Gå til innhold

AMD har lansert Radeon RX 480


Anbefalte innlegg

Dere som klager på ytelsen?

 

 

  R9 Fury X R9 Fury R9 390X R9 390 R9 290X RX 480
Stream Processors 4096 3584 2816 2560 2816 2304
Texture Units 256 224 176 160 176 144 ROPs 64 64 64 64 64 32
Boost Clock 1050MHz 1000MHz 1050MHz 1000MHz 1000MHz 1266MHz
Memory Bus Width 4096-bit 4096-bit 512-bit 512-bit 512-bit 256-bit
Memory Clock 1GHz 1GHz 6GHz 6GHz 5GHz 8GHz or 7GHz
Memory Bandwidth 512GB/s 512GB/s 384GB/s 384GB/s 320GB/s 256GB/s or 224GB/s
Memory Size 4GB HBM 4GB HBM 8GB GDDR5 8GB GDDR5 4GB GDDR5 8GB or 4GB GDDR5
Typical Board Power 275W 275W 250W 250W 250W 150W

Er det veldig rart? RX 480 har færre prosessorer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ble det og av kortet som skulle komme for 2000 kr og konkurrere med GTX 980 og feie Nvidia av banen?

For øyeblikket er  

 

Da var det på tide igjen å rydde i veggen av misvisende tekst igjen.
 
RX480 4GB koster $199 på det amerikanske markedet, mens RX480 8GB koster $249. Vanligvis skal man gange med 10 for å få korrekt norsk pris, mens man i disse tider med dårlig norsk krone ganger med 11. Det ville da bety 2200,- for 4GB-utgaven og 2700,- for 8GB-utgaven. Så akkurat her har du ingen å kritisere for sine gjetninger.
 
RX 480 kom nettopp ut, med enorm etterspørsel, mens GTX 970 har vært på markedet i 2 år og er på sitt laveste prispunkt noensinne. Men dette er kjenngjerninger du ikke ønsker å bry deg om, og fremmer i stedet et bilde av en overpriset 480 i forhold til 970 på irrasjonelt grunnlag.
 
RX 480 23.5% dyrere enn GTX 970. 

 

For noe vrøvl.

 

Billigste RX 480 8GB koster 2790,- i følge prisjakt (og dette er under 24 timer etter lansering, der prisen alltid er høyere enn normalpris). Billigste GTX 970 koster 2623,- fra samme kilde.

 

RX 480 8GB er altså 6,5% dyrere enn GTX 970.

 

RX 480 4GB antas å være like mye billigere enn GTX 970, hvis vi antar en skyhøy lanseringspris på 2400-2500,- i norske butikker.

 

Hva med amerikanske butikker, der 480-prisen er slik den faktisk skal være? I følge Newegg:

 

RX 480 8B er 11% billigere enn GTX 970

 

RX 480 4GB er 32,5% billigere enn GTX 970

 

Ganske overraskende. AMD sin leverandør (Samsung og GloFou) har også langt ifra gode yields og stor økonomisk produksjon av 14 nm FinFET, akkurat som Nvidia sin (TSCM). Som, naturligvis, fører til høye priser. Som igjen er utenfor produsentens kontroll. Jeg er glad AMD sine kort endelig kom ut, slik at folk endelig kan tro det jeg har skrevet så lenge. Det har faktisk ingenting å si hav AMD lover og sikter etter. Folk bare ser på det og dømmer utifra det. AMD vil nok selge kortene for 2300 kr, men da ville de solgt med tap. Det er utenfor deres kontroll.

 

Du ramser som vanlig opp masse trivialiteter for å bygge opp din teori -- uten at det i virkeligheten gjør noe av det du skriver mer troverdig. Faktum er at AMD har lansert disse kortene for nøyaktig det de har påstått. Ingenting er "ganske overraskende"  her. Og jo, 2300,- er den antatte prisen på 4GB-utgaven her i Norge. Eller $199, som den er i USA. Hvis den selges for noe høyere enn det, er det norske butikker som har skylden.

