Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, 100 kW er ikke all verden til ladehastighet. Men EQB kommer levende ut av det ut totalt sett pga. mer stabil kurve enn de fleste andre. Får også pluss for nøyaktige rekkeviddeestimater i en del anmeldelser.

Og ja, de er unødig kryptiske om forskjellen mellom 5- og 7-seter.
Av det jeg har funnet ut har 7-seter ca. 30 liter mindre kapasitet i bagasjerom og uten mulighet for hengerfeste som nevnt.

Kun testet 2026-modell med 5 seter, og har uten hell forsøkt å finne ut om det er forskjell i justeringsmuligheter på bakseteraden. På 5-seteren var det i alle fall gode muligheter for å justere bakseterad bakover for å få bedre plass til sjåfør ved bakovervendt sete. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (På 3.7.2025 den 16.18):

Må ærlig innrømme at jeg har snust litt på Zeekr 7X, ettersom behovet for en mer praktisk og høyere bil begynner å melde seg. Jeg er skeptisk til kinesiske biler, men samtidig får man jo ekstremt mye for pengene – en tilsvarende BMW iX koster fort 3–400 000 kroner mer.

Jeg meldte meg inn i Zeekr 7X-gruppen på Facebook for å følge med på hva folk skriver, og ble raskt minnet på hvorfor jeg er litt avmålt til disse Kina-bilene. Eksempler som dukket opp: Folk som ikke får aktivert appen fordi en eller annen tilfeldig bruker har fått tilgang til bilen deres via sin egen app – og Zeekr Norge sliter med å løse det. Problemer med lading på 1-fase IT-nett, der bilen viser én effekt, mens laderen viser noe helt annet. Cruise control som aktiveres automatisk hvis man drar i girspaken én gang for mye fra stillestående – noe som høres ut som en ulykke som bare venter på å skje. Skiltgjenkjenning som er helt på bærtur og tolker 80-skilt som 30, og dermed bråbremser midt i 80-sonen.

Så nå er jeg vel tilbake til litt mer "fornuftige" tanker igjen. Det er jo ofte de misfornøyde som roper høyest i slike grupper, men det virker som det er flere reelle og repeterbare problemer her. Zeekr lover programvareoppdateringer for å fikse ting etter hvert, men jeg er ikke helt komfortabel med å være testpilot for en bil 😅

Så vi får se – kanskje det bare er å smøre seg med litt mer tålmodighet og heller vente på Neue Klasse iX3 til høsten/vinteren.

Jeg heller mer og mer mot BMW selv som neste bil. Tenker å ta turen innom lokalforhandler og se nærmere på/prøvekjøre div modeller. I4M50, IX1 og IX3 først og fremst.  Veldig gode kundefordeler man får der om dagen også ser jeg.  

Har en følelse på at I4M50 blir for trang og upraktisk for min del da. Så spørs det med IX1, synes den ser ok ut om ikke litt anonym. Men den er også vesentlig billigere enn IX3, så må sjekke hvor stor forskjell det er på de. 

Skrevet
Iterion skrev (30 minutter siden):

Har en følelse på at I4M50 blir for trang og upraktisk for min del da. Så spørs det med IX1, synes den ser ok ut om ikke litt anonym. Men den er også vesentlig billigere enn IX3, så må sjekke hvor stor forskjell det er på de. 

Det største problemet jeg har med i4 er i grunn bakseteplassen. Jeg pusher 190 i høyden så trenger litt beinplass når jeg kjører, og da blir det fort veldig lite plass bak meg som sjåfør. Ellers er det en overaskende praktisk bil, hatchbacken og den avtagbare hattehylla gjør det veldig praktisk om en trenger å frakte litt større ting, men har selvsagt sine begrensinger i høyden sammenlignet med en stasjonsvogn eller SUV. 

  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Det største problemet jeg har med i4 er i grunn bakseteplassen. Jeg pusher 190 i høyden så trenger litt beinplass når jeg kjører, og da blir det fort veldig lite plass bak meg som sjåfør. Ellers er det en overaskende praktisk bil, hatchbacken og den avtagbare hattehylla gjør det veldig praktisk om en trenger å frakte litt større ting, men har selvsagt sine begrensinger i høyden sammenlignet med en stasjonsvogn eller SUV. 

