Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier alltid holde den godt inne på leafen mens den hilser på ja. Men det er bare en vane eg har hatt uten egentlig noen grunn for det.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (4 minutter siden):

Er det det samme med CHADEMO?

Hehehe, du hadde jo selvsagt Leaf, ja.

Såvidt jeg kjenner til, samme der. Pistolene er tunge. Dermed går det etterhvert slik at de blir løsere etterhvert som både pistol og ladeporten får litt slitasje. Da kan det føre til at de får problemer med å holde fast slik at kontakten med kommunikasjonspinnene først og fremst, kan bli litt svak. Og da får man fort problemer om pistolen ikke sitter godt nok i kontakten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hehehe, du hadde jo selvsagt Leaf, ja.

Såvidt jeg kjenner til, samme der. Pistolene er tunge. Dermed går det etterhvert slik at de blir løsere etterhvert som både pistol og ladeporten får litt slitasje. Da kan det føre til at de får problemer med å holde fast slik at kontakten med kommunikasjonspinnene først og fremst, kan bli litt svak. Og da får man fort problemer om pistolen ikke sitter godt nok i kontakten.

Nesten leaf, Nissan e-NV 200 evalia

Skrevet
HF- skrev (3 minutter siden):

Nesten leaf, Nissan e-NV 200 evalia

Ah, OK. Sjekket posten din igjen, og der skrev du "Leaf'en", som jeg burde sett før jeg svarte! ;)

Men e-NV200 er jo i bunn og grunn en leaf putta inn i et NV-200-skall! :D 

De deler jo hele drivlinja, og nesten alt annet og, bortsett fra det ytre karosseriet! Er det 40 kW-utgaven, siden du skriver Evalia? Tenk om den hadde fått et 60 kWh-batteri i seg, og camper-innredning med hevbart tak! Vile blitt nær den perfekte "turistbussen"! 🏕️

  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Ah, OK. Sjekket posten din igjen, og der skrev du "Leaf'en", som jeg burde sett før jeg svarte! ;)

Men e-NV200 er jo i bunn og grunn en leaf putta inn i et NV-200-skall! :D 

De deler jo hele drivlinja, og nesten alt annet og, bortsett fra det ytre karosseriet! Er det 40 kW-utgaven, siden du skriver Evalia? Tenk om den hadde fått et 60 kWh-batteri i seg, og camper-innredning med hevbart tak! Vile blitt nær den perfekte "turistbussen"! 🏕️

Evalia betyr med bakseter, ikkje varebil-varianten. Har dessverre 1 gen, lei av dårlig rekkevidde og ønsker å bytte bil snart. 

  • Liker 1
Skrevet
HF- skrev (19 minutter siden):

Evalia betyr med bakseter, ikkje varebil-varianten. Har dessverre 1 gen, lei av dårlig rekkevidde og ønsker å bytte bil snart. 

hvor langt, realistisk kommer en med noe slikt på sommeren? 

Skrevet
HF- skrev (5 minutter siden):

Evalia betyr med bakseter, ikkje varebil-varianten. Har dessverre 1 gen, lei av dårlig rekkevidde og ønsker å bytte bil snart. 

OK, da har jeg misforstått. Trodde det var betegnelse på de med større batteri! ;)

Om du ellers er fornøyd med bilen, ville jeg trålet litt etter et 40 eller 62-batteri. De skal passe mer eller mindre perfekt i, er bare litt forskjell på pluggene, men finnes overganger. Da får du plutselig bra rekkeviddeøkning på den. Er visstnok ikke så veldig stor forskjell i vekten heller på de batteriene pga bedret kjemi mm.

Dessverre gikk Muxan overende, de ble kjent for å ha lagd en canbus-adapter som fikset det tekniske, og batteriene er så godt som identiske fysisk, bare litt dypere/høyere for det store 62 kWh-batteriet.

Elbilmek er vant med å bytte, og er vel heller ikke så ille på pris. De kan kanskje være behjelpelig med å skaffe batteri og, og gir vel innbytte på ditt gamle, om ikke du har planer om å bruke de til solcelle-anlegg hjemme eller på hytta!

https://www.facebook.com/groups/433044234080873/posts/1535565600495392/

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

hvor langt, realistisk kommer en med noe slikt på sommeren? 

Skulle vere 16 mil men batteriet mitt har nok tapt seg en del, ca 7 mil vil eg sei.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

oi ja det er krevende!

Men eg har vore på tur frå Sunnmøre til Kristiansand med den bilen! Vart mange stopp for å lade!

  • Liker 1
Skrevet
HF- skrev (4 minutter siden):

Men eg har vore på tur frå Sunnmøre til Kristiansand med den bilen! Vart mange stopp for å lade!

Ja sjekket nå for "morsomt" på ABRP, ser ut som en må stoppe ca hver time om ikke mindre frem til Paris

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

OK, da har jeg misforstått. Trodde det var betegnelse på de med større batteri! ;)

Om du ellers er fornøyd med bilen, ville jeg trålet litt etter et 40 eller 62-batteri. De skal passe mer eller mindre perfekt i, er bare litt forskjell på pluggene, men finnes overganger. Da får du plutselig bra rekkeviddeøkning på den. Er visstnok ikke så veldig stor forskjell i vekten heller på de batteriene pga bedret kjemi mm.

