Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (9 minutter siden):

Sett bort fra en ørliten periode med folk som gikk biler uten å få parkerings assistenten som var lovet så visste alle som bestilte at dette var noe som kom til å mangle en periode. De var åpne på det. men det tok alt for lang tid.

Poenget mitt var at de ikke burde ha fjernet ultralydsensorene før de hadde software på plass for kamera. Synes det er en horibel løsning med tanke på faren veldig magen ble utsatt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (11 minutter siden):

Sett bort fra en ørliten periode med folk som gikk biler uten å få parkerings assistenten som var lovet så visste alle som bestilte at dette var noe som kom til å mangle en periode. De var åpne på det. men det tok alt for lang tid.

Mange som "kjøpte" FSD solgte bilen før det ble tilgjengelig. Videre så var funksjonen mye mer begrenset enn de lovte i reklamen. Ennå videre så var kvaliteten på det som "fungerte" så dårlig at kundene unngikk å bruke det pga usikkerhet og fare. Jeg vil påstå at FSD er en vare de betalte for, men ikke fikk. Litt som å bestille et gulvteppe på Wish og få en håndklut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt var at de ikke burde ha fjernet ultralydsensorene før de hadde software på plass for kamera. Synes det er en horibel løsning med tanke på faren veldig magen ble utsatt for.

Nå er jo ikke parkeringssensorer kritiske komponenter. Kjekt å ha, og gir økt sikkerhet, men vi har jo i mange år kjørt biler uten, og måtte stole på vår egen årvåkenhet, og hva vi ser i speil og ut vinduer. Og rygging skal jo utføres i sakte fart. At man ikke ser pga manglende sensorer, er ren førerfeil og intet annet. Når man vet at bilen mangler dette, kan man ikke skylde på noen andre enn sjåføren!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Mange som "kjøpte" FSD solgte bilen før det ble tilgjengelig. Videre så var funksjonen mye mer begrenset enn de lovte i reklamen. Ennå videre så var kvaliteten på det som "fungerte" så dårlig at kundene unngikk å bruke det pga usikkerhet og fare. Jeg vil påstå at FSD er en vare de betalte for, men ikke fikk. Litt som å bestille et gulvteppe på Wish og få en håndklut.

Det er en helt annen diskusjon, men de fleste var fullstendig klar over at det var en fremtidig funksjon som ikke var ferdig. Den krevde mye utvikling, så man veddet mot tiden det ville ta. Prisen på FSD var dessuten veldig lav i starten, så man burde egentlig forstå dette som "crowd funding", og ikke noe som skulle komme innen 12-36 måneder.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Mange som "kjøpte" FSD solgte bilen før det ble tilgjengelig. Videre så var funksjonen mye mer begrenset enn de lovte i reklamen. Ennå videre så var kvaliteten på det som "fungerte" så dårlig at kundene unngikk å bruke det pga usikkerhet og fare. Jeg vil påstå at FSD er en vare de betalte for, men ikke fikk. Litt som å bestille et gulvteppe på Wish og få en håndklut.

Fsd er på grensen til svindel. Men snakket ikke om fsd i det hele tatt. Dette var kun snakk om parkeringssensorene....

Fsd var da vitterlig frivillig å kjøpe?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Det er en helt annen diskusjon, men de fleste var fullstendig klar over at det var en fremtidig funksjon som ikke var ferdig. Den krevde mye utvikling, så man veddet mot tiden det ville ta. Prisen på FSD var dessuten veldig lav i starten, så man burde egentlig forstå dette som "crowd funding", og ikke noe som skulle komme innen 12-36 måneder.

Den skulle vel gi eierne 200 000kr i året i inntekt som førerløs taxi i 2021?

Vil tippe at dem som kjøpte bil på denne garantien fra Tesla har fått pengene tilbake.

Tror man finner flere taler Musk har hatt der han lover dette. Deepfake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Den skulle vel gi eierne 200 000kr i året i inntekt som førerløs taxi i 2021?

Vil tippe at dem som kjøpte bil på denne garantien fra Tesla har fått pengene tilbake.

Tror man finner flere taler Musk har hatt der han lover dette. Deepfake?

Man kan velge å tro på en selger som skal selge noe som ikke er ferdig utviklet, eller la være. Som regel best å tenke selv, og spørre seg om når man trodde dette faktisk ville bli løst. Da hadde neppe noen kjøpt det i det hele tatt. Som @Jotun skriver over, det er og var helt frivillig å kjøpe.

Mange kjøpte bil uten, og det er vel det de aller fleste gjør per nå. Men da det kostet bare noen få tusen kroner, så var ikke det en sum folk brydde seg spesielt om, annet enn et håp om at det skulle komme før man solgte bilen.

Men jeg stopper FSD-diskusjonen for min del nå, den er allerede diskutert utallige ganger i denne tråden og en hel haug andre steder, og i realiteten er det lite nytt som betyr så mye i praksis før Tesla selv mener det er ferdig nok til å kunne søke om godkjenning.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Man kan velge å tro på en selger som skal selge noe som ikke er ferdig utviklet, eller la være. Som regel best å tenke selv, og spørre seg om når man trodde dette faktisk ville bli løst. Da hadde neppe noen kjøpt det i det hele tatt. Som @Jotun skriver over, det er og var helt frivillig å kjøpe.

