Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (18 minutter siden):

Men er denne gevinsten verdt å ha en komplisert dyr stor girkasse med clutcher å gir?

Kanskje ikke for meg, men de tyske produsentene mener tydeligvis at en grand tourer skal kunne cruise lenge i høy fart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

Det blir nok ikke solgt så mange av disse. Manuell justering av rattet og ingen luftfjæring eller aktive dempere. 

Det er kanskje ikke så mange som har thai dame?

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

"Nebbet" stikker jo ikke utenfor seteryggen. Det er tvert i mot mindre flate i flukt med seterygg enn tidligere hodestøtter (bilde X3 G45 2026). 
Folk og barn sitter vel dessuten sikret med belte også i baksetet.
Neue klasse i3/iX3 forventes å få 5 stjerner i Euro ncap.

Edit: Men enig i at de ser "rare" ut 😛 

G45.jpg

Utseende eller ei. Det er vel en grunn for dette designet vil eg anta? De gjør jo ikke mye uten grunn denne gjengen

Sliter med å finne grunnen, men kanskje noen vet?

Skrevet (endret)
Jotun skrev (4 minutter siden):

Utseende eller ei. Det er vel en grunn for dette designet vil eg anta? De gjør jo ikke mye uten grunn denne gjengen

Mange som bestiller den med m-sport setene. Ikke disse.

IMG_3424.jpeg

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Jotun skrev (5 minutter siden):

De ble vel sjalu på all omtalen Tesla har fått på sine biler!

Eller de blir sponset av DuckDuckGo...! 😁

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (41 minutter siden):

Mange som bestiller den med m-sport setene. Ikke disse.

IMG_3424.jpeg

Så bmw designer de slik for at folk skal kjøpe m sport seter? Det har eg vondt for å tro. 😅

Som sagt, utseendet kan diskuteres, og hvis utseendet er grunnen til at de er laget slik som dette så blir det bare rart.

Må da være en grunn for utformingen?

Endret av Jotun
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Det er kanskje ikke så mange som har thai dame?

BMW har alltid hatt 25% ekstra justerings mulighet for å lett kunne tilpasse samme bil til både store og små førere så det er sjelden noe problem når man kan endre på lengde på sete og bredde. Har man ikke det så må man vel gjøre andre tiltak. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, frohmage said:

Kanskje ikke for meg, men de tyske produsentene mener tydeligvis at en grand tourer skal kunne cruise lenge i høy fart.

Tesla Model S har lavere forbruk opptil 120km/t iallefall så for oss i Norge er det lite å hente med den girkassen..

Faktisk rundt 10% lavere forbruk i 120km/t på Teslan uten girkasse..

Edit: Teslan har faktisk lavere forbruk helt opp til 200km/t - men Taycan motoren blir ikke like varm i den hastigheten. Så skal man kjøre lenge i 200km/t er det kansje gunstig med girkassen..

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (14 minutter siden):

Tesla Model S har lavere forbruk opptil 120km/t iallefall så for oss i Norge er det lite å hente med den girkassen..

Faktisk rundt 10% lavere forbruk i 120km/t på Teslan uten girkasse..

Edit: Teslan har faktisk lavere forbruk helt opp til 200km/t - men Taycan motoren blir ikke like varm i den hastigheten. Så skal man kjøre lenge i 200km/t er det kansje gunstig med girkassen..

image.gif.63492a64672d85494b5c50c8fe1c0b22.gifsom du ser så havner man fort ut av smørøyet når turtall går mot maks. Nå vet jeg ikke hvilken tesla motor dette er men uten gesr havner man fort ut av optimum og motoren blir varm

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (1 time siden):

Så bmw designer de slik for at folk skal kjøpe m sport seter? Det har eg vondt for å tro.

Sa jeg det ?
Tidenes stråmann.
Man har valgmuligheter med BMW vettu.

Har allerede sagt meg enig i at de ser "rare ut".

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Sa jeg det ?
Tidenes stråmann.
Man har valgmuligheter med BMW vettu.

Har allerede sagt meg enig i at de ser "rare ut".

Det var ikke stråmann syar. Det var en vits. Hvor ble smilyen av i sitatet?

Og eg har ikke sagt noe om utseendet igrunn. Eg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor de har valgt dette designet. For om eg skal si noe om utseendet så er eg enig med deg, de kan ikke ha valgt dette fordi de mener det er pent eller tøft.

Hvis du leser innlegget uten fordommene om at eg visstnok hater bmw, noe eg overhodet ikke gjør, vil du svare på samme måten da? 

Ikke ta alt som kritikk...... Eg kikker på ix3. 

