Gå til innhold

AMD har lansert Radeon RX 480


Anbefalte innlegg

 

 

 

14 nanometer burde absolutt være ett fortrinn, men alt under ett ser det ikke særlig lovende ut for AMD. Men både AMD og Nvidia har sin FanSkare. Denne gangen tror jeg AMD sin FanSkare blir skuffet, dessverre  :cry:

 

Edit: Tror helt sikkert du kan bestille ett 1080 kort dersom du vil ha ett meget bra kort. Eller du kan bestille 1070 som er markedets beste ytelse for pengene pr dags dato.

 

 

Skal være ærlig og si at jeg hadde forventet enda litt bedre ytelse og lavere strømforbruk , at selskapet også rotet det litt til med strømstyringen er på ingen måte bra ( ikke helt krise i forhold til at dette er standard kort). Kjipt for de som kjøper og håper på god overklokk med referanse kjøleren / pcb'en.

 

Men, og da er det et stort MEN , jeg har sett flere kort nå som lar seg overklokke bra, felles med disse er at de kjøles ekstra godt og hastigheten går en god del opp , det er derimot ganske sprikende tall på strømforbruk der også så jeg må nesten tro at det hele vil ligge i Pcb'en og hvordan strømmen fordeles til Gpu.

 

Så det er muligheter for at vi faktisk kan se noen kort som klokker seg opp mot 1,4 med liten økning i strømforbruket , men personlig tror jeg at med mindre Amd får solgt bra og har et bedre produkt enn Nvidia ( det ser faktisk ut som de kan vinne pga DX12 ytelsen) sin kommende 1060 til en bedre pris enn Nvidia så er løpet kjørt...

 

Så man kan se på denne generasjonen med skjermkort og kanskje 5xx som trolig de siste skjermkortene hos Amd om ting virkelig går ille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir en trist dag om AMD slutter med å produsere skjermkort. Da kommer vel nvidia til å hoppe på "Intel galskapen" å selge entusiast kort til vanlige forbrukere for 18000kr.

 Det er da ingen grunn for at de slutter? :hmm:  Kommer med vega og sikret  API for neste Konsoll generasjon.

Lenke til kommentar

Dette blir spennende når amd kommer med 490x og Fury. Trur nok Nivida knele foran amd, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tenker på at amd har 14 nanometer og Nivida har 16 nanometer GPU. I tillegg så er amd bedre på dx12 enn Nivida. Jeg tok opp en bestilling på komplett Nivida 1080 men jeg ombestemte meg da jeg synes 7000. Kr er får dyrt får et skjermkort og at amd fortjener kunder. Noen som har en kommentar til meg på dette, mulig jeg tar feil.

Vi har jo enda ikke sett noen tall for Vega, eller 490X/Fury, så vi kan ikke si noe enda. Likevel så er det mest sannsynlige helt klart at Nvidia kommer til å vinne her. Om ikke i ren ytelse, så på tid. Altså lansere før AMD.

 

Forskjellen mellom 14 nm og 16 nm har lite å si. Det er mange andre tekniske aspekter ved produksjonsprosessen som har mer å si da. Se f.eks på Apple A9 som kommer i varianter med begge deler. AMD pleier og å ha større brikker enn Nvidia om jeg ikke tar feil, så selv om de bruker 14 nm kan de fortsatt ende opp med større kort.

 

De er bedre i DX 12, men hvor mye vet vi ikke. Er det 1%, er det 5%? Eller er det 10%? På høsten nå får vi en rekke gode DX 12 titler som burde gi et bra svar på dette.

 

Hvis du skal ha et toppkort, kjøp GTX 1080. Skal du vente på AMD må du vente lenge! De har sagt noe om noen kort som skal være fremskyndet til sent på høsten, men om det skjer vet jeg ikke. Ellers er launch i slutten av året, eller begynnelsen av neste. Det var i begynnelsen av året Pascal og Polaris og skulle komme, og så kom de om sommeren. Det kan gå nesten et år til 1080 konkurrenten kommer, men det er tvilsomt at det tar fult så lang tid. Ikke se vekk ifra at det lett tar over et halvt år derimot. 

