Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mandodiao skrev (37 minutter siden):

Jeg fylte på 18.69kr for et par uker siden, og treffer stadigvekk under 20kr, samt man får rabatter alt etter hvilke medlemskap man har. (På vestlandet)

Hva snittet ligger på har jeg ikke oversikt på, men bunnene kan være ok

Du bur sikkert langs kysten og nær Bergen? Ser at det kan vere lågare pris der enn i distrikta.
Medlemskap hadde eg vel ein gong på 90-talet med noko bonuskort, men ikkje etter det. Var vel noko greier der ein sparte opp over eit heilt år og så kunne bruke det på fylling året etter.

Kan vere prisen har gått ned sidan eg slutta fylle drivstoff og difor ikkje lagt merke til prisen. Dei gongene eg hugsar så har eg berre vore glad for at eg har elbil. Såg dieselen var godt over 24kr her ein gong. Men så lenge eg hadde diesel fram til mai 2023 så var prisen er normalt 21-23kr siste åra.

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Jeg syns denne var ganske godt priset og greit utstyrt. Fin hverdagsbil tror jeg Skoda Elroq 60

Såg på den tidlegare i år, men når ein legg til varmepumpe og adaptiv cruise så vart den jo nesten 400k om eg hugsar rett. Har ikkje fått testa MGS5, men den virkar vere meir for pengane.

Skrevet (endret)
12 minutes ago, Gazer75 said:

Såg på den tidlegare i år, men når ein legg til varmepumpe og adaptiv cruise så vart den jo nesten 400k om eg hugsar rett. Har ikkje fått testa MGS5, men den virkar vere meir for pengane.

Jepp elektrisk bakluke og er ekstra, syns elroq skulle hatt mer standard utstyr, bla pluss pakken burde vært inkludert.

Du får mer med kinesk, bla smart #3 godt ustyrt til 360 000 eller brabus med awd for 390 000. 

Endret av onkel_jon
Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (7 timer siden):

Har klart meg med Tesla, Eviny og Uno-X. Mindre Uno-X no etter at prisen hoppa til 5,30kr, dei var 4,80kr tidlegare.
Fine med Eviny er at som registrert får du 10% rabatt og ein kan bruke ein RFID som ein eventuelt har til boksen heime. Dei krev ikkje eigen RFID slik som Kople, Recharge osv.

Eviny var 4,99kr lenge og då blir jo det 4,50kr med rabatten. No med 5,39kr så blir det 4,85kr med rabatt.

Så prioriteten var Tesla (utanom peak), Eviny og så Uno-X. For Tesla så varierer det jo litt sidan ein del plassar er dyre. Ladar ikkje på ein Tesla til 5,10kr peak om det er ein Eviny nær eller eg kan fortsette til ein anna Tesla som kostar 4,60kr.

Ionity er for langt borte og svært få rundt her. Har ikkje rekkevidd på e-Golf'en til å nytte desse. F.eks. så har Aurland alle 3 men der har Tesla vore rimelegare fram til no off peak, ellers er det Eviny som er lågast pris.
Etter at Tesla auka prisen til 5,10kr off peak drop-in på mange stasjonar så vil jo Ionity med app vere 4,96kr og rimelegare.

Er ein på ferie og må lade ein del så vil jo ein mnd abonnement hjå Tesla eller Ionity potensielt spare ein god del.

Greit med CCS-bil og at man rekker til Ionity. Med Pasport får man nå 4,96 kr/kWh uten abb.kostnader, 3,80 kr/kWh for 65,- per måned og 3,- kr/kWh for 136 per måned.

Som ikke det er grei pris i utgangspunktet, så kan man nå spare enda mere da de nå har Halloween/Black Friday/Black Week-tilbud på 530/1120 kr for 12-måneders-abonnement, som eller koster 650/1136 per år.

Tilbudet er tidsbegrenset, og i stående tid er det nå litt over 7 dager og 5 timer man har på seg for å slå til! Det gjorde jeg for litt siden, og smelte til med det til 1120 som gir meg 3,00 kr/kWh det neste året!

Disse abonnementene gir deg dessuten rabatter når du er utenfor landets grenser, og lader hos Ionity. De har app-løsning, men du kan kostnadsfritt be om å få ett stk. ladekort som kan brukes som alternativ/reserveløning. Dessverre får du da ikke koblet ladesesjon til app, som er synd siden man da ikke får fulgt med hvor langt man er i ladeforløpet. Ekstra kjekt når man kjører "dum" bil uten app-løsning som min 2019 Kona.