Mange kjøpte bil uten, og det er vel det de aller fleste gjør per nå. Men da det kostet bare noen få tusen kroner, så var ikke det en sum folk brydde seg spesielt om, annet enn et håp om at det skulle komme før man solgte bilen.

Men jeg stopper FSD-diskusjonen for min del nå, den er allerede diskutert utallige ganger i denne tråden og en hel haug andre steder, og i realiteten er det lite nytt som betyr så mye i praksis før Tesla selv mener det er ferdig nok til å kunne søke om godkjenning.

Ja men det handler om uferdig software som skal komme senere med OTA oppdateringer. Poenget er også her de kunne ha ventet med å selge "Full Self Driving" til de hadde en software som fungerer. Det de leverer er jo et assist system på level 2 nivå. Det hadde muligens vert vanskeligere å love noe slikt om man fysisk måtte ha millioner av biler inn på verksted for å installere dette. Da måtte de ha solgt noe som fungerte fra dag en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Ja men det handler om uferdig software som skal komme senere med OTA oppdateringer. Poenget er også her de kunne ha ventet med å selge "Full Self Driving" til de hadde en software som fungerer. Det de leverer er jo et assist system på level 2 nivå. Det hadde muligens vert vanskeligere å love noe slikt om man fysisk måtte ha millioner av biler inn på verksted for å installere dette. Da måtte de ha solgt noe som fungerte fra dag en. 

Du skjønner vel at dette var ment som en form for "crowd funding"? Altså at man selger inn for at man skal få inn midler til å utvikle programvaren fordi det nok vil koste mer enn de hadde per da. Disse pengene er i stor grad låst ned i et eget fond med helt klare regler for hva som må skje for å kunne hente midler derifra.

Altså skiller det seg signifikant fra f.eks. Prsche Taycan-eiere som kjøpte bil med lovnad om ettermontert elektrisk rattstamme, som aldri kom. Eierne ble først tilbudt en latterlig lav kompensasjon på 2 300,- som for eierne ble oppfattt som provokativt gitt hva Porsche normalt priser seg etter! I ettertid har visstnok kompensasjonen blitt økt til 9 300,- som er langt mer akseptabelt, selv om mange eiere fremdeles mener det ikke direkte kompenserer for hva de ble lovet:

"Han er likevel klar på at erstatningen ikke er fullgod, og at han heller ville hatt den andre rattstammen og dens funksjoner: elektrisk justering, minne for flere førere og heving når man entrer, eller stiger ut av, bilen."

https://www.motor.no/aktuelt/porsche-taycan-eiere-far-ikke-lovet-luksusfunksjon-men-2300-kr/225623

https://www.motor.no/aktuelt/oker-erstatningen-for-elektrisk-rattstamme-til-porsche-taycan-eiere/226669

BYD viser hva OTA kan bety, og at de virkelig leverer på det "produktet", i likhet med Tesla. I en test av svenske "Teknickens Wärld" der det oppdages og avsløres at BYD Seal ikke klarer å igangsette fronthjulene på sin 4WD-utgave av Seal som får hjulspinn på bakhjulene, så har de nå "svart" ved å sende ut en oppdatering som skal fikse problemet.

 

Lenke til kommentar

Trodde jeg skulle slippe å se trynet til fyren der når jeg blokkerte den intetsigende youtube kanalen hans, men der dukka han opp igjen gitt 🤓

Uansett ett ganske moot poeng å prøve å forsvare FSD fadesen til Tesla med å si at det var frivillig å kjøpe. Alt er frivillig, å kjøpe en bil er frivillig, men det betyr likevel ikke at en automatisk skal forvente att lovnader blir brutt og at det er forbrukeren sin feil at en har forventninger om at lovnader blir holdt.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Trodde jeg skulle slippe å se trynet til fyren der når jeg blokkerte den intetsigende youtube kanalen hans, men der dukka han opp igjen gitt 🤓

Uansett ett ganske moot poeng å prøve å forsvare FSD fadesen til Tesla med å si at det var frivillig å kjøpe. Alt er frivillig, å kjøpe en bil er frivillig, men det betyr likevel ikke at en automatisk skal forvente att lovnader blir brutt og at det er forbrukeren sin feil at en har forventninger om at lovnader blir holdt.

Han er en hån mot vikinger. De hadde tross alt litt intelligens. At snowleopard får mye av fakta fra denne karen er virkelig et kvalitetsstempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med "crowd funding" er selvsagt at det kan tryne fullstendig, eller bli så vanskelig eller dyrt å utvikle, at det ikke blir noe av.

Er selvsagt helt enig i at det er uheldig at dette blir solgt sammen med bilen, slik at man får en forventning om at det kommer en løsning innen rimelig tid. Denne er selvsagt spesiell, da den knytter seg spesifikt mot bilene fra produsentene, og ikke er noe "universelt" som kan breddes til andre bilprodusenter.

