Gå til innhold

AMD har lansert Radeon RX 480


Anbefalte innlegg

Dette er et 1080p-kort, ikke 1440p. I 1440p blir ytelsen rundt noen-og-40 fps. med maks. innstillinger, og selv om det kan være "spillbart", når det ikke opp til målet på 60 fps. Her må man tydeligvis opp på GTX 1070 hvis man skal ha noe som er brukbart flere år framover.

 

8 GB VRAM ser ikke ut til å gi det noen fordeler over GTX 970s 3,5GB, så jeg stusser egentlig veldig over hva AMD og butikkene er ute etter når de priser den som de gjør her på berget. Dette burde egentlig kostet 2000 for at det skal gjøre en innmars på markedsandelene til Nvidia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jupp. Men godt å se dere prøver å forsvare dette kortet. Digg å følge med på :) Merk at jeg kun sier fakta når det gjelder 480 her, ikke jeg som har gjort testene :)

 

 

Fakta? Da kan du like så godt påpeke at både strømstyringen til referanske kjøleren til 480X kortet og kjøleløsningen ikke er bra nok til at koret skal overklokkes noe særlig.

 

Det er vel også greit for deg at svært mange av de store websidene mener at dette er et svært bra kort til en fin pris , eller er det ikke fakta for deg? 

 

 

Er ikke tester fakta heller nå? Hva er det da? Synsing? Prisen er OK den, men nå får du 970/390 kort mye billigere enn dette, så da faller mye av prisargumentet bort. "Underwhelming" er jo den gjennomgående tonen på kommentarene. Dette er altså et kort som er helt uten intersesse for de som allerede har 970/390 og det er jo trist for AMD.

RX 480 er ment for de som ikke har så kraftig kort som 970/390, og dem er det mange av! Hvorfor forventer du at 480 skal være et highend-kort, når det er et mainstream? 480 vil være et bra alternativ for de som sitter med 380/960 eller lavere, og det er der markedet ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Regner med at anmelderne på Tek greier å få på plass mange nok tester som tar en titt på DX12 og ytelsen der. Skal de være fremtidsrettet må dette definitivt på plass.

Vi tester allerede Tomb Raider i DX12-modus, men jeg kjenner ikke til noen spill som kan skilte med virkelig bra implementert støtte for DX12 samtidig som det er "upartisk" mtp amd/nvidia.

Tips gjerne om spill med DX12-støtte som er patchet ferdig og ikke laget i sammarbeid ned nvidia eller amd.

 

Når det er sagt følger jeg med på Deus Ex, som kommer i høst.

 

Aots er uaktuelt som benchmark-spill.

 

 

Nå snakker jeg i et fremtidsrettet tidsperspektiv ja, men det begynner nå å komme på plass en god del med titler som støtter DX12.

 

Tomb Raider DX12

Hitman 2016 DX12

 

Du har også en wiki liste du kan bruke til å velge ut flere spill : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_support

 

Total War : Warhammer er jo også en tittel som burde komme på plass.

 

Kommende stortitler som bør vekke interesse for DX12 :

Battlefield 1

Star Citizen

Watch dog 2

 

Hva er argumentasjonen for at dere ikke ønsker å bruke Aots? Ser du påpeker "upartisk" ovenfor , da må dere trolig stryke svært mange titler da de fleste spill kommer med enten en Amd logo eller Nvidia logo , jeg er klar over kontroversen med Aots men til det kommer flere tester på plass som kan benyttes seg av Async compute ( nå har jo faktisk 1070 og 1080 fått det til på en grei måte... ) så er det i det minste greit å vite dette og da har dere muligheten til å påpeke kontroversen rundt denne.

Ahh, BF1 hadde jeg helt glemt. Dette er jo selvskrevet. Bør komme på plass i testrutinene i alle fall et par måneder etter lansering, etter at det har fått de første kritiske og garantert nødvendige patchene :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt med Amd? De har nesten ikke markedsandeler til tross for at jeg synes kortene demmes gjør det ganske bra. De klarer ikke å konkurrere med 1070/1080 gpuene men skal man ha gaming pcer til under 10 000 så er jo nesten amd et naturlig valg.

 

De bruker litt mere strøm da

Lenke til kommentar

Har kanskje noe med at DP har litt bedre specs å gjøre?

 

Ikke glem at vi snakker om DP versjon 1.4 (ikke 1.2 slik som i tabellen for 4K)

 

2015-02-24-specs-blog.png

 

Obs, jeg har ikke giddet å verifisere om detaljene i tabellen stemmer. Men, slik jeg husker så støtter Displayport litt bedre oppfriskningsrater.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jupp. Men godt å se dere prøver å forsvare dette kortet. Digg å følge med på :) Merk at jeg kun sier fakta når det gjelder 480 her, ikke jeg som har gjort testene :)

 

 

Fakta? Da kan du like så godt påpeke at både strømstyringen til referanske kjøleren til 480X kortet og kjøleløsningen ikke er bra nok til at koret skal overklokkes noe særlig.

