Gå til innhold

AMD har lansert Radeon RX 480


Anbefalte innlegg

Disse resultatene er helt anderledes enn de jeg har sett til nå. Stoler mer på resultatene fra techpowerup.

 

Men da bør du nesten lese resultatene de kommer med der også. (Hardware Unboxed er forøvrig en av få plasser som virkelig tester kortene korrekt med å la kortene bli varme før de kjører benchmarks.) Det du har gjort er å plukke ut en av titlene som ikke støtter hverken SLI eller CFX. La du ikke merke til SLI ytelsen til GTX970 i "Rise of the Tombraider"? Et DX12 spill der ett enkelt RX480 for øvrig er 41% raskere enn GTX970.

 

Alle disse spillene har 0 skalering i CFX:

 

Anno 2205
Batman: Arkham Knight
Fallout 4
Just Cause 3
Rainbow Six: Siege (30% skalering med GTX970 SLI)
Rise of the Tomb Raider
 
Og er sånn sett et godt argument for noen til å ikke ønske CFX/SLI. Men selv med disse spillene med i gjennomsnittet, så yter RX480 CFX omtrent som ett GTX1070. Og om man regner bare spillene som støtter CFX, så er vi i gjennomsnitt oppe i nesten GTX1080 ytelse. I "Call of Duty: Black Ops III" får GTX1080 grisebank av 2stk. RX480.

 

Her er det ikke snakk om å være fanboy. Har hatt amd flere ganger, og hadde de før i tida på CPU fronten da de var en av de beste back then.

 

Jeg ser ikke verdien, da de er alt for dyre her til lands og yter ikke bedre enn korta som er billigere enn det. Så da er det ikke et bra alternativ. 

 

Og et kort som 970.. som kosta 2699 da det kom i 2014, slår rx480 i en mange titler og du kan få det brukt til 1700kr+.. sier seg selv hva man velger. Koster til og med 500kr mindre nytt i butikk, da netonnet har et til 2290kr.

OK, resten av oss har fått med oss at kronekursen har falt kraftig mot dollaren siden GTX970 kom. Og 2290,- for den GTX970'en hos Netonnet (som forøvrig ikke kan bestilles) ser du ikke igjen til den prisen med mindre de kommer over et parti med kort som distributøren er redd for å brenne inne med. Folk må nesten forstå at butikkene rydder plass til GTX1060, og at det er det som presser prisen på GTX970 ned. Vel, det og RX480 selvfølgelig.

 

Venter til vegas eller hva serien deres heter som skal være "high-end" serien fra AMD. Håper de kan være med i spillet igjenn, da de ikke har vært der på lenge. Blir nokk et 1070 på meg ja :)

AMD har vært konkurranse-dyktige lenge de. At du ikke har fått det med deg er en annen sak. ;)

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at jeg lurte på om jeg hadde surret ekstra mye når jeg var inne og så på den testen fra Techpowerup , ser nå ut som grafene er oppdatert og det vises bedre 4Gb versjonen og 8Gb versjonen som er testet hos de.

 

Enten det eller så har jeg ikke fått med meg at de hadde testet 2 versjoner , må vel skylde på varmen for det , uansett så spriker faktisk ytelsen på Techpowerup sine tester litt med andre aktører og ser at kortene ligger unner med noen få prosent , nok faktisk til at 970 yter litt bedre i et par konkrete tester som har fått motsatt utslag hos andre sider. Men igjen bør jeg vel påpeke at dette er såpass minimalt at dette trolig ikke er noe som er gjort for å gjøre produktene dårligere.

 

Sammenlignet forøvrig Guru3d med Techpowerup.

Lenke til kommentar

 

Disse resultatene er helt anderledes enn de jeg har sett til nå. Stoler mer på resultatene fra techpowerup.

 

Men da bør du nesten lese resultatene de kommer med der også. (Hardware Unboxed er forøvrig en av få plasser som virkelig tester kortene korrekt med å la kortene bli varme før de kjører benchmarks.) Det du har gjort er å plukke ut en av titlene som ikke støtter hverken SLI eller CFX. La du ikke merke til SLI ytelsen til GTX970 i "Rise of the Tombraider"? Et DX12 spill der ett enkelt RX480 for øvrig er 41% raskere enn GTX970.

