Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lenge siden jeg har sett en bil bli så slaktet i Test.. Sjekk den ladekurven..

Håper virkelig at det finnes noe enklere måte å deaktivere hastighetsvarslingen enn å måtte trykke så mye i den trege menyen som han viser her..

Edit: misset punktet om at man kan legge den som favoritt på en rattknapp. Da er det jo veldig greit såfremst folk vet om det og ikke sitter å trykker under hver kjøretur.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

Lenge siden jeg har sett en bil bli så slaktet i Test.. Sjekk den ladekurven..

Tja... Han virket jo fornøyd med kjøreegenskapene da. Trygg og stabil, som jo er det viktigste for målgruppen. 👍  Kort rekkevidde i -10 til -16 var vel ikke helt overraskende. Og ladehastigheten er jo nær eksakt som lovet da. 😅 (Skal sikkert en del til for at det er noe som ryker også, i motsetning til mange andre.)

Edit* Har sendt videoen til ett vennepar av familien som venter på utlevering av sin, så de vet hva de kan forvente.

Edit*2 Bare jeg som synes klipping og redigering av video var litt plagsom? Nesten så de har satt inn feil klipp enkelte steder*

Edit*3 Morsomt nok så leste jeg denne saken rett etter at jeg så videoen. De får nå leve i trua! 😂

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-skal-bli-storst-i-ar/342910

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, Duriello said:

Tja... Han virket jo fornøyd med kjøreegenskapene da. Trygg og stabil, som jo er det viktigste for målgruppen. 👍  Kort rekkevidde i -10 til -16 var vel ikke helt overraskende. Og ladehastigheten er jo nær eksakt som lovet da. 😅 (Skal sikkert en del til for at det er noe som ryker også, i motsetning til mange andre.)

Edit* Bare jeg som synes klipping og redigering av video var litt plagsom? Nesten så de har satt inn feil klipp enkelte steder*

Joda, den virka jo helt grei å kjøre vistnok, men spec messig er det ganske slapt til 400 tusen..

Også skjønner jeg ikke greia med den skjermen bak rattet.. Er det fylt med sensorer eller noe over den?
For hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke kunne hatt den lavere så man fikk bedre sikt ut av ruta. Er jo kun skjerm der nede.

Toyota Urban Cruiser EV - overview inside_b5le2s.webp

Med serviceintervall hver 15 000 km eller én gang i året så vil den sikkert være driftsikker ja. Men det koster jo tid å penger..

Edit:
Fant ut at dette faktisk er en rebranda Suzuki e Vitara..

Suzuki-e-Vitara-Interior-First-768x433.webp.161807c668a24895e7d0a3fb27ea42e5.webp

Forklarer litt hvorfor den er så anneledes BZ4X

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Joda, den virka jo helt grei å kjøre vistnok, men spec messig er det ganske slapt til 400 tusen..

Også skjønner jeg ikke greia med den skjermen bak rattet.. Er det fylt med sensorer eller noe over den?
For hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke kunne hatt den lavere så man fikk bedre sikt ut av rute. Er jo kun skjerm nede?

Toyota Urban Cruiser EV - overview inside_b5le2s.webp

Enig i det. Ågerpriser!

Og som svar på resten, jeg hadde ikke taklet det der, OCD-trigger deluxe. Jeg så ett sted hvorfor de hadde gått for den løsningen, men husker ikke hvor. 🤷

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (10 timer siden):

Fant ut at dette faktisk er en rebrande Suzuki e Vitara..

Er det ikke Suzuki eVitara som er en rebranda Toyota?

Skrevet

Jepp bygges i India, fabrikken eies av Suzuki. Jeg er overbevist at så lenge bilen har et Toyota merke så kommer til å selge bra her uansett hvor dårlig den er fordi folk kjenner til hvor pålitelig Toyota er fra ice verden, føler Toyota har blitt litt det nye gubbe merket som Opel hadde før 😝

• Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, onkel_jon said:

Jepp bygges i India, fabrikken eies av Suzuki. Jeg er overbevist at så lenge bilen har et Toyota merke så kommer til å selge bra her uansett hvor dårlig den er fordi folk kjenner til hvor pålitelig Toyota er fra ice verden, føler Toyota har blitt litt det nye gubbe merket som Opel hadde før 😝

Ja den blir sikkert å selge godt selv om den blir slaktet i tester bare på grunn at Toyota logoen og deres 10års garanti..