 

Effektiviteten til Polaris har heller ikke vært veldig imponerende. Litt over Maxwell. Det betyr at hvis Vega ligger likt, vil de slite med å slå Nvidia. Det er jo en maks for hvor mye strøm du kan ta. 500 W for en GPU er ekstremt liksom. Likevel, Fury var langt bedre enn 300 serien, så om Vega fortsetter på den, så burde effektiviteten være grei. Slår den Nvidia? Tvilsomt, men nær nok til at det ikke betyr noe.

 

Men at AMD kommer og knuser Nvidia... det har blitt spådd mye på dette forumet og andre forum, men Nvidia har bare økt ledelsen enda mer eksistensielt i det siste. Selv om AMD har kommet tilbake nå med RX 480 så ligger Nvidia best an så langt. De har tjent mye på sine 1070 og 1080. Så alt avhenger av lanseringen av 1060 nå. Lekkasjer sier ytelsen blir bedre, strømforbruket utvilsomt klart lavere, så alt avhenger av prisen. High end derimot.... AMD har ikke hatt ledelse siden 7970. Så kom 780 og 780 Ti, etterfulgt av 980 og 980 Ti. Nå har vi 1080, og 1080 Ti kommer nok før Vega konkurrenten til 1080 Ti. Hvis de har bedre ytelse i år blir det første gang på 4-5 år.

 

 

Det er en selvfølge at AMD må rette opp dette. Ikke fordi det er et problem som dreper hovedkort, men et PR problem. Du kan selvfølgelig velge å gjøre det til en stor sak at kortet trekker for mye strøm, men i praksis så er det et PR problem.

Jeg har hatt AMD i 2-3 år nu, har aldri opplevd at hovedkortet har tatt kveld. Faktisk så var Nivida 570 like støyende som amd 290 jeg har nu.

 

Ingen sier det er noe som skjer med AMD kort. Problemet er dette kortet (RX 480), og jeg tviler på at noen har hatt RX 480 i 2-3 år :p

 

Det er jo bare i nyere tid at Nvidia kort har vært stille, før var de jo svært støyende. Spesielt Fermi.

 

 

Det blir en trist dag om AMD slutter med å produsere skjermkort. Da kommer vel nvidia til å hoppe på "Intel galskapen" å selge entusiast kort til vanlige forbrukere for 18000kr.

 Det er da ingen grunn for at de slutter? :hmm:  Kommer med vega og sikret  API for neste Konsoll generasjon.

 

Se på laptoper for gaming. Hvor mange finner du med AMD? Det er ikke mange. Alt som testes er jo bare NVidia. De har sikkert 98-99% av markedsandelen. Et de facto monopol altså. Hvorfor? Nvidia Maxwell trekker mye mindre strøm, og det er svært viktig i laptop. Så her har AMD nesten sluttet å lage kort.

 

Ytelse/Watt har ikke så mye å si for annet enn strømregning og støy hvis forskjellen ikke er veldig stor. Trenger ikke å være nok til at det er en stor ulempe heller. La oss derimot si at dette gapet mellom AMD og Nvidia fortsetter. Når AMD og NVidia da kommer med sine 250W toppmodeller kan ikke AMD konkurrere. Så hva skal de da gjøre? Lage et toppkort som trekker 350W for å konkurrere? Da ville støynivåene blitt ganske høye for luftkjøling.

 

Fury kom jo og ut, og skulle redde AMD og knuse Nvidia. De hadde ingen konkurranse mot Nvidia sitt toppkort. Så kom Fury inn, som skulle knuse Nvidia. Det gjorde ikke det. Hvor bra solgte Fury? I forhold til 980 Ti? Er ikke det en stor sannsynlighet for at Vega blir akkurat som Fury? Allerede ryktes det at Nvidia kommer klart først. NVidia har allerede high performance HBM2 kort i salg til bedrifter. De er fint i rute de. Hva om Nvidia nå responderer med et GTX 1060 som kan konkurrere med AMD på price/performance? Da vil de fleste kjøpe 1060. For å si det slik, AMD kan ikke fortsette som de gjorde i fjor. På salgsstatistikkene ble de knust av Nvidia. Hvis dette året blir likt, og neste året blir likt. Hvor mye sitter AMD igjen med da? 5%-10% av markedet(for dedikerte kort til PC)? Skal de leve av å lage konsollgrafikk og APUer?

