Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Hvorfor stå opp midt på natta? Gjør meg intet å plugge i tidligere på kvelden og la den bli ferdig 04:00, om jeg ikke kan programmere appen til å starte å lade.

Om bilen blir ferdig midt på natta, selv om jeg lader til 100 %, er ikke stress i det hele tatt!

Slipper å kjøre bort til en stasjon for å fylle på, ordner det heller hjemme. Stopp langs veien kommer gjerne når det uansett passer med en strekk eller en matbit, om man har kjøpt rett elbil til sitt bruksmønster.

Ioniq 5 og Kia EV6 f.eks. trenger ikke mer enn 18 minutter for å gå fra 10 - 80 %, altså fort det man uansett bruker på en stopp som inkluderer tissepause og hente seg en kaffe/te/brus og kanskje noe å bite i, om det er kø.

Les tråden du svarer på. Du kan ikke pluggen SUC kvelden før og ta taxi fra/til/fra. 

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Les tråden du svarer på. Du kan ikke pluggen SUC kvelden før og ta taxi fra/til/fra. 

Selvsagt gjør man ikke det, man blir eventuelt ved SuC de 20-30 minuttene det tar å lade. Man skal uansett ikke okkupere en lader når man ikke lader.

Dette er jo å konstruere problemer.

Skrevet
liquidsquid skrev (13 timer siden):

Den ordningen til Aneo virket ganske dyr. 
Om man har Tesla og takler å lade på litt ubekvemme tidspunkter, f. eks. før jobb, så er det noen superladere hvor det kun koster 1,60 kr/kWh å lade mellom 00 og 08. Med DNB Mastercard får man i tillegg 10% rabatt, så da havner man ned på 1,44 kr/kWh. 

 

Jotun skrev (6 timer siden):

Kan betale ganske mye for å våkne til fulladet bil og slippe hurtiglade daglig/ukentlig ja. 

Men det spiser åpenbart en del av den store fordelen man kan ha med elbil.

 

Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjør man ikke det, man blir eventuelt ved SuC de 20-30 minuttene det tar å lade. Man skal uansett ikke okkupere en lader når man ikke lader.

Dette er jo å konstruere problemer.

Igjen les tråden du kommenterer. Det ble foreslått lading på morgenen før 0800. Svaret ditt er milevis unna det jeg og Jotun kommenterte. 

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Ja du sammenligner med å stoppe 20 minutt,pisse, kjøpe noe mat, strekke på beina ned over Europa på kosetur med å stå opp 04 daglig og lade før jobb?

Ja, 8 ganger på en dagsetappe som vi så :D Dette var bare et spakt forsøk på litt humor relatert til den andre diskusjonen :)

Skrevet
minim skrev (43 minutter siden):

Ja, 8 ganger på en dagsetappe som vi så :D Dette var bare et spakt forsøk på litt humor relatert til den andre diskusjonen :)

I know.

Den dagen eg lader 8 ganger på ferieturen er eg hvertfall alene i bilen 😅

Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Igjen les tråden du kommenterer. Det ble foreslått lading på morgenen før 0800. Svaret ditt er milevis unna det jeg og Jotun kommenterte. 

Så et spøkefullt innlegg definerer hele diskusjonen som har gått over de siste idene? Javel! 🙄

Mange som starter på jobb såpass tidlig at man kan stoppe innom en SuC på vei til jobb, eller ferietur for den saks skyld.

Forøvrig var det ikke @Jotun som kom med det forslaget, så diskusjonen er ikke bare mellom dere 2.

liquidsquid skrev (14 timer siden):

Den ordningen til Aneo virket ganske dyr. 
Om man har Tesla og takler å lade på litt ubekvemme tidspunkter, f. eks. før jobb, så er det noen superladere hvor det kun koster 1,60 kr/kWh å lade mellom 00 og 08. Med DNB Mastercard får man i tillegg 10% rabatt, så da havner man ned på 1,44 kr/kWh. 

