Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
oOF skrev (1 time siden):

Men hvorfor virker det bare som om folk over 60+ år som dette skjer med? Det er rart dette omtrent bare skjer med Volvo.

EX40/XC40 virker på de observasjonene jeg har sett som en bil som generelt er veldig populær blant 50+ hvor ungene har flyttet ut. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Nimrad said:

EX40/XC40 virker på de observasjonene jeg har sett som en bil som generelt er veldig populær blant 50+ hvor ungene har flyttet ut. 

Samt at det neppe er nyhetsverdig for motor.no om det skjer i andre biler, så de tilfellene hører vi ikke om. 

Skrevet
sverreb skrev (6 minutter siden):

Det ble meg bekjent tilbakevist av volvo. Setesensoren har ikke noe med hvorvidt bilen kan startes eller ei.

Ok. Ikke umulig. Så da er det bremsepedalen som "starter" bilen? Eller hva er det som gjør at bilen starter når en person går inn i bilen og ikke når hen står utenfor?

Og brems må inn for å få ut av p.

Syns alle disse hvis om atte er akkurat like sannsynlig som feil på systemet. 

Som jo beviselig kan skje med biler. Men bare ikke Volvo xc40 da tydeligvis. Siden andre biler tydeligvis har dårligere systemer enn Volvoen 👍

Skrevet
Just now, Jotun said:

Ok. Ikke umulig. Så da er det bremsepedalen som "starter" bilen? Eller hva er det som gjør at bilen starter når en person går inn i bilen og ikke når hen står utenfor?

Og brems må inn for å få ut av p.

Ja. Antagelsen er som sagt et vedkomne ønsket å kjøre bilen fremover for å få opp dørene. Så det er trolig at han forsøkte å oppnå akkurat dette. 

1 minute ago, Jotun said:

Syns alle disse hvis om atte er akkurat like sannsynlig som feil på systemet. 

Ikke like usannsynlig om føreren faktisk prøvde å få bilen i D. 

Skrevet (endret)

Eit par ting eg veit om Polestar 2, som eg forstår er stort sett gjeldende om relevante Volvoer her.

  1. Bilen starter når du sitt i setet, og skrur av når du forlat setet.
  2. Når du opne døra blir bilen satt i park, og du kan typisk ikkje skifte gir når døra er open.
  3. Bremse må trykkes inn for å skifte til kjørende gir.
  4. Nødbremser er generelt veldig sensitive, og må typisk skrus av kvar gong - spesielt i revers.
  5. Gasspedal har ein veldig konservativ profil.

Når så mange Volvoer har disse uhellene så er det litt vanskelig å innbille seg at det berre er førerfeil, fordi du må finna ein orientering kor dei virkelig smadrer gasspedalen, også uten at nødbremsen slår inn. Dette er spesielt vanskelig når Park er påstått på, eller dei ikkje var i setet lengre, osv.

Edit: Midtkonsollen er også utformet veldig likt, og det er da litt vanskelig å sjå for seg at du klarer å klatre over uten å ta borti girspak eller park knapp. Begge burde trigget ein respons som ber om oppmerksomhet, men girspaken ville krevd at bremsen er trykket inn, og Park knappen burde gjøre det vanskelig å plutselig tute av gårde noko sted.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
20 minutes ago, Jotun said:

Hehe... Tynn suppe. Super tynn.

Om det ikke var meningen å flytte bilen (som innebærer at den må settes i D) hva mener du var poenget med å gå inn i bilen i første omgang? 

Skrevet (endret)

Ser ikke ut som bilkjøpere er så nervøse for EX40. Den kom på andreplass i oktober bare 6 biler bak Tesla Model Y.

Endret av Jalla21
Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Ser ikke ut som bilkjøpere er så nervøse for EX30. Den kom på andreplass i oktober bare 6 biler bak Tesla Model Y.

Sikkert fordi det er en rebranded Geely, altså Zeekr X...! 😎

Skrevet
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Sikkert fordi det er en rebranded Geely, altså Zeekr X...! 😎

Skrev feil - 2. plass til EX40. EX30 kom litt lengre ned på listen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...