Gå til innhold

Er du lei maset om å oppgradere til Windows 10?


Anbefalte innlegg

Det er ikke så veldig mange år siden Apple tok betalt for sitt OS!

 

Microsoft har nok fått med seg hvor bra det gikk for Apple når de begynte å gi OS bort gratis.

Det handler om å låse folk til ett økosystem, der pengene kommer inn daglig i form av tjenester, istedet for én gang når man selger OS'et.

 

Nå prøver Microsoft å ta en Apple...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft har nok fått med seg hvor bra det gikk for Apple når de begynte å gi OS bort gratis.

Apple har alltid først og fremst vært en maskinvare-leverandør, for dem er programvare mer en nødvendig bigesjeft. Mens MS først og fremst er en software-leverandør som har gjort diverse mer eller mindre vellykkede forsøk på å levere hardware.

 

Apple sin forretningsmodell består jo i stor grad av å selge ny hardware etter hvert som oppdateringer til OSet gjør at eksisterende modeller får en tregere brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Ja, der har du et poeng.

Men like fullt ser det ut som Microsoft prøver seg på noe lignende.

 

Når en ser hvor ivrig de er etter å få folk til å oppgradere gratis, så tviler jeg veldig sterkt på at de etter sommeren kommer til å begynne å ta betalt slik de påstår. Jeg klarer ikke å se for meg at noen blir nektet gratis win 10 etter sommeren.

 

Denne 'slutt på gratis, datoen' er nok bare for å få flest mulig fortest mulig over på win10...

 

EDIT: For det er jo ikke sikkert at man trenger å selge hardware for å låse folk til sitt OS/tjenester/sky/sikkerhet osv. økosystem...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se for meg at noen blir nektet gratis win 10 etter sommeren.

 

Det er gratis oppgradering for de som allerede har en kvalifisert lisens. Det er også gratis lisens til OEMer som lager enheter med mindre skjerm enn 9 tommer. 

 

Jeg har en PC stående i kjellerstua. Windows-lisens til den vil koste meg 1 525,- pluss porto (Laveste pris, Windows 10 Pro).

 

1. Allerede i dag nekter de meg gratis Windows 10. 

2. Microsoft kjørte en sterkt rabattert kampanje i forrige runde, med Windows 8 også. Etter at rabattperioden gikk ut, forsvant rabatten. 

3. Det er ikke vanskelig å se for seg at noen blir nektet noe som helst gratis, du prøver ikke hardt nok. 

 

Jeg har også fått oppgradert tre brett og to stasjonær-PCer gratis, så jeg klager ikke. Men for den tredje stasjonærPCen så må jeg enten shelle ut, installere et alternativt gratis OS, eller la den stå uvirksom, som i dag. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...