 

se. Nvidia har altså goooood tid til å komme med GTX 1060 i butikkene. AMD sitt kort er et kort som kommer til å være veldig bra, om noen måneder. Ser ikke AMD problemet med det? eller er de så desperate til å få noe i butikkhyllene at de lanserer selv om de ikke har et produkt som er bra og kan konkurrere på nåværende tidspunkt.

 

Så desperate at de kommer med papirlansering? Har du glemt hva Nvidia gjorde med 1070 og i 1080, eller? Der snakker vi ikke bare om papirlansering, men også et forkastelig forsøk på å ta seg 1000,- ekstra betalt for dårligere kjøling de første 14 dagene. Det er et lavmål du skal se lenger etter AMD senke seg ned på.

 

Og forresten, det blir litt dumt å kalle nettbutikkene grådige om de selger RX 480 dyrt. De samme selger GTX 970 til 2300 kr :)

 

Igjen viser du null forståelse på hvordan pris og etterspørsel fungerer, så mye som du skriver om det. GTX 970 har vært ute på markedet i 2 år nå.

 

Det er helt latterlig, må jeg si, hvordan du og andre her inne, skaper et bilde av hvor dårlig og kjedelig RX 480, GTX 970 har nesten samme ytelse, og man like gjerne kan kjøpe 970, Hva da med GTX 1080? På pris/performance-grunnlagg er GTX langt, langt verre, da man kan få 980 Ti for under 5000,- i butikken nå mot 7000,- for 1080.

 

Jeg ser deg heller ikke sitte der og sutre og mase over hvor unødvendig av et produkt 1070 er, nå som man får GTX 980 Ti i nøyaktig samme prisklasse.

 

Du kritiserer AMD med argumenter som enda sterkere kan brukes mot Nvidia. Men gjør det likevel bare den ene veien. Der hvor jeg kommer fra kalles det dobbeltmoral,.

 

ette er et lite hint til at det muligens kan være noe annet som forårsaker høy pris enn "grådige" butikker. Alle butikkene ble ikke tilfeldigvis grådige når det kommer til GTX 1070, 1080 og 480. Men mye lettere å bare skylde på butikker/Nvidia/AMD selvsagt.

 

Før du kommer med noen konspirasjonsteorier kan du gå inn på Newegg.com og sjekke prisene der.

 

RX 480 4GB: $199

 

RX 480 8GB: $239

Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Jaja, folket er på forumene er tydelig skuffet ser jeg. Ytelse på nivå med AMD 290/390 og GeForce 970 som er 2-3 år gamle og bruker mer strøm enn et 1070 som yter nesten det dobbelte i enkelte tester. Dårlig på overklokking er det å. AMD bør virkelig komme med 490 kjapt som fy.

 

TDP på 1070 er 150W , ytelsetester viser at det kan gå over dette.

Referansekortet er dårlig på overklokking med den medfølgende kjøleren, men det er flere sider som tyder på at med riktig kjøler kan kortet trolig komme over 1,5 til 1,6Ghz i hastighet.

 

490 Kan komme før Jul, den som venter får se.

 

Anbefaler deg å kjøpe deg et 1070 kort eller 1080 kort og kose deg med det, det vil trolig passe til dine interesser.

 

Ytelsestester viser også at GTX 680 er på lik linje med R9 290X!

http://www.techspot.com/review/1000-project-cars-benchmarks/page2.html

 

Det er mye gøy du kan få til med ytelsestester :) MSI og Asus har og vært glad i de mulighetene. Du har ikke likt det av forståelige grunner. Så hvorfor drar du ut ekstremer her? Det som betyr noe for de som kjøper GPUene er ikke det ene tilfelle hvor det kan yte mye bedre enn konkurrenten. Det er hvordan det er å spille på. Det er ingen grunn til å nevne GTX 1070 i denne tråden da. Den ligger mellom GTX 970 og GTX 980.

 

Hver gang jeg har tatt argument med hvor mye Nvidias kort kan overklokkes, så har du sagt at det ikke betyr noe da vanlige forbrukere ikke overklokker. Jeg har vært enig med deg i det. Jeg lurer på hvorfor du plutselig snakker om overklokking, nå som AMD kommer med et kort som kan overklokkes mye? Fant vanlige mennesker ut at i år (2016) så vil de overklokke kortene sine?

