Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Definitivt. Jeg kjører ganske så ofte på motorvei i stor hastighet selv, så kan tenke meg at forbruket vinterstid da hadde vært farlig høyt. Men til rolig kjøring i terreng eller på grusveier i nærområdet, funker den sikkert ypperlig :p Hva ligger forbruket på Torres i forhold? 

Fra elbilforeningens tester, men ta hensyn til at Musso er testet i litt kaldere vær tipper jeg. De skriver ihvertfall at de ikke forvarmet før lading, dog sier de at det var mildt, hva nå det betyr når de ikke oppgir temperaturer. Mildt i juni og mildt i september er 2 forskjellige ting! 😉:

Torres EVX:
"Forbruket ender på 1,56 kWt på mila. Ikke sjokkerende bra for en relativt lett bil med tohjulstrekk, svak motor og smale hjul, men helt ok."

https://elbil.no/kgm-torres-evx-test/

Musso EV:
"Vi opplever et forbruk på 2,18 på vår faste testrunde. Det er høyt, men kan sikkert forklares med den maskuline karosseriformen med høy bakkeklaring (18,1 cm), store åpne hjulbuer og lasteplan.

Det forbruket vi målte vil gi deg en rekkevidde på 369 kilometer."

https://elbil.no/4x4-med-bakseter-til-under-500-000/

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Torres hadde uventet godt resultat i 1000 km testen, samme tid som Byd Han på 10:45. Tipper Musso blir nærmere 12-13 timer dersom den blir testet. Torres har også både minst like god rekkevidde og plass som Byd Tang, dog 2 seter færre. 

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Fra elbilforeningens tester, men ta hensyn til at Musso er testet i litt kaldere vær tipper jeg. De skriver ihvertfall at de ikke forvarmet før lading, dog sier de at det var mildt, hva nå det betyr når de ikke oppgir temperaturer. Mildt i juni og mildt i september er 2 forskjellige ting! 😉:

Torres EVX:
"Forbruket ender på 1,56 kWt på mila. Ikke sjokkerende bra for en relativt lett bil med tohjulstrekk, svak motor og smale hjul, men helt ok."

https://elbil.no/kgm-torres-evx-test/

Musso EV:
"Vi opplever et forbruk på 2,18 på vår faste testrunde. Det er høyt, men kan sikkert forklares med den maskuline karosseriformen med høy bakkeklaring (18,1 cm), store åpne hjulbuer og lasteplan.

Det forbruket vi målte vil gi deg en rekkevidde på 369 kilometer."

https://elbil.no/4x4-med-bakseter-til-under-500-000/

Ikke sant. Ah, det er litt skuffende må jeg si. Nå har vel ikke Ford F150 Lightning noe særlig mer rekkevidde å skryte av med sine 430 km WLTP, men fortsatt. Skjønner ikke hvorfor de ikke putter inn en større batteripakke enn dette. Kanskje fordi prisen hadde sett helt annerledes ut da. Havner jo fort på rundt 550k med hengerfeste og "tak" til planet. Sikkert enda mer skal han på hardtop.   Fortsett noen hundre tusener billigere enn Ford sin F150 Lightning ja, men er og en mye mindre pickup. Så ja, gir vel kanskje mer mening å kjøpe en SUV med tilhengerfeste til den prisen. Ikke så mye mindre bakkeklaring på f.eks en Tesla Y med sine 16.7 cm. 

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ikke sant. Ah, det er litt skuffende må jeg si. Nå har vel ikke Ford F150 Lightning noe særlig mer rekkevidde å skryte av med sine 430 km WLTP, men fortsatt. Skjønner ikke hvorfor de ikke putter inn en større batteripakke enn dette. Kanskje fordi prisen hadde sett helt annerledes ut da. Havner jo fort på rundt 550k med hengerfeste og "tak" til planet. Sikkert enda mer skal han på hardtop.   Fortsett noen hundre tusener billigere enn Ford sin F150 Lightning ja, men er og en mye mindre pickup. Så ja, gir vel kanskje mer mening å kjøpe en SUV med tilhengerfeste til den prisen. Ikke så mye mindre bakkeklaring på f.eks en Tesla Y med sine 16.7 cm. 

