Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
herzeleid skrev (53 minutter siden):

Ser også at enkelte har fjernet gunstige tilbud og forhandlerne virker å ha gode kort på hånden, så om dette ikke blir innført har regjeringen spilt bilforhandlerne gode og forbrukerne tilsvarende dårlige. 

Ja AP (AvgiftsPartiet) bryr seg nada om konsekvensene av sine utspill eller politikk. Deres hovedfokus er å sikre egne posisjoner og makt/inntekt. Nei, jeg har ikke høye tanker om den sullikgjengen der.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

Forslaget kommer ikke fra stortinget men fra regjeringen. Det er heller ikke mulig å ha så mange momssatser som du hevder, 2-3 ulike momssatser er vel slik det er nå. Dagens ordning er et fritak for moms på kjøp opptil 500 tusen NOK. Dette er godkjent av ESA for ut året 2026. Så kunne de søkt om forlengelse for dette, eller slik det trolig blir nå med moms fra første krone om et drøyt år. Det var ikke mange ukene de hadde hatt makten fø avgiftsslegga ble brukt, fullt forventet fra Avgiftspartiet. 

Og ikke ETT ord om dette i den nylige valgkampen. Det er rett og slett å føre befolkningen bak lyset.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Hanhijnn said:

Og ikke ETT ord om dette i den nylige valgkampen. Det er rett og slett å føre befolkningen bak lyset.

Selvfølgelig ikke, da hadde de jo mistet masse stemmer men tror ikke ville blitt så mye bedre med andre regjeringer heller, frp hadde nok brutt det meste de lovet i valgkampen.

• Liker 2
Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Selvfølgelig ikke, da hadde de jo mistet masse stemmer men tror ikke ville blitt så mye bedre med andre regjeringer heller, frp hadde nok brutt det meste de lovet i valgkampen.

Jepp, pest eller kolera...

Skrevet
Sitat

Pasientreiser og anbudsregimet til Helse Nord har nå skapt en situasjon som ikke lenger er forsvarlig. Det handler ikke om enkelthendelser, misnøye eller tilfeldige feil. Det handler om systemsvikt, og konsekvensene rammer både pasienter og lokalsamfunn.

Den siste tiden har vi hørt historier om nyopererte eldre som må vente i timevis på transport, settes i elbiler som verken har rekkevidde eller varme, og som må reise gjennom vinterfjellet om natten uten trygghet.

Vi har sett pasienter som mister behandlinger fordi transporten ikke kommer, og vi har sett sjåfører bli presset inn i umulige arbeidsforhold.

Dette er ikke bare uprofesjonelt. Det er uforsvarlig. Samtidig legges små taxiselskaper i distriktene ned.

Abo: https://www.an.no/pasienttransporten-kollapser-na-ma-kommunene-i-nord-norge-gripe-inn/o/5-4-2283155?fbclid=IwY2xjawOREgVleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEe74Y1tbcjBZMo6Rqs2BELNkyiVkbyi7qRLXPDsYxQFYXS28p5wvWKv7XwDmE_aem_YHQgjr6igFNMvBbr0SiSvQ

Skrevet
1 hour ago, HF- said:

Ville ikkje blitt så mykje avgifter med Frp som med AvgiftsPartiet

FrP påstår dei vil kutte avgifter. Realiteten når dei har makt, som me så med bompenger, er anna.

• Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (38 minutter siden):

FrP påstår dei vil kutte avgifter. Realiteten når dei har makt, som me så med bompenger, er anna.

Får ikke gjort så mye når man ikke har flertall, og flertallet stemmer mot en!

Synes det er merkelig at folk ikke evner å skjønne dette. Frp prøvde, men ble nedstemt, men fikk gjennom andre saker som de og ville ha gjennomført!

Om man skal klage, klag på regjeringspartnerne som ikke ville være med på kravet...

PS! Jeg er ikke Frp-tilhenger!

• Liker 3
Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

Får ikke gjort så mye når man ikke har flertall, og flertallet stemmer mot en!

