Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Selv er jeg veldig spent på å se hvordan Tesla Cybertruck gjør det på krasj tester, blir jo ikke testet av EuroNCAP selvsagt ettersom den ikke kommer til å bli godkjent i Europa, men blir vel testet av amerikanske tilsvarende organisasjoner. De klippene som er kommet ut fra krasj testene som har blitt gjort viser veldig lite deformasjon som kan være litt skummelt, men tesla er jo ellers helt i toppsjiktet når det gjelder sikkerhet så er jo mulig at disse klippene tolkes i verst mulig måte og at det ikke er så ille som det ser ut.

Cybertruck er vel lett lastebil der borte, og har således helt andre og forenklede krav til kollisjonssikkerhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokus er litt forskjellig fra USA og EU i forhold til sikkerhet og krasjtester i biler, så slike scores kan ikke direkte sammenlignes. USA fokuserer på aktive systemer som beskytter de inni bilen og beskyttelse av fører og passasjer i det det smeller, EU fokuserer i tillegg på beskyttelse av omgivelsene og belønner passive systemer som unngår kollisjon. Dette har vært medvirkende til utvikling av crash pre-sense og andre støttesystemer som prøver å unngå en kollisjon til å begynne med.

For fire år siden hadde Euro Ncap 21 tester og US cap hadde 5, der en av dem fokuserte på at bilen ikke kunne velte.

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (6 timer siden):

Hadde nå ikke tatt det så tungt. På flere biler er noen av førerstøttesystemene aller best når de er avslått! Slik som Lane keeper assist på min MG 4, skulle gjerne hatt 4 EuroNCAP stjerner (i stedet for de 5 den har fått) og mulighet for å slå dette av permanent. 🤣 Røsking i rattet bare fordi jeg liker å ligge litt nært linja på høyre sida kan jeg klare meg uten!

 Synes det fungerer fint på "gamle-Kona". Og det er bare å legge fra seg uvanen med å fjerne sikkerhetsmarginene, og legge seg midt i fila... 😉

Jeg forstår at det er plagsomt når veien knapt er breiere enn ei fil i utlandet, så ser poenget med å kunne deaktivere, men samtidig synes jeg det er god læring når man "må" ligge midt i fila for å ikke få litt motstand. Men det er kanskje være på MG4?

Lenke til kommentar

Jeg er bosatt i Oslo i et borettslag, har ikke garasjeplass, leier plass(uten lademulighet) i et garasjeanlegg i nabolaget. Bruker bil bare til fritidsbruk, ikke noe jobbpendling da jeg jobber til havs. 

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil? Kjører vel maks 10.000 km i året. Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (Akkurat nå):

Jeg er bosatt i Oslo i et borettslag, har ikke garasjeplass, leier plass(uten lademulighet) i et garasjeanlegg i nabolaget. Bruker bil bare til fritidsbruk, ikke noe jobbpendling da jeg jobber til havs. 

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil? Kjører vel maks 10.000 km i året. Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

Jeg tror ikke du finner noen som er rimeligere i bruk enn Teslas hurtigladere (for Tesla-eiere eller de som betaler abonnement). Ligger på 2,25 per kWh på min lokale SuperCharger nå. 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (21 minutter siden):

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil?

Nei. Elbil uten mulighet til å lade over lang tid når du er på jobb eller hjemme er veldig styrete.

Travellingman skrev (22 minutter siden):

Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

En ting er kostnader, noe helt annet er at du må sitte og vente i timesvis. Eller bruke hurtiglading for all lading som ikke er veldig bra for batteriet.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Travellingman said:

Jeg er bosatt i Oslo i et borettslag, har ikke garasjeplass, leier plass(uten lademulighet) i et garasjeanlegg i nabolaget. Bruker bil bare til fritidsbruk, ikke noe jobbpendling da jeg jobber til havs. 

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil? Kjører vel maks 10.000 km i året. Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

Kjøp deg en eldre Toyota Corolla eller noe. Uten lading hjemme blir det nok bare styr med elbil.

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (35 minutter siden):

Jeg er bosatt i Oslo i et borettslag, har ikke garasjeplass, leier plass(uten lademulighet) i et garasjeanlegg i nabolaget. Bruker bil bare til fritidsbruk, ikke noe jobbpendling da jeg jobber til havs. 

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil? Kjører vel maks 10.000 km i året. Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

Her kommer det veldig an på hvordan du bruker bilen. Er det bare nærkjøring, så vil jeg anbefale deg å sjekke bildelingstjenester. Da slipper du f.eks. kostnaden med å leie parkeringsplass. Har du derimot mest langtransport, så vil nok egen bil kunne være det rimeligere og bedre alternativet.

Hvor i Oslo bor du? Det har endel å si. I sentrale deler av Oslo finnes et nettverk av kommunens egne gateladere. Klarer du relativt lett å benyttet disse på sein kveld/natt, og spesielt i helgene, kan ladingen bli ganske så rimelig, spesielt om bilen støtter 11 eller 22 kW lading over AC, siden det betales på tid, ikke kWh, og laderen du finner støtter dette.

Betaling gjøres via appen "Bil i Oslo", som og er et must for enkel og billig parkering selv der du ikke finner lader. Du trenger ikke betale for beboerparkering for å benytte disse, så fint komplement til garasjeplass der du ikke kan få opp ladeløsning.

image.thumb.png.70e7e52236117724ab36815f05ced1dd.png

Sjekk ut Oslo Kommunes egne sider for mer info.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#gref

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hvor i Oslo bor du? Det har endel å si. I sentrale deler av Oslo finnes et nettverk av kommunens egne gateladere. Klarer du relativt lett å benyttet disse på sein kveld/natt, og spesielt i helgene, kan ladingen bli ganske så rimelig, spesielt om bilen støtter 11 eller 22 kW lading over AC, siden det betales på tid, ikke kWh, og laderen du finner støtter dette.