Lenke til kommentar

Ser jeg tok feil. Kan nok bli et stort problem.

 

https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.msg15438155#msg15438155

Vis du leser det opp i tråden så har han hele 3 stk til mining rigg, og som de skriver: 

<he was using unpowered ribbon risers , recipe for disaster> <the 3x 480s were destined to fail from the beginning>

 

 Unpowered risers can be used for one or two cards but any more than that and you run the risk of blowing capacitors on your motherboard. GPUs take power from both your PSU and motherboard PCI slot. Powered risers supply the GPU with power that would otherwise come from the motherboard PCI slot.

Lenke til kommentar

 

Ser jeg tok feil. Kan nok bli et stort problem.

 

https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.msg15438155#msg15438155

Vis du leser det opp i tråden så har han hele 3 stk til mining rigg, og som de skriver: 

<he was using unpowered ribbon risers , recipe for disaster> <the 3x 480s were destined to fail from the beginning>

 

 Unpowered risers can be used for one or two cards but any more than that and you run the risk of blowing capacitors on your motherboard. GPUs take power from both your PSU and motherboard PCI slot. Powered risers supply the GPU with power that would otherwise come from the motherboard PCI slot.

 

 

Har sett flere bilder av ødelagte hovedkort nå.

Lenke til kommentar

 

Dette blir spennende når amd kommer med 490x og Fury. Trur nok Nivida knele foran amd, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tenker på at amd har 14 nanometer og Nivida har 16 nanometer GPU. I tillegg så er amd bedre på dx12 enn Nivida. Jeg tok opp en bestilling på komplett Nivida 1080 men jeg ombestemte meg da jeg synes 7000. Kr er får dyrt får et skjermkort og at amd fortjener kunder. Noen som har en kommentar til meg på dette, mulig jeg tar feil.

 

Jeg ble ærlig talt skuffet over RX 480. Om det er drivere nok en gang vites ikke, men ytelsen er langt fra god nok.

 

Går vi 2 generasjoner tilbake, så hadde vi 290X (AMD)og 780 ti (Nvidia). AMD kom med 390X (som brukte mer watt og var marginalt bedre) og Nvidia kom med blant annet 970 (som var ett rimelig kort i 9xx serien). 970 leverte litt bedre enn 780 ti, men med halve effekten (watt). 

 

Nå kommer RX 480 og gjør mye av det samme som 970 kortet gjorde. Det leverer litt bedre enn 290X (riktignok 2 generasjoner senere) men med under halve effekten (watt). Prisen jeg betalte for mitt første 970 kort var 2595,- og det yter omtrent likt med RX 480 som ble kjøpt inn for 2899,-.

 

14 nanometer burde absolutt være ett fortrinn, men alt under ett ser det ikke særlig lovende ut for AMD. Men både AMD og Nvidia har sin FanSkare. Denne gangen tror jeg AMD sin FanSkare blir skuffet, dessverre  :cry:

 

Edit: Tror helt sikkert du kan bestille ett 1080 kort dersom du vil ha ett meget bra kort. Eller du kan bestille 1070 som er markedets beste ytelse for pengene pr dags dato.

 

Helt klart skuffet og gamere flest kjøper nok Nvidia for tiden slik AMD har vært en stund nå. HD6950 og 7000-serien var de siste som fristet fra AMD for min del.

 

Heldigvis får man si så har AMD en fanskare samt at de har store avtaler ift. konsoller, og andre type enheter samt sterk finansiering bak seg ellers ville vi mistet en viktig aktør i markedet.

