Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Mår man snakker isolert om Max ladehastighet på et større annerledes internt arrangert batteri betyr ikke nødvendigvis så mye. Ta i mot 130/175/250kW er kun kort tid i starten ved 10-20% soc så synker det brått og bratt etterpå.
Man bør sammenligne ladekurvene og snittladefart fra 20-80%.
For å kompensere en 450km bil til 550km med ett ladestopp snakker man å være tilkoplet lynlader i rundt 10 minutter.
Tesla har fremdeles 400v batteri i 3 og Y

Joda det er sant. Om vinteren så får man gjerne ganske så mye mindre ladeeffekt selv ved forvarming. La til et bilde av ladesesjon om vinteren fra IX1

under. 

IMG_5003.jpeg

Endret av Iterion
Skrevet (endret)
Iterion skrev (37 minutter siden):

Joda det er sant. Om vinteren så får man gjerne ganske så mye mindre ladeeffekt selv ved forvarming. La til et bilde av ladesesjon om vinteren fra IX1

under. 

IMG_5003.jpeg

Det skiller ikke vesentlig i total ladetid.

En Model 3 Highland har 44 minutter fra 3-90% og det var vel ikke på vinteren men i oktober.

Hurtiglading

  • Firehjulstrekkeren (Long Range AWD) støtter hurtiglading opptil 250 kW.
  • Dette gjør at en typisk hurtigladeøkt fra 10-80 prosent skal ta 27 minutter.
  • Bakhjulstrekkeren (Standard Range RWD) støtter hurtiglading opptil 170 kW.
  • Dette gjør at en typisk hurtigladeøkt fra 10-80 prosent skal ta 25 minutter.
  • I vår test av firehjulstrekkeren brukte vi 44 minutter fra tre til nitti prosent.

https://elbil.no/elbiler/tesla-model-3-2023/

IMG_2224.jpeg

Merk at dette er den med det største batteriet. Med større 400v arkitektur batteri får man høyere kW, således får man selvfølgelig også flere km rekkevidde ladet pr.tidsenhet .

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet

Topp-effekt er en helt elendig målestokk for hvor raskt ulike biler lader.

Det beste er å bruke ABRP på den konkrete ruta man skal.

Skal man gjøre det litt mer universelt så kan man velge seg en svært lang rute, f.eks Lindesnes-Nordkapp, bare for å ta en kjent strekning og beregne ladetid på den turen.

Trenger man noe ennå mer sjablongmessig kan man finne oppgitt ladetid fra 20-80%.

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Trenger man noe ennå mer sjablongmessig kan man finne oppgitt ladetid fra 20-80%.

De aller fleste elbiler med 400v arkitektur og et normalt batteri i størrelsesorden 60-70-80 kWh ligger på noe mellom 25-30 minutter for 10-80% under optimale forhold. Det skiller veldig lite i tid. 
 

Skrevet
3 minutes ago, Syar-2003 said:

De aller fleste elbiler med 400v arkitektur og et normalt batteri i størrelsesorden 60-70-80 kWh ligger på noe mellom 25-30 minutter for 10-80% under optimale forhold. Det skiller veldig lite i tid. 
 

Jo.
Men straks man f.eks tar en bil som har kjørt, men ikke brukt f.eks ruteplanlegger, så får man ofte helt andre data.
Veldig kjedelig å lade 20 til 80% med 70kwh i stede for 110kwh

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Vurderer å teste premium, verdt det? 🙂

Har du elbil som kan koble seg mot ABRP-app til bilen, så vil jeg si det er langt mer verdt å vurdere, enn der du kun kan bruke den på mobilen. Så kommer det jo og an på hvor ofte du kjører lange turer, og gjerne i "ukjent terreng".

For de fleste, så kjører man bare på de samme veiene minst 90 % av tiden, og da vil jeg si det ikke er verdt pengene. Men er jo mange muligheter i appen, så man må nesten vurdere sitt eget behov og sin egen nysgjerrighet. Kan jo kanskje vurdere en prøveperiode, og så rett og slett tese ut selv?

  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

 

Drev å lekte meg med appen da jeg var på langtur til Sverige tidligere i år, men testet aldri/visste ikke da at man kunne koble bilen direkte til app. 😅 

Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Skal du ha ABRP i CarPlay og bilens infotainment skjerm   du subscribe på premium. Been there done that.

 

Good to know. 👍👍 Så man trenger ikke faffe med obd dongle om man har carplay i bilen? 👌

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Drev å lekte meg med appen da jeg var på langtur til Sverige tidligere i år, men testet aldri/visste ikke da at man kunne koble bilen direkte til app. 😅 

Er ikke alle biler som kan "integreres" på den måten jeg snakker om, altså direkte i bilens native system. Kan vel dog koble den til Google Auto/Apple Carplay for å vises i infotainment-skjermen, men er så vidt jeg vet forskjellig hva man får mulighet til i forskjellige biler.

Men, som @Syar-2003 sier, dette er kun tilgjengelig med Premium-abonnement på ABRP. Ville sjekket hva din bil takler, før jeg hadde kjøpt 12 måneders abonnement... Usikker på hva de har slags bindingstid.

Duriello skrev (5 minutter siden):

Good to know. 👍👍 Så man trenger ikke faffe med obd dongle om man har carplay i bilen? 👌

Igjen, kommer an på hva bilen takler. For endel biler så må man ha OBD2-adapter for å lese ut visse typer info fra bilen, for ellers får man ikke ut dette. Igjen, forskjellig fra bilmodell (og årsmodell) til bilmodell (og årsmodell).

F.eks. har vel PoleStar og Volvo, og muligens andre biler med Google Automotive støtte for å laste appen direkte til bilens infotainment. En stor fordel med biler som har Google sitt system fremfor noe eget.

Tror ABRP har en oversikt på siden sin som forteller hvilke biler som er kompatible, og på hvilken måte man kan koble de!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (17 minutter siden):

Good to know. 👍👍 Så man trenger ikke faffe med obd dongle om man har carplay i bilen? 👌

Man må fremdeles det om man skal ha data fra bilen til mobil appen som state of charge , rekkevidde , forbruk osv av det som støttes for din bil. 
CarPlay eller Andoid Auto er kun at mobil appen bruker bilens skjerm som display over WiDi og dens eksterne enhet (bilens skjerm) sin touch egenskap som et input device.  

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Takker. 👍

Jeg brukte ikke OBD adapter men TRONITY app/konto som koplet ABRP sammen med BMW sine servere og således hentet BMW Connected data direkte fra BMW. 
Men det ble ikke helt "Live" data , men det ble hentet SOC for start av turen automagisk. Samt at SOC ble oppdatert ved pauser/stopp underveis.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Hvilken bil kjører du nå?

Ingen ev pr nå, men ser de jeg har leid osv har mulighet for Tronity, Enode og ABRP Obd.

Ser det også gjelder brutter sin i tilfelle jeg får låne den. 🙂 (Ix3)

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Ingen ev pr nå, men ser de jeg har leid osv har mulighet for Tronity, Enode og ABRP Obd.

Ser det også gjelder brutter sin i tilfelle jeg får låne den. 🙂

Ser at bl.a. Tesla, Porsche (med Premium) og Rivian virker til ikke å trenge ODB2-adapter, og som sagt heller ikke de med Android Automotive. Og så er det noen som kan hente ut data via Tronity eller Enode, fremdeles uten ODB2-adapter.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...