Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Full moms blir bare 20 % av prisen. Så er det vrakpant og vektavgift på totalt ca 20 tusen. Så tilsammen drøye 20 prosent. Hvordan kommer man opp til 40-50 %, dobbel moms eller noe?

Erfaring fra "the ICE age".... ;)

Der kunne avgiftene fort være alt fra 1-4 ganger prisen før avgifter...

Frykten er vel at vi etterhvert havner tilbake der, når bare AvgiftsPartiet har fått innført alle forslag fra "komitéen for nye og endrede avgifter og gebyrer" eller hva de nå kaller det for...

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (25 minutter siden):

Det burde være fullt mulig og drifte Norge mer effektivt, og så må vi bli ett land hvor i industri, utvikling og forskning står i sentrum, og så lang ser det ikke ut til at Stortinget har noe som helst ønske legge til rette for noe av det.

Du kan ikke skatte deg ut av denne krisen, vi burde ha begynt omstillingen for minst 15år siden. Vi er heller ikke villige til og føre en aktiv arbeidsinnvandringspolitikk som er basert på vår nytte og ikke basert på snillisme og godhetsposering.

Forslaget til statsbudsjett ga heller ingen initiativ til og gjøre det mer attraktivt og jobbe litt for de som er uføre, ei heller noen lettelser for de arbeidsgiverne som kunne tenkte seg og ansette de som er utenfor arbeidslivet.

Så åpenbart kan det ikke være noen krise i framtida når ingen løfter en finger.

Ingen krise før oljeinntektene plutselig uteblir...

Men vi må bare fortsette å lete og utvinne så lenge det fortsatt strømmer inn penger til oss den veien!

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Snowleopard said:

Ingen krise før oljeinntektene plutselig uteblir...

Men vi må bare fortsette å lete og utvinne så lenge det fortsatt strømmer inn penger til oss den veien!

Jeg leser det stadig vekk: krise når oljeinntektene uteblir. Jeg skjønner det ikke.

Vi lever ikke av dagens og fremtiden oljeintekter. Vi lever av avkastningen av gårsdagen oljeinntekter.

Om oljeinntektene uteblir øker ikke denne avkastningen lenger men fortsetter som før, kanskje uten inflasjonsjustering, men likevel. Og vi har en del folk som mister jobbben 'i nordsjøen' men det er ikke lenge siden at jeg leste vi trenger slike andre steder og må heller importere. Og 'plutselig' blir det uansett ikke.

Endret av trikola
Skrevet
12 minutes ago, trikola said:

Jeg leser det stadig vekk: krise når oljeinntektene uteblir. Jeg skjønner det ikke.

Vi lever ikke av dagens og fremtiden oljeintekter. Vi lever av avkastningen av gårsdagen oljeinntekter.

Om oljeinntektene uteblir øker ikke denne avkastningen lenger men fortsetter som før, kanskje uten inflasjonsjustering, men likevel. Og vi har en del folk som mister jobbben 'i nordsjøen' men det er ikke lenge siden at jeg leste vi trenger slike andre steder og må heller importere. Og 'plutselig' blir det uansett ikke.

Jamen kva om plutselig i morgen så kjem romvesen og leverer ein hel verden av infrastruktur som ødelegger all behov for olje over natta, osv, osv? /s

Skrevet
trikola skrev (9 minutter siden):

Jeg leser det stadig vekk: krise når oljeinntektene uteblir. Jeg skjønner det ikke.

Vi lever ikke av dagens og fremtiden oljeintekter. Vi lever av avkastningen av gårsdagen oljeinntekter.

Om oljeinntektene uteblir øker ikke denne avkastningen lenger men fortsetter som før, kanskje uten inflasjonsjustering, men likevel. Og vi har en del folk som mister jobbben 'i nordsjøen' men det er ikke lenge siden at jeg leste vi trenger slike andre steder og må heller importere. Og 'plutselig' blir det uansett ikke.

Hvor lenge tror du vi kan leve på avkastningen av "gårdagens oljeinntekter"?

Og husk at mye av næringslivet vårt er rettet direkte mot oljenæringen, så om det frafaller, blir mange gående ledig, o mange firmaer vil gå konkurs. Mulig vi klarer å kjøre noen år, før vi må tømme av "Pensjonsfond Utlandet".

Med vårt kostnadsnivå tipper jeg de blir få år før vi står barbeint. Men det er samtidig skremmeskuddet som burde føre til at vi sørget for levelige kår for gründere og nystartede så vel som eksisterende forretningsliv, enten det er industri eller næringsliv.

