Gå til innhold

Derfor synes amerikanerne det er bedre å ha utviklerne i Norge enn i Silicon Valley


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på tilsvarende teknologi fra andre selskaper og Encap sin løsning? Veldig kult at de har klart å komme inn på markedet i USA med en løsning som, basert på informasjonen i artikkelen, er ganske vanlig i dagens samfunn.

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar

Får håpe han Jørgensen får rett i sine påstander om at Amerikanerne ser verdi i Norsk kompetanse og arbeidsmoral. Det er ikke min erfaring etter at bedriften jeg jobber i ble kjøpt opp av et stort Amerikansk firma. Det går stadig feil vel, og det meste føles nå som at jeg jobber rundt 2000-tallet igjen.

Lenke til kommentar

 

Og jeg som trodde Norge var ett høykostland?

 

Det er det for de fleste typer av masseproduksjon som involverer manuelt arbeid.

På engineering, småskalaproduksjon og automatisert produksjon er vi på mange områder fullt konkurransedyktige.

Ah, så det er ukvalifisert arbeidskraft som koster mye penger.

Lenke til kommentar

Ah, så det er ukvalifisert arbeidskraft som koster mye penger.

 

Yep. Man får ekstremt dårlig "betalt" for å ta høyere utdanning her i Norge. Det er massevis av land der 5 år med universitet syns mye bedre på lønnsslippen enn her.

Lenke til kommentar

 

Og jeg som trodde Norge var ett høykostland?

 

Det er det for de fleste typer av masseproduksjon som involverer manuelt arbeid.

På engineering, småskalaproduksjon og automatisert produksjon er vi på mange områder fullt konkurransedyktige.

Høyt utdannet arbeidskraft er rimelig i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vet ikke om det har relevans for artikkelen, men uansett:

 

Hvis jeg var en kynisk amerikansk jævel ute etter norskeide patenter, ville jeg også ha kjøpt selskapet og latt de norske ansatte bli igjen i Norge. Hvis du likevel vurderer å sparke dem er det greiest for alle parter å ha dem i Norge. Jeg vet om folk som har blitt sparket per videokonferanse.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har relevans for artikkelen, men uansett:

 

Hvis jeg var en kynisk amerikansk jævel ute etter norskeide patenter, ville jeg også ha kjøpt selskapet og latt de norske ansatte bli igjen i Norge. Hvis du likevel vurderer å sparke dem er det greiest for alle parter å ha dem i Norge. Jeg vet om folk som har blitt sparket per videokonferanse.

 

Må si meg einig. Men det er nok jussen som er det sentrale i dette oppkjøpet, ikke norsk genialitet. Det står svart på kvitt i artiklen. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde Norge var ett høykostland?

Utdannet og kvalifisert IT arbeidskraft i Norge er dyrere per time enn ukvalifiserte juniorer i India, som slutter etter de har fått litt trening, så norsk blåruss foretrekker å bruke de siste på IT prosjekter.

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

Vet ikke om det har relevans for artikkelen, men uansett:

 

Hvis jeg var en kynisk amerikansk jævel ute etter norskeide patenter, ville jeg også ha kjøpt selskapet og latt de norske ansatte bli igjen i Norge. Hvis du likevel vurderer å sparke dem er det greiest for alle parter å ha dem i Norge. Jeg vet om folk som har blitt sparket per videokonferanse.

 

Hvis de ansatte er så smarte at patentene de har generert er verdt prisen på selskapet alene, så har de kanskje ingen problemer med å finne (lage) seg nye jobber?

 

Alternativt: hvis nåværende eiere og konkurerende kjøpere velger å dumpe selskapet for verdiene av aksjene alene (git at det er betydelige verdier i resten av bruket), hvor smarte er de?

 

-k

Lenke til kommentar

Det er vel også å forvente at norsk valuta har ført til at lønnen til nordmenn er billigere nå sett fra utlandet. En dollar er nå verdt hele 8,29 kr pt 5. juli 2016. Og lønnsnivået er også lavere i Norge enn i USA. Vi gir lavere lønn for høyt kvalifisert arbeidskraft. I Norge tjener du mer penger om du har administrativt ansvar, vi er mer tungrodde i form av å gi de med pondus og blåruss-slipset på plass mer penger. Egentlig er det synd at vi finner oss i det, en sivilingeniør i datateknikk som leverer burde ha millionlønn. Men så har du fordyrende regler i Norge som arbeidsgiveravgift og høye skatter som gjør lønnen enda mindre.

Lenke til kommentar

 

 

Og jeg som trodde Norge var ett høykostland?

 

Det er det for de fleste typer av masseproduksjon som involverer manuelt arbeid.

På engineering, småskalaproduksjon og automatisert produksjon er vi på mange områder fullt konkurransedyktige.

Ah, så det er ukvalifisert arbeidskraft som koster mye penger.

På godt og vondt er det få land hvor det lønner seg så lite med høyere utdanning som i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...