Intel har også begynt å spise seg inn på APU biten av markedet så det blir stadig viktigere for AMD å levere gode produkter der de leverer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Trodde AMD RX 480 skulle ligge på nivå med GTX 1070, så dette er skuffende da kortet ser ut til å yte langt under det spekulasjonene skulle ha det til. RX 480 er jo ikke annet enn en konkurrent til nVidias forgjenger GTX 970 :(

 

Om de nye ZEN chippene vil skuffe like mye så er jeg redd for at AMD kan miste mer marked, noe de ikke har råd til.

AMD er ikke annet enn et sunket skip om de ikke snart klarer å få noe på banen som kan handle opp med Pascal topp-kortene og intels i7 prosessorer.

Lenke til kommentar

Trodde AMD RX 480 skulle ligge på nivå med GTX 1070, så dette er skuffende da kortet ser ut til å yte langt under det spekulasjonene skulle ha det til. RX 480 er jo ikke annet enn en konkurrent til nVidias forgjenger GTX 970 :(.

Ja...

 

Dette er den vanlige hypen før har sett før hver eneste AMD lansering de siste årene. Sider som wccftech og diverse forumbrukere har fantasert om ytelse som skal matche 1070 (på samme måte som Fury skulle knuse 980Ti). Det er også fantasier om at det plutselig skal komme et 480X (noe ikke er tilfellet) og drivere som skal løse alle problemer som vanlig trekkes frem.

 

Dette er ikke AMD sin feil. Vi som har fått informasjon under NDA har heletiden blitt fortalt at dette er kort som skal matche 970 i ytelse, og i gode tilfeller også 980. AMD er også helt klare på at de ikke skal konkurere med 1070/1080 før i 2017, men Internett er på god vei til å hypn opp en "Vega" lansering allerede i oktober.

 

Men, RX480 er et kjempebra produkt, veldig god pris/ytelse. Synd at AMD ikke klarte mer enn å matche 28nm Maxwell i ytelse/watt. Det er også synd at de dummet seg ut med strømtrekk over PCIE, men dette fikser garantert 3. parts produkter.

 

Spørsmålet er holder dette mot Nvidia sine 1060-produkter som lanseres om noen dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trodde AMD RX 480 skulle ligge på nivå med GTX 1070, så dette er skuffende da kortet ser ut til å yte langt under det spekulasjonene skulle ha det til. RX 480 er jo ikke annet enn en konkurrent til nVidias forgjenger GTX 970 :(.

Ja...

 

Dette er den vanlige hypen før har sett før hver eneste AMD lansering de siste årene. Sider som wccftech og diverse forumbrukere har fantasert om ytelse som skal matche 1070 (på samme måte som Fury skulle knuse 980Ti). Det er også fantasier om at det plutselig skal komme et 480X (noe ikke er tilfellet) og drivere som skal løse alle problemer som vanlig trekkes frem.

 

Dette er ikke AMD sin feil. Vi som har fått informasjon under NDA har heletiden blitt fortalt at dette er kort som skal matche 970 i ytelse, og i gode tilfeller også 980. AMD er også helt klare på at de ikke skal konkurere med 1070/1080 før i 2017, men Internett er på god vei til å hypn opp en "Vega" lansering allerede i oktober.

 

Men, RX480 er et kjempebra produkt, veldig god pris/ytelse. Synd at AMD ikke klarte mer enn å matche 28nm Maxwell i ytelse/watt. Det er også synd at de dummet seg ut med strømtrekk over PCIE, men dette fikser garantert 3. parts produkter.

 

Spørsmålet er holder dette mot Nvidia sine 1060-produkter som lanseres om noen dager.

 

Vil tippe at 1060 vil koste en del mer. Men blir spennende å se. Ville uansett valgt 1060 over 480 i ganske mange tilfeller, med mindre ytelsen til 480 er vesentlig bedre.

Lenke til kommentar

Latterlige priser på dette kortet i Norge. Det billigste jeg finner Sapphire Radeon RX 480 8GB

er på CDON til 2790,. og komplett skal ha 2890,- for kortet. 

 

Det er faktisk billiger å kjøpe det fra amazon.com med fortolling og frakt inkludert.
post-84567-0-65708700-1467735892_thumb.png

Endret av Vighilicious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...