 

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du kan legge så mye vekt på at bias mellom produsentene, og argumentere så ulikt for AMD og NVidia selv.

 

Hvor ble det og av kortet som skulle komme for 2000 kr og konkurrere med GTX 980 og feie Nvidia av banen?

For øyeblikket er  RX 480 23.5% dyrere enn GTX 970. Ganske overraskende. AMD sin leverandør (Samsung og GloFou) har også langt ifra gode yields og stor økonomisk produksjon av 14 nm FinFET, akkurat som Nvidia sin (TSCM). Som, naturligvis, fører til høye priser. Som igjen er utenfor produsentens kontroll. Jeg er glad AMD sine kort endelig kom ut, slik at folk endelig kan tro det jeg har skrevet så lenge. Det har faktisk ingenting å si hav AMD lover og sikter etter. Folk bare ser på det og dømmer utifra det. AMD vil nok selge kortene for 2300 kr, men da ville de solgt med tap. Det er utenfor deres kontroll.

 

Du kan og komme med så mange kilder du vil, som du liker, om hvor gode yields Samsung og Global Foundries har. Samsung lager jo alle verdens high end SoCer (Apple A9, Samsung Exynos 8890, Qualcomm Snapdragon 820). Alt er 14 nm FinFET, en av dem early, to av dem plus. De har gode yields og produserer store kvanta og alt er fint. Som jeg sa derimot, store brikker som trekker mye strøm er annerledes. Selv om du ikke vil tro meg. Det ser vi er gjeldende her.

 

 

Når forskjellen mellom demand og supply av RX 480 blir mindre og produksjonen forbedret vil den nok komme til anbefalt utsalgspris. Samtidig vil nok GTX 970 gå opp i pris når demand faller. Når de har lav produksjon og lavt salg, så tar de inn få kort osv. Da vil RX 480 gi mening. Ser en på performance/dollar så er det jo veldig bra. Problemet er med GTX 970 sin nåværende pris, og RX 480 sin pris er faktisk GTX 970 bedre price/performance. Hvertfall i Norge. Ikke imponerende for mainstreamkortet som skal redde AMD. Jeg trodde at denne gangen så var Nvidia de som gjorde noe dumt og AMD gjorde det rett. Nvidia har jo bare high end, men når prisene blir så høye så svir det hardt i mainstream. Det gjør det ikke i high end. Der er ikke prisene relativt sett så høye. Folk er jo vant med Titan priser! Nvidia klarer nok fint å selge GTX 970 lavere enn RX 480 til GTX 1060 kommer ut. De er absolutt ikke i en krise for å si det slik. GTX 970 er jo faktisk kun 5% bak i performance/watt også. Så det er ikke som om folk har noen grunn til å kjøpe RX 480 fordi det er 14 nm og nyere heller.

 

Folk som mener at brukere som meg (og andre som tviler på nye AMD produkter i forkant) er negative og NVidia biased. Vel, her ser dere grunnen til det (ikke til deg Malvado). Et kort som ser så bra ut på papiret, og jeg og trodde kom til å bli veldig bra og knuse NVidia.... vel, det skjedde ikke. Det er ikke negativitet, det er realisme. Enkelte ganger er ikke realiteten så gøy eller positiv, det er dessverre ofte realiteten for AMD. Det å være realistisk i forhold til det og ha realistiske forhåpninger er ikke det samme som å være negative til AMD eller være Nvidia biased. Ingen viser det bedre enn AMD selv.

Hvilke priser baserer du deg på når du sier at 480 koster 23.5% mer enn 970? Billigste 8GB versjon av 480 ligger på 2790,-, billigste 4GB ligger på 2490,-, og billigste 970 ligger på 2623,-.

Lenke til kommentar

RX 480 blåser allerede GTX 970 ut av vannet i DX12 titler.

Prisene vil falle, custom kjølerene kommer og driverene blir bedre..

 

Man må ha blitt mistet for mye i bakken som liten hvis man skal forsøke å forsvare GTX 970 som et alternativ til RX 480.