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Så et spøkefullt innlegg definerer hele diskusjonen som har gått over de siste idene? Javel! 🙄

Mange som starter på jobb såpass tidlig at man kan stoppe innom en SuC på vei til jobb, eller ferietur for den saks skyld.

Forøvrig var det ikke @Jotun som kom med det forslaget, så diskusjonen er ikke bare mellom dere 2.

 

Nei hvor i allverden har du det i fra? Men når du svarer på mitt svar på andre sitt innlegg så er det en fordel å lese hva du svarer på. Dette er en moderne form for "God dag mann økseskaft". 

Selvsagt. Hvorfor tror du jeg ikke skjønner det når jeg siterte begge de relevante innleggene slik at det skulle være enkelt for deg å forstå sammenhengen? 

Endret av minim
Skrevet (endret)
minim skrev (9 minutter siden):

Nei hvor i allverden har du det i fra? Men når du svarer på mitt svar på andre sitt innlegg så er det en fordel å lese hva du svarer på. Dette er en moderne form for "God dag mann økseskaft". 

Selvsag. Hvorfor tror du jeg ikke skjønner det når jeg siterte begge de relevante innleggene slik at det skulle være enkelt for deg å forstå sammenhengen? 

Du påstod rett ovenfor at dette var en diskusjon mellom deg og @Jotun, og at jeg da ikke har fått med meg hva diskusjonen går på.

Jeg dokumenterte nettopp at du ikke fikk med deg at det var flere i diskusjonen, at det ikke var foreslått å dra et eget ærend for å hurtiglade eller la bilen stå igjen, og at hjemmelading var endel av det hele.

Skal du først påpeke at noen ikke følger med i diskusjonen, så er det en fordel å faktisk klare å følge med selv, ellers blir det bare patetisk å anklage andre for å ikke følge med.

Og det hjelper heller ikke på at du med innlegget ditt prøver å støtte en som bare kommer inn med et surt oppstøt av et innlegg.

Uansett, dette blir for dumt, som og @Drunkenvalley prøver å fortelle over her.

Så greit å gå tilbake til diskusjonen, fremfor å fortsette dette tullet?

Endret av Snowleopard
Få med utheving på personen som kom inn med siste kommentar!
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (39 minutter siden):

Du påstod rett ovenfor at dette var en diskusjon mellom deg og @Jotun, og at jeg da ikke har fått med meg hva diskusjonen går på.

Jeg dokumenterte nettopp at du ikke fikk med deg at det var flere i diskusjonen, at det ikke var foreslått å dra et eget ærend for å hurtiglade eller la bilen stå igjen, og at hjemmelading var endel av det hele.

Skal du først påpeke at noen ikke følger med i diskusjonen, så er det en fordel å faktisk klare å følge med selv, ellers blir det bare patetisk å anklage andre for å ikke følge med.

Og det hjelper heller ikke på at du med innlegget ditt prøver å støtte en som bare kommer inn med et surt oppstøt av et innlegg.

Uansett, dette blir for dumt, som og @Drunkenvalley prøver å fortelle over her.

Så greit å gå tilbake til diskusjonen, fremfor å fortsette dette tullet?

Nei for all del. Alle må da få delta om de vil, men det er en fordel å lese hva man svarer på. Det var en 2-3andre som reagerte på borti natta svar også så jeg var ikke alene. 

Drunkenvalley skrev (42 minutter siden):

No føles det som om dykk krangler over kvifor dykk krangler.

Det er mer rettleiing :D

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (5 timer siden):

Les tråden du svarer på. Du kan ikke pluggen SUC kvelden før og ta taxi fra/til/fra. 

I denne tråden har vi diskutert både dette emnet og utallige andre mange ganger, før du dukket opp.

Litt av premisset i et diskusjonsforum er jo at man skal kunne "speak up" når man har et innspill!
Selv om det avviker litt fra consensus mellom debattantene akkurat for øyeblikket😉

For hvis vi bare skulle forfekte "egen sannhet", så var det vel ikke noe poeng i å være her...?
Jeg lærer noe nytt her hver eneste dag!