Dessverre gikk Muxan overende, de ble kjent for å ha lagd en canbus-adapter som fikset det tekniske, og batteriene er så godt som identiske fysisk, bare litt dypere/høyere for det store 62 kWh-batteriet.

Elbilmek er vant med å bytte, og er vel heller ikke så ille på pris. De kan kanskje være behjelpelig med å skaffe batteri og, og gir vel innbytte på ditt gamle, om ikke du har planer om å bruke de til solcelle-anlegg hjemme eller på hytta!

https://www.facebook.com/groups/433044234080873/posts/1535565600495392/

 

Såg ikkje berre enkelt ut!

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

@Snowleopard Hva koster en sånn oppgradering av NV200? Altså om det er verdt oppgraderingen kontra å bare kjøpe en annen bil.

Er ikke helt sikker. Koster jo differansen på batteriene (utsalgspris - tilbakekjøpspris gammelt batteri) + elektronikken og adaptere + montering.

Ser det ligger 40 kWh på finn til 40K, 62 kWh til 60K. Elektronikken + adaptere blir sikkert 2-5K, og jobben er nok på 5-10K tipper jeg. Og er vel ca der pris på gamle batteriet og havner på, kanskje nærmere 5K fordi de vil nok tjene penger på videresalg av dette, gjerne i moduler (gir mest i netto).

Så kanskje 50K for 40 kWh og 70K for 62 kWh oppgradering. Sterkt forutsatt at batteriet man kjøper ikke har feil ved seg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

40 kWh Nissan e-NV200 ligger ute for 174-225K for 2020-modell, 60 kWh-modeller er ikke å få, da de ikke ble levert med så stort batteri.

Selvsagt greit å sjekke at ikke egen bil er i ferd med å ruste opp, før man setter i gang. 

Og så kan man jo spare litt penger på å gjøre jobben selv, om man har plass å stå, og kan heise opp bilen. Selve byttet er hovedsakelig å få løftet opp bilen, plassert paller på jekk under, skru løs og koble fra, og få senket batteriet på pallen før man tar skruene helt ut, før man så hever bilen igjen.

Flytt unna gammelt batteri og opp med nytt batteri på jekken og pallene, koble til canbus og adaptere og plugg i nytt batteri, skru fast nytt batteri, hev opp bilen og få vekk jekken, skru alle skruer skikkelig i og senk bilen ned igjen.

NB! Må jo selvsagt koble fra "dødmankanppen" (koble ut batteriet) og gir batteriet nok tid, før man begynner på resten. Så må man og koble til "dødmannsknappen" igjen. Mulig man må tukle litt med canbus for å fortelle at batteriet er på, og så må bilen skjønne at batteriet er nytt og større, før den oppdaterer alle tall om kapasitet etc.

Mulig ettpar ladinger må til før det er på plass. Men lengre rekkevidde får du med en gang, bare ikke bilen som i starten skjønner det, før BMS er helt med på notene!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er ikke totalt sikker, men jeg TROR ikke batteri fra Leaf passer på e-NV. Har sett en del på batteribytte videoer selv, man trenger nok en slags diagnose og programmere dette. Men fundamentalt er det en del forskjeller, på innsiden av batteriet på e-NV er det blant annet vifte og kjøling med AC-gass. Man må dermed tømme AC anlegget før man starter og deretter koble fra rør for dette. Det er nok ikke gjort i en håndvending, tipper Elbilmek og slike fort tar 20-25 tusen for en slik jobb. Men vanskelig å si. 

Skrevet
28 minutes ago, kremt said:

Jeg er ikke totalt sikker, men jeg TROR ikke batteri fra Leaf passer på e-NV. Har sett en del på batteribytte videoer selv, man trenger nok en slags diagnose og programmere dette. Men fundamentalt er det en del forskjeller, på innsiden av batteriet på e-NV er det blant annet vifte og kjøling med AC-gass. Man må dermed tømme AC anlegget før man starter og deretter koble fra rør for dette. Det er nok ikke gjort i en håndvending, tipper Elbilmek og slike fort tar 20-25 tusen for en slik jobb. Men vanskelig å si. 

Ifølge AI så er det mulig å putte Leaf batteri i NV200, men det er litt fysisk større så må gjøres litt modifikasjoner.

Skrevet

e-NV200 er nå en ganske aldrende bil i chassiet (dieselutgaven kom vel rundt 2008 om jeg husker rett) og 40 kWh el-innmaten kom vel rundt 2015 om jeg husker rett. Så selv om man får den til under 200k så kan det være verdt å legge på 100k for å få en nyere bil som Opel Zafira eller om man ikke bryr seg om diktaturer, Maxus Evenuk 5. Disse er omtrent samme sjanger men selvsagt med sine personlige forskjeller. Og ikke minst, de er vesentlig nyere design blant annet mye bedre rekkevidde.

Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ja sjekket nå for "morsomt" på ABRP, ser ut som en må stoppe ca hver time om ikke mindre frem til Paris

Det er passende stopp for å spise og ta en pust i bakken det. 

  • Hjerte 1
Skrevet
12 minutes ago, minim said:

Det er passende stopp for å spise og ta en pust i bakken det. 

Blir litt lange stopp med sånn 10-15kW "hurtiglading" 😅

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...