EDIT: Allerede sendt de tilbakemelding om dette, så tipset er videresendt. Forhåpentligvis tar det ikke for lang tid før de fikser det... 🤞😉

https://www.ionity.eu/subscriptions

image.thumb.png.c2cc4a5ec67d5c64471ccb57a983b442.png

Endret av Snowleopard
Se Edit:
Skrevet
mandodiao skrev (4 timer siden):

Jeg fylte på 18.69kr for et par uker siden, og treffer stadigvekk under 20kr, samt man får rabatter alt etter hvilke medlemskap man har. (På vestlandet)

Hva snittet ligger på har jeg ikke oversikt på, men bunnene kan være ok

Ca. samme her(Vestland) minus 45 øre med Coop-kort eller til mindre med Trumf. Vi har vært på 18 tallet flere ganger i år.

Skrevet
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Greit med CCS-bil og at man rekker til Ionity. Med Pasport får man nå 4,96 kr/kWh uten abb.kostnader, 3,80 kr/kWh for 65,- per måned og 3,- kr/kWh for 136 per måned.

Jeg synes disse avtalene burde forbys. Reell pris blir alltid høyere enn de 4,96 eller 3,80 fordi man må dele abonnementskostnaden på antall kWh hurtigladet. Veldig mange er forledet til å tro at de kommer billigere ut av det når det egentlig blir dyrere. Opplegget finnes bare fordi det er en måte å loppe folk for mer penger samtidig som de fremstår som billigere. Så jeg mener slike månedsavgifter, medlemsavgifter eller hva de velger å kalle det bør forbys. Man bør betale som på bensinstasjoner: per mengde og ikke utsettes for slike opplegg.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Jeg synes disse avtalene burde forbys. Reell pris blir alltid høyere enn de 4,96 eller 3,80 fordi man må dele abonnementskostnaden på antall kWh hurtigladet. Veldig mange er forledet til å tro at de kommer billigere ut av det når det egentlig blir dyrere. Opplegget finnes bare fordi det er en måte å loppe folk for mer penger samtidig som de fremstår som billigere. Så jeg mener slike månedsavgifter, medlemsavgifter eller hva de velger å kalle det bør forbys. Man bør betale som på bensinstasjoner: per mengde og ikke utsettes for slike opplegg.

Du og alle disse forbudene dine. Skal du ikke gi deg med sånne greier snart, eller...!?!  :thumbs:

Selvsagt må man regne på besparelsen, for å se om det lønner seg eller ikke, men noen av oss kjører såpas med langturer der slike avtaler lønner seg, også i det lange løpet. Så takk ??? for at ingen har vært dum nok til å få gjennom slike tåpelige lovforslag!

Ser man på prisene hos flere av konkurrentene, så vil man fort se en besparelse allerede på første fyllingen i forhold til månedskostnaden ved et slikt abonnement. Og på en bilferie på sommeren klarer man fort å spare inn årskostnaden. Dsa har man altså spart inn årskostnaden, og fyllingene resten av året vil gi tildels mye sparing.

Men klart, kjører man svært sjeldent slike turer der man må (hurtig/lyn) lade, så må manm for all del holde seg unna abonnement som har månedskostnad i seg. Men her tilbyr de jo uansett et alternativ uten månedskost, som gjør de billigere enn alle andre utenom Ishavsveien, som bare finnes lengst nord i landet. Og de er bare 21 øre/kWh billigere enn det kostnadsfrie valget.

Så må det og sies, at om du kan og orker å lade på natta, så kan du spare endel nå ved å bruke Teslas SuC-nettverk. Da får man ladet for under 3,- per kWh selv for ikke-Tesla-biler, og uten å tegne abonnement. Men tror det er de færreste som vil dra familien på tur, der de må drive med lading om natta...! Altså blir det et ikke-alternativ for de fleste utenom TeslaBjørn og single og barnløse menn/damer som kan snu litt på døgnrytmen... 😉

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Så må det og sies, at om du kan og orker å lade på natta, så kan du spare endel nå ved å bruke Teslas SuC-nettverk. Da får man ladet for under 3,- per kWh selv for ikke-Tesla-biler, og uten å tegne abonnement.

Svært få stasjonar i distrikta som har slik pris.
Her er off peak prisen 5,10 no på dei fleste rundt meg.

Abonnement for meg har aldri vore aktuelt. Såg eg hadde lada 4-5 gonger på SuC sidan vi fekk lading siste dagane i mai. Og heime visar appen under 300kWh brukt så langt.

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Ladet for 2,50 på Tesla Sørlandssenteret nettopp. Ok pris det.

