Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
17 hours ago, ozone said:

Det var da voldsomt.

Lithium er et sjeldent nok metall, all den tid Kina og noen få andre land dikterer verdens batteriproduksjon, fordi de har de største naturlige forekomstene av LITHIUM.

Nøkkelord: Sjeldent NOK.

SALT, derimot....

Nei adgang til egen produksjon av litium, er nok ikke grunnen til at kina er størst på batterier akkurat nå. Både australia og chile er større produsenter av litium enn kina, men de selger mye (mest?) til kina som er den klart størstte brukeren.

For batterier er det nok kun snakk om en bevist fokus på teknologiutvikling og industrialisering, samt en ikke ubetydelig grad av politisk vilje til å unngå at andre skal ønske å bygge kapasitet, det skjer via subsidier og å undertrykke egen valutas verdi.

Men ja litium er et temmelig sjeldent metall etter alle praktiske definisjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ser Volvo dropper LiDAR. Men det har visst ikkenoe å si for sikkerheten.

Så mener de at radar og kameraer er bedre da eller?

Åja, de har core computer! Daså.

https://carup.se/volvo-slanger-ut-lidar-bolaget-elbilar-gors-om/

IMG_4272.jpeg

Volvo har vel ikke nivå 4 eller 5 selvkjøring? Uansett så er det ikke lett å få godkjenning for slikt i europa. Tror nok Kineserne prioritere annerledes enn Svenskene når de eide Volvo

Skrevet
3 hours ago, bzzlink said:

Ser Volvo dropper LiDAR.

De hadde neppe noe valg. Luminar sliter med å levere. Hadde de beholdt den designet inn ville de hatt risiko for komponentmangel det kan neppe en bilprodusent tåle. 

Skrevet
8 hours ago, sverreb said:

De hadde neppe noe valg. Luminar sliter med å levere. Hadde de beholdt den designet inn ville de hatt risiko for komponentmangel det kan neppe en bilprodusent tåle. 

Ja jeg så det. 
Men er det Luminars skyld at Volvo ikke har fått Lidaren til å fungere også? Eller kanskje Volvo så problemene til Luminar tidlig, slik at de ikke utviklet programvaren til bilene for Luminars produkter fordi de visste at de skulle droppe de som leverandør? 

Antar at dette går utover Zeeker, Polestar, Smart, Lynk&Co og Lotus sine assistentsystemer også fremover

  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, bzzlink said:

Ja jeg så det. 
Men er det Luminars skyld at Volvo ikke har fått Lidaren til å fungere også? Eller kanskje Volvo så problemene til Luminar tidlig, slik at de ikke utviklet programvaren til bilene for Luminars produkter fordi de visste at de skulle droppe de som leverandør? 

Antar at dette går utover Zeeker, Polestar, Smart, Lynk&Co og Lotus sine assistentsystemer også fremover

Må nesten være innsider for å vite sikkert. Volvo hevdet at luminar hadde begrenset foryning av lidaerenheter. I.e. de får ikke de kvantaene de trenger. Det peker i så fall på produksjonsproblemer enten med yield eller manglende kapasitet. Jeg kan ikke se at de har pekt på manglene softwareleveranser eller funksjon. Men naturligvis så kan det være aspekter her som er usagt.

Vanligvis vil en bilprodusent teste ut en løsning grundig for funksjon før de aksepterer å bruke den i et design, så om det var problemer med funksjon så er det i så fall noe uventet. 

Kilde: https://insideevs.com/news/779193/volvo-luminar-contract-breach-bankruptcy/

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Nå begynner vi å snakke...!

450 km WLTP, 15-80% SoC på 20 minutter!

"Renault lanserer Trafic Van E-Tech electric:
Første varebil på 800-volts-teknologi"

https://elbil.no/renault-trafic-forste-varebil-pa-800-volts-teknologi/

Renault-Trafic-Van-E-Tech-electric1-1024x576.jpg

Da begynner det å ligne noe!

De oppgir "lastekapasitet" på 1250kg. Kan jeg anta at det er inkludert fører da? Eller er lastekapasitet og nyttelast det samme?

EDIT: Ser at den diesel Transporter har lastekapasitet på 1300kg. Så dette er imponerende!

EDIT2: Skjønner nå at man kan kjøre 4250kg på elektrisk varebil med b lappen. Så da tipper jeg totalvekt er 4250kg?

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Da begynner det å ligne noe!

De oppgir "lastekapasitet" på 1250kg. Kan jeg anta at det er inkludert fører da? Eller er lastekapasitet og nyttelast det samme?