 

Mhp pris per ytelse er det INGENTING som matcher RX 480 i dag! 

 

Men vent gjerne på custom kortene .. Det gjelder jo alltid uansett om det er fra rød eller grønn camp.

 

Edit: Begynner å bli lei av fanboi greiene - så da må jeg bli litt sinna. Jeg har nvidia nå - men jeg bryr meg katta hvem som produserer skjermkortet. Jeg vil ha gode valg av hardware. Jeg brukte masse AMD/ATI før (3xxx, 4xxx, 5xxx), men hadde nvidia før det igjen - i AGP dagene. Går man lenger tilbake snakker vi 3DFX. Så det endrer seg hva man sitter med - og det er jo helt topp!

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke priser baserer du deg på når du sier at 480 koster 23.5% mer enn 970? Billigste 8GB versjon av 480 ligger på 2790,-, billigste 4GB ligger på 2490,-, og billigste 970 ligger på 2623,-.

 

Han har sansynligvis vært og søkt etter den dyreste RX 480 8GB han har funnet og sidestilt den med den billigste GTX 970 han har funnet. Og så sutrer han over å bli kalt anti-AMD. For det er jo han så absolutt ikke!

 

RX 480 blåser allerede GTX 970 ut av vannet i DX12 titler.

Prisene vil falle, custom kjølerene kommer og driverene blir bedre..

 

Man må ha blitt mistet for mye i bakken som liten hvis man skal forsøke å forsvare GTX 970 som et alternativ til RX 480.

 

Mhp pris per ytelse er det INGENTING som matcher RX 480 i dag! 

 

Men vent gjerne på custom kortene .. Det gjelder jo alltid uansett om det er fra rød eller grønn camp.

 

100% korrekt.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjer med at folk tar et dyrere 970 med sammenligning av pris på RX480? 480 koster 2790kr! Det ligger et til 2490kr, men det er 4gb utgaven trur jeg med tanke på modell-navnet.

 

Menst billigste 970 ligger på 2290kr.

 

Har da ingenting å gjøre med at de er i samme butikk.. hvermannsen kjøper der det er billigst, og det er det man sammenligner med og ikke en dyrere butikk. Herre min hatt liksom.

 

Så RX480 koster 2790kr, GTX 970 2290kr.

 

Da er RX480 500kr dyrere enn GTX 970.

 

Og jeg er IKKE overasket over ytelse eller prisen på disse korta. Sikker bra for de som vill støtte amd eller lignende. Men idag kjøper man ikke et RX480 kort da man får 980 til 2700kr + brukte. Eller visst man leter etter litt mer highend kort og kjører på med 1070 eller 1080.

 

Før folk kommer med idiotiske utsang som: men dette kortet er ikke high-end og blah blah blah.. Jeg er fult klar over at de ikke er det! Men disse var overhypa de-lux.. og jeg hadde rett.. de skuffer. (kanskje ikke for noen, men for meg er de en flop).

 

Får se da high-end kommer fra AMD slutten av året/2017 om de forsatt kan være med på gamet.. da de ikke har vært med på lenge.

Lenke til kommentar

Skjer med at folk tar et dyrere 970 med sammenligning av pris på RX480? 480 koster 2790kr! Det ligger et til 2490kr, men det er 4gb utgaven trur jeg med tanke på modell-navnet.

 

Menst billigste 970 ligger på 2290kr.

 

Har da ingenting å gjøre med at de er i samme butikk.. hvermannsen kjøper der det er billigst, og det er det man sammenligner med og ikke en dyrere butikk. Herre min hatt liksom.

 

Så RX480 koster 2790kr, GTX 970 2290kr.

 

Da er RX480 500kr dyrere enn GTX 970.

 

Og jeg er IKKE overasket over ytelse eller prisen på disse korta. Sikker bra for de som vill støtte amd eller lignende. Men idag kjøper man ikke et RX480 kort da man får 980 til 2700kr + brukte. Eller visst man leter etter litt mer highend kort og kjører på med 1070 eller 1080.