 

Alle disse spillene har 0 skalering i CFX:

 

Anno 2205
Batman: Arkham Knight
Fallout 4
Just Cause 3
Rainbow Six: Siege (30% skalering med GTX970 SLI)
Rise of the Tomb Raider
 
Og er sånn sett et godt argument for noen til å ikke ønske CFX/SLI. Men selv med disse spillene med i gjennomsnittet, så yter RX480 CFX omtrent som ett GTX1070. Og om man regner bare spillene som støtter CFX, så er vi i gjennomsnitt oppe i nesten GTX1080 ytelse. I "Call of Duty: Black Ops III" får GTX1080 grisebank av 2stk. RX480.

 

Her er det ikke snakk om å være fanboy. Har hatt amd flere ganger, og hadde de før i tida på CPU fronten da de var en av de beste back then.

 

Jeg ser ikke verdien, da de er alt for dyre her til lands og yter ikke bedre enn korta som er billigere enn det. Så da er det ikke et bra alternativ. 

 

Og et kort som 970.. som kosta 2699 da det kom i 2014, slår rx480 i en mange titler og du kan få det brukt til 1700kr+.. sier seg selv hva man velger. Koster til og med 500kr mindre nytt i butikk, da netonnet har et til 2290kr.

OK, resten av oss har fått med oss at kronekursen har falt kraftig mot dollaren siden GTX970 kom. Og 2290,- for den GTX970'en hos Netonnet (som forøvrig ikke kan bestilles) ser du ikke igjen til den prisen med mindre de kommer over et parti med kort som distributøren er redd for å brenne inne med. Folk må nesten forstå at butikkene rydder plass til GTX1060, og at det er det som presser prisen på GTX970 ned. Vel, det og RX480 selvfølgelig.

 

Venter til vegas eller hva serien deres heter som skal være "high-end" serien fra AMD. Håper de kan være med i spillet igjenn, da de ikke har vært der på lenge. Blir nokk et 1070 på meg ja :)

AMD har vært konkurranse-dyktige lenge de. At du ikke har fått det med deg er en annen sak. ;)

 

 

1. Da beklager jeg, jeg tokk kun med de 2 DX12 titlene som de hadde testet, da man skulle ha til at RX480 vare så bra i DX12 i forholdt te konkurenten!

 

2. Det kortet har kostet 2290kr på netonnet i ca 1mnd om ikke mer. De hadde mange på lager, men er ikke på lager nå. Poenget mitt er at RX480 koster alt for mye her til lands at det er lønnsomt! Kanskje gi det noen mndr, da kan det kanskje være lønnsomt og ok kort for pengene. (dette har jeg skrevet før)

 

3. Har sett på alle tester av nye kort de siste åra, og amd har ikke vært med i gamet på lenge! De har absolutt ikke vært konkuranse-dyktige de siste åra, det er ivertfall sikkert!. Men som jeg skrev, så håper jeg vegas serien motsier meg her :)

Lenke til kommentar

 

Hvor ble det og av kortet som skulle komme for 2000 kr og konkurrere med GTX 980 og feie Nvidia av banen?

For øyeblikket er  

 

Da var det på tide igjen å rydde i veggen av misvisende tekst igjen.
 
RX480 4GB koster $199 på det amerikanske markedet, mens RX480 8GB koster $249. Vanligvis skal man gange med 10 for å få korrekt norsk pris, mens man i disse tider med dårlig norsk krone ganger med 11. Det ville da bety 2200,- for 4GB-utgaven og 2700,- for 8GB-utgaven. Så akkurat her har du ingen å kritisere for sine gjetninger.
 
RX 480 kom nettopp ut, med enorm etterspørsel, mens GTX 970 har vært på markedet i 2 år og er på sitt laveste prispunkt noensinne. Men dette er kjenngjerninger du ikke ønsker å bry deg om, og fremmer i stedet et bilde av en overpriset 480 i forhold til 970 på irrasjonelt grunnlag.
 
RX 480 23.5% dyrere enn GTX 970. 

 

For noe vrøvl.

 

Billigste RX 480 8GB koster 2790,- i følge prisjakt (og dette er under 24 timer etter lansering, der prisen alltid er høyere enn normalpris). Billigste GTX 970 koster 2623,- fra samme kilde.

 

RX 480 8GB er altså 6,5% dyrere enn GTX 970.

 

RX 480 4GB antas å være like mye billigere enn GTX 970, hvis vi antar en skyhøy lanseringspris på 2400-2500,- i norske butikker.

