Microsoft ønsker å gå over fra en modell med statiske versjoner til å ha en felles, oppdatert hoved-trunk. Eller for å si det annerledes, å gå bort fra Internet-Explorer modellen der man må støtte allverdens forskjellige versjoner, til å gå over til Chrome-modellen der man kan konsentrere seg om å støtte nyeste versjon. Microsoft ønsker å gjøre seg ferdig med Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, og bare konsentrere seg om det nyeste operativsystemet sitt, og alle tjenestene de kan selge til brukerne av dette, siden ting som Office tross alt er en av grunnpilarene i deres inntektsgrunnlag.

 

I tillegg er det ikke å komme bort fra at Microsoft nå regner seg som en utfordrer, jfr. uttalelser fra toppledelsen, og dermed må de være mer på tilbudssiden enn de har vært i gamledager. 

 

Jada, hvis du mistenker at Microsoft ønsker å tjene penger, så har du nok rett. Men hvis du frykter at du kommer til å bli lurt av Microsoft, undervurderer du konsekvensene av hva som skjer hvis et stort selskap lurer kundene sine. De vil tjene penger, men de vil gjøre det med færrest mulig class action law suits. 

Lenke til kommentar

Jada, hvis du mistenker at Microsoft ønsker å tjene penger, så har du nok rett. Men hvis du frykter at du kommer til å bli lurt av Microsoft, undervurderer du konsekvensene av hva som skjer hvis et stort selskap lurer kundene sine. De vil tjene penger, men de vil gjøre det med færrest mulig class action law suits. 

 

Ikke vær tåpelig. Jeg vil sette dette tilbudet i riktig sammenheng, for å se klarere hva det er og hva det ikke er.

Lenke til kommentar

Det er (dessverre) så klart som du kan få det. 

 

Dette er en begrenset gratis oppgradering til en nyere versjon av samme operativsystem. Ingen lureri, men operativsystemet kan senere utvikle seg i en retning du ikke liker.

 

Den har dog en rekke endringer i lisensen som gjør at det ikke kan bli helt klart hva du juridisk mister og hva du vinner med oppgraderingen. Dette er diskutert opp og ned i egne tråder.

 

Det er en mulighet for at Microsoft ønsker at operativsystemet på et senere tidspunkt gjøres om til et abonnement, men det kan Microsoft ikke gjøre uten at du først takker ja til dette. Om du takker nei til dette, blir du nødvendigvis stående på siste oppgradering fra før denne avtalen tilbys, på samme måte som om du står på Windows 7 etter produktsyklusen ender. Det er også bortimot umulig å se for seg at Microsoft vil gå denne veien siden de da vil få en langt mindre brukerbase når de trenger en større for å lykkes i det større mobilmarkedet. 

 

Den verste trusselen med å oppgradere er at nye oppgraderinger også vil komme. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...