Fremdeles halve prisen til F-150 Lightning. Ser flere andre kommer med samme eller endog dårligere rekkevidde, men mer tek og plass, til priser fra 750K...

Så helt klart at det er ønsket om å levere en pent priset pickup som er godt nok for mange. Og som da faktisk er oppnåelig...! En annen ting, større batteri betyr mer vekt. Denne har vel rundt regnet 750 kg nyttelast i Norge. Det er vel så vidt jeg husker godt bedre enn nevnte Lightning... 😉

Men

Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Fremdeles halve prisen til F-150 Lightning. Ser flere andre kommer med samme eller endog dårligere rekkevidde, men mer tek og plass, til priser fra 750K...

Så helt klart at det er ønsket om å levere en pent priset pickup som er godt nok for mange. Og som da faktisk er oppnåelig...! En annen ting, større batteri betyr mer vekt. Denne har vel rundt regnet 750 kg nyttelast i Norge. Det er vel så vidt jeg husker godt bedre enn nevnte Lightning... 😉

Men

Ja halve prisen faktisk. Har lagt merke til det jeg også. Nå vet jeg ikke hvordan det blir med elbil pickuper, men sjekker du fossil pickuper, så holder de seg veldig godt i pris. Forskjellen her er jo at batteriene blir degradert etter noen år og det kommer garantert flere el pickuper på markedet med rekkevidde på 500-600 km+. Så de kommer nok ikke til å holde seg like godt i pris heller.

Men ja, godt poeng det. Mussoen veier vel allerede nå godt over 2tonn. 750 kg nyttelast er veldig bra det, usikker på hvor mye Ford sin pickup har i forhold. 

Leste jeg riktig så kan Mussoen kun ta imot 120 kW, og det klarte den ikke å holde særlig lenge på testen til elbilforeningen, som ble gjort nå nylig. Det betyr fort at man kan regne med ladehastigheter ned mot 50-60 kW om vinteren vil jeg tro, selv med forvarming av batteri. Men ja, kan jo  holde dersom man ikke kjører så voldsomt langt ofte og lader hjemme for det meste.   Og siden den kommer med LFP batteri tåler den også å lades til 100%. Så skal ikke svartmale den helt 😉

Skrevet

Kjapt spm, ettersom det ikke er noen avgifter på elbiler under 500.000, betyr det at det ikke er vanskelig/dyrt å evt kjøpe med seg en elbil fra en tysk forhandler (Mercedes f.eks) eller tuller det til med garanti og slikt?

Var innom en forhandler i dag og prøvde å finne ut angående EQB, men den var visst utsolgt og umulig å få tak i ettersom det kommer en ny variant i mars neste år?

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Kjapt spm, ettersom det ikke er noen avgifter på elbiler under 500.000, betyr det at det ikke er vanskelig/dyrt å evt kjøpe med seg en elbil fra en tysk forhandler (Mercedes f.eks) eller tuller det til med garanti og slikt?

Var innom en forhandler i dag og prøvde å finne ut angående EQB, men den var visst utsolgt og umulig å få tak i ettersom det kommer en ny variant i mars neste år?

Alle har kampanjer fortiden. Man får utrolig mye el bil for 500 tusen i dag. Q4 etron EQA IX1 opel og toyota enda rimeligere. 

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Alle har kampanjer fortiden. Man får utrolig mye el bil for 500 tusen i dag. Q4 etron EQA IX1 opel og toyota enda rimeligere. 

Tror du må lese det @wampster spør om en gang til. 👍

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Tror du må lese det @wampster spør om en gang til. 👍

 

Ja Han ville importere. Poenget var at mange norske forhandlere gir bort biler de har på lager. Ikke sikkert at tilbudene er like subsidierte i tyskland som i Norge. Veldig mange ønsker å komme under momsgrensen

Skrevet
wampster skrev (5 minutter siden):

Kjapt spm, ettersom det ikke er noen avgifter på elbiler under 500.000, betyr det at det ikke er vanskelig/dyrt å evt kjøpe med seg en elbil fra en tysk forhandler (Mercedes f.eks) eller tuller det til med garanti og slikt?

