Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

de som ikke har penger sliter med at elbiler er dyre. Det er ingen hemmelighet

Som alle andre avgiftskutt har elbilsubsidiene gagnet mest de som hadde mest fra før. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må jo legge til "I NORGE" når det gjelder pris på ny ICE bil. Ene og alene grunnet den historiske bilbeskatningen og insentivene på el.

Så godt som i alle andre land er den samme bilen med ice drivlinje billigere enn den med ev drivlinje.

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (2 minutter siden):

Som alle andre avgiftskutt har elbilsubsidiene gagnet mest de som hadde mest fra før. 

100% enig i det! Skattelette for bruktbil hadde vært noe, slik at de som ikke har råd til de nye bilene kan kjøpe 3-5 år gamle biler men også få noe for å gå over. 

• Liker 2
Skrevet
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Man må jo legge til "I NORGE" når det gjelder pris på ny ICE bil. Ene og alene grunnet den historiske bilbeskatningen og insentivene på el.

Så godt som i alle andre land er den samme bilen med ice drivlinje billigere enn den med ev drivlinje.

Men likevel blir den verdens mest solgte bil, selv når Norge bare har ett lite bidrag.. 

Jeg påpeker bare at det der tesla er bare poppis i Norge er utdødd for lengst. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

100% enig i det! Skattelette for bruktbil hadde vært noe, slik at de som ikke har råd til de nye bilene kan kjøpe 3-5 år gamle biler men også få noe for å gå over. 

Hva skal de få de som ikke har råd til bil i det hele tatt?

Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Jeg påpeker bare at det der tesla er bare poppis i Norge er utdødd for lengst. 

De er så poppis at arbeiderne på fabrikken i USA ikke trenger å lage fler på en stund.

• Liker 2
Skrevet
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

De er så poppis at arbeiderne på fabrikken i USA ikke trenger å lage fler på en stund.

Meg bekjent går fabrikkene for full pupp? Har noen stanset? 

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Og Model Y. (Ikke helt uvesentlig.)

Ja ganske inline med det jeg har sagt om kampanjene Tesla holder på om dagen, de har overestimert og sendt(produsert) for mange biler. 

Dog er jo det du beskriver en veldig midlertidig ting og Y er nok oppe å går i Juni igjen. Cyber dog, det er jeg mer usikker på. Ser ikke ut som det går veldig bra der, de har jo kun ett marked også. Nok det beste markedet for bilen, men likevell. 

Skrevet (endret)
frohmage skrev (6 minutter siden):

Jepp, og kutt i elbilsubsidier for å finansiere dette.

500% avgift på ikke-kritiske flyreiser. Rammer kun folk som kan betale, sparer miljøet ekstremt, bare å gjennomføre idag.

Men, avgiften på bil skal opp og må opp. Vi kan dessverre ikke benytte egeneide private biler i fremtiden om vi skal fortsette å bo her. 

For i diskusjonen ICE vs EL er det veldig få som tar hensyn til at bilen er miljøversting uansett hva den går på eller hvem som skrudde den sammen.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Skrevet
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

500% avgift på ikke-kritiske flyreiser. Rammer kun folk som kan betale, sparer miljøet ekstremt, bare å gjennomføre idag.

Hvem skal diktere hva som er ikke-kritisk? Jeg er ikke nødvendigvis uenig men slike ting ender bare opp i konflikter da ingen blir enig i hvordan det skal defineres. Det kan være ekstremt kritisk for ett selskap å ikke møte opp personlig i Tokyo og ha møte med ett selskap en er i klinsj med feks. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hvem skal diktere hva som er ikke-kritisk? Jeg er ikke nødvendigvis uenig men slike ting ender bare opp i konflikter da ingen blir enig i hvordan det skal defineres. Det kan være ekstremt kritisk for ett selskap å ikke møte opp personlig i Tokyo og ha møte med ett selskap en er i klinsj med feks. 

Teams. Denied.

Enkelt.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Teams. Denied.

Enkelt.

La meg gjette, du har ikke jobbet mye med Japanere?

Nei, det er absolutt ikke så enkelt. Gjelder dog ikke bare for Japan men de er ett klasse eksempel på dette med personlig oppmøte og er det fortsatt etter covid selv om det er noe bedre.

Men viser bare poenget, folk er uenig i hva som er kritisk og ikke. Alt for vanskelig å få på plass.

Men jeg er enig i at vi flyr alt for mye, personlig har jeg flydd så mye at jeg burde skamme meg. Noe bedre etter covid men fortsatt alt for mye!

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

La meg gjette, du har ikke jobbet mye med Japanere?

Nei, det er absolutt ikke så enkelt. Gjelder dog ikke bare for Japan men de er ett klasse eksempel på dette med personlig oppmøte og er det fortsatt etter covid selv om det er noe bedre.

Men viser bare poenget, folk er uenig i hva som er kritisk og ikke. Alt for vanskelig å få på plass.

Men jeg er enig i at vi flyr alt for mye, personlig har jeg flydd så mye at jeg burde skamme meg. Noe bedre etter covid men fortsatt alt for mye!

Ikke mye, har ikke vært der ennå. Det var en mulighet ifjor hos Mitutoyo, men var ikke tid å bli med dessverre.

Jeg jobber selv i en bedrift som sender oss rundt i små runkesirkler i verden, er ofte i Sveits og Tyskland. Flyr relativt ofte. Nesten alle turene kunne vært møter, en av grunnene for at jeg skulle til England nå sist var at jeg skulle se fjeset til en person jeg har jobbet endel med. Gøy for meg, bortkasta energi for verden.

Mange bedrifter og personer henger igjen i et eldgammelt tankesett, slik du gjør. Tipper mye kan gjøres med teknologi og det å være åpen for nye måter å gjøre forretninger på.

• Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Ikke mye, har ikke vært der ennå. Det var en mulighet ifjor hos Mitutoyo, men var ikke tid å bli med dessverre.

Jeg jobber selv i en bedrift som sender oss rundt i små runkesirkler i verden, er ofte i Sveits og Tyskland. Flyr relativt ofte. Nesten alle turene kunne vært møter, en av grunnene for at jeg skulle til England nå sist var at jeg skulle se fjeset til en person jeg har jobbet endel med. Gøy for meg, bortkasta energi for verden.

Mange bedrifter og personer henger igjen i et eldgammelt tankesett, slik du gjør. Tipper mye kan gjøres med teknologi og det å være åpen for nye måter å gjøre forretninger på.

Rar ending når vi er så enige😂

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Du ville nok blitt overrasket hvis du var klar over hvor mange relativt rike personer aldri har prøvd elbil en gang.

Det er jo bra. Da er det jo fortsatt et stort åpent marked.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...