Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Complexity said:

Toyota Avensis gørre kjedelig, og en motorsterk BMW eller Audi til samme pris frister mere. Dog vil det nok bli vesentlig dyrere på sikt..

Problemet med moderne biler er at det koster skjorta å reparere en Avensis også. En nabo fikk motorlampe på sin diesel Avensis. Toyota sa det er feil på en injector, det blir 28000,- Naboen sa oi! Er det flere av de? Toyota svarte ja det er fler, vil du bytte de også?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan skrive under på nettopp det du sier der @bzzlink! Hadde selv en 04 modell Avensis i flere år, og den kosta meg mye mer enn det bilen var verdt for å si det sånn. Var hele tiden noe, og Toyota er ikke akkurat billig når det kommer til service heller. Så er det i tillegg en veldig dau og kjedelig bil. Og når den ikke var billig i drift heller så var det bare å kvitte seg med.

Teslaen var billig i drift, men hadde den vært utenfor garanti, hadde den fort vekk kosta meg nærmere 100k i reparasjoner. Plutselig knakk powerstrut til bakluka, kompressor, løs ladeport ++. Og da snakker vi sen 21’ modell til nå, altså kun 4.5 år gammel.  Så jeg er greit skeptisk til å kjøpe brukt elbil etter det 😅  Den er nå solgt og større reparasjoner utført, så antar at neste eier kommer til å få forholdsvis billig bilhold de neste åra mtp det var så mye som oppsto de første 4.5 åra.

Ellers må jeg si at Ioniq 5’en er et stort steg opp fra Teslaen, på alt utenom app og software egentlig. Hatt litt kjipe startproblemer på min(mest sannsynlig software relatert), men utenom det er den utrolig god å kjøre. Og veldig høy kvalitet på interiør, demping og støynivå. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Kan skrive under på nettopp det du sier der @bzzlink! Hadde selv en 04 modell Avensis i flere år, og den kosta meg mye mer enn det bilen var verdt for å si det sånn. Var hele tiden noe, og Toyota er ikke akkurat billig når det kommer til service heller. Så er det i tillegg en veldig dau og kjedelig bil. Og når den ikke var billig i drift heller så var det bare å kvitte seg med.

Teslaen var billig i drift, men hadde den vært utenfor garanti, hadde den fort vekk kosta meg nærmere 100k i reparasjoner. Plutselig knakk powerstrut til bakluka, kompressor, løs ladeport ++. Og da snakker vi sen 21’ modell til nå, altså kun 4.5 år gammel.  Så jeg er greit skeptisk til å kjøpe brukt elbil etter det 😅  Den er nå solgt og større reparasjoner utført, så antar at neste eier kommer til å få forholdsvis billig bilhold de neste åra mtp det var så mye som oppsto de første 4.5 åra.

Min erfaring med eldre Toyota er at de er veldig driftsikre, men det er nok som med Teslan din noen fæle mandagsbiler der ute.

Kompressoren har de forhåpentligvis fått i en stabil revisjon nå, og bakluken har fått doble motorer så det ikke blir løft bare på en side. Den motoriserte bakluken var en ettertanke bilen ikke var designet for. Er bare å se på hva de måtte gjøre med pakningen for å få på plass motoren 😅Men burde være bra nå med to motorer og redesignet bakluke.

Godt å høre at Hyundaien lever til forventningene nå og ikke fortsette å være problematisk.

Skrevet

@Snowleopard Jeg er mer skeptisk til å kjøpe brukt elbil utenfor garanti. Jeg har inntrykk av at det er relativt høy risiko for veldig dyre regninger som hele batteripakken eller motor. Litt fordi en ok SUV fort koster over 200k og fordi forventet levetid er et stort spørsmålstegn.

Fossile har gjerne lavere kjøpepris i utgangspunktet, så hvis noe dyrt feiler så er terskelen for å bare kjøpe en tilsvarende som fungerer lavere enn å reparere. Tilgangen på brukte SUVer er svært god og levetiden er litt mindre bekymring når man vet at gjennomsnittet av fossilbilene varer i 18 år før de vrakes. Får man et godt eksemplar så kan man kjøre de 25 år eller mer. I går lå jeg bak en ca 40 år gammel Volvo 240. Jeg tror ikke jeg får se en XC40 på veien om 40 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...