 

Hva med amerikanske butikker, der 480-prisen er slik den faktisk skal være? I følge Newegg:

 

RX 480 8B er 11% billigere enn GTX 970

 

RX 480 4GB er 32,5% billigere enn GTX 970

 

Ganske overraskende. AMD sin leverandør (Samsung og GloFou) har også langt ifra gode yields og stor økonomisk produksjon av 14 nm FinFET, akkurat som Nvidia sin (TSCM). Som, naturligvis, fører til høye priser. Som igjen er utenfor produsentens kontroll. Jeg er glad AMD sine kort endelig kom ut, slik at folk endelig kan tro det jeg har skrevet så lenge. Det har faktisk ingenting å si hav AMD lover og sikter etter. Folk bare ser på det og dømmer utifra det. AMD vil nok selge kortene for 2300 kr, men da ville de solgt med tap. Det er utenfor deres kontroll.

 

Du ramser som vanlig opp masse trivialiteter for å bygge opp din teori -- uten at det i virkeligheten gjør noe av det du skriver mer troverdig. Faktum er at AMD har lansert disse kortene for nøyaktig det de har påstått. Ingenting er "ganske overraskende"  her. Og jo, 2300,- er den antatte prisen på 4GB-utgaven her i Norge. Eller $199, som den er i USA. Hvis den selges for noe høyere enn det, er det norske butikker som har skylden.

 

se. Nvidia har altså goooood tid til å komme med GTX 1060 i butikkene. AMD sitt kort er et kort som kommer til å være veldig bra, om noen måneder. Ser ikke AMD problemet med det? eller er de så desperate til å få noe i butikkhyllene at de lanserer selv om de ikke har et produkt som er bra og kan konkurrere på nåværende tidspunkt.

 

Så desperate at de kommer med papirlansering? Har du glemt hva Nvidia gjorde med 1070 og i 1080, eller? Der snakker vi ikke bare om papirlansering, men også et forkastelig forsøk på å ta seg 1000,- ekstra betalt for dårligere kjøling de første 14 dagene. Det er et lavmål du skal se lenger etter AMD senke seg ned på.

 

Og forresten, det blir litt dumt å kalle nettbutikkene grådige om de selger RX 480 dyrt. De samme selger GTX 970 til 2300 kr :)

 

Igjen viser du null forståelse på hvordan pris og etterspørsel fungerer, så mye som du skriver om det. GTX 970 har vært ute på markedet i 2 år nå.

 

Det er helt latterlig, må jeg si, hvordan du og andre her inne, skaper et bilde av hvor dårlig og kjedelig RX 480, GTX 970 har nesten samme ytelse, og man like gjerne kan kjøpe 970, Hva da med GTX 1080? På pris/performance-grunnlagg er GTX langt, langt verre, da man kan få 980 Ti for under 5000,- i butikken nå mot 7000,- for 1080.

 

Jeg ser deg heller ikke sitte der og sutre og mase over hvor unødvendig av et produkt 1070 er, nå som man får GTX 980 Ti i nøyaktig samme prisklasse.

 

Du kritiserer AMD med argumenter som enda sterkere kan brukes mot Nvidia. Men gjør det likevel bare den ene veien. Der hvor jeg kommer fra kalles det dobbeltmoral,.

 

ette er et lite hint til at det muligens kan være noe annet som forårsaker høy pris enn "grådige" butikker. Alle butikkene ble ikke tilfeldigvis grådige når det kommer til GTX 1070, 1080 og 480. Men mye lettere å bare skylde på butikker/Nvidia/AMD selvsagt.

 

Før du kommer med noen konspirasjonsteorier kan du gå inn på Newegg.com og sjekke prisene der.

 

RX 480 4GB: $199

 

RX 480 8GB: $239

 

Jeg tippet selv 2000 kr som norsk pris for RX 480. Hvis innlegget mitt ble tolket som kritikk for andres gjetninger, var det i så fall også selvkritikk. Jeg er skuffet over at kortet ikke kommer til 2000 kr i Norge. Jeg vet ikke hvor du har det fra at kronen har blitt slik at vi må gange med 11. Se eksempelvis her:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819117559&cm_re=intel_core_i7-6700k-_-19-117-559-_-Product

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake

Billigste på newegg, og i Norge får du den faktisk litt billigere hos netonnet og siba nå. Dette er under 10x

 

Og vi er på vei ned ifra toppen:

http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=1Y

Før gjaldt 10x med høyere dollarpris enn det vi har nå, og det gjelder for andre produkter. RX 480 er altså ekstra dyr i Norge, og ikke som følge av kronekurs etter det jeg kan se og finne av priser og kurser.

 

"RX 480 kom nettopp ut, med enorm etterspørsel, mens GTX 970 har vært på markedet i 2 år og er på sitt laveste prispunkt noensinne. Men dette er kjenngjerninger du ikke ønsker å bry deg om, og fremmer i stedet et bilde av en overpriset 480 i forhold til 970 på irrasjonelt grunnlag."