Jeg er litt under 190 selv så sånnsett bør det ikke være noe problem. Ikke spesielt ofte jeg har folk i baksetet heller. Dersom den er praktisk som du sier og i tillegg har hengerfeste inkludert, er det en veldig sterk kandidat det. Gleder meg til å prøvekjøre den kjenner jeg.

Samtidig så kan det være kjekt med litt høyere bakkeklaring innimellom og å sette seg inn i bilen og ikke ned, som jeg gjør med Model 3’en, og som jeg hadde gjort i I4’en også 😛  Men klart, I4’en sitter nok klart bedre på veien og er nok en enda råere kjøremaskin. Vil helst ha en blanding av rå kjøremaskin og praktisk bil.

Skrevet (endret)

Hvordan er bakseteplassen i en model 3 dersom sjåfør er 190-192cm? 🤔

Edit* Leste jo ikke alle postene nøyaktig før denne, og pga smiley får jeg ikke fjernet den. 

Men nøyaktig hvor ille er det? 😅

Edit 2* Takhøyden bak i mod 3 vs i4?

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (28 minutter siden):

Hvordan er bakseteplassen i en model 3 dersom sjåfør er 190-192cm? 🤔

Edit* Leste jo ikke alle postene nøyaktig før denne, og pga smiley får jeg ikke fjernet den. 

Men nøyaktig hvor ille er det? 😅

Edit 2* Takhøyden bak i mod 3 vs i4?

 

i4-headroom.jpg

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

 

i4-headroom.jpg

Rene spesifikasjoner kan jeg google meg frem til, men er ikke alltid at 2 biler med matchende specs gir det inntrykket i praksis. Takk uansett. 👍🙂

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Rene spesifikasjoner kan jeg google meg frem til, men er ikke alltid at 2 biler med matchende specs gir det inntrykket i praksis. Takk uansett. 👍🙂

Nå vet du headroom i i4 foran og bak.
Resten (jamføring med andre kjøretøy ) får du finne ut selv , eller andre svare på  ;) 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Får vel et inntrykk her:

 

Tror jeg må spørre naboen om jeg får prøvesitte hans, og stille fremsetet etter meg selv. 👍

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Hvordan er bakseteplassen i en model 3 dersom sjåfør er 190-192cm? 🤔

Edit* Leste jo ikke alle postene nøyaktig før denne, og pga smiley får jeg ikke fjernet den. 

Men nøyaktig hvor ille er det? 😅

Edit 2* Takhøyden bak i mod 3 vs i4?

Det blir fort ganske så trangt for voksne baki da ja, spesielt dersom de bak er 180+. Jeg er litt under 190 og det blir greit trangt bak meg så må nødt til å dra setet litt fram da.  Men nå sitter jeg jo vanligvis veldig langt bak også da, så det går jo på et vis. 

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er 175 og ville aldri ha sittet bak meg selv i mer enn en halvtime. De sjeldne gangene har har to passasjerer bak kjører jeg setet mitt unaturlig høyt og nært rattet, for noe annet er bare dårlig gjort. Barn får fint plass bak, og kortere voksne kan sitte på høyre side bak, men fire voksne er det rett og slett ikke plass til. 

Skrevet (endret)
Lord Britishface skrev (7 minutter siden):

Jeg er 175 og ville aldri ha sittet bak meg selv i mer enn en halvtime. De sjeldne gangene har har to passasjerer bak kjører jeg setet mitt unaturlig høyt og nært rattet, for noe annet er bare dårlig gjort. Barn får fint plass bak, og kortere voksne kan sitte på høyre side bak, men fire voksne er det rett og slett ikke plass til. 

Har sønnen på 177  baksetet nesten daglig på korte og lange turer ( og jeg har soltak) . Og han sier det er god nok plass , hadde (i)X3 SUV føre denne 😛
Har ikke M-Stoler.
Jeg har korrekt innstilt (etter boka) førersete og sitteposisjon (ikke ligge-kjøring) 
 

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Har sønnen på 177  baksetet nesten daglig på korte og lange turer ( og jeg har soltak) . Og han sier det er god nok plass , hadde (i)X3 SUV føre denne 😛
Har ikke M-Stoler.
Jeg har korrekt innstilt (etter boka) førersete og sitteposisjon (ikke ligge-kjøring) 
 