Var innom en forhandler i dag og prøvde å finne ut angående EQB, men den var visst utsolgt og umulig å få tak i ettersom det kommer en ny variant i mars neste år?

Er alltid problematisk det med garantier og manglende reklamasjonsrett. Man kan skrive forsikring, men det beste er om bilen leveres med internasjonal garanti på minst 5 år. Og så kan du fort måtte forholde deg til importør i det landet u kjøpte fra, eller i større grad må ta høyde for å måtte legge ut for garantisjekker, og så heller måtte krangle litt med offisiell forhandler/hovedselskap i Norge for å få tilbakebetalt ev. sum som dekkes av garanti.

Men om du kjøper fra f.eks. en forhandler i Sverige, gjerne nær svensegrensen på det punktet som blir nærmest deg, så kan du forhandle deg til norske garantivilkår, og har en lettere vei enn å måtte forholde seg til f.eks. tysk eller polsk forhndler, bare som et eksempel.

Man må og ta høyde for at bilene kan ha forskjellig utstyrsnivå fra "norske" biler. F.eks. i Skandinavia er det som oftest varmepumpe på alle modeller utenom kanskje basis-modellen de har i lista for å skryte av lav startpris. Det må du fort betale ekstra for å få på en Europeisk versjon, om de har det som opsjon...

Nå høres jeg fort litt mer negativ enn det jeg egentlig er, men greit å vite om fallgrubene, og at kjøpte garantier må man lese nøye på hva som innbefattes eller ei!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja Han ville importere. Poenget var at mange norske forhandlere gir bort biler de har på lager. Ikke sikkert at tilbudene er like subsidierte i tyskland som i Norge. Veldig mange ønsker å komme under momsgrensen

Han vil importere en bil som ikke lengre er mulig å få kjøpt i Norge, såfremt ikke importøren får tak i flere lagerbiler. Da blir import eneste måte.  

Skrevet (endret)
Duriello skrev (5 minutter siden):

Han vil importere en bil som ikke lengre er mulig å få kjøpt i Norge, såfremt ikke importøren får tak i flere lagerbiler. Da blir import eneste måte.  

Hadde nok heller kjøpt en brukt med nybilgaranti. Problemet er at prisene er alt for høye på bruktbiler. Mener det var kampanje på både eqa og eqb når jeg var innom mb forhandler. Veldig rart om de kjører kampanje på biler som ikke eksisterer

https://www.mercedes-benz.no/offers/eqb/

Endret av Trestein
Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Hadde nok heller kjøpt en brukt med nybilgaranti. Problemet er at prisene er alt for høye på bruktbiler. Mener det var kampanje på både eqa og eqb når jeg var innom mb forhandler. Veldig rart om de kjører kampanje på biler som ikje eksisterer

Kanskje kampanjen virka akkurat så godt at de ble kvitt restlageret...! 😉

Skrevet (endret)
Trestein skrev (4 minutter siden):

Hadde nok heller kjøpt en brukt med nybilgaranti. Problemet er at prisene er alt for høye på bruktbiler. Mener det var kampanje på både eqa og eqb når jeg var innom mb forhandler. Veldig rart om de kjører kampanje på biler som ikje eksisterer

Hadde nok gjort dette selv.

EQA og EQB har hatt sammenhengende kampanje sikkert siste 2 åra. Mild overdrivelse, men kan fort stemme og. 

Edt* Som Snow sier. ☝️

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet

Er vel ikke akkurat det at jeg vil importere, bare tenkte at det kanskje kunne være et alternativ. 
Grunnen til at de ikke har noen flere EQB er visstnok at det kommer en ny versjon med lengre rekkevidde og raskere lading til neste år. For meg er 460km eller deromkring mer enn bra nok. 

Dessuten neste års modell har ikke "kampanjen" de har hatt på nåværende modell pluss at det blir 50.000 ekstra i mva. Som plutselig gjør neste års modell vesentlig mye dyrere enn den som til  nå var til salgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...