 

Før folk kommer med idiotiske utsang som: men dette kortet er ikke high-end og blah blah blah.. Jeg er fult klar over at de ikke er det! Men disse var overhypa de-lux.. og jeg hadde rett.. de skuffer. (kanskje ikke for noen, men for meg er de en flop).

 

Får se da high-end kommer fra AMD slutten av året/2017 om de forsatt kan være med på gamet.. da de ikke har vært med på lenge.

 

Billigste 970 kommer opp med pris 2623,- hos prisjakt: http://www.prisjakt.no/category.php?k=v2297

 

Det er uansett ikke noe stort poeng å sammenligne priser første dag et kort havner i nettbutikkene. Og hvis du ønsker å sammenligne 480 mot 970, vil det jo uansett være mest rettferdig å se på 4GB-versjonen av 480. 

 

Vent noen uker til vi har kortene fra flere produsenter med egne kjølere, og sammenlign igjen da. Det vi vet er at i snitt ligger ytelsen til 480 mellom 970 og 980 (litt nærmere 980), og anbefalt utsalgspris er lavere for 480 enn dagens priser på 970.

Lenke til kommentar

 

Skjer med at folk tar et dyrere 970 med sammenligning av pris på RX480? 480 koster 2790kr! Det ligger et til 2490kr, men det er 4gb utgaven trur jeg med tanke på modell-navnet.

 

Menst billigste 970 ligger på 2290kr.

 

Har da ingenting å gjøre med at de er i samme butikk.. hvermannsen kjøper der det er billigst, og det er det man sammenligner med og ikke en dyrere butikk. Herre min hatt liksom.

 

Så RX480 koster 2790kr, GTX 970 2290kr.

 

Da er RX480 500kr dyrere enn GTX 970.

 

Og jeg er IKKE overasket over ytelse eller prisen på disse korta. Sikker bra for de som vill støtte amd eller lignende. Men idag kjøper man ikke et RX480 kort da man får 980 til 2700kr + brukte. Eller visst man leter etter litt mer highend kort og kjører på med 1070 eller 1080.

 

Før folk kommer med idiotiske utsang som: men dette kortet er ikke high-end og blah blah blah.. Jeg er fult klar over at de ikke er det! Men disse var overhypa de-lux.. og jeg hadde rett.. de skuffer. (kanskje ikke for noen, men for meg er de en flop).

 

Får se da high-end kommer fra AMD slutten av året/2017 om de forsatt kan være med på gamet.. da de ikke har vært med på lenge.

 

Billigste 970 kommer opp med pris 2623,- hos prisjakt: http://www.prisjakt.no/category.php?k=v2297

 

Det er uansett ikke noe stort poeng å sammenligne priser første dag et kort havner i nettbutikkene. Og hvis du ønsker å sammenligne 480 mot 970, vil det jo uansett være mest rettferdig å se på 4GB-versjonen av 480. 

 

Vent noen uker til vi har kortene fra flere produsenter med egne kjølere, og sammenlign igjen da. Det vi vet er at i snitt ligger ytelsen til 480 mellom 970 og 980 (litt nærmere 980), og anbefalt utsalgspris er lavere for 480 enn dagens priser på 970.

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx-970-turbo-4gb/229421.11111/

 

missliker prisjakt sterkt. Prisguide bruker jeg og der kommer det fram med engang.

 

Det er stort da disse korta ikke yter like bra i noen spill. Og for 500kr dyrere (idag) er det ikek verdt det. Og da 980 korta ligger mellom 2700-3000kr+ brukte.. så går man for dem og ikke RX480. Jeg kommer selv til å ende på 1070 eller 1080 trur jeg, eller et brukt 980 :)

Lenke til kommentar

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx-970-turbo-4gb/229421.11111/

 

missliker prisjakt sterkt. Prisguide bruker jeg og der kommer det fram med engang.