 

Det er lov å lese det jeg skriver før du svarer meg. Jeg skrev mye, men om du synes det er for mye å lese, så la være å svare meg. Ikke dikt opp noe jeg angivelig skal ha skrevet. Diskusjonen blir mye bedre da. Hvis du hadde lest det jeg skrev, så skrev jeg at dette var situasjonen i dag, det minuttet jeg skrev og at RX 480 kom til å bli bedre price/performance enn GTX 970, fordi 970 kom til å stige og RX 480. Så det er noe jeg har brydd meg om. To ganger tror jeg jeg skrev det. Fint om du kunne brydd deg nok til å lese innleggene mine neste gang :)

 

 

Jeg skal innrømme at jeg tok noen raske konklusjoner basert på norsk pris i går. Det var dumt gjort av meg. Jeg så prisene i USA i går kveld etter jeg skrev, og så at de faktisk selges til MSRP der borte. Og de har falt raskt her og. Jeg brukte og prisguide.no og sjekket ikke tilgjengelighet for GTX 970. Prisen jeg oppga stemmer 100% og du kan kutte ut spydige kommentarer om hvordan jeg fant prisen. Den er her fortsatt: https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=30&q=gtx%20970&s=price%20asc

Den er derimot ikke på lager og kan ikke kjøpes, så det er ikke en "ekte" pris. Altså koster GTX 970 litt over 2600 kr egentlig. Jeg beklager virkelig dette, men jeg ser ikke grunnen til å reagere så sterkt pga dette og mene jeg tar helt feil. Det er ikke helt feil, 2300 kr er den billigste prisen GTX 970 listes med i norske butikker.

 

Du beskylder meg for å ikke vite hvordan markedet og priser fungerer. Supply og demand. Deretter kommer du med påstander om at jeg fant det dyreste RX 480. Vet du hva? Fra jeg skrev mitt innlegg, til du skrev ditt så var prisen jeg oppga det billigste. Det er lov å spare de spydige kommentarene og vente på forklaring først. Jeg er ikke den eneste som har kommet til raske konklusjoner i denne saken akkurat. Du har gjort akkurat det samme.

 

Vet du hva jeg kunne sagt nå? Jeg kunne sagt det du skriver er helt feil. billigste kort er ikke 2800 kr. Det er 2500 kr. Du må ha funnet det aller dyreste RX 480 og sammenlignet med det...... Men jeg kommer ikke til å gjøre det, fordi jeg vet hvordan markedet fungerer og at produkter faller i pris. Det betyr ikke at den prisen var lik når du skrev innlegget ditt.

 

Det at jeg tok feil med produksjonskostnader osv for AMD, betyr ikke at jeg tar feil om det samme angående Nvidia :)

GTX 1070 og 1080 er helt andre produkter å lage enn RX 480. Om jeg kaller AMD desperate, betyr det ikke at jeg mener Nvidia ikke er. Jeg vet ikke engang hvorfor vi snakker om Nvidia, de har ingenting med dette å gjøre. Jeg tok jo og som sagt åpenbart feil, så jeg mener selvsagt ikke AMD er desperate heller, basert på nåværende priser. Men om du vil bruke AMD diskusjonen på å klage over Nvidia så skal ikke jeg stoppe deg.

 

Ingen kjøper GTX 1080 pga price/performance. De kjøper for maks ytelse.

 

Om 980 Ti kan fås til samme pris som GTX 1070, betyr det fortsatt at 1070 er et bedre kjøp. Jeg har aldri sagt 1070 er spennende, så jeg ser ikke hvorfor du kritiserer meg for det. Jeg har aldri uttrykt begeistring for noen av de nye GTX kortene. Jeg synes begge har for høy nåværende pris. Det har jeg sagt. Hvorfor prøver du å putte mine meninger sammen med noen andre? Hvorfor generaliserer du meg? Jeg har aldri skrevet at GTX 1070 eller 1080 er spennende, og jeg har skrevet mye om hvordan jeg ser frem til RX 480. Spar diskusjonsteknikkene dine om å generalisere meningene mine er du snill.

 

Grunnlaget for å si at RX 480 var kjedelig var GTX 970 til 2300 kr og RX 480 til 2840 kr. Det stemmer jo ikke lengre, så selvfølgelig er RX 480 det åpenbare kjøpet. Å kjøpe GTX 970 istedenfor RX 480 er poengløst.

