Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Theo343 said:

God artikkel. Jeg mener på generell basis at hurtiglading er litt i overkant dyrt.

Og det kommer det nok til å forbli også. 
 

Jeg har inntrykk av at folk flest hurtiglader svært sjeldent. Slik at å betale dobbel pris pr kW ikke har noe å si, man går tom for batteri der man går tom for batteri. Eller blir sulten etc. og så lader man der uten å sjekke masse apper eller planlegge hvor man skal stoppe for å spare 2 kr kW.

Så da kan de ta det de vil egentlig. 
 

Selv om alle andre ladestasjoner hadde kostet 1,5kr pr KW hadde jeg ikke giddet å lade noe annet sted enn på Tesla ladere.

Tesla sine har jo forskjellige priser på forskjellige ladere, men det har aldri vært med på å påvirke hvilken av de jeg stopper på. Fordi jeg hurtiglader kanskje 10 ganger i løpet av et år, hvis det er så mye en gang

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (5 minutter siden):

For ikke å nevne elefanten i rommet: Geopolitikken. Her støtter jeg våre allierte franskmenn 100 av 100 ganger, framfor diktaturet.

Denne støttes, men at franske biler har hentet seg inn og tar igjen de tyske? Har du prøvd software i feks e5008? 🤔

Også var det bruksforbudet i danmark da..

 

Tysk er eneste europeiske alternativ for min del iallefall. Skoda da, men de går vel som tysk siden vag.

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
AL123 skrev (10 minutter siden):

Vet at Ora hadde 25 forhandlere, omtrent det samme hadde Chery. Heldig vis har de fleste bilkundene litt vett i behold.

Chery var nok et kort blaff. Med kun en registrering og den var før 2024 (kan ikke se hvilket år). Og kan ikke tenke meg at det er en kundebil.
Ora derimot har totalt 18 registreringer og der er nok noen i kunders besittelse (fleste er fra tidligere enn 2024)
 

Edit: 
Om Ora hadde 25 forhandlere kan man ikke se bort fra at nær sett alle registreringer er demobiler.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Denne støttes, men at franske biler har hentet seg inn og tar igjen de tyske? Har du prøvd software i feks e5008? 🤔

Minket etterslepet - ikke tatt igjen. Vesentlig nyanseforskjell!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Duriello said:

Jeg er anti kinesisk så det holder, men også anti fransk. Er forklart tidligere. For min del kunne det du sa også truffet dem som vurderer fransk. Sånn når det er nivået liksom. 😃

Jeg vil heller si at man bør kontaktes av kommunen om man følger saueflokken i alt. Heldigvis har vi folk i samfunnet som klarer å tenke selv og forstår at så og si alt er satt sammen og produsert i Kina om dagen og selv Facebook og andre svære har solgt privatlivet vårt til Kina for lenge siden.

Men klart, la oss hate alt som lages i Kina så ser vi hvor langt samfunnet kommer. Eller vent, nei der har vi jo dobbeltmoral og hykleri :D Vi har hatt en drøss elendige folk i ledelsen som sikkert sa det samme om andre som @AL123 når de outsourcet all produksjon til Kina i flere titalls år.

Men back til elbiler fremfor lavpannet karakter diskusjon.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Enig med @AL123. Fransk over kinesisk!

Nå har jeg vokst opp med at uttrykket fransk bil er et skjellsord, men jeg vet at de franske merkene har hentet inn mye av etterslepet til f.eks Tyske biler i samme klasse siden jeg var pjokk. I tillegg så har jeg konsekvent mindre tiltro til kinesiske merkers kvalitet, særlig etter garanti, deletilgang, reparasjoner, at materialvalgene følger Europas strenge regler for helseskadelige stoffer, materialvalg og løsninger i forbindelse med korrosjon, hvordan data fra overvåknings-elektronikken brukes i Kina, lagres og potensielt kan misbrukes og mye annet.

For ikke å nevne elefanten i rommet: Geopolitikken. Her støtter jeg våre allierte franskmenn 100 av 100 ganger, framfor diktaturet.

Vel, jeg har jobbet med franske biler i mange år, og ville ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å velge fransk, men det er ikke så viktig.
 