Næraste under 3kr for meg er vel taket på Gullgruven senter i Åsane utanfor Bergen.

Køyrer du nordover så er Evje SuC 4,80. Lyngdal er 5,10 osv.

Skrevet (endret)

Hurtiglading er nå egentlig en ganske billig del av bilholdet. Grovt skissert:

Årlig verditap på en bil til 500k: 60k

Strømregning som følge av hjemmelading 20 000 km og 1,5 kr/kWh: 6k

Hurtiglading som følge av 5000 km bilferie og 4 kr/kWh: 4k

Bompenger: 10k

Forsikring og alt annet: 15k

SUM: 95k, derav hurtiglading 4,2% av totalen

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Før brukte jeg 2500 kr/mnd i bensin, kun på pendlerbilen. Elbil er en økonomisk gavepakke i forhold til bensin eller diesel.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Hurtiglading er nå egentlig en ganske billig del av bilholdet. Grovt skissert:

Årlig verditap på en bil til 500k: 60k

Hurtiglading som følge av 5000 km bilferie og 4 kr/kWh: 4k

Bompenger: 10k

Forsikring og alt annet: 15k

SUM: 95k, derav hurtiglading 4,2% av totalen

Fremdeles greit å slippe å kaste 3K ut av vinduet... Altså 3 NOK/KWh vs 6 NOK/kWh (standard-pris hos de fleste operatører). Og enda dyrere om det er ladet i f.eks. Sverige, Danmark eller Tyskland...

• Liker 2
Skrevet
18 minutes ago, Hanhijnn said:

Før brukte jeg 2500 kr/mnd i bensin, kun på pendlerbilen. Elbil er en økonomisk gavepakke i forhold til bensin eller diesel.

Hugse når eg skulle berekne kva eg kunne få igjen for å kjøpe elbil så brukte eg 26000 kr i året på drivstoff, og elbil var ca 2400 kr - nesten uavhengig av kva elbil det var. Så sjølv om eg kjøpte bil på relativt dyrt lån gjekk eg ein del i pluss.

Eneste problemet nå er at eg ikkje køyre i nærleiken så mykje, hehe. Så hadde eg vore skikkelig så hadde eg nok solgt bil og nedgradert til noko mykje billigere. Men det er jo litt tapsprosjekt det og.

• Liker 3
Skrevet
Gazer75 skrev (8 timer siden):

Næraste under 3kr for meg er vel taket på Gullgruven senter i Åsane utanfor Bergen.

Køyrer du nordover så er Evje SuC 4,80. Lyngdal er 5,10 osv.

Lyngdal er 3.70 på billigste. 4 i travel tid. Med Tesla selvsagt ..

Skrevet
13 hours ago, Snowleopard said:

Du og alle disse forbudene dine. Skal du ikke gi deg med sånne greier snart, eller...!?!  :thumbs:

Personlig er eg meir i mot "kundeklubber" og "subscription models" generelt sjølv. 👀 Ikkje at eg veit om det treng forbud, men syns det burde vera veldig strengt regulert.

• Hjerte 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Personlig er eg meir i mot "kundeklubber" og "subscription models" generelt sjølv. 👀 Ikkje at eg veit om det treng forbud, men syns det burde vera veldig strengt regulert.

Og jeg er generelt mot forbud mot alt man ikke liker... 😉

Det sagt, ingenting galt i å ha noen reguleringer, slik at man kan luke ut de verste/mest spekulative avtalene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Snowleopard said:

Og jeg er generelt mot forbud mot alt man ikke liker... 😉

Det sagt, ingenting galt i å ha noen reguleringer, slik at man kan luke ut de verste/mest spekulative avtalene.

Syns det er uting når me byrje snakke om f.eks abonnement på setevarmer i bilen. 👀 Og samfunnets økende grad av "... as a service" er totalt ute av kontroll. Månedlige utgifter på noko du før endringen berre eigde tvert ut, eller hadde ein permanent lisens til. Eksempelvis BMW setevarmere, Mercedes motorkraft, osv.

Det er litt bedre at ein kan kjøpe seg opp (eller redigere firmware) enn at me skal ha ein aktiv, pågående online kobling for å bekrefte kontinuerlig at du har lov til å ha meir hestekrefter.

Eg er også veldig for at innhenting av personlig informasjon burde vore aggressivt stampet ut, og lovverket enda meir aggressivt for å sparke rævva på selskaper som eg trur me kan rimelig anta hente inn og bruker info dei ikkje har nokon forretning med å holde på. 👀

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...