EDIT: Ser at den diesel Transporter har lastekapasitet på 1300kg. Så dette er imponerende!

Lastekapasitet og nyttelast er nok å regne som synonymer.

PS! Kan og trekke 2T med kroken! 👍

Skrevet
Nyttelast
  • Definisjon: Den maksimale vekten av passasjerer, bagasje, og utstyr som kan lastes i bilen.
  • Beregning: Nyttelast = Tillatt totalvekt - Egenvekt. Du må også trekke fra vekten av alle passasjerer, forutsatt en standardvekt på 75 kg for hver fører/passasjer.
  • Plassering: Nyttelasten oppgis i vognkortet og på en etikett i bilen, ofte på B-stolpen eller førerdøren.
  • Inkluderer: Passasjerer, bagasje, takboks, last på hengerfeste, etc. 
 
Lastekapasitet
  • Definisjon: Et bredere begrep som omfatter alle begrensninger for vekt og last et kjøretøy kan tåle, både internt og eksternt.
  • Eksempler:
    • Nyttelast for passasjerer og bagasje.
    • Maksimal tilhengervekt.
    • Maksimal taklast.
  • Inkluderer: Både nyttelast (indre last) og lastekapasitet (ytre last som tilhenger og takboks). 
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):
Nyttelast
  • Definisjon: Den maksimale vekten av passasjerer, bagasje, og utstyr som kan lastes i bilen.
  • Beregning: Nyttelast = Tillatt totalvekt - Egenvekt. Du må også trekke fra vekten av alle passasjerer, forutsatt en standardvekt på 75 kg for hver fører/passasjer.
  • Plassering: Nyttelasten oppgis i vognkortet og på en etikett i bilen, ofte på B-stolpen eller førerdøren.
  • Inkluderer: Passasjerer, bagasje, takboks, last på hengerfeste, etc. 
 
Lastekapasitet
  • Definisjon: Et bredere begrep som omfatter alle begrensninger for vekt og last et kjøretøy kan tåle, både internt og eksternt.
  • Eksempler:
    • Nyttelast for passasjerer og bagasje.
    • Maksimal tilhengervekt.
    • Maksimal taklast.
  • Inkluderer: Både nyttelast (indre last) og lastekapasitet (ytre last som tilhenger og takboks). 

Med muligens et lite unntak fra at nyttelast som regel inkluderer standardsjåføren med 75 kg i bilens vekter, men ikke passasjerene, ser jeg ikke den store forskjellen her.

Altså, sjåførens vekt kan legges til det som overstiger de 75 kg norm-personen beregnes fra, men man legger til for det en ev. sjåfør veier mindre enn de 75 kg.

Altså må man ta med vekt av passasjerer og annen bagasje for å regne restkapasitet, enten det er brukt nyttelast eller lastekapasitet.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (På 17.11.2025 den 23.40):

Om dere vil definere nye betegnelser for elementgrupper så skriv dette innledningsvis. En fornuftig diskusjonsform er det ikke.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rare-earth_element

Dere finner hverken litium eller nikkel oppført her.

Det var meg som startet ballet, og jeg sa bare "sjeldne metallene"! og jeg verken mente eller sa "Rare Earth element"😉

Jeg snakket om de sjeldne metallene i elbil-batterier. og de er ganske "sjeldne".
iallefall i forhold til jern, kobber, aluminium og den slags, som alle er enige om at ikke er "sjeldne"

Det er en grunn til at batteriproduksjonen sliter med å levere til etterspørselen; metaller som ikke er spesielt tilgjengelig.
Men med saltbatteriene snart, kanskje proppen løsner?

Skrevet
Simen1 skrev (På 18.11.2025 den 11.40):

Folk roter med begrepene. Sjeldne jordarter som det heter på norsk (ikke sjeldne metaller) er en definert liste av 17 metalliske grunnstoffer. Litium, Kobolt og Natrium er ikke blant de.

Forøvrig, fint om dere kan skrive språklig rent. Bruk konsekvent norske ord når dere skriver på norsk. Det ser bare kunnskapsløst ut når man må ty til engelske ord inni ellers norske setninger, som om man er nybegynner på norsk.

Det blir en smule spesielt at jeg først skal "tas" for å at Lithium ikke "sjeldent metall", ved å blande inn begrepet "Rare earth elements", som jeg virkelig aldri brukte! og snakke om at jeg burde sagt "sjeldne jordarter" i stedet for at språket skal være perfekt!😄

Dette er elbiltråden, ikke Grammar-police tråden...🤓

  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...