Vi må derfor sørge for å få flere bein å stå på, for fisken og vannkrafta kan ikke alene berge oss.

  • Liker 2
Skrevet

For all del er det eit problem at Norges økonomi er veldig avhengig av oljen, men det er neppe ein plutselig tapt inntekstkilde.

Sjølv om i morgen alle køyretøy blei elektrisk driftet, og me hadde 100% grønn kraft, osv, osv, så er olje ein enormt viktig ressurs i lang tid framover. Deriblant er asfalt framleis bygd med oljeprodukter, og sjølv om det kan resirkuleres lenge så er det avgrenset kor langt det kan dras. I tillegg så går jo også prisen på olje opp etter kvart som mengden olje tilgjengelig går ned.

For all del så må me utvide porteføljen, det er ein usaklig stor mengde nytteverdier i dette, men eg trur ikkje tidslinjen er så dramatisk her.

Skrevet

Oljen vil "alltid" være et enormt viktig produkt, og ha stor etterspørsel!

Der finnes kjemikalier i den som ikke kan lages syntetisk, og den brukes i et utall kjemiske og mekaniske industrier, og medisinsk forskning og produksjon.

Vi må bare lære oss å bruke oljen til sånne viktige ting i stedet for å brenne den!
Å bruke oljen for energien den inneholder er like dumt som å brenne penger for å holde varmen😗
NÅ vet vi bedre😉

Skrevet
ozone skrev (3 minutter siden):

Oljen vil "alltid" være et enormt viktig produkt, og ha stor etterspørsel!

Der finnes kjemikalier i den som ikke kan lages syntetisk, og den brukes i et utall kjemiske og mekaniske industrier, og medisinsk forskning og produksjon.

Vi må bare lære oss å bruke oljen til sånne viktige ting i stedet for å brenne den!
Å bruke oljen for energien den inneholder er like dumt som å brenne penger for å holde varmen😗
NÅ vet vi bedre😉

Noen av oss vet bedre, men det betyr ikke t de riktige folkene vet det. Er bl.a. en "pumpkin man" som driver å skriker opp om "burn, baby! Burn!" Og som driver å lefler med 50 og 100% toll for de han ikke liker, og tror Putin er en man man kan stole på, og lage avtaler med så han kan få en fredspris....

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Er Seres 5 til 400k Norges beste tilbud nå? Er i ferd med å kjøpe MGS5, men tviler jo litt plutselig... Er egentlig avhengig av MG's 7 års garanti. 

Endret av toro6
Skrevet (endret)

Ville aldri kjøpt seres, de skal bytte navn neste år men tviler på de er her om noen år.

Vil heller si at mazda 6e er et bedre tilbud med mindre du må ha en suv ellers så virker deepal 05 som et greit tilbud og men samme usikkerheten er der.

Endret av onkel_jon
Skrevet
toro6 skrev (25 minutter siden):

Er Seres 5 til 400k Norges beste tilbud nå? Er i ferd med å kjøpe MGS5, men tviler jo litt plutselig... Er egentlig avhengig av MG's 7 års garanti. 

Bortsett fra det @onkel_jon sier, her er en sammenligning av de.
Seres 5 er nok kraftigere motor, men har lavere nyttelast og mindre bagasjerom. Ellers er det ikke mye forskjeller som fremkommer av teknisk art.

Vil tro Seres 5 vil virke mer luksuriøs, der MGS5 sikkert kan føles litt "billig" ut...

https://uk.driveduel.de/compare/mg/mg5/vs/seres/5#compare-table

Skrevet

Seres 5 var jo ein 600k bil som har blitt 400k, mens MGS5 er ein billig stasjonsvogn. Hvis du stoler på at merket varer så trur eg Seres 5 er glatt overlegent. Køyrd begge, og Seres 5 er desidert finere bil det eg hugse.

Skrevet

MG'n føles egentlig ikke veldig billig ut, men kanskje er den litt spartansk. Frykten vil er jo at MG setter ned prisen kraftig to uker etter at jeg har gitt de 385K. 

Skrevet (endret)
4 hours ago, kremt said:

Full moms blir bare 20 % av prisen. Så er det vrakpant og vektavgift på totalt ca 20 tusen. Så tilsammen drøye 20 prosent. Hvordan kommer man opp til 40-50 %, dobbel moms eller noe?

Jeg trodde jeg skrev at vi nok må komme oss tilbake dit. 

Historisk så har det vært slik at 40-50 prosent av salgsprisen på en nybil går til staten. Det har vært annerledes siste åra.