Er man imidlertid  villig til å velge en bil med tvilsom kvalitet, fra en totalt ukjent produsent med minimal bilbyggererfaring, fra et land totalt uten bilkultur, med elendig logistikkapparat i Europa, og som kan være ute av Europa innen et år eller nedlagt innen 2, da har man ikke særlig god vurderingsevne. Spesielltmikke dersom man velger den fremfor en europeisk bil fra en produsent med over 100års erfaring og milelang kred.

Når det kommer til det politiske, så kan det jo nevnes at det nylig ble funnet purposedesignede kinesiske chips i russiske Shaheddroner, så da vet vi hvor de står. Når det er sagt, så er jeg ikke tilhenger av noen kinesisk boikott, og jeg skiller også klart mellom private og statseide kinesiske bedrifter, men det er lov å bruke hodet litt.

 

 

  • Liker 1
Skrevet

Kan nok googlet at BYD sine nye fantastiske blade batteri ikke er så fantastiske, det er bare billigere og dårligere for å si det kort.

Vil en kjøre i en brann felle velg kinesisk.

Skrevet (endret)
23 minutes ago, AL123 said:

Når det kommer til det politiske, så kan det jo nevnes at det nylig ble funnet purposedesignede kinesiske chips i russiske Shaheddroner, så da vet vi hvor de står. Når det er sagt, så er jeg ikke tilhenger av noen kinesisk boikott, og jeg skiller også klart mellom private og statseide kinesiske bedrifter, men det er lov å bruke hodet litt.

2 hours ago, AL123 said:

ikke bare har de utfordrere, de har endatil europeiske utfordrere, og flere er på vei. Men det viser jo også hvorfor IC-motoren fremdeles har noen år igjen. Det er veldig vanskelig å bygge billige elbiler.

Endelig litt fornuft i utsagene. Ikke verst. Påstander uten link? Var ikke noe lignende avslørt fra USA i sin tid? Selv Xerox maskiner hadde spionutstyr i sin tid fra USA. 

At billige elbiler er vanskelig å bygge forstår vi jo alle. Jeg har selv linket mange billige elbiler laget av europeiske selskap (hvor produksjon skjer er ikke alltid sjekket). Men de virker som veldig små og upraktiske biler og mer i klasse uføre-mopedbil utlevert av av nevnte overformynderiet. Flere biler som den som ble nevnt i tråden hadde vært positivt for alle.

Tillegg:
Ellers har man jo visst lenge at andre droner som brukes av russland i ukraina er levert av kinesiske selskaper. Et tettere leverandør samarbeid med Russland har også vært offentlig i vestlig media. 

Så man får ta et valg da, dropp alt som lages, monteres og produseres i Kina. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (4 minutter siden):

Kan nok googlet at BYD sine nye fantastiske blade batteri ikke er så fantastiske, det er bare billigere og dårligere for å si det kort.

Vil en kjøre i en brann felle velg kinesisk.

Eller i en del andre biler, for å lime inn noe fra google ai.

Vehicles from other manufacturers:

Tesla: BYD supplies Blade Batteries to Tesla. 

Toyota: Toyota incorporates Blade Batteries in some of its electric vehicles. 

Mercedes-Benz: Mercedes-Benz is adopting BYD's Blade Batteries in its electric vehicle models. 

Ford: Ford is using Blade Batteries in some of its hybrid models in China. 

Kia: Kia also uses BYD's Blade Batteries in some of its electric vehicles. 

Other automakers: BYD sells its Blade Batteries to various other automakers, including FAW, Volvo, and others. 

  • Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Eller i en del andre biler, for å lime inn noe fra google ai.

Vehicles from other manufacturers:

Tesla: BYD supplies Blade Batteries to Tesla. 

Toyota: Toyota incorporates Blade Batteries in some of its electric vehicles. 

Mercedes-Benz: Mercedes-Benz is adopting BYD's Blade Batteries in its electric vehicle models. 

Ford: Ford is using Blade Batteries in some of its hybrid models in China. 

Kia: Kia also uses BYD's Blade Batteries in some of its electric vehicles. 

Other automakers: BYD sells its Blade Batteries to various other automakers, including FAW, Volvo, and others. 

Det er nok bare i Kina de vil bruke slike batteri, der gjør det vist ikke så mye at en brenner opp.

Skrevet
halnes1 skrev (Akkurat nå):

Det er nok bare i Kina de vil bruke slike batteri, der gjør det vist ikke så mye at en brenner opp.

