Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sier hun skal ta livet sitt


Anbefalte innlegg

Lovparagrafen det vistes til rammer ikke. Dette er nok heller snakk om en trusselsituasjon, paragraf 263.

§ 263. Trusler

Den som i ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Selvmord er ikke straffbart, så denne paragrafen må være saken uvedkommende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvmord er ikke straffbart, så denne paragrafen må være saken uvedkommende.

Sikker på det? Jeg mener å ha hørt at det regnes som andre mord, men at gjerningspersonen av naturlige grunner ikke kan straffes etter sin død. Trussel om selvmord må vel derfor kunne regnes som drapstrussel. NB. Jeg vet ikke, bare mener å ha hørt det.

 

Hensikten er muligens å lede an til utpressing i skjønneste mafiastil. Type "Gir du meg ikke en haug penger/privilegier så dreper jeg person X som jeg antar du er glad i".

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at det regnes som andre mord, men at gjerningspersonen av naturlige grunner ikke kan straffes etter sin død.

Jeg mener også at jeg har hørt dette. Selvmordsforsøk er ofte mislykket, og kan være straffbart, men i praksis blir gjerne reaksjonen av helsemessig karakter, behandling hos psykolog, evt. innleggelse.

Har man terrorisert noen med selvmordstrusler er det såvidt jeg vet også straffbart.

 

I statene er det noe som heter "intentional infliction of emotional distress" (og en negligent variant) som er en straffbar handling hvor man terroriserer andre emosjonelt. Er ikke sikker på hva som finnes av lignende lover i Norge. En som fremsetter slike trusler, og kanskje prøver men mislykkes, vil kunne rammes av en sånn lov.

 

Edit: Etter oppslag ser det ut til at selvmord eller forsøk ikke er straffbart. Men slike trusler i hensikt å sjikanere eller terrorisere andre, for å fremprovosere en respons el. kan evt. være straffbart.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Selvmord er ikke straffbart, så denne paragrafen må være saken uvedkommende.

Sikker på det? Jeg mener å ha hørt at det regnes som andre mord, 

I stedet for å satse på mitt upålitelige minne, pleier jeg ofte å slå slike ting opp. Tar ca. 5 sekunder. Svaret er ja, selvmord har ikke vært straffbart siden 1902.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men (min utheving):
 

§ 251. Tvang

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved straffbar eller annen urettmessig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe.

 

Selvmord er ikke utelukket.

 

 

5.2.4.2 Ordinær tvang

Straffeloven 1902 § 222 første ledd foreslås videreført i § 251 første ledd. Uttrykket «rettsstridig atferd» er i tråd med departementets generelle valg av terminologi erstattet med «urettmessig atferd», og skal forstås som en henvisning til andre rettslige regler. Det vises til Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) side 22, hvor valget av terminologi er omtalt nærmere. Ordlyden får dermed frem at forbudets kjerne er tvang ved hjelp av straffbare handlinger eller trusler om slike, men at bestemmelsen ikke er begrenset til dette. Det avgjørende er om det utvises atferd eller trues med atferd som rettsreglene tillegger negative virkninger. Dette innebærer blant annet at det som i dag etter omstendighetene vil kunne være «urettmessig» å true med å begå selvmord. Forsøk på selvmord er ikke straffbart, men et slikt forsøk og et selvmord tillegges negative rettsvirkninger blant annet i erstatnings- og forsikringsretten.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-22-2008-2009-/id540219/?ch=5

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvmord er ikke straffbart. Bestemmelsen som forbyr drap lyder som følger: (strl. § 275)

Den som dreper en annen, straffes med fengsel fra 8 inntil 21 år

Min uthevning.

 

Trusler om selvmord kan dermed ikke straffes som trusler. Det vil imidlertid kunne rammes av andre bestemmelser, som for eksempel den som forbryr hensynsløs atferd (§ 266)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 Lovparagrafen det vistes til rammer ikke.

Hvorfor ikke?

 

Straffeloven § 287:

 

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

 

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller

b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

 

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

 

Hun er jo ikke i åpenbar fare for å miste livet. Hun kan velge å hoppe fra en bro, men nå sitter hun hjemme i stuen. Legg til at folk som truer med å ta livet av seg sjelden gjør det, og det er ikke særlig åpenbart.