Synes det er merkelig at folk ikke evner å skjønne dette. Frp prøvde, men ble nedstemt, men fikk gjennom andre saker som de og ville ha gjennomført!

Om man skal klage, klag på regjeringspartnerne som ikke ville være med på kravet...

PS! Jeg er ikke Frp-tilhenger!

Snodige tone. Så vidt eg fann var FrP sjølv og stemte for bompenger, osv. Treng ikkje personangrep på meg med å påstå at eg ikkje "evner" noko her ass.

Forøvrig så er det i mi meining uungåelig at høgre-sida har minst like mykje avgifter. Dei har ein lei tendens til at dei ikkje våger å gjere det dei egentlig sa dei ville, men heller tar inn konsulenter som skal vurdere kor kutt kan gjøres for å bli kvitt sløsing... for så å etablere typisk at det ikkje er så mykje dei kan kutte likevel. 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Forøvrig så er det i mi meining uungåelig at høgre-sida har minst like mykje avgifter. Dei har ein lei tendens til at dei ikkje våger å gjere det dei egentlig sa dei ville, men heller tar inn konsulenter som skal vurdere kor kutt kan gjøres for å bli kvitt sløsing... for så å etablere typisk at det ikkje er så mykje dei kan kutte likevel. 

Ingen som våger å gjøre noe med det giga-store offentlige byråkratiet i Norge. Det har blitt så stort og mektig at det ville vært å stikke hånda i et rasende vepsebol. Ingen politiske partier i Norge har guts nok til å ta tak i dette, selv om der forsvinner det så enorme summer at Norge kunne ha finansiert alt av velferd som er underfinansiert i dag, og mye mer til.

• Hjerte 1
Skrevet

Hørte en podcast om bil med sjefen i Møller. Ganske interessant. De store sjefene for dem som selger biler i Norge hevder at de skal ta opp konkurransen mot Tesla men ingen gjør faktisk noe med det. Her mener jeg merker som VAG og Volvo ville hatt utmerkede forutsetninger for å gå over til nettbasert salg med langt lavere kostnader for dem som kjøper bil. Her sitter det enormt med selgere i svære glassbygg, det er lag på lag med sjefer og direktører og til slutt skal eieren sitte igjen med kanskje 10% overskudd etter alt dette er betalt. 

Det er i hele tatt lite transparens rundt priser og utstyr, alt er veldig "vagt". Det er forvirrende med vilje og man må sette seg ned i timesvis hos forhandler og gå gjennom smørbrødliste med utstyr, finansiering etc. Og på slutten skal du bli solgt alt mulig dritt som utgjør toppen av kransekaka. Her er det lakkforseglinger, skiboks, serviceavtale, gummimatter og faens oldemor. Det er ikke grenser for hvor mye dritt man skal bli tvunget til å kjøpe. Jeg mener man ser et klart skifte bort fra dette hos den yngre forbruker. De ønsker klare priser, kjapp overlevering, ikke betal mer enn de må. 

Vil norske forhandlere klare å tilpasse seg før det er for sent, eller må ett merke overta absolutt hele markedet?

• Hjerte 1
Skrevet
17 minutes ago, Hanhijnn said:

Ingen som våger å gjøre noe med det giga-store offentlige byråkratiet i Norge. Det har blitt så stort og mektig at det ville vært å stikke hånda i et rasende vepsebol. Ingen politiske partier i Norge har guts nok til å ta tak i dette, selv om der forsvinner det så enorme summer at Norge kunne ha finansiert alt av velferd som er underfinansiert i dag, og mye mer til.

Joda, men eg har jo for all del sympati at det er vanskelig å snevre ned kva som egentlig er sløseri. Rart mykje som kan oppleves som sløsing, men som har ein besynderlig god grunn bak det.

Forøvrig syns eg heller byråkratiet berre er for komplekst og fokusert på å "fange misbruk" til den grad at det tar hammer til egne kneskål i prosessen.

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Snodige tone. Så vidt eg fann var FrP sjølv og stemte for bompenger, osv. Treng ikkje personangrep på meg med å påstå at eg ikkje "evner" noko her ass.