Dette er/var likevel nødvendig da det knyttes så direkte mot den HW som fantes, og som man mente skulle være tilstrekkelig, men med en opsjon om at HW ble byttet om det ble nødvendig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Han er en hån mot vikinger. De hadde tross alt litt intelligens. At snowleopard får mye av fakta fra denne karen er virkelig et kvalitetsstempel. 

At han lager korte videoer som viser mye av det man vet om bilene fra både Tesla og andre, gjør de lett delelige.

Det betyr ikke at jeg "får fakta fra denne fyren". Jeg deler ikke noe fra han eller andre, om jeg mistenker at det er feil, med mindre jeg spesifikt skriver at man får vurdere innholdet selv om det er noe man tror på.

I de tilfellene er altså temaet i videoen interessant i seg selv, men at jeg ikke har "kjøpt infoen". Altså at jeg er usikker på om det stemmer, men at det som opptas er om tema eller en tolkning som er interessant.

Edit: sleng gjerne på et @-tegn foran brukernavnet mitt når du tiltaler eller omtaler meg, så du kan aktivere funksjonen som gir meg beskjed om dette. Det er langt mer fair enn å omtale meg i en bisetning i denne eller andre tråder, så har jeg ihvertfall fått en mulighet til å svare for meg. Gjelder selvsagt også når man omtaler andre brukere, ikke bare meg...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

At han lager korte videoer som viser mye av det man vet om bilene fra både Tesla og andre, gjør de lett delelige.

Det betyr ikke at jeg "får fakta fra denne fyren". Jeg deler ikke noe fra han eller andre, om jeg mistenker at det er feil, med mindre jeg spesifikt skriver at man får vurdere innholdet selv om det er noe man tror på.

I de tilfellene er altså temaet i videoen interessant i seg selv, men at jeg ikke har "kjøpt infoen". Altså at jeg er usikker på om det stemmer, men at det som opptas er om tema eller en tolkning som er interessant.

Har null informasjon om at el vikingen har spesielle kunnskaper om bil eller batterier. Tviler på om han har noe uddannelse som går mot bil eller strøm. Stort sett leser han høyt opp fra internett og blottlegger egne kunnskaper med kommentarer. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

Biler har gått fra å være mekaniske til å bli digitale.

 

Jøss, har de det? Når skjedde dette, og hvilke mekanioske funksjoner er fjernet. Dette blir jo litt som en typisk kvinnelig rådgiver på ungdomsskolen som hevder at å være bilmekaniker er ikke en skitten jobb lengre, og at det meste fikses med datamaskiner...

bzzlink skrev (9 timer siden):

Hvem ville kjøpt en laptop som ikke fikk OS eller driveroppdateringer?

Jeg, anytime of the week. En laptop, nettbrett som ikke ble utdatert etter få år fordi alle apper krevde siste OS, og siste OS var så diger at den fikk enheten til å bli helt sirup høres ut som drømmetiværelse.

bzzlink skrev (9 timer siden):

De største synderene på uferdig software har jo ikke engang hatt OTA. 
VW med bug som gjorde at bilen kunne dugge ned innvendig på sekunder

Ford med bug i motor/batteristyring som gjorde at bilen måtte på bergingsbil hvis man kjørte i lange nedoverbakker

Hyundai på styring av 12V batterilading som gjorde at startbatteriet gikk tomt for strøm

Toyota hvor man ikke så hvor mye batteri/rekkevidde man hadde mens man ladet

 

1. Totalt BS. De 2-3 største synderene, minst,  på uferdig software tilhører Tesla, uten noen som helst tvil.

2 Uferdig software var et fremmedord før Model S ble introdusert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Trodde jeg skulle slippe å se trynet til fyren der når jeg blokkerte den intetsigende youtube kanalen hans, men der dukka han opp igjen gitt 🤓

Fyren er en fjott uten noen som helst kunnskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

BYD viser hva OTA kan bety, og at de virkelig leverer på det "produktet", i likhet med Tesla. I en test av svenske "Teknickens Wärld" der det oppdages og avsløres at BYD Seal ikke klarer å igangsette fronthjulene på sin 4WD-utgave av Seal som får hjulspinn på bakhjulene, så har de nå "svart" ved å sende ut en oppdatering som skal fikse problemet.

 

Denne saken viser jo alt som er negativt med OTA. Hadde bilen vært grundig testet og utviklet med kompetente testførere, så hadde ikke problemet vært der i utgangspunktet. 

Og crowd funding? Er det et annet ord for svindel. Det har aldri vært kommunisert at dette var noen form for dugnad for at Tesla skulle få råd til FoU, tvert imot. Musk har flere ganger vært ute med konkrete tidsangivelser for når FSD skulle komme, og de fleste som har betalt for FSD opp gjennom året vil aldri få det. Enten fordi bilen er for gammel, eller fordi de har solgt den for lenge siden. Det samme med "parkeringssensorene". Jeg kjenner flere som aldri fikk disse fordi de byttet ut bilen før et brukende alternativ ble lansert. Dette er selve definisjonene på svindel.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...