 

Og du kan bare droppe dobbeltmoralen din.... Jeg har aldri skrevet det greiene om Nvidia kortene, og det jeg skrev om AMD var basert på annen informasjon.

 

 

Håper innleggene kan være litt hyggeligere og konstruktive fremover :) Jeg har hatt noen tidlige konklusjoner, og det samme har du. Vi er nok ikke egentlig så veldig uenige vil jeg tro. Kommer heller ikke til å diskutere Nvidias kort (unntatt GTX 1060) mer i denne tråden. For meg er det hvertfall helt off topic, foretrekker å diskutere AMD sitt kort her i AMD RX 480 tråden.

Lenke til kommentar

 

3. Har sett på alle tester av nye kort de siste åra, og amd har ikke vært med i gamet på lenge! De har absolutt ikke vært konkuranse-dyktige de siste åra, det er ivertfall sikkert!. Men som jeg skrev, så håper jeg vegas serien motsier meg her :)

 

200-serien til AMD var veldig konkurransedyktig. Samme med 7000-serien forsåvidt. Bedre ytelse for pengene over hele serien så godt som i forhold til Nvidia. Det var jo med 900 serien, og spesielt den historisk billige GTX 970 at AMD ikke ble så konkurransedyktige lengre, men mot slutten nå så har jo AMD og Nvidia stilt veldig likt med 970 og 390. Vært sånn en liten stund nå.

Lenke til kommentar

 

 

3. Har sett på alle tester av nye kort de siste åra, og amd har ikke vært med i gamet på lenge! De har absolutt ikke vært konkuranse-dyktige de siste åra, det er ivertfall sikkert!. Men som jeg skrev, så håper jeg vegas serien motsier meg her :)

 

200-serien til AMD var veldig konkurransedyktig. Samme med 7000-serien forsåvidt. Bedre ytelse for pengene over hele serien så godt som i forhold til Nvidia. Det var jo med 900 serien, og spesielt den historisk billige GTX 970 at AMD ikke ble så konkurransedyktige lengre, men mot slutten nå så har jo AMD og Nvidia stilt veldig likt med 970 og 390. Vært sånn en liten stund nå.

 

 

200 serien hadde jo store varmeproblemer.. 7000 serien ja.. hvor lenge sida er det? 2012.. er 4 år sida det :p

Lenke til kommentar

RX 480 blåser allerede GTX 970 ut av vannet i DX12 titler.

Prisene vil falle, custom kjølerene kommer og driverene blir bedre..

 

Man må ha blitt mistet for mye i bakken som liten hvis man skal forsøke å forsvare GTX 970 som et alternativ til RX 480.

 

Mhp pris per ytelse er det INGENTING som matcher RX 480 i dag! 

 

Men vent gjerne på custom kortene .. Det gjelder jo alltid uansett om det er fra rød eller grønn camp.

 

Edit: Begynner å bli lei av fanboi greiene - så da må jeg bli litt sinna. Jeg har nvidia nå - men jeg bryr meg katta hvem som produserer skjermkortet. Jeg vil ha gode valg av hardware. Jeg brukte masse AMD/ATI før (3xxx, 4xxx, 5xxx), men hadde nvidia før det igjen - i AGP dagene. Går man lenger tilbake snakker vi 3DFX. Så det endrer seg hva man sitter med - og det er jo helt topp!

Basert på hva da?

Ifølge Guru3D så ligger den likt som GTX 970 i Tomb Raider, og såvidt over i Doom (altså Vulkan).

Hitman er spillet der R9 290 gruser GTX 980. Det er en så åpenbar AMD tittel som mulig, og har alltid vært. Før DX12 og etter DX12. Ashes of the singularity er laget som en tech demo for AMD kort. AMD vinner der og. Igjen, viser ingenting. Total War Warhammer derimot viser RX 480 såvidt over GTX 980 og godt over GTX 970. Altså et spill som viser at RX 480 er klart over GTX 970. Litt svak grunnlag for å påstå at det skyldes DX12 og ikke noe annet? Spesielt når den gjør det ekstra svakt i Tomb Raider og Doom?

 

Jeg skulle virkelig ønske folk her sluttet å bruke Hitman som benchmark for DX12 ytelse. Det er utrolig biased som benchmark, og vil favorisere AMD i alle tilfeller. Hvis de porter Project Cars til DX12 vil Nvidia fortsatt knuse AMD, det betyr ikke Nvidia er gode i DX12. Ja, jeg har brukt dette eksempelet mye, men så lenge folk bruker Hitman som eksempel, så kommer jeg til å dra frem Project Cars. (jeg mener ikke de er sidestilte, Project Cars er jo ekstremt, Hitman er bare vanlig bias) 

 

 

Problemet med 970 / 980 kortene er at de er allerede gamle kort som ikke støtter så veldig bra alt i DX12 , men for all del, om man ønsker å kjøpe utdatert teknologi så gjør man det. Mitt råd her er soleklart, er man ikke fornøyd med hva man får i form av RX 480 så bør man vente og enten kjøpe 1060 eller spare opp og kjøpe 1070/1080 hos Nvidia.