 

Det er stort da disse korta ikke yter like bra i noen spill. Og for 500kr dyrere (idag) er det ikek verdt det. Og da 980 korta ligger mellom 2700-3000kr+ brukte.. så går man for dem og ikke RX480. Jeg kommer selv til å ende på 1070 eller 1080 trur jeg, eller et brukt 980 :)

 

 

Problemet med 970 / 980 kortene er at de er allerede gamle kort som ikke støtter så veldig bra alt i DX12 , men for all del, om man ønsker å kjøpe utdatert teknologi så gjør man det. Mitt råd her er soleklart, er man ikke fornøyd med hva man får i form av RX 480 så bør man vente og enten kjøpe 1060 eller spare opp og kjøpe 1070/1080 hos Nvidia.

 

Joda, RX 480 som er splittert nytt og som man får med et spill på kjøpet koster per dags dato litt for mye I Norge , men prisene vil trolig justere seg ned til et mer overkommelig nivå og hvor de bør være.

Lenke til kommentar

 

 https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx-970-turbo-4gb/229421.11111/

 

missliker prisjakt sterkt. Prisguide bruker jeg og der kommer det fram med engang.

 

Det er stort da disse korta ikke yter like bra i noen spill. Og for 500kr dyrere (idag) er det ikek verdt det. Og da 980 korta ligger mellom 2700-3000kr+ brukte.. så går man for dem og ikke RX480. Jeg kommer selv til å ende på 1070 eller 1080 trur jeg, eller et brukt 980 :)

 

 

Problemet med 970 / 980 kortene er at de er allerede gamle kort som ikke støtter så veldig bra alt i DX12 , men for all del, om man ønsker å kjøpe utdatert teknologi så gjør man det. Mitt råd her er soleklart, er man ikke fornøyd med hva man får i form av RX 480 så bør man vente og enten kjøpe 1060 eller spare opp og kjøpe 1070/1080 hos Nvidia.

 

Joda, RX 480 som er splittert nytt og som man får med et spill på kjøpet koster per dags dato litt for mye I Norge , men prisene vil trolig justere seg ned til et mer overkommelig nivå og hvor de bør være.

"utdatert" som slår det nye.. Husk utdatert er ikke alltid ett minus! Kjøp 970 eller 980, spar opp, kjøp 1080Ti eller bedre .. brukt dette mange ganger. Og det er alltid en vinner.

Lenke til kommentar

 

 

 https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx-970-turbo-4gb/229421.11111/

 

missliker prisjakt sterkt. Prisguide bruker jeg og der kommer det fram med engang.

 

Det er stort da disse korta ikke yter like bra i noen spill. Og for 500kr dyrere (idag) er det ikek verdt det. Og da 980 korta ligger mellom 2700-3000kr+ brukte.. så går man for dem og ikke RX480. Jeg kommer selv til å ende på 1070 eller 1080 trur jeg, eller et brukt 980 :)

 

 

Problemet med 970 / 980 kortene er at de er allerede gamle kort som ikke støtter så veldig bra alt i DX12 , men for all del, om man ønsker å kjøpe utdatert teknologi så gjør man det. Mitt råd her er soleklart, er man ikke fornøyd med hva man får i form av RX 480 så bør man vente og enten kjøpe 1060 eller spare opp og kjøpe 1070/1080 hos Nvidia.

 

Joda, RX 480 som er splittert nytt og som man får med et spill på kjøpet koster per dags dato litt for mye I Norge , men prisene vil trolig justere seg ned til et mer overkommelig nivå og hvor de bør være.

"utdatert" som slår det nye.. Husk utdatert er ikke alltid ett minus! Kjøp 970 eller 980, spar opp, kjøp 1080Ti eller bedre .. brukt dette mange ganger. Og det er alltid en vinner.

 

 

Jo det er et minus når dette har stor betydning i hvor bra kortene yter i nyere spill som kommer i år. Eksempelvis Hitman 20160 , Total War : Warhammer og andre som bruker mye av den nye teknologien i DX12 / Vulkan og der kun 10xx serien til Nvidia virkelig er med på morroa.

970/980 serien må få mye av støtten via skreddersydde drivere og patcher i spillene siden den ikke har en "scheduler" som kan ta seg av dette automatisk når oppgavene i async skal synkroniseres og kjøres sammen.

Samme vil forsåvidt også gjedet det nyeste Doom spillet i OpenGl med vulkan støtte i siste patch. 