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Selvsagt gjør man ikke det, man blir eventuelt ved SuC de 20-30 minuttene det tar å lade. Man skal uansett ikke okkupere en lader når man ikke lader.

Dette er jo å konstruere problemer.

Som sagt så går diskusjonen på hvordan man har el bil uten mulighet for å lade hjeme eller på jobb

Da kan man ikke sette bilen på en tesla lader om kvelden og hente den om morgen fulladet med tidsur i appen osv

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Som sagt så går diskusjonen på hvordan man har el bil uten mulighet for å lade hjeme eller på jobb

Da kan man ikke sette bilen på en tesla lader om kvelden og hente den om morgen fulladet med tidsur i appen osv

Må vi virkelig ta det med t-skje her nå? Selvsagt, om du lader på SuC, så må du starte lading når du kobler til, og så kjører man hjem igjen 20-30 minutter senere når bilen er ferdig ladet. Du rekker jo ikke hjem med taxi før du må snu og hente bilen,

Når man snakker om "å toppe opp", så foregår det på AC-lader hjemme eller i gata, men det er kun hjemme man kan bale med utsatt lading og ev. ferdigtid rett før man skal dra videre.

Å komme med utsagn som her, er det bare nybegynnere som er i tvil om hva som er mulig, så ingen vits å "dumme seg ned" bare for å kverulere.

Forslaget om å lade på SuC gjaldt altså de som har tid og mulighet, og ork til å lade på ugunstige tider for å få billig SuC. Og det er altså godt mulig for de fleste å rekke før 8 om morgenen før man drar videre på jobb. Det var bare @minim som, sannsynligvis pga ønsket om å bedrive kverulering, dro frem det å sette fra seg bilen på SuC for å hente den om morgen/formiddagen. Det lå ikke i forslaget som ble fremsatt.

  • Liker 3
Skrevet
ozone skrev (6 minutter siden):

I denne tråden har vi diskutert både dette emnet og utallige andre mange ganger, før du dukket opp.

Litt av premisset i et diskusjonsforum er jo at man skal kunne "speak up" når man har et innspill!
Selv om det avviker litt fra consensus mellom debattantene akkurat for øyeblikket😉

For hvis vi bare skulle forfekte "egen sannhet", så var det vel ikke noe poeng i å være her...?
Jeg lærer noe nytt her hver eneste dag!

Selvsagt. Er vel få som er unenig i det? Det blir bare et salig rot når man siterer noen og svarer fullstendig ute i det blå på noe som ikke diskuteres. 

Spoiler

Dette sporer så langt av og blir så fjollete at jeg legger det i spoiler for å ta mindre plass. 

1) Det foreslåes at man kan superlade på natten mellom 00-08:00 for å få ned kostnadene. Godt forslag det. 

2)Jotun sier så at han kan betale mye for å våkne til fulladet bil og slipper hurtiglading. Helt enig i den konklusjonen. Han har også lest hva han kommenterte som er superlading nattestid. 

3) Som en spøk relatert til en annen tråd med samme bruker svarer jeg på dette om lading nattestid. Vi snakker altså om superlading nattestid og ikke noe annet.

4) Så kommer Snowleopard inn å spør om "hvorfor stå opp midt på natta? Gjør meg intet å plugge inn tidligere på kvelden og la den bli feridg 04:00", altså hjemmelading og ikke superlading nattestid som hele min og Jotun sin post er tuftet på. Hele premisset og poenget for min post var nettopp superlading nattestid noe man hadde fått med seg om man leste det som ble kommentert.

5)Trestein kommenterer så "på en tesla hurtiglader" (siden han har lest innleggene og forstått at dette er god dag mann økseskaft posting) hvorpå Snowleopard svarer "nei selvsagt ikke. Var jo snakk om å lade før man drar på tur". Altså, har ikke lest eller forstår hva jotun/jeg kommenterer på og da blir det bare surr. 