Så vi kan vel forvente at effektavgiften kommer tilbake, kanskje noe høyere da den skal kompensere for bortfall av co2 og Nox siden bilene ikke har det lenger.

 

Beregningsmetode (eksempel fra 2017–2021, da HK-avgiften fortsatt var tydelig)

Effektavgiften ble beregnet trinnvis, slik:

Effekt (kW) Sats per kW (omtrentlig, 2018–2020)
0–65 kW 0 kr (ingen avgift)
65–90 kW ca. 102 kr/kW
90–150 kW ca. 381 kr/kW
over 150 kW ca. 1 037 kr/kW

Det betyr at du betalte ingenting for de første 65 kW, og stigende sats for høyere effekt.


🔢 Eksempel:

En bil med 200 hk (≈147 kW) fikk da:

  • 0 kr for de første 65 kW

  • 25 kW × 102 kr = 2 550 kr

  • 57 kW × 381 kr = 21 717 kr
    Totalt ≈ 24 000 kr i effektavgift

Dette var altså bare effekt-delen av engangsavgiften — vekt, CO₂ og NOx kom i tillegg.

 

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (5 timer siden):

Tog er ikke fremtidens transportmiddel i et land med så lite mennesker, som lever så spredt som i Norge. Det er fortidens. 

Tog mellom dei store byane med dobbelt spor må til for å få ned flytrafikken.
Hadde toget mellom Oslo og Bergen kunne køyrd i minst 160 heile vegen på dobbelt spor så kunne ein vel kutta eit par timar i reisetid. Her i vest så er det områder med fartsgrense på 30-50 mange plassar. Det er jo også fullt på dei fleste avgangar og den einaste strekninga som faktisk tener pengar om eg ikkje tek feil.
Det ville også gi meir plass til godstog på strekninga.

Skrevet (endret)
30 minutes ago, toro6 said:

MG'n føles egentlig ikke veldig billig ut, men kanskje er den litt spartansk. Frykten vil er jo at MG setter ned prisen kraftig to uker etter at jeg har gitt de 385K. 

Eh. Eg syntes det var ganske stor forskjell mellom bilene. I tillegg kan du få hengerfeste på Seres 5 til 1500 kg, mens elbilforeningen seie 750 kg for MGS5.

Edit: Det er mogleg eg roter, for når eg prøvekjørte var det berre "MG5" - dette er kanskje ein vesentlig annleis modell fra den eg prøvekjørte.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Bortsett fra det @onkel_jon sier, her er en sammenligning av de.
Seres 5 er nok kraftigere motor, men har lavere nyttelast og mindre bagasjerom. Ellers er det ikke mye forskjeller som fremkommer av teknisk art.

Vil tro Seres 5 vil virke mer luksuriøs, der MGS5 sikkert kan føles litt "billig" ut...

https://uk.driveduel.de/compare/mg/mg5/vs/seres/5#compare-table

Denne blir vel mer korrekt. 😉

 

https://uk.driveduel.de/compare/mg/mgs5-ev/vs/seres/5

 

Skrevet (endret)
29 minutes ago, Gazer75 said:

Tog mellom dei store byane med dobbelt spor må til for å få ned flytrafikken.
Hadde toget mellom Oslo og Bergen kunne køyrd i minst 160 heile vegen på dobbelt spor så kunne ein vel kutta eit par timar i reisetid. Her i vest så er det områder med fartsgrense på 30-50 mange plassar. Det er jo også fullt på dei fleste avgangar og den einaste strekninga som faktisk tener pengar om eg ikkje tek feil.
Det ville også gi meir plass til godstog på strekninga.

Hvis det er et mål å få ned flyttrafikken, så burde man bygget veg mellom Oslo og Bergen på tidlig 90-tall. 

Hvis vi hadde bygget veier slik som f.eks Østerrike så ville kjøretiden vært:

 Bil:
Å kjøre 330 km i 130 km/t tar ca. 2 timer og 32 minutter (forutsatt konstant fart uten pauser).

 Tog:
Ved 160 km/t tar 330 km omtrent 2 timer og 4 minutter (uten stopp og jevn fart).

Hvis man først skal bygge den korridoren, så synes jeg ikke det gir mening å gjøre det for både tog og bil. Det er billigere å gjøre det for bil tror jeg. Og da kommer det alle langs veien til nytte, (og ikke bare noen få stoppesteder, som man måtte legge opp til for å holde farten oppe på tog)

Endret av bzzlink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...