 

Det er vel også greit for deg at svært mange av de store websidene mener at dette er et svært bra kort til en fin pris , eller er det ikke fakta for deg? 

 

 

Er ikke tester fakta heller nå? Hva er det da? Synsing? Prisen er OK den, men nå får du 970/390 kort mye billigere enn dette, så da faller mye av prisargumentet bort. "Underwhelming" er jo den gjennomgående tonen på kommentarene. Dette er altså et kort som er helt uten intersesse for de som allerede har 970/390 og det er jo trist for AMD.

RX 480 er ment for de som ikke har så kraftig kort som 970/390, og dem er det mange av! Hvorfor forventer du at 480 skal være et highend-kort, når det er et mainstream? 480 vil være et bra alternativ for de som sitter med 380/960 eller lavere, og det er der markedet ligger.

 

 

Det prises jo på samme nivå som GTX 970/R9 390 her i Norge og har samme ytelse/marginalt bedre/marginalt bedre. Det er på samme nivå wattmessig som et GTX 970, men er produsert på 14nm mens GTX 970 er produsert på 28nm og kom i 2013. 

 

Dette var dypt dypt skuffende. Heldigvis for meg at det er priset så høyt, da har det gamle R9 290X-kortet mitt høyere bruktpris enn det ville vært om RX 480 hadde kostet 2 lapper beint.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor nye kort komemr med så mange DP-utganger og få DVI/HDMI. De fleste har vel DVI og/eller HDMI på skjermene sine? Fører bare til at man må ha en haug adaptere.

Kjøp deg ny skjerm ^^ Skjermen min fungerer kun optimalt med DP.

Endret av MrMarbles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er lov å skjule litt at du er AMD fanboy :)

 

NYHET NYHET! Nytt AMD kort er langt bedre enn Nvidia kort i en AMD tittel. Stor overraskelse. Vær så snill å ikke blande inn DX 12 her.

 

(Et  tips AMD, hvis dere vil at folk skal kjøpe kortene deres, prøv å gi dem navn som folk kan huske. Det å huske navn på Nvidia kort er det enkleste i verden. AMD er en gåte. Før var det R9 390X, nå er det RX 480? R9 390X skulle liksom være en revamp for å gjøre det så lett, og det skiftes allerede.... kan godt være jeg skriver navnene på kortene feil, men hvis AMD ikke klarer å bestemme seg så får det bli slik.)

 

R9 390X har 82 fps i Hitman DX12 (1080p)

RX 480 har 75 fps i Hitman DX12 (1080p)

 

Så ser vi på et veldig stabilt og nøytralt DX11 spill.

R9 390X har 85 fps i GTA 5 DX11 (1080p)

RX 480 har 84 fps i GTA 5 DX11 (1080p)

 

Helt åpenbart så gjør altså RX 480 det klart og med god margin dårligere i DX12 enn det R9 390X gjør. Så jeg tror det er på tide å pakke ned fanboy hype-sticksene. Dette kortet yter dårligere i DX12 ikke bedre.

 

"Men det er jo nesten på nivå med GTX 980 TI (!)"

 

La oss si det slik. Vi kan teste RX 480 mot GTX 980 Ti i Hitman for å finne DX12 ytelse. Etterpå kan vi teste begge kortene i Project Cars. Begge testene er like rettferdige. Håper folk skjønner poenget her? RX 480 gjør det bra i Hitman, fordi det er, og har alltid vært en AMD tittel. Det har ingenting å gjøre med DX12. Så hvis folk var litt mer opptatt av å se på tallene enn å vifte med sine "Go AMD!" pinner, så hadde de sett dette ganske så lett. Det er alltid lov å lese resultatene slik at det blir slik du selv vil, men det er ikke rett av den grunn.

 

 

 

 

Regner med at anmelderne på Tek greier å få på plass mange nok tester som tar en titt på DX12 og ytelsen der. Skal de være fremtidsrettet må dette definitivt på plass.

Vi tester allerede Tomb Raider i DX12-modus, men jeg kjenner ikke til noen spill som kan skilte med virkelig bra implementert støtte for DX12 samtidig som det er "upartisk" mtp amd/nvidia.

Tips gjerne om spill med DX12-støtte som er patchet ferdig og ikke laget i sammarbeid ned nvidia eller amd.

 

Når det er sagt følger jeg med på Deus Ex, som kommer i høst.

 

Aots er uaktuelt som benchmark-spill.