6) Lord britishface gjør det enda tydeligere og så fortsetter forenklingen i noen poster, men vi kommer ikke i mål med pedagogikken.  

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Må vi virkelig ta det med t-skje her nå?

Jeg tok t-skje metoden i spoiler i forrige post. 

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Det var bare @minim som, sannsynligvis pga ønsket om å bedrive kverulering, dro frem det å sette fra seg bilen på SuC for å hente den om morgen/formiddagen.

Ikke kverrulering, men det var et flåsete svar til noen som ikke gidder å lese hva de svarer/siterer andre på for å se om du kanskje tok hintet. Både @Trestein og @Lord Britishface prøvde å forklare det på forrige side også. Men greit å avslutte avsporingen som burde vært avsluttet for lenge siden nå.. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Jeg tok t-skje metoden i spoiler i forrige post. 

Ikke kverrulering, men det var et flåsete svar til noen som ikke gidder å lese hva de svarer/siterer andre på for å se om du kanskje tok hintet. Både @Trestein og @Lord Britishface prøvde å forklare det på forrige side også. Men greit å avslutte avsporingen som burde vært avsluttet for lenge siden nå.. 

 

Problemet var at dere innsnevret diskusjonen til å ikke inneholde AC-lading som var i bolken av innlegg. Det gjorde ikke jeg, men det ville dere ikke se, bare låse det til deres snevre forståelse av diskusjonen!

Sånn, "peace out"!

  • Liker 1
Skrevet

Spør litt smått eg, men kva tenke dykk om krypemodus i elbiler? Dvs at bilen byrje trille når du letter på bremsepedalen når den er i gir. Personlig syntes eg det var greit som alternativ, men eg er litt frustrert med kor mange biler som ikkje lar deg skru det av.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Spør litt smått eg, men kva tenke dykk om krypemodus i elbiler? Dvs at bilen byrje trille når du letter på bremsepedalen når den er i gir. Personlig syntes eg det var greit som alternativ, men eg er litt frustrert med kor mange biler som ikkje lar deg skru det av.

Det er veldig bra når man rygger. Å kunne holde foten på bremsen når man rygger er absolutt tryggest. I kø kjøring slår jeg den ofte av. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Spør litt smått eg, men kva tenke dykk om krypemodus i elbiler? Dvs at bilen byrje trille når du letter på bremsepedalen når den er i gir. Personlig syntes eg det var greit som alternativ, men eg er litt frustrert med kor mange biler som ikkje lar deg skru det av.

Personlig liker jeg å kunne velge, men som standard at den er av. Heldigvis kan jeg styre dette med min nåværende bil!

På samme måte som jeg liker enpedalkjøring med kraftig regenerering, liker jeg best at bilen står stille så lenge jeg ikke gir gass med pedalen. Men ser og det kan være situasjoner der det er greit at den kryper sakte frem. Spesielt ved veldig finmanøvrering enten ved rygging eller kjøring fremover der det er knapt med avstand.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Spør litt smått eg, men kva tenke dykk om krypemodus i elbiler? Dvs at bilen byrje trille når du letter på bremsepedalen når den er i gir. Personlig syntes eg det var greit som alternativ, men eg er litt frustrert med kor mange biler som ikkje lar deg skru det av.

Vi kommer jo alle fra biler som kryper...
Men jeg har lært meg å sette enorm pris på en bil som jeg vet vil stå helt stille både på flaten, og i opp/nedoverbakker!

Av og til er det mørkt utenfor... så skulle du slippe bremsen ved et uhell mens du laster av og på folk, så er det deilig å vite at bilen uansett bremser på alle fire hjul når du har sluppet "gassen" og hastigheten har nådd null.

"Hold" er en elbil-greie! Noe helt nytt vi (evt.) må venne oss til. Jeg liker det, som det sikreste alternativet av de tre jeg kan velge mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...