• Hjerte 1
Skrevet
Jotun skrev (13 minutter siden):

Men da vet du jo nå at du har et alternativ med sportsseter. Mange nye eiere av ix3 sier de er bedre og de har et pluss i uttrekkbar lårstøtte for lengre sittepute. Ved å gå for disse  slipper man også å irritere seg over de ande-nebb liknende nakkeputene i standardsetene.
Alternativet gjelder både NK ix3 og i3🙂

Skrevet
Jotun skrev (20 minutter siden):

Det var ikke stråmann syar. Det var en vits. Hvor ble smilyen av i sitatet?

Og eg har ikke sagt noe om utseendet igrunn. Eg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor de har valgt dette designet. For om eg skal si noe om utseendet så er eg enig med deg, de kan ikke ha valgt dette fordi de mener det er pent eller tøft.

Hvis du leser innlegget uten fordommene om at eg visstnok hater bmw, noe eg overhodet ikke gjør, vil du svare på samme måten da? 

Definitivt bra elbiler, og det meste er flott med dem. Har til og med frunk...! :thumbs:

Men de nakkestøttene og det/de 4-eikede rattene kunne de spart seg for. De har riktignok M-Sport-setene og M-Sport ratt(!?!) som er 2-eikede, som ser langt bedre ut.

Men det blir fort dyrt å få de tilpasset egen smak og stil!

Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Men da vet du jo nå at du har et alternativ med sportsseter. Mange nye eiere av ix3 sier de er bedre og de har et pluss i uttrekkbar lårstøtte for lengre sittepute. Ved å gå for disse  slipper man også å irritere seg over de ande-nebb liknende nakkeputene i standardsetene.
Alternativet gjelder både NK ix3 og i3🙂

Ja helt enig, av det eg har prøvd. Ingen tvil heller igrunn. 

Du vet jo alt om disse bilene. Og av og til er du til og med litt ærlig...... ;) Skryt altså.... I motsetning til andre der svaret på et spørsmål om en liten negativitet må inneholde slakt av andre biler i stedetfor bare et svar....

Er det andre slike litt snodige ting man går glipp av om man kjøper en 3 serie bil? Tenker da på dette med elektrisk ratt. Det betyr ikke være eller ikke være for en bil. Men føles utrolig kjipt på en så dyr bil. 

Men er det andre sånne kjente snodigheter man rett og slett må på 5 serien for å få av utstyr? 

Bagasjeplass blir uansett kritisk for min del. Ser at det overraskende nok ikke er plass under bagasjerommet på IX3. Der har jo Volvo EX60 et gigantisk hull med mye volum. Men er det nok plass så er det nok plass, selv om man alltid vil ha mer.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)

@Jotun Kan ikke si jeg er enig i BMW sin policy å ikke levere ting som el.justerbart ratt til 3(4) serie og lavere. Men det er nå en kjensgjerning at det er slik. Det er bevisst fra de å reservere ekstra komfort utstyr til biler høyere i hierarkiet (for å skille ut disse). Et annet eksempel er komfort setene dems.

For min del som aldri deler bilen min med andre førere så er el.justerbart ratt helt uten betydning.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

image.gif.63492a64672d85494b5c50c8fe1c0b22.gifsom du ser så havner man fort ut av smørøyet når turtall går mot maks. Nå vet jeg ikke hvilken tesla motor dette er men uten gesr havner man fort ut av optimum og motoren blir varm

Ja som nevnt vil Taycan sin motor kjøre kaldere siden den har lavere turtall i samme hastighet.
Men Tesla motoren som holder på å snurre vettet av seg er fortsatt mere effektiv..

Om Porche\Audi hadde fått til effektive motorer + denne girkassen kunne de jo hatt en skikkelig vinner - men en slik girkasse kommer vel ikke helt uten tap.

Screenshot 2026-03-27 214746.png

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Ja eg lurer ikke på hva andre mener om det. Kan helt sikkert leve uten den løsningen. 

Men vil bare vite om andre ting..... 

Seter, er det flere ting man kanskje kunne tenkt seg som man ikke vil kunne få til ix3 ift fmek ix?

Setene så vil man vel kanskje foretrekke de sports setene uansett?

Endret av Jotun
Skrevet
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ja som nevnt vil Taycan sin motor kjøre kaldere siden den har lavere turtall i samme hastighet.
Men Tesla motoren som holder på å snurre vettet av seg er fortsatt mere effektiv..

Om Porche\Audi hadde fått til effektive motorer + denne girkassen kunne de jo hatt en skikkelig vinner - men en slik girkasse kommer vel ikke helt uten tap.

Screenshot 2026-03-27 214746.png

De har vel den fordelen at de kan koble den helt ut sik at de slipper å dra rundt motoren når de ikke trenger den? Teslaen vil vel dra rundt to gear ved vanlig kjøring? Kjører ikke porsche ganske langt på batteriet ved 70 miles? https://outofspecstudios.com/70-mph-range

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...