Nødblink knappen er også nydelig plassert slik at man aktiverer nødblink når man hviler hånda under skjermen for å trykke på den. Av å til kan man jo lure på om produsentene faktisk har prøvd bilene før de lanserer dem..

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, onkel_jon said:

Jeg lurer på hvor mange broer Toyota brenner/ har brent her i overgangen til elbil i det Norske markedet. 

Følger Bz4x gruppe på Facebook, og de har virkelig dytta endel trofaste kunder fra seg. Med at bilen rett og slett er ganske forferdelig å leve med når det er under 5 plussgrader ute.

Skrevet

Det sier jo litt om nivået de legger seg på når de lanserer Hilux med 250 km oppgitt rekkevidde. På streng vinter kan dette helt fint være ned mot 10-12 mil ekte rekkevidde. Jeg venter på lanseringen av denne for å se at den kommer til å koste 600-700 tusen. Det er et merke som tror de kan ta hva som helst for sine biler, hvertfall visse modeller. Så er det jo vanlige "stealerships" med sine sleipe strategier, pålagt årlig service osv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg lurer på hvor mange broer Toyota brenner/ har brent her i overgangen til elbil i det Norske markedet. 

Følger Bz4x gruppe på Facebook, og de har virkelig dytta endel trofaste kunder fra seg. Med at bilen rett og slett er ganske forferdelig å leve med når det er under 5 plussgrader ute.

Forvarming på 2026 modellen så der får man litt ladehastighet.

At de ikke hadde dette på de forrige utgavene er ganske sprøtt ja.. 
Tar tid å fylle 73kWt med bare 7-15kW inn.. har jo mere futt i veggladeren min enn det
Hjelper ikke at de er innmari tørste og da. Det virker det forsåvidt ikke som de har fikset helt på den nye utgaven heller da den også virker veldig tørst..

Også får nye BZ4X eiere beskjed om at de må manuelt lade 12V batteriet ett par ganger per år med en egnet batterilader. Så de har ikke løst 12V problematikken heller virker det som..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet

Her er årets mest solgte biler

Og da teller vi også med biler som ikke er personbiler. Her er nemlig de mest registrerte per 14. januar:

• Maxus e-Deliver 3: 156 (varebil)
  • BYD ETP3: 130 (varebil)
  • Maxus e-Deliver 9: 71 (varebil)
  • Toyota Proace: 43 (varebil)

Det er nok mange forhandlere som skal levere ut biler registrert i 2025 i mange måneder 2026 fremover. Jeg husker sist de gjorde det slik og kjøpte inn hundrevis av ekstra biler, bl.a. Maxus og Byd biler. Det tok vel bortimot 2-3 år før alle disse omsider var borte. Så jeg tror mange overvurderte markedet og prisutviklingen. Men mange forhandlere og bilmerker har jo kronisk dårlige løsninger for bestiling, priser etc. Veldig uoversiktlig og gammeldags. Det er rett og slett mange forhandlere som fortjener å gå ut av business. Jeg mistenker en del av de holdes kunstig i live pga salg av varebiler. 

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (17 timer siden):

Også får nye BZ4X eiere beskjed om at de må manuelt lade 12V batteriet ett par ganger per år med en egnet batterilader. Så de har ikke løst 12V problematikken heller virker det som..

Det må vi gjøre på vår 2025 mod. Mazda MX-30 også. 12V-batteriet holdt på å gå tom for strøm for noen dager siden. Berget det i siste liten. Har nå lagt 12V-lading inn i kalenderen 2 ganger i året (sammen med dekkskift). Så det er nok ikke så uvanlig enda nei.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Det må vi gjøre på vår 2025 mod. Mazda MX-30 også. 12V-batteriet holdt på å gå tom for strøm for noen dager siden. Berget det i siste liten. Har nå lagt 12V-lading inn i kalenderen 2 ganger i året (sammen med dekkskift). Så det er nok ikke så uvanlig enda nei.

Nå koster vel Mazdan halvparten av Toyotan da, selv om det ikke nødvendigvis er noe unnskyldning. Synes der er utrolig at de ikke får til dette enda..

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Nå koster vel Mazdan halvparten av Toyotan da, selv om det ikke nødvendigvis er noe unnskyldning. Synes der er utrolig at de ikke får til dette enda..