 

Joda, RX 480 som er splittert nytt og som man får med et spill på kjøpet koster per dags dato litt for mye I Norge , men prisene vil trolig justere seg ned til et mer overkommelig nivå og hvor de bør være.

 

Jeg har aldri sett at det har vært et problem når AMD har hatt gamle kort som konkurrerer mot nye Nvidia kort. Hvorfor er det et problem for eldre Nvidia kort å konkurrere med nye AMD kort? 

 

Ser ikke helt logikken der. Alle vet jo AMD rebranda en del kort mange ganger.

 

 

Var det til meg eller han :p? Sorry, du quota begge, så må bare høre :)

 

99% at det ikke var deg :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

200 serien hadde jo store varmeproblemer.. 7000 serien ja.. hvor lenge sida er det? 2012.. er 4 år sida det :p

 

Kjøpte 280x bundled med Battlefield 4. Kan informere deg om null varmeproblemer...(for min del)

 

Tenkte mer på 290 og 290X, jeg skulle vært mer presis her :)

 

AMD sine varmeproblemer for oss i Norge hvertfall har egentlig ikke vært problematisk for vanlige PCer. Kjøper du deg et ATX kabinett med ok luftgjennomstrømning og et custom kort fra Asus, Msi, Gigabyte osv, så blir det ikke for varmt. Støyen blir ikke så høy heller. Nvidia sine er selvfølgelig bedre (like kjølere, men mindre strømforbruk), men custom kort er langt ifra R9 290 og R9 290X referance som ble testet. De hadde og 90 grader som target temp, akkurat som Nvidia sine refernase har 80 grader som target temp. Så det at de ble 90 grader... vel de siktet seg inn på det. Og kjølingen med den vifte var jo veldig bråkete. Setter du på 3 store vifter fra Windforce 3X derimot.... har et R9 280X i hus med en slik kjøler. Den er veldig stille, og går aldri raskt. R9 290X vil være verre, men forskjellene vil ikke være så store. Hvordan det er i land med 30 grader innetemperatur derimot vet jeg ikke. Kan godt være at det merkes godt da, men jeg tror ikke vi trenger å være redde for det i Norge :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tippet selv 2000 kr som norsk pris for RX 480. Hvis innlegget mitt ble tolket som kritikk for andres gjetninger, var det i så fall også selvkritikk. Jeg er skuffet over at kortet ikke kommer til 2000 kr i Norge. Jeg vet ikke hvor du har det fra at kronen har blitt slik at vi må gange med 11. Se eksempelvis her:

 

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819117559&cm_re=intel_core_i7-6700k-_-19-117-559-_-Product

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake

Billigste på newegg, og i Norge får du den faktisk litt billigere hos netonnet og siba nå. Dette er under 10x

 

 

Det er en anekdote, og det vet du godt. 6700Ks pris på markedet har vært like stabil som blosukkeret på en fedmediagnosert amerikaner, i tillegg til at det har vært ute på markedet i snart 1 år: to faktor som gjør den svært utsatt for lokal butikkpris ("retail price"). La meg vise deg eksempler på de seneste produktene ute på markedet:

 

RX 480 8GB Newegg: $249.

RX 480 8GB Prisjakt: 2790,-

Gangefaktor: 11

 

MSI Geforce GTX 1070 Newegg: $459
MSI Geforce GTX 1070 Prisjakt: 5190,-
Gangefaktor: 11
 
MSI Geforce GTX 1080 Newegg: $699
MSI Geforce GTX 1080 Prisjakt: 7570,-
Gangefaktor: 11

 

 

 

Da bør du sjekke din kilde en gang til. Vi ER på toppen. Dollarkursen har i mange år på 2000-tallet vært på 6 NOK, og noen ganger også under det, mens den er godt over 8 NOK i dag. Sist  gang den var så høy var i 1985: https://no.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_dollar

 

 

 

Irrelevant. Den er "Ikke på lager", og den prisen har stått sånn i et par måneder nå. At du ikke gjør din research bra nok, og at du uten noen kritiske øyner velger å bruke ugyldige tall fra et GTX 970 som ikke eksisterer, får du selv stå til ansvar for.