Disse kan være rimelige, men det forutsetter at man kjøper en bil som støtter 3-fase lading. Uten det får man bare 3,7kW på 11kW-stasjonene og da blir det dyre kWh. 

1 time på 11kWh til 13 kroner gir 1,18 per kWh. 
1 time på 3,7kW til 13 kroner gir 3,51 per kWh. Og alt for lang ladetid. 

Mao: Ikke kjøp en Leaf om man skal bruke disse. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Disse kan være rimelige, men det forutsetter at man kjøper en bil som støtter 3-fase lading. Uten det får man bare 3,7kW på 11kW-stasjonene og da blir det dyre kWh. 

1 time på 11kWh til 13 kroner gir 1,18 per kWh. 
1 time på 3,7kW til 13 kroner gir 3,51 per kWh. Og alt for lang ladetid. 

Mao: Ikke kjøp en Leaf om man skal bruke disse. 

Som jeg skrev, 

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Klarer du relativt lett å benyttet disse på sein kveld/natt, og spesielt i helgene, kan ladingen bli ganske så rimelig, spesielt om bilen støtter 11 eller 22 kW lading over AC, siden det betales på tid, ikke kWh, og laderen du finner støtter dette.

Forbeholdene er altså behørig dekket!

😎

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

Min egen bil støtter 7,4 kW, og da lades den fra nesten tom til 100 % på 7-9 timer, litt avhengig av hvor lavt ned den er. Altså en grei deal om natten, der prisen blir 13/7,2 (effekt i praksis) = 1,8056 NOK per kWh. 55 kWh blir da til 99,30 for helt full tank.

PS! Ville stoppet på 80 eller 90 % SoC om jeg ikke skal ut å kjøre samme dag.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Min egen bil støtter 7,4 kW, og da lades den fra nesten tom til 100 % på 7-9 timer, litt avhengig av hvor lavt ned den er. Altså en grei deal om natten, der prisen blir 13/7,2 (effekt i praksis) = 1,8056 NOK per kWh. 55 kWh blir da til 99,30 for helt full tank.

PS! Ville stoppet på 80 eller 90 % SoC om jeg ikke skal ut å kjøre samme dag.

Men du får ikke 7,4kW på en 11kW ladestasjon, du får 3,7kW. Skal du få 7,4kW må du lade på en ladestasjon som gir 7,4kW eller 22kW. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Men du får ikke 7,4kW på en 11kW ladestasjon, du får 3,7kW. Skal du få 7,4kW må du lade på en ladestasjon som gir 7,4kW eller 22kW. 

Det har jeg da heller ikke skrevet. Som jeg skrev, må man ha at både bil og ladeplass støtter hva bilen kan ta i mot.

På en-fase så får jeg maks 7,4 kW om den støtter 32 A 230 V, eller 400 V 3-fase TN (kan gi 7,4 kW på en av fasene) som du skriver. Har du bil som støtter 11 kW over 3-fase 230 V på IT/TT-nett, vil du kunne få full fart. Dog svært få biler som støtter dette.

I praksis er vel (bortimot) alle 11 kW ladere i Oslo over TN-nett, og da blir jeg i tilfelle begrenset til bare 3,6 kW, og bør heller se etter stolper som gir 7,4 kW eller 22 kW.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

image.thumb.png.5efbdfc428555d2be5fe66c1f1592483.png

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):
Travellingman skrev (5 timer siden):

Er det overhodet bærekraftig for meg å kjøpe elbil?

Nei. Elbil uten mulighet til å lade over lang tid når du er på jobb eller hjemme er veldig styrete.

Både ja og nei 😉

Nimrad skrev (4 timer siden):
Travellingman skrev (5 timer siden):

Hva koster det i lading? 
Finnes det noe kommunale/offentlige/private "tregladere" som er rimeligere enn hurtiglading? 

En ting er kostnader, noe helt annet er at du må sitte og vente i timesvis. Eller bruke hurtiglading for all lading som ikke er veldig bra for batteriet.

Egentlig så er ikke kostnad avgjørende for meg, for jeg har tenkt at selv om ikke jeg har egen lading kommer jeg før eller senere til å kjøpe elbil. Rett og slett fordi jeg har lyst 😎
Jeg jobber turnus og har fri fire uker i slengen, så tid til lading har jeg, det er bare snakk om å planlegge/kombinere det litt. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Her kommer det veldig an på hvordan du bruker bilen. Er det bare nærkjøring, så vil jeg anbefale deg å sjekke bildelingstjenester. Da slipper du f.eks. kostnaden med å leie parkeringsplass. Har du derimot mest langtransport, så vil nok egen bil kunne være det rimeligere og bedre alternativet.

Hvor i Oslo bor du? Det har endel å si. I sentrale deler av Oslo finnes et nettverk av kommunens egne gateladere. Klarer du relativt lett å benyttet disse på sein kveld/natt, og spesielt i helgene, kan ladingen bli ganske så rimelig, spesielt om bilen støtter 11 eller 22 kW lading over AC, siden det betales på tid, ikke kWh, og laderen du finner støtter dette.

Betaling gjøres via appen "Bil i Oslo", som og er et must for enkel og billig parkering selv der du ikke finner lader. Du trenger ikke betale for beboerparkering for å benytte disse, så fint komplement til garasjeplass der du ikke kan få opp ladeløsning.

image.thumb.png.70e7e52236117724ab36815f05ced1dd.png

Sjekk ut Oslo Kommunes egne sider for mer info.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#gref

Bra svar! 

Bildeling er ikke aktuelt for meg, ønsker å eie egen