Er helt enig i det. F.eks. hadde jeg ikke turt å ha en Hyundai eller KIA elbil uten å vedlikeholdslade 12V-batteriet et par ganger i året. Skal man tro alt man leser på elbilforum. Vår tidligere 2012 Nissan Leaf hadde originalbatteriet i 12 år UTEN noe vedlikeholdslading, før det tok kvelden.

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Er helt enig i det. F.eks. hadde jeg ikke turt å ha en Hyundai eller KIA elbil uten å vedlikeholdslade 12V-batteriet et par ganger i året. Skal man tro alt man leser på elbilforum. Vår tidligere 2012 Nissan Leaf hadde originalbatteriet i 12 år UTEN noe vedlikeholdslading, før det tok kvelden.

Nei det hadde ikke jeg heller. Ville og satt en logger på batteriet som varslet ved lav spenning. 

Batteriet i min Leaf er 12 år nå og heller aldri ladet manuelt. Dvs jeg prøvde engang men det var ikke noe å lade da batterier var fult 😅

Får av å til varsel om litt lav batterispenning på telefonen om man starter bilen uten å holde inne bremsen (da aktiveres ikke 12V lading av en eller annen grunn) men aldri så kritisk at ikke bilen funker så har ikke planer om å bytte det ut riktig enda.

Og dette til tross for at Leaf bare har "dum" batteristyring. Ikke noe smarte greier involvert engang. Lader batteriet når bilen kjøres, lades og 5 minutter hvert døgn om bilen ikke er i bruk. Det burde ikke være så vanskelig for flere å få til..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis man åpne panseret og koble på 12V lader to ganger i året, er bilen feildesignet!
Jeg trodde Toyata bare hadde laget en sitron ved et uhell, som første rene elbil... men når nå alle har enorme mangler og latterlige løsninger, og er basert på gamle chassis, så begynner jeg å lure.
Er vel kardang-tunnell i den siste tenker jeg😁

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Greit å ikke stole på alt man leser på nettet/FB. Har ikke vedlikeholdsladet min Kona en eneste gang, det løser bilen helt selv. 

De gangene jeg har hatt problemer med 12V, har vært pga brukerfeil, som f.eks. ikke sett at bagasjeromsluka ikke lukket seg helt, eller jeg klarte å slå av bilen mens datteren satt igjen i bilen og spilte musikk.

Riktignok så knela batteriet en gang da det var dritkaldt, og bilen ikke ville ta lading pga at idiotene i Elaway hadde byttet app (igjen) uten å informere godt på forhånd, og også var dritt-treg med å få alle tilbake i ny app. Men det tror jeg skjedde pga kulda og ladeproblemene, og bilen som klikka i laderen, så den  ble stående mens jeg var på jobb, og jeg fikk ikke låst alle dørene..

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Snowleopard said:

Greit å ikke stole på alt man leser på nettet/FB. Har ikke vedlikeholdsladet min Kona en eneste gang, det løser bilen helt selv. 

De gangene jeg har hatt problemer med 12V, har vært pga brukerfeil, som f.eks. ikke sett at bagasjeromsluka ikke lukket seg helt, eller jeg klarte å slå av bilen mens datteren satt igjen i bilen og spilte musikk.

Riktignok så knela batteriet en gang da det var dritkaldt, og bilen ikke ville ta lading pga at idiotene i Elaway hadde byttet app (igjen) uten å informere godt på forhånd, og også var dritt-treg med å få alle tilbake i ny app. Men det tror jeg skjedde pga kulda og ladeproblemene, og bilen som klikka i laderen, så den  ble stående mens jeg var på jobb, og jeg fikk ikke låst alle dørene..

Om jeg husker riktig så er vel din bil offline? Så du har kansje mindre "vampire drain"  enn andre biler som er på nett hele tiden.
Ioniq 5 må man iallefall huske å ta ladekabelen ut av bilen på når den er ferdig å lade - hvis ikke blir 12V batteriet tomt..
Om de ikke har fikset det nå da. Håper virkelig det for det er jo helt latterlig at 12V skal gå tom når bilen er tilkoblet strøm.

På min 6år gamle Tesla kan jeg forøvrig la bagasjeluken stå åpen hele året uten at 12V går tom av det. Eller høre på så mye musikk man vil. Så kan jo diskutere om Hyundai virkelig fikser 12V selv da 😛

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...