 

Den er her fortsatt: https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=30&q=gtx%20970&s=price%20asc

Den er derimot ikke på lager og kan ikke kjøpes, så det er ikke en "ekte" pris. Altså koster GTX 970 litt over 2600 kr egentlig. Jeg beklager virkelig dette, men jeg ser ikke grunnen til å reagere så sterkt pga dette og mene jeg tar helt feil. Det er ikke helt feil, 2300 kr er den billigste prisen GTX 970 listes med i norske butikker.

 

I samme avsnitt som du gråter over min reaksjon over at du "gjorde feil", så er du så slu at du faktisk prøver å hvitvaske deg selv ved enda et forsøk på å trikse og tulle med tallen. GTX 970 selges ikke til 2300,- i dag. Det er tilbudspris: https://www.prisguide.no/produkt/nvidia-geforce-gtx-970-212007

 

Det står der, klart og tydelig. Enten visste du dette, og håpte på at jeg ikke la merke til det, eller så burde du fokusere bedre på kildene dine.

 

 

Du beskylder meg for å ikke vite hvordan markedet og priser fungerer. Supply og demand. Deretter kommer du med påstander om at jeg fant det dyreste RX 480. Vet du hva? Fra jeg skrev mitt innlegg, til du skrev ditt så var prisen jeg oppga det billigste. Det er lov å spare de spydige kommentarene og vente på forklaring først. Jeg er ikke den eneste som har kommet til raske konklusjoner i denne saken akkurat. Du har gjort akkurat det samme.

 

Det kan du banne på.

 

Jeg var faktisk generøs nok ovenfor deg at jeg ikke trodde du ville synke så lavt som å bruke tall fra et ikke-eksisterende GTX 970-kort, og antok da at du bruke 2600,- mot et overdrevet RX 480-kort (3200,-).

 

 

Ingen kjøper GTX 1080 pga price/performance. De kjøper for maks ytelse.

 

Enda en av dine påstander uten belegg, faktuell underbygging eller et fnugg av hverdagslig forståelse. Du kan gjerne påstå dette, og jeg skal la deg gjøre det og. Men mer enn et blir det heller ikke.

 

 

 

 

Om 980 Ti kan fås til samme pris som GTX 1070, betyr det fortsatt at 1070 er et bedre kjøp. Jeg har aldri sagt 1070 er spennende, så jeg ser ikke hvorfor du kritiserer meg for det. Jeg har aldri uttrykt begeistring for noen av de nye GTX kortene. Jeg synes begge har for høy nåværende pris. Det har jeg sagt. Hvorfor prøver du å putte mine meninger sammen med noen andre? 

 

Jeg har aldri påstått at du har ment det heller. Min sidestilling med 1070 og 1080 er basert på den helhetlige vurderingen om hvorvidt RX 480 er et bra kort eller ikke. Derfor sammenligner jeg det med 1070 og 1080, og analyserer de faktorene vi diskuterer. Så de argumentene du har brukt om RX 480, bruker jeg altså like greit på 1070 og 1080 gjennom noe så banalt som "universalitetsprinsippet" -- en skal forvente det samme av seg selv som av andre. Så enkelt viser jeg hvordan RX 480 er et bedre produkt, når det kommer til forbedring i pris og ytelse, enn for eks. 1070 og 1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på hva da?

Ifølge Guru3D så ligger den likt som GTX 970 i Tomb Raider, og såvidt over i Doom (altså Vulkan).

Hitman er spillet der R9 290 gruser GTX 980. Det er en så åpenbar AMD tittel som mulig, og har alltid vært. 

 

Og halvparten av spillene Techpowerup tester med AMDs RX 480 er GameWorks spill, deriblant titler som Witcher 3, som Nvidia-kort gjør det bemerkelsesverdig mye bedre på. Dette er også tilfellet i mange andre benchmarks på nettet, hvor den overveldende majoriteten av spill som man kan kalle "biased", er i favør Nvidia. Det stopper likevel ikke TPU fra vise at RX 480 i gjennomsnitt yter 7% bedre enn 970.

 

 Ashes of the singularity er laget som en tech demo for AMD kort. 

 

Skittkasting og rendyrket løgn. Har vi ikke vært gjennom dette allerede?

