Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Det er både fordeler og ulemper. Den største ulempen er at du skattes hardt for det, selv om privatbruken er begrenset. Og du skattes endel hardere enn reell besparelse om det er elbil. Billigere i mange tilfeller å ha en gammel bil stående med skilter og kun ansvarsforsikring, om man har plass og det ikke er så langt fra jobb til hjem.

Men den skal jo og passere EU-kontrollen, som kan gjøre at det kan dra seg på med kostnader på den og, så uansett bør du regne på om det lønner seg.

Fordelen er jo at du har tilgang til en ny og sikker bil, der arbeidsgiver dekker bompenger og drivstoff, så om du bruker den relativt mye privat, så kan det jo være endel besparing.

Sjekk her for noen guider/kalkulatorer du kan leke deg med, selv om disse ikke ser på el vs ice vs hybrid...;

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/362-skal-du-ha-firmabil-eller-eie-bilen-selv

Lønnskompensasjon for ikke å ha firmabil

 

Visste ikke at denne fantes. At man kan få lønnskompensasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mykesider skrev (12 minutter siden):

jeg skal ha egen AS. Bidrar det?

Det hjeper på det at da kan du parkere hjemme hos deg selv, som vel og blir firma-adressen. Da vil en privatbil fort bli mer enn en papirting, med mindre du får kontroll og de bemerker tilnærmet null kjøring, så må vel ta den på noen kjøreturer innimellom. 😉

Mykesider skrev (9 minutter siden):

Lønnskompensasjon for ikke å ha firmabil

Visste ikke at denne fantes. At man kan få lønnskompensasjon. 

Man kan nok avtale dette med arbeidsgiver, som et alternativ til firmabil, eller tillegg for å dekke noe av beskatningen. Men skal vel inntektsbeskattes som lønn for slik kompensasjon, selv om den heter det eller noe annet. Da spørs det jo om det drar deg over en lnntektsgrensene for toppskatt, som kan føre til høyere beskatning av inntekten din.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Det hjeper på det at da kan du parkere hjemme hos deg selv, som vel og blir firma-adressen. Da vil en privatbil fort bli mer enn en papirting, med mindre du får kontroll og de bemerker tilnærmet null kjøring, så må vel ta den på noen kjøreturer innimellom. 😉

Man kan nok avtale dette med arbeidsgiver, som et alternativ til firmabil, eller tillegg for å dekke noe av beskatningen. Men skal vel inntektsbeskattes som lønn for slik kompensasjon, selv om den heter det eller noe annet. Da spørs det jo om det drar deg over en lnntektsgrensene for toppskatt, som kan føre til høyere beskatning av inntekten din.

Jeg liker fordi transit custom. Den kan trekke bra selv om det er el-bil. eksempel på fordi transit custom

Skrevet
Mykesider skrev (1 time siden):

Jeg liker fordi transit custom. Den kan trekke bra selv om det er el-bil. eksempel på fordi transit custom

Ja, de ser jo litt kule ut.

Ser de har opp mot og rett over 400 km rekkevidde litt avhengig av modell og utstyr, Elbilforeningen testet en, men da var det oppgitt ca 330, km rekkevidde som er blitt "standard" for klassen. Men Skulle gjerne hatt endel mere, og ikke minst raskere lading...

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Ja, de ser jo litt kule ut.

Ser de har opp mot og rett over 400 km rekkevidde litt avhengig av modell og utstyr, Elbilforeningen testet en, men da var det oppgitt ca 330, km rekkevidde som er blitt "standard" for klassen. Men Skulle gjerne hatt endel mere, og ikke minst raskere lading...

men når du ser hva den kan trekke med tilhenger kontra andre så kan det ikke sammenlignes. 

Vet du om det finnes andre merker som er like sterke som ford?

jeg vet ikke hvilken plattformer ford produseres sammen med? jeg klarer ikke å henge på hvem som samarbeider med hvem lengre. 

Skrevet
Mykesider skrev (1 minutt siden):

men når du ser hva den kan trekke med tilhenger kontra andre så kan det ikke sammenlignes. 

Vet du om det finnes andre merker som er like sterke som ford?

jeg vet ikke hvilken plattformer ford produseres sammen med? jeg klarer ikke å henge på hvem som samarbeider med hvem lengre. 

Jeg har mindre behov for å trekke tilhenger, og ikke av de største, så det har jeg ikke sett spesielt på.

Vet av Ford skal bygge nye e-Transporter. Mens Stellantis står bak Opel, Citroen, Peugeot, Fiat og faktisk og Toyota sine varebiler i klassen.

Ellers kommer som sagt Kia PV5 og PV7 etterhvert, men er lite spesifikt om hva den kan dra her til lands, hva den vil koste etc. Men denne jeg egentlig er mest spent på, da det virker som de andre synes dagens er mer enn godt nok...

Skrevet
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Jeg har mindre behov for å trekke tilhenger, og ikke av de største, så det har jeg ikke sett spesielt på.

Vet av Ford skal bygge nye e-Transporter. Mens Stellantis står bak Opel, Citroen, Peugeot, Fiat og faktisk og Toyota sine varebiler i klassen.

Ellers kommer som sagt Kia PV5 og PV7 etterhvert, men er lite spesifikt om hva den kan dra her til lands, hva den vil koste etc. Men denne jeg egentlig er mest spent på, da det virker som de andre synes dagens er mer enn godt nok...

kult jeg så på tiktok noen som kjøre kia varebil, visste ikke at det fantes, men moro det kommer til Norge. 

Fordi virker å være best. 

 

Skrevet (endret)

https://www.motor.no/aktuelt/mercedes-sjef-om-audi-ser-ut-som-det-er-designet-i-1995/329060

Audi lager et konseptdesign med et smakfullt premium interiør, og Mercedes sjefsdesigner er umiddelbart ute å kaller det gammeldags fordi det ikke bare er masse skjermer.

Han burde snakke! Han har jo fullstendig rasert Mercedes designspråk de siste årene, med hyperscreen og ledlister og farger i stil med gamer stoler og kabinetter 😂

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

https://www.motor.no/aktuelt/mercedes-sjef-om-audi-ser-ut-som-det-er-designet-i-1995/329060

Audi lager et konseptdesign med et smakfullt premium interiør, og Mercedes sjefsdesigner er umiddelbart ute å kaller det gammeldags fordi det ikke bare er masse skjermer.

Han burde snakke! Han har jo fullstendig rasert Mercedes designspråk de siste årene, med hyperscreen og ledlister og farger i stil med gamer stoler og kabinetter 😂

Jeg likte alt utenom det som må være touch knapper for å justere vifte og temperatur instilling. Hadde absolutt vurdert en bil med et slikt design så lenge de klarte å lage software som ikke lagger.

Det burde være plass på markedet for en premium bil som ikke blir utdatert etter et par år på grunn av nye skjermer og design. God bruk av plass, materialer og evt stemmestyring / app for mer kompliserte innstillinger burde kunne gjøre at man har en moderne bil med minimalt med skjermer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...