 

Dere har valgt et veldig fint utvalgt av spill som dere tester nå :)

 

Jeg ser ingen grunn for å endre dette til spill som favoriserer AMD av den grunn at det finnes mange på forumet som vil få frem AMD sin gode fremtide ytelse i DX12, som vi enda ikke har sett og i mellomtiden vil de bare at dere skal teste AMD titler med DX12. Som Hitman. Det er så åpenbart at det viser hva som skjer når du lager en AMD tittel, og har ingenting med DX12 å gjøre.

 

Verdt å følge med på nye storspill som kommer, de blir nok gode for testing av DX12. Tomb Raider er jo greit nok det og, bare for å ha med DX12 som folk har så lyst på. Det er jo egentlig et DX11 spill, med en liten DX12 tweak, men spillet er godt optimalisert for både NVidia og AMD. Muligens skuffende for folk som vil se at AMD knuser Nvidia i DX12 (slik som Hitman viser, men ikke pga DX12 da..) Men dere i tek kan jo ikke vise noe som ikke finnes! Det finnes ingen skikkelige DX12 titler, og jeg synes det er bra at dere ikke pøser på med masse early titler der ytelsesforskjellen ikke egentlig kommer av DX12.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke dette kortet og jeg har ikke problemer med å bruke skjermene mine :p

 

Jeg lurte bare på hvorfor det er slik :p

DP er en bedre standard. DVI begynner jo å bli gammel, men HDMI er jo ny. Problemet er at HDMI har lavere overføringshastighet enn DP. Så nå 4K monitorer kommer og høye framerates, så må en ha Displayport for å bruke det. HDMI klarer ikke å overføre nok data, og spesielt ikke DVI.

 

Displayport er og en standard laget for PC skjermer. HDMI er for TVer og har mye sånn patentgreier innebygd. HDMI kan føre til mer problemer, DP er langt mer plug and play uten problemer. Nye displayport kommer også med samme kontakt som USB. Altså USB type-C (tror jeg hvertfall? ). Før har de hatt samme kontakt som Thunderbolt, som er en bedre versjon av USB. Hvis det ikke var for at så mye utstyr hadde USB/HDMI hadde det blitt kastet ut på dagen til fordel for Thunderbolt/Displayport (som alltid har delt samme plugg). Muligens ikke diverse mediebokser pga nevnte kopibeskyttelse i HDMI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig skuffende saker. Her har vi ett kort til 3k+ som ikke yter bedre enn GTX970. Kyss meg bak AMD, dere må gjøre bedre enn som så.

 

Den yter bedre enn stock 970, den ligger rett under en kraftig overclocka 970.

Så jeg vet ikke om den er så dårlig som folk vil ha det.

Skulle gjerne sett prisen heller ligge rundt 2500 merket, da hadde det vært et virkelig godt kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til amerikansk pris er RX 480 en god deal, men til tre lapper er det jo dømt til å bli en flopp her på berget.  Og selv om ytelsen er god i forhold til prisen, så er det vanskelig å underslå at det er en ganske gedigen skuffelse i forhold til ytelsen forhåndshypen la opp til.  Den gjengse oppfatningen var jo at det utvilsomt ville være en 980 killer og trolig yte på linje med 1070.  Ikke det at hype på noen måte er forbeholdt AMD, men når Team Red gang på gang kommer inn så langt under hva som er forventet på forhånd så kan man knapt undres over at markedsandelen er som den er og neppe vil forbedres nevneverdig etter denne lanseringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den gamle "regelen" om at man kan gange med 10 for å få norsk pris stemmer ihvertfall ikke. Skal begynne å gange med 15 når jeg ser nye kort blir annonsert med amerikanske priser...

 

Trudde også at prisene kom til å vere litt meir habile.

Korleis 200 dollar som er annonsert pris frå amd vart 3000 norske skjønner eg ikkje.

Lenke til kommentar

 

Den gamle "regelen" om at man kan gange med 10 for å få norsk pris stemmer ihvertfall ikke. Skal begynne å gange med 15 når jeg ser nye kort blir annonsert med amerikanske priser...

 

Trudde også at prisene kom til å vere litt meir habile.

Korleis 200 dollar som er annonsert pris frå amd vart 3000 norske skjønner eg ikkje.

Hva koster det å importere da?

Lenke til kommentar

Hva koster det å importere da?

 

Koster fort 2500,- eller meir.

Men skjønner fortsatt ikkje prisen. Gtx 970 i USA koster mellom 250-300 dollar. Det burde bety at den koster meir i Norge enn akkurat no eller??

 

Det er vel etterspørsel som bestemmer. Sjølv om eg tviler på at den er stor med dinna prisen.

Dessuten er ditta 8gb versjonen, gitt pris for den er 220 dollar. 4gb = 200 dollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...