 

200 serien hadde jo store varmeproblemer.. 7000 serien ja.. hvor lenge sida er det? 2012.. er 4 år sida det :p

 

 

280X er per definisjon et gammelt kort ja, da det er en rebrand av 7970. Men ta og se på benchmark for når GTX 780, et nokså dyrt og kraftig grafikkort kom ut. Den var over 20% bedre i ytelse enn 280X, som på den tiden hadde GTX 770 som sin hovedkonkurrent. Nå i dag er 280X på nesten samme nivå som GTX 780 ytelsesmessig, mens den ligger 15-20% foran 770en. For å ikke snakke om at 7870, eller R9 270X, som ligger rett bak GTX 770.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Basert på hva da?

Ifølge Guru3D så ligger den likt som GTX 970 i Tomb Raider, og såvidt over i Doom (altså Vulkan).

Hitman er spillet der R9 290 gruser GTX 980. Det er en så åpenbar AMD tittel som mulig, og har alltid vært. 

 

Og halvparten av spillene Techpowerup tester med AMDs RX 480 er GameWorks spill, deriblant titler som Witcher 3, som Nvidia-kort gjør det bemerkelsesverdig mye bedre ut. Dette er også tilfellet i mange andre benchmarks på nettet, hvor den overveldende majoriteten av spill som man kan kalle "biased", er i favør Nvidia. Det stopper likevel ikke TPU fra vise at RX 480 i gjennomsnitt yter 7% bedre enn 970.

 

 Ashes of the singularity er laget som en tech demo for AMD kort. 

 

Skittkasting og rendyrket løgn. Har vi ikke vært gjennom dette allerede?

 

 

200 serien hadde jo store varmeproblemer.. 7000 serien ja.. hvor lenge sida er det? 2012.. er 4 år sida det :p

 

 

280X er per definisjon et gammelt kort ja, da det er en rebrand av 7970. Men ta og se på benchmark for når GTX 780, et nokså dyrt og kraftig grafikkort kom ut. Den var over 20% bedre i ytelse enn 280X, som på den tiden hadde GTX 770 som sin hovedkonkurrent. Nå i dag er 280X på nesten samme nivå som GTX 780 ytelsesmessig, mens den ligger 15-20% foran 770en. For å ikke snakke om at 7870, eller R9 270X, som ligger rett bak GTX 770.

 

Jeg snakket om DX12 ytelse, ikke alle spill. Selvfølgelig er det mange spill som favoriserer Nvidia og. Aldri sagt noe annet. Faktisk dratt frem det beste eksempelet på det. Vet ikke hva du vil frem til. Jeg bare siterte resultater fra guru3D sin test. Så jeg vet ikke engang hvor techpowerup kommer inn i bildet? Jeg skrev aldri om dem engang?

 

 

AMDs to siste lanseringer har de vist kortene sine i AotS.

 

 

Jeg håper du er klar over at jeg nettopp skrev hvor bra kort R9 280X er? Og at jeg hadde et i hus? Hva vil du frem til med å skrive at det er bra? Jeg har allerede skrevet at det er bra.

 

 

Helt ærlig, jeg ser ikke hva du vil frem til med dette innlegget. Virker bare som om du prøver å starte en diskusjon på felter vi ikke engang er uenige. Angående AotS, det har vært diskutert så mye på forumet. Tror ikke vi trenger å gjøre det en gang til :)

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter fortsatt å ruger på mitt HD6950 :D

Vil veldig gjerne ha et nytt AMD kort, da jeg vil supporte de litt og faktisk har en Freesync skjerm, men aldri noe som faller helt i smak.

Finnes det skikkelig ytelsesammenligning mellom HD6950 og RX 480? Ser for meg at det er mange HD6950 eiere der ute som lurer på om det er nå det er et poeng i å bytte.

 

Jeg gikk fra et Asus 6970 DC2 av et slag til et Asus 290X DC2 OC for noen år tilbake. Var et ganske stort hopp.

Lenke til kommentar

en ting La Menthe... hvorfor skriver du prisen på et dyrere 1070 kort imot det billigste RX 480 kortet? Billigste 1070 er faktisk på 4500kr idag.. og billigste FE er på 4899kr.

Så visst et kort ikke er på lager så kan ikke dette være med på sammenligning av priser? Det i mitt øye blir for dumt. Det 970 kortet det er snakk om er heller ikke på tilbud? Hvor finner du det hen, at det er på tilbud? I prisguide ser du en blå stripe med "tilbud" over.. denne er ikke på 970 kortet ifra asus til 2290kr.

 

Syntes det blir feil å si at ting som ikke er på lager ikke kan sammenlignes i pris. Ihvertfall da disse 970 korta har ligget på den prisen i ca 1mnd om ikke mer. Og de gikk ut fra lager for ca 1 uke siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...