Jeg har blitt kjørt av sønnene mine flere ganger. Alle mellom 182 188cm. Sitter fint bak

Skrevet (endret)
Trestein skrev (20 minutter siden):

Jeg har blitt kjørt av sønnene mine flere ganger. Alle mellom 182 188cm. Sitter fint bak

Man kan vel bare konkludere med at folk er forskjellige. 
Liten vits i å diskutere millimeter/centimeter når den subjektive opplevelsen er forskjellig fra person til person uansett høyde og kropp. 
Dra heller innom en forhandler (med familien) og test å sitte i en demobil 🙂

Endret av Syar-2003
Skrevet
Lord Britishface skrev (45 minutter siden):

Jeg er 175 og ville aldri ha sittet bak meg selv i mer enn en halvtime. De sjeldne gangene har har to passasjerer bak kjører jeg setet mitt unaturlig høyt og nært rattet, for noe annet er bare dårlig gjort. Barn får fint plass bak, og kortere voksne kan sitte på høyre side bak, men fire voksne er det rett og slett ikke plass til. 

Og du kjører I4M50 sant? Hvis man sammenligner mål på I4M50 og Model 3, så er I450’en 63mm lengre, mens Model 3’en er 81mm bredere. I4M50’en er 7mm høyere mens Model 3’en har en akselavstand som er 19mm lengre. Så Model 3’en har nok litt bedre plass baki pga akselavstanden og at den er litt bredere.

 Den har også mer total lagringplass, inkl frunken, mens I4’en har bedre innlasting baki. Så ja, plusser og minuser på begge to. Kan konkludere med at passasjerene baki hadde fått litt mindre plass i I4’en, men det er noe jeg tror jeg hadde gått helt fint. Er noe annet dersom man har 3-4 voksne/ungdommer på 180+ baki til enhver tid. Det er heldigvis ikke tilfellet mitt 😉 

Skrevet (endret)
Iterion skrev (7 minutter siden):

Og du kjører I4M50 sant? Hvis man sammenligner mål på I4M50 og Model 3, så er I4’en 63mm lengre, mens Model 3’en er 81mm bredere. I4’en er 7mm høyere mens Model 3’en har en akselavstand som er 19mm lengre. Så Model 3’en har nok litt bedre plass baki pga akselavstanden og at den er litt bredere.

 Den har også mer total lagringplass, inkl frunken, mens I4’en har bedre innlasting baki. Så ja, plusser og minuser på begge to. Kan konkludere med at passasjerene baki hadde fått litt mindre plass i I4’en, men det er noe jeg tror jeg hadde gått helt fint. Er noe annet dersom man har 3-4 voksne/ungdommer på 180+ baki til enhver tid. Det er heldigvis ikke tilfellet mitt 😉 

 

Endret av Iterion
Dobbelpost, denne kan slettes
Skrevet
Iterion skrev (20 minutter siden):

Og du kjører I4M50 sant? Hvis man sammenligner mål på I4M50 og Model 3, så er I450’en 63mm lengre, mens Model 3’en er 81mm bredere. I4M50’en er 7mm høyere mens Model 3’en har en akselavstand som er 19mm lengre. Så Model 3’en har nok litt bedre plass baki pga akselavstanden og at den er litt bredere.

 Den har også mer total lagringplass, inkl frunken, mens I4’en har bedre innlasting baki. Så ja, plusser og minuser på begge to. Kan konkludere med at passasjerene baki hadde fått litt mindre plass i I4’en, men det er noe jeg tror jeg hadde gått helt fint. Er noe annet dersom man har 3-4 voksne/ungdommer på 180+ baki til enhver tid. Det er heldigvis ikke tilfellet mitt 😉 

Man må også huske nyttelast når man skal ha med seg voksne personer. I4 min laster 550kg. Den har luftfjæring så den legger seg ikke nedpå heller ved full last.

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Man må også huske nyttelast når man skal ha med seg voksne personer. I4 min laster 550kg. Den har luftfjæring så den legger seg ikke nedpå heller ved full last.

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen. Men Model 3’en veier en god del mindre også, egenvekt er kun 1760 kg på RWD’en og 1825 kg på AWD’en. Mens I4’en veier ca 2290 kg. Kan ikke forvente så mye mer nyttelast på forholdsvis små sedaner da, men er greit å ha det i bakhodet så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...