De brukes jo andre steder og. 😂 Harro?

Skrevet (endret)
Quote

Dongfeng Nammi Box: ca. 210.000 kr levert m/dekk – rekkevidde 210–310 km – finnes hos merkeforhandlere over hele Norge, tilgjengelig for kjøp og prøvekjøring nå via nettsider som dong-feng.no og Drive.

Citroën E-C3: ca. 230.000–235.000 kr levert m/dekk – rekkevidde 314–324 km – kan kjøpes hos Citroën-forhandlere i hele landet, tilgjengelig fra sommeren 2025 på citroen.no og utvalgte norske forhandlere.

JAC E30X: ca. 240.000 kr levert m/dekk – rekkevidde 281–374 km – tilgjengelig hos JAC-forhandlere, for salg og prøvekjøring i hele Norge, klare for levering allerede nå rett fra jacmotors.no.

BYD Seagull (estimat): litt over 300.000 kr levert m/dekk – rekkevidde ca. 250 km – norsk lansering antas mot slutten av 2025, forventet salg via BYD-forhandlere og utvalgte nettaktører (pris og eksakt dato ikke helt bekreftet ennå).

 

En drøss er nok også litt å overdrive og ikke alle er tilgjengelige per nå. For mange er også 230-300k en forholdsvis høy prisøkning når man først skal kjøpe en så billig bil. Tar høyde for Google feil sånn i tilfelle de har datacentre i Kina uten å informere oss om det.

Endret av Theo343
Skrevet
Duriello skrev (14 minutter siden):

Sant nok.

Men tar igjen, ikke har tatt igjen. 😉

Kommer an på hvilke områder man snakker om. På teknologi leder Tyskerene stort. Ikke bare over frenskmenn, men også over amerikanske, kinesiske, japanske og koreanske produsenter. Akkurat på samme måte som at franskmenn er bedre på kjøreegenskaper og gode enkle tekniske løsninger, og engelskmenn og italienere er overlegne på motorsport og på småskalaproduksjon. Kvaliteten på tyske biler ligger imidlertid ikke noe foran f.eks. franske. Mao, hvis en ønsker seg en hightech premiumbil, så er stort sett tysk det beste alternativet. Ønsker man seg er praktisk småbil, er vanligvis fransk et bedre alternativ.

uansett hvilken biltype man velger er ikke  NIO og Kina noe godt valg.

  • Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (8 minutter siden):

En drøss er nok også litt å overdrive og ikke alle er tilgjengelige per nå. For mange er også 230-300k en forholdsvis høy prisøkning når man først skal kjøpe en så billig bil. Tar høyde for Google feil sånn i tilfelle de har datacentre i Kina uten å informere oss om det.

Den ping-pong-bilen som ble nevnt her koster 280k. Da har man litt å velge i.

Skrevet
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Endelig litt fornuft i utsagene. Ikke verst. Påstander uten link? Var ikke noe lignende avslørt fra USA i sin tid? Selv Xerox maskiner hadde spionutstyr i sin tid fra USA. 

Ikke sammenlignbart. Her snakker vi om at kinesiske produsenter har utviklet og bygget elektroniske komponenter spesifikt og eksklusivt for russiske angrepsdroner i løpet av det siste året. Har blitt nevnt både i podcastene Ukrainapodden og BbCs The rest is politics.

  • Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Javel?
image.thumb.png.c606a44463a8a76f4fd625f6ad316dc6.png

 

Det der er ikke en bil. Saken gjaldt Nio Firefly. En kinesisk bil bør uansett være minst 30% billigere for å ta høyde for risikoen for å bli strandet i uker og måneder pga småfeil, pris på reservedeler, og risikoen for en tidlig død. 

Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Det der er ikke en bil. Saken gjaldt Nio Firefly. En kinesisk bil bør uansett være minst 30% billigere for å ta høyde for risikoen for å bli strandet i uker og måneder pga småfeil, pris på reservedeler, og risikoen for en tidlig død. 

Firefly ble nevnt som ett alternativ til Dongfeng som er avbildet, da dongfeng er statseid. Nio er privat. 👍

 

Edit* Bra vi fikk litt fart på tråden igjen. Da var mitt mål oppnådd. 😁

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...