 

Så igjen føler jeg at 960 og 970 serien ikke er noe å satse på når man trolig kan snart få tak i 1060 kortet til en fin pris om man ikke skal ha RX 480. Så får man se hva man får for pengene når man kjøper 1060 , personlig tipper jeg at ytelsen kanskje vil ligge mellom 960 og 970 men strømforbruket vil være langt lavere da Nvidia er svært flinke til å få god ytelse per watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo det er et minus når dette har stor betydning i hvor bra kortene yter i nyere spill som kommer i år. Eksempelvis Hitman 20160 , Total War : Warhammer og andre som bruker mye av den nye teknologien i DX12 / Vulkan og der kun 10xx serien til Nvidia virkelig er med på morroa.

970/980 serien må få mye av støtten via skreddersydde drivere og patcher i spillene siden den ikke har en "scheduler" som kan ta seg av dette automatisk når oppgavene i async skal synkroniseres og kjøres sammen.

Samme vil forsåvidt også gjedet det nyeste Doom spillet i OpenGl med vulkan støtte i siste patch. 

 

Så igjen føler jeg at 960 og 970 serien ikke er noe å satse på når man trolig kan snart få tak i 1060 kortet til en fin pris om man ikke skal ha RX 480. Så får man se hva man får for pengene når man kjøper 1060 , personlig tipper jeg at ytelsen kanskje vil ligge mellom 960 og 970 men strømforbruket vil være langt lavere da Nvidia er svært flinke til å få god ytelse per watt.

 

Nå spiller ikke "JEG" alle disse nye spilla. Så for meg er ikke dette noe minus en plass. Og mange idag spiller ikke disse spillene heller. Men ja når du ser på det slik er det ikke noe greit. Men det å kjøpe RX480 idag er ikke lønnsomt. Har du sett xfire resultatene? Det var ikke bra, de klarer ikke ta 1070 i 1080p DX12.. så betale 4500kr for ett 1070 å få bedre ytelse eller 2x 480 å få dårligere ytelse for 5580kr. 970 sli slår også RX 480 i Xfire i hitman. Og disse koster 4580kr (så da tar man selvfølgelig 1070), 980 ligger for 2700+ brukte på finn.no idag.

 

Xfire Resultater (source: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480_CrossFire/16.html)

 

1080p (det jeg spiller på)

Hitman:

GTX 1070 - 71.8fps

GTX 980 - 53.8fps

GTX 970 SLi - 63.4fps

RX 480 Xfire - 54,4fps

 

Tomb Raider:

GTX 1070 - 98.9fps

GTX 980 - 71.2fps

GTX 970 SLi - 43.1fps

RX 480 Xfire- 57.6fps

 

Så... ja i mitt øye er de ikke verdt det, og det finnes bedre alternativer til billigere pris.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Her var det mange nvidia fanboizz. 480 kortet er såklart bedre og mer fremtidsrettet enn 970, relativt dyre priser her i Norge er en helt annen sak. Flere venner som har 970 må justere ned settings fra ultra da de crasher :dribble:  etter litt spilletid(BlackOps3/Division) med 970 sine 3,5 gb vram. 

 

Ta en titt på denne reviewen  :tease:

Lenke til kommentar

"Må slåss mot GTX 970 på pris og ytelse"

 

Hmm slåss mot et kort som kom i 2014? Når det gjelder "mer fremtidsrettet" så har jeg tilgode å se at noen som kjøper skjermkort får bruk for den "fremtidsrettede" biten i særlig grad før de bytter ut kortet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her var det mange nvidia fanboizz. 480 kortet er såklart bedre og mer fremtidsrettet enn 970, relativt dyre priser her i Norge er en helt annen sak. Flere venner som har 970 må justere ned settings fra ultra da de crasher :dribble:  etter litt spilletid(BlackOps3/Division) med 970 sine 3,5 gb vram. 

 

Ta en titt på denne reviewen  :tease:

 

Disse resultatene er helt anderledes enn de jeg har sett til nå. Stoler mer på resultatene fra techpowerup. 

