Gå til innhold

– Facebook lytter til samtalene dine gjennom mikrofonen på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt nytt dette. Har vært en del poster om det på r/privacy det siste året-halvannet.

Blant annet her og her.

 

Slik jeg har forstått lovgivningen (i USA i hvertfall) kan Facebook, som en privat aktør, avlytte deg så mye de vil. Dette på samme grunnlag som gjør at Facebook, Microsoft, Reddit og Twitter kan bedrive sensur (dvs. overkjøre ytringsfriheten), fordi de ikke er underlagt de aktuelle lovene da de operere på "privat grunn", hvor deres egne terms (som du godtar) gjelder.

Akkurat hvordan dette fungerer her til lands vet jeg ikke, men vil anta det er noen lunde likt.

Endret av Lutra
Lenke til kommentar

Hvis det som sies først blir analysert for å identifisere "hva brukeren lytter til eller ser på", slik at hun kunne manipulere reklameutvalget gjennom tale, så er det kun en liten tilleggsfunksjon å trigge røde flagg når det som blir analysert er gitte nøkkelord. Den teknologiske utfordrende delen er allerede på plass, resten er bare en ordre fra myndighetene om å utføre.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri klikket meg inn eller blitt påvirket av en reklame tidligere.

 

Hvis du tenker deg om, så har du naturligvis blitt påvirket av reklame. Eller tror du at du hadde kjent til VitaePro om ikke for reklamen? Nei, du kjøper kanskje ikke VitaePro, men det betyr ikke at du ikke har blitt påvirket. Kanskje kommer du aldri i en situasjon der det er naturlig for deg å kjøpe VitaePro, men i en slik situasjon velger man fortrinnsvis det produktet man kjenner til. 

 

Din kjennskap til allverdens produkter er kraftig farget av det du blir servert gjennom reklame, og når du står der i butikken og skal velge mellom Lano, Palmolive og tommybs handsåpe, så velger du ikke tommybs håndsåpe. Du vet kanskje ikke at det er reklame som har påvirket deg, men det er det.

 

Menneskehjernen er en elektrokjemisk datamaskin, og repeterende reklame programmerer den. At man ikke er oppmerksom på at man blir programmert, gjør det ikke mindre reelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsning: Ikke bruk Facebook(messenger) appen til å ringe med.

Virker kanskje litt teit men for noen, men for de som bruker FB mye på mobil, så fikk jeg høre at Telefonen hadde godt av å fjerne FB appen og heller kjøre FB via mobilens nettleser, dårlig optimalisert vil noen si, men det funker.

 

(og kanskje ikke tillate FB å bruke mobilens mikrofon, eller var det at denne skandalen ikke hadde noe med å gjøre men at den tyv lyttet uansett?)

Lenke til kommentar

Løsning: Ikke bruk Facebook(messenger) appen til å ringe med.

 

(og kanskje ikke tillate FB å bruke mobilens mikrofon, eller var det at denne skandalen ikke hadde noe med å gjøre men at den tyv lyttet uansett?)

​Det gjelder ikke ved ringing, men bare ved at man har appen (kjørende i bakgrunnen) på telefonen :)

Og med mindre man kjører en custom ROM, eller kommende(?) versjon av Android, har man ikke anledning til å velge hvilke tillatelser man gir. Dvs. for å bruke Facebook-appen må du gi den tillatelse til å bruke mikrofon, med mer.

Om du selv har en Android-enhet har du sikkert sett den dialogen som står når du installerer appen, om at "du nå gir [App] tilgang til å bruke [funksjoner, f.eks mikrofon]".

Lenke til kommentar

 

Er dog synd at store selskap som facebook driter såpass på egne forbrukere. Alikevel vil svært få gje slipp på den tida og aktiviteten di har lagt ned i egen konto samt fordelane di har fått. Så jo, di fleste selger seg som billige horer til alt som kan gje ein fordel, sjølv om det går på bekostning av eget personvern.

 

Med respekt å melde, så har du nok misforstått. Facebook tar tvert imot svært godt vare på forbrukerne sine; altså de bedriftene som kjøper personinformasjon fra dem. Vi som villig vekk deler personinformasjon med Facebook, er ikke forbrukere men produsenter, som nessuno også påpeker.

 

 

Lenge sia eg har lest Eula'n til Facebook, men kan ikkje huske at privatpersoner som har fått seg Facebook-konto blir omtalt som produsenter. Du må gjerne henvise.

Lenke til kommentar

 

Opplevde dette i Skype under Window 10.. Har gjort flere tester og det er ingen tvil - Skype under Windows 10 kjører voice recognition for å servere målrettet reklame.

 

Med w10 har man gitt MS grønt lys for å bli teppebomba med reklame på alle mulige måter.

 

Målretta reklame er bare eit fancy ord for å innbille stokk dumme forbrukere om at reklamen er til deres egen fordel. Fatter ikkje at folk lar seg lure til å tru på slikt fjas.

Jeg har aldri opplevd en eneste push av reklame på Windows 10 og jeg har brukt alle versjoner av den siden første offentlige beta var tilgjengelig, så hvor du har det fra lurer jeg fælt på.

Jeg får ingen reklame via OS, ikke gjennom EDGE (de få gangene jeg åpner programmet) og ikke gjennom IE.

Jeg får heller ikke noe mer reklame via hotmailkontoen min etter at jeg begynte å bruke Windows 10 enn før.

Jeg bruker også ALLE Office 2016 produktene inkludert Project 2016 og Visio 2016, Jeg bruker utelukkende Outlook 2016 til epost, kalender og kontakter.

 

Jeg har også et komplett nettverk av Windows Server 2012 R2, med domenekontrollere, Hyper-V servere og på disse kjører det Microsoft serverprogramvare som Exchange 2016, Dynamics CRM, SQL Server 2014 m.m.

 

Ikke noe sted får jeg reklame.

Eneste stedet jeg har opplevd push av reklame er gjennom Solitaire og i enkelte apper i Store, men det er ikke noe verre enn på noen andre plattformer og hvem er vel dum nok til å drive å installere all mulig dritt av tredjeparts "apps" uansett ...

 

Så fortell meg, hvordan klarer du å motta pushet reklame gjennom Microsoft produkter som er verdt å bruke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter i grunnen bare og venter på at Facebook blir avslørt som en underenhet av CIA og NSA.

 

Kanskje ikke direkte, men det er liten tvil om at samarbeidet mellom den amerikanske staten og de store it selskapene er svært tett. Jeg har alltid lurt på hva slags direkte tilgang de har til populære programmer. En bakdør i Windows 10 eller automatisk avlesning av Gmail. Stasi hadde vært stolt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er dog synd at store selskap som facebook driter såpass på egne forbrukere. Alikevel vil svært få gje slipp på den tida og aktiviteten di har lagt ned i egen konto samt fordelane di har fått. Så jo, di fleste selger seg som billige horer til alt som kan gje ein fordel, sjølv om det går på bekostning av eget personvern.

 

Med respekt å melde, så har du nok misforstått. Facebook tar tvert imot svært godt vare på forbrukerne sine; altså de bedriftene som kjøper personinformasjon fra dem. Vi som villig vekk deler personinformasjon med Facebook, er ikke forbrukere men produsenter, som nessuno også påpeker.

 

 

Lenge sia eg har lest Eula'n til Facebook, men kan ikkje huske at privatpersoner som har fått seg Facebook-konto blir omtalt som produsenter. Du må gjerne henvise.

 

 

Vi blir ikke omtalt som forbrukere i EULAen heller, men det er for så vidt irrelevant; "forbrukere" og "produsenter" er ikke begreper som har noe der å gjøre. De beskriver de forskjellige partenes rolle i forretningsmodellen.

 

Facebook får over 90% av inntektene sine fra reklame (første kvartal 2016: $5,2mrd av $5,4mrd totalt). Det viktigste salgsargumentet Facebook har ovenfor de som kjøper annonseplass, er at de kan skreddersy hvem som får hvilke typer annonser. Dette kan de, fordi de sitter på svært mye informasjon om hver enkelt av brukerne sine. Informasjonen er dermed en vesentlig del av produktet som Facebook selger. Brukerne produserer denne informasjonen og er således produsenter i denne forretningsmodellen.

 

Hvis du ser igjennom EULAen, vil du se at denne stort sett dreier seg om å etablere betingelser for bruk av produktet; informasjon (om deg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Facebook er blitt til en egen stat, det er ikke tvil om det. Jeg sier som Peter Sunde (Mannen bak PirateBay). Mark Zuckerberg er en diktator og jeg har ikke valgt han demokratisk. Når vennene mine bruker 90% av livet sitt på facebook og jeg ikke vil bruke facebook og er nødt til å dumpe vennene mine pga det, så må man inrømme at en ny stat har vokst frem som du ikke har stemt på til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Opplevde dette i Skype under Window 10.. Har gjort flere tester og det er ingen tvil - Skype under Windows 10 kjører voice recognition for å servere målrettet reklame.

Med w10 har man gitt MS grønt lys for å bli teppebomba med reklame på alle mulige måter.

 

Målretta reklame er bare eit fancy ord for å innbille stokk dumme forbrukere om at reklamen er til deres egen fordel. Fatter ikkje at folk lar seg lure til å tru på slikt fjas.

Jeg har aldri opplevd en eneste push av reklame på Windows 10 og jeg har brukt alle versjoner av den siden første offentlige beta var tilgjengelig, så hvor du har det fra lurer jeg fælt på.

Jeg får ingen reklame via OS, ikke gjennom EDGE (de få gangene jeg åpner programmet) og ikke gjennom IE.

Jeg får heller ikke noe mer reklame via hotmailkontoen min etter at jeg begynte å bruke Windows 10 enn før.

Jeg bruker også ALLE Office 2016 produktene inkludert Project 2016 og Visio 2016, Jeg bruker utelukkende Outlook 2016 til epost, kalender og kontakter.

 

Jeg har også et komplett nettverk av Windows Server 2012 R2, med domenekontrollere, Hyper-V servere og på disse kjører det Microsoft serverprogramvare som Exchange 2016, Dynamics CRM, SQL Server 2014 m.m.

 

Ikke noe sted får jeg reklame.

Eneste stedet jeg har opplevd push av reklame er gjennom Solitaire og i enkelte apper i Store, men det er ikke noe verre enn på noen andre plattformer og hvem er vel dum nok til å drive å installere all mulig dritt av tredjeparts "apps" uansett ...

 

Så fortell meg, hvordan klarer du å motta pushet reklame gjennom Microsoft produkter som er verdt å bruke?

 

 

Vel det er ikke sant at Solitaire ikke kjører selv om du aldri bruker det. Jeg har sett Solitaire i krasjrapportene til Event viewer på min maskin, og jeg har aldri åpnet den en gang.

 

Reklamefliser i Startmenyen finner du også.

 

HitmanPro.Alert rapporterer en haug med cookies av den uønskede sorten som genererer reklame som forfølger deg, bare du åpner Microsoft Edge og har en av hjemmesidene til Microsoft nyheter stående som default å åpne.

 

Jeg har flere ganger hatt innpåsliten reklame om å kjøpe MS Office. Det finnes riktignok en egendesignet bryter for det i Settings hvor man kan slå det av. Men, den er ikke slått av i en grunninnstallasjon, men noe man må utføre selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...