Tror du bør lese deg opp på hva et personanngrep er for noe, for svaret mitt faller ikke i den kategorien.

Nå er det gjerne slik at man i en 2-parti eller flerparti-regjering diskuterer sakene internt, så blir man enige, og så stemmer man i henhold til den enigheten som er oppnådd. Det inkluderer at man noen ganger må stemme for noe man er mot, for å oppnå andre ting man kanskje ellers ikke ville oppnådd.

Valgsystemet er jo lagt opp til at man lovert hva man vil kjempe for, men alle bør skjønne at uten et reint flertall, så får man ikke gjort alt man lover. Det sier seg egentlig selv, men noen tar altså dette så bokstavelig, at det virker som man ikke skjønner dette.

Så da må man se på hva som er realistisk, og hva man absolutt ikke kan gå¨med på. Og blir "kamelene for store" totalt sett, så får man heller trekke seg fra samarbeidet. Men her fikk Frp gjennomslag for mye annet de lovte å kjempe for.

Så gikk de da og ut og sa at "vi fikk ikke gjennomslag for dette", og samtidig sa de fikk såpass mye likevel, så da godtok de at de ikke nådde frem denne gangen. Men de skal ihvertfall ha kred for at de prøvde. Derfor reagerer jeg når folk skriver/snakker så man lurer på om man ikke skjønner hvordan politikk og det å oppnå enighet sammen virker.

Det er noe helt annet enn de løgnene og skjulte valgene som AP har holdt på med, og gjentagende holder på med. Bl.a. det å uttale seg så man tror de har kommet med en lovnad, men så har de samtidig uttalt seg akkurat så hult, at de har brukt disse hullene for å gå inn for det motsatte av det folk oppfattet at de lovde.

AP har altså drevet et langt skitnere spill enn det de fleste (alle andre partiene) har drevet med.

Så kom det å beit dem kraftig i det bakre, nettopp fordi de ikke kunne tvinge gjennom dette, uten å få gjennomslag hos de dem er nødt å få med seg, siden de er en mindretall-regjering!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Tror du bør lese deg opp på hva et personanngrep er for noe, for svaret mitt faller ikke i den kategorien.

Du vrir og vrenger, men dette er absolutt tåpelig påstand, sjølv om det ikkje kostet deg meir enn å sei "beklager, det var litt upassende holdning" eller noko ass.

• Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (25 minutter siden):

Du vrir og vrenger, men dette er absolutt tåpelig påstand, sjølv om det ikkje kostet deg meir enn å sei "beklager, det var litt upassende holdning" eller noko ass.

Kommer jeg med et personangrep, og det blir påpekt, så skal jeg gladelig unnskylde det. Men det jeg skrev faller altså ikke inn som et personangrep.

Men jeg synes nå det blir helt feil å unnskylde at jeg korrigerte det jeg mener er feilslått kritikk. Og det har jeg altså argumentert for her.

Men helt greit å være uenig. Jeg legger ikke noe prestisje eller ære i det, men jeg kan være litt skarp for noens smak.

Jeg valgte dog helt bevisst å skrive "at folk ikke evner å skjønne dette", og IKKE "at DU ikke evner å skjønne dette". Det var skrevet rundere fordi jeg mener det er alt for mange som skal ta bl.a. Frp, selv der jeg mener de spiller med helt åpne kort.

Jeg kunne meget vel ha skrevet i samme stil, om jeg mente Jens eller Jonas eller andre i AP, hadde blitt angrepet på samme måte. Kritikk fortjenes når det er kritikk-verdig, men samtidig ikke, når det i dette tilfellet ble helt feil etter mitt syn.

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

TÜV Report 2026: Tesla Model Y Has the Worst Reliability Among All 2022–2023 Cars.

Det er det dårligste (17,3% defekt rate) de har sett på 10 år. Model 3 er litt bedre med 13.1%. Selv en billig Dacia Spring er bedre enn dette.

https://www.autoevolution.com/news/tuev-report-2026-tesla-model-y-has-the-worst-reliability-among-all-20222023-cars-261596.html

Ja og de selger som hakka møkk ( Hos ola Dunk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...