Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (51 minutter siden):

Ser den men det forsvinner jo typisk endel valutta når man kjøper bil også.

Men med ice så må du først kjøpe bilen og så vil den kontinuerlig kreve at man har dollar for og kjøpe drivstoff til den, drivstoff som er kostbart og kjøpe for folk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (9 minutter siden):

Det er selvsagt lov, men det er flere som jobber med slike batteri som nå virker å følge samme tidslinje.

Så vidt jeg vet er det vel bare en batteriprodusent som har kommet så langt at vi snart kan se det i biler. Det har celler som gir ca 300 Wh/kg, men håper å komme med 500 Wh/kg snart. Mener det er BYD som har presentert dette.

De andre sliter ennå med å klare å komme ned i såpass lav pris at de faktisk kan konkurrere med dagens Li-Ion-batterier. Jeg håper jo selvsagt at noen kan snart komme der at de annonserer biler med dette som selges til fornuftige priser, men selv med de 300 Wh/kg-batteriene, så snakker vi minst 2-3 år til, kanskje endog noen år til.

Skrevet

Speaking off, men jeg tenker å kjøpe Polestar 4, og lurer på hva som er lurt her. Å kjøpe ny eller brukt? 

Jeg kjøper vanligvis 2-3 år gamle brukte biler for å redusere verditapet, men når jeg ser på Polestar 4 Dual motor på finn så ser det ut som den ikke har gått særlig mye ned i verdig? 1 år brukt Polestar 4 koster minst 600k på finn, men jeg kan kjøpe en ny til 668k

Skrevet
Jonas83_ skrev (7 minutter siden):

Speaking off, men jeg tenker å kjøpe Polestar 4, og lurer på hva som er lurt her. Å kjøpe ny eller brukt? 

Jeg kjøper vanligvis 2-3 år gamle brukte biler for å redusere verditapet, men når jeg ser på Polestar 4 Dual motor på finn så ser det ut som den ikke har gått særlig mye ned i verdig? 1 år brukt Polestar 4 koster minst 600k på finn, men jeg kan kjøpe en ny til 668k

PS4 er vel relativt ny. Kom i fjor, om jeg skal tro funnene og stole på hukommelsen.

Med såpass liten forskjell, så må du nesten se på hva som kommer av tillegg, i forhold til prisen du ser via konfigurator. Er den foliert/keramisk coating på, har den flust med ekstrautstyr som gir pluss, og er den kjørt så langt at prisen burde være lavere? Er vinterdekk og leveringstkostnader med i nyprisen?

Så må du se på finanskostnader. Kanskje er det lav rente de 3 første årene som nuller ut prisforskjellen sammenlignet med finansiering av en brukt. Og er ett år ekstra garanti og følelsen av å være første og eneste eier med på å nulle ut eventuell prisdifferanse?

Min første tanke er at ny er verdt prisforskjellen, men da har jeg som sagt ikke anelse på hva svarene er på de punktene jeg nevnte, som endrer regnestykket. 

Skrevet (endret)

Ny Polestar 4 AWD koster 668k inkludert moms, frakt og alt annet utgifter

1 år brukt Polestar 4 AWD med 17000 km på telleren og 1 år mindre nybil garanti koster 600k på finn

Begge har ca samme konfigurasjon. ca. 68k verdigfall etter et år og 17k km er ikke velig mye. Får kanskje vente litt til og se, om det fortsetter slik så kjøper jeg en ny bare.

Endret av Jonas83_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...