 

Her er det ikke snakk om å være fanboy. Har hatt amd flere ganger, og hadde de før i tida på CPU fronten da de var en av de beste back then.

 

Jeg ser ikke verdien, da de er alt for dyre her til lands og yter ikke bedre enn korta som er billigere enn det. Så da er det ikke et bra alternativ. 

 

Og et kort som 970.. som kosta 2699 da det kom i 2014, slår rx480 i en mange titler og du kan få det brukt til 1700kr+.. sier seg selv hva man velger. Koster til og med 500kr mindre nytt i butikk, da netonnet har et til 2290kr.

 

Venter til vegas eller hva serien deres heter som skal være "high-end" serien fra AMD. Håper de kan være med i spillet igjenn, da de ikke har vært der på lenge. Blir nokk et 1070 på meg ja :)

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

 

1080p (det jeg spiller på)

Hitman:

GTX 1070 - 71.8fps

GTX 980 - 53.8fps

GTX 970 SLi - 63.4fps

RX 480 Xfire - 54,4fps

 

Tomb Raider:

GTX 1070 - 98.9fps

GTX 980 - 71.2fps

GTX 970 SLi - 43.1fps

RX 480 Xfire- 57.6fps

 

Så... ja i mitt øye er de ikke verdt det, og det finnes bedre alternativer til billigere pris.

 

 

Disse resultatene stemmer forsåvidt ikke med det jeg har sett, tatt fra Guru3d med alle innstillinger på ultra med 1 kort :

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_rx_480_8gb_review,11.html

 

Hitman 2006

980 Ti : 76 Fps

RX 480 : 75 Fps

980 : 65 Fps

970 : 53 Fps

 

Edit : Lurer på hva i *** jeg har røkt, tallene jeg ga over er fra Hitman :p

 

Riktig tall følger :

Tomb Raider DX12 Patch.

980 ti 108

RX 480 : 63

Gef 970 : 63

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Stusser over de som klager på at ytelsen til RX 480 ikke overgår 390/390x/970. Dette er jo ikke et kort myntet på dem som kjøpte disse kortene. Det er et kort som er perfekt for 1080p de neste åra.

Nvidia valgte å lansere 1080/1070 i første omgang. AMD valgte sin versjon av 1060 først, for så å komme med entusiastkortene senere.

Ved lansering av nye kort vil man alltid kunne argumentere for at det lønner seg å kjøpe forrige generasjons kort til lavere pris. Dette argumentet er like relevant for 1070 vs 980ti, som det er for RX 480 vs 390/970.

Men, som Tek også nevner i sin artikkel:

 

"Vi skal ikke kun henge oss opp i ytelse og pris, for som et kort ferskt rett ut av fabrikken har RX 480 flere godsaker enn R9 390, R9 390X og Nvidias 970."

 

Med tiden tror jeg RX 480 vil ta en, om ikke så veldig stor, ledelse over 390/970, og da disse kortene uansett vil fases ut før RX 480 er kortet også mer fremtidssikkert enn de fra forrige generasjon.

 

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

 

Hva med oss som kjøpte 290/290x helt tilbake i 2013? Vi har lov til å ønske oss noe spennende og nytt vi også. RX 480 ligger faktisk kun på nivå med disse i både DX11, DX12 og Open GL.

 

Jeg tror nok mange med meg hadde håpet at AMD kunne bidra litt sterkere i skjermkortmarkedet. Eller i hvert fall tilby knallhard konkurranse rundt der GTX 1070 ligger nå.

 

Per dags dato dominerer Nvidia, noe vi merker på pris..

 

Fury-satsningen fra AMD er helt akterutseilt av Nvidia. Får håpe det kommer et spennende RX 490. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg sitter fortsatt å ruger på mitt HD6950 :D

Vil veldig gjerne ha et nytt AMD kort, da jeg vil supporte de litt og faktisk har en Freesync skjerm, men aldri noe som faller helt i smak.

Finnes det skikkelig ytelsesammenligning mellom HD6950 og RX 480? Ser for meg at det er mange HD6950 eiere der ute som lurer på om det er nå det er et poeng i å bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...