Lenke til kommentar

Hun er jo ikke i åpenbar fare for å miste livet. Hun kan velge å hoppe fra en bro, men nå sitter hun hjemme i stuen. Legg til at folk som truer med å ta livet av seg sjelden gjør det, og det er ikke særlig åpenbart.

Du mener det ikke er noen fare for at noen som sier de skal begå selvmord ved å [konkret måte] på [konkret sted] [konkret tidspunkt] ender opp med å miste livet?

 

Faren er etter min mening åpenbar. Som det står i forarbeidene, Ot.prp.nr.22 (2008-2009) punkt 16.6:  "Det sentrale er at det er klart at det er fare for liv mv." Selv om det ikke nødvendigvis er sannsynlig at det faktisk vil skje et selvmord/selvmordsforsøk så er det klart at faren er der.

 

Greit nok, et sted må man trekke grensen for hva som er "fare for å miste livet" i denne sammenhengen, men her er vi etter min mening innenfor.

 

Kommentaren til paragrafen på Rettsdata (2085) av Matningsdal nevner forøvrig "selvmordsforsøk" som eksempel på hva som kan være årsaken til "faren".

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da snakker vi nok om tilfeller av typen hvor den det gjelder står på andre siden av gjerdet på en bro, du kan holde henne igjen, men lar være. Det er åpenbar fare. Her har vi flere betydelige detaljer som skiller saken fra slike situasjoner. For det første er vedkommende for øyeblikket i sikkerhet. For det andre har hun truet med noe lignende før. For det tredje pleier ikke folk som faktisk har tenkt å ta livet sitt å fortelle andre om det, det er jo lite produktivt med tanke på måloppnåelse.

Lenke til kommentar

En kompis som har hatt diverse rusproblemer de siste 16 årene har trua (og prøvd) med selvmord glere ganger gjennom årene. Ifjor sommer posta han en lang tirade på facebook om at han skulle gå og hoppe foran toget for å vise ALLE at ham faen meg er sjuk og ikke bare later som. To timer senere var han meldt død i jernbanesporet mellom Drammen og Gulskogen. Ingen som trodde han skulle gjøre det denne gangen heller.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

det var ingen som fikk tak i han på telefon de siste par timene uansett. Og ingen dro visst hjem for å "redde" han så da ga han vel faen. Han hadde mobilen i lomma der var det masse ubesvarte anrop. Leiligheten var ryddet plettfri og økonomien var lagt frem på stuebordet. Så ham hadde tydeligvis planlagt det et par dager. Dagen før ringte han og lurte på om vi skulle ta en kaffe sammen. Jeg sa nei, hadde ikke tid.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da snakker vi nok om tilfeller av typen hvor den det gjelder står på andre siden av gjerdet på en bro, du kan holde henne igjen, men lar være. Det er åpenbar fare. Her har vi flere betydelige detaljer som skiller saken fra slike situasjoner. For det første er vedkommende for øyeblikket i sikkerhet. For det andre har hun truet med noe lignende før.

Hvorvidt noen "for øyeblikket" er i sikkerhet forhindrer ikke at de kan være i åpenbar fare for å miste livet.

 

Og jeg tviler på at det at noen har tenkt på og snakket om selvmord i lengre tid er et tegn på at de aldri vil gjøre det. Tvert i mot.

 

For det tredje pleier ikke folk som faktisk har tenkt å ta livet sitt å fortelle andre om det, [ ... ]

Kilde?

 

 

Noen sitater fra tilfeldig googling:

Research indicates that up to 80% of suicidal people signal their intentions to others, in the hope that the signal will be recognized as a cry for help.

 

http://crisiscentre.bc.ca/frequently-asked-questions-about-suicide/

 

Threats of suicide should ALWAYS BE TAKEN SERIOUSLY. They may be merely a means of getting back at someone, or may be simply a "cry for help", they should be taken seriously. Three times out of every four, a person who threatens suicide will make an attempt.

 

http://www.accg.net/suicide.htm

 

 

 

Jeg aner ikke hvor troverdige sidene jeg lenker til over er. Men jeg fant i alle fall ingenting om at selvmordstrusler sjelden etterfølges av selvmord/selvmordsforsøk. Det tror jeg skyldes at du ikke vet hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt noen "for øyeblikket" er i sikkerhet forhindrer ikke at de kan være i åpenbar fare for å miste livet.

I det aktuelle tilfellet aner han ingenting om tilstanden i øyeblikket, det han har å holde seg til er et brev som er noen dager gammelt. 

Du mener vel ikke for alvor at man etter loven er forpliktet til å hjelpe alle som står i fare for å dø, bare man hører om sakene? I så fall blir rettssystemet fort overbelastet, for hvor mange er det ikke i verden som dør som vi kunne ha reddet om vi ville forsyne dem med mat og medisiner?

Jeg kan ikke tro annet enn at lovbestemmelsen er myntet på praktisk hjelp man med rimelighet er i stand til å gi når man direkte står oppe i situasjonen, ikke på saker man hører om eller får brev om.

Lenke til kommentar

 

 

Men som sagt, kan jeg bli straffet hvis hun tar livet sitt, ettersom hun sa det i brevet til meg?

 

Nei.

 

 

Her må du begrunne svaret. Det er på ingen måte åpenbart at det å unnlate å foreta seg noke når ein mottek konkrete opplysningar om sjølvmordsforsøk.

 

 

En ting er hva lovteori dikterer, men det tilkommer hva som er praksis.

Vi kan jo se om noen av juristene her på forumet kan spore opp om noen ved tidligere dommer eller annen rettspraksis faktisk har blitt straffet i en sak som ligner denne.

 

Med mindre TS er helsepersonell eller har et annet yrke (politi, brannmann, etc), som lovpålegger en særskilt hjelpeplikt, kan jeg overhodet ikke forstå at rettsapparatet skulle forvente at TS har faglige kunnskaper nok til å vurdere at modern er i åpenbar fare. Hun har jo ropt ulv tidligere.

I tillegg er det vel mer enn nok formildende omstendigheter til at TS skulle komme seg unna selv om han faktisk var til stede når modern hoppa og han ringte etterpå.

 

Det var min begrunnelse basert på sunt fornuft og sans for rettferdighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men som sagt, kan jeg bli straffet hvis hun tar livet sitt, ettersom hun sa det i brevet til meg?

Nei.

Her må du begrunne svaret. Det er på ingen måte åpenbart at det å unnlate å foreta seg noke når ein mottek konkrete opplysningar om sjølvmordsforsøk.

En ting er hva lovteori dikterer, men det tilkommer hva som er praksis.

Vi kan jo se om noen av juristene her på forumet kan spore opp om noen ved tidligere dommer eller annen rettspraksis faktisk har blitt straffet i en sak som ligner denne.

 

Med mindre TS er helsepersonell eller har et annet yrke (politi, brannmann, etc), som lovpålegger en særskilt hjelpeplikt, kan jeg overhodet ikke forstå at rettsapparatet skulle forvente at TS har faglige kunnskaper nok til å vurdere at modern er i åpenbar fare. Hun har jo ropt ulv tidligere.

I tillegg er det vel mer enn nok formildende omstendigheter til at TS skulle komme seg unna selv om han faktisk var til stede når modern hoppa og han ringte etterpå.

 

Det var min begrunnelse basert på sunt fornuft og sans for rettferdighet.

Lovkravet er at ein plikter å hjelpe etter evne. Om ein ikkje sjølv har kompetanse til å vurdere situasjonen så er det vanligvis forventa at ein skal informere dei som har slik kompetanse.

 

Om nokon ramler om på gata så kan så vil hjelpeplikta kunne være oppfylt om du ringer nødnummeret.

 

Ved å berre ignorere opplysningane så kan trådstarter lett ende opp i ein situasjon der ein i etterpåklokskapens lys blir anklaga for å ikkje ha gjort nok for å hjelpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...] kan trådstarter lett ende opp i ein situasjon der ein i etterpåklokskapens lys blir anklaga [...].

 

"Anklaga", kanskje. Straffet, neppe...

 

I stedet for at jeg leker messerschmidt, eller at andre påfører TS metateoretiske drøftinger om lov og rett, finn rettspraksis på hvor det har skjedd at noen har blitt straffet i en lignende situasjon. Det hadde jo faktisk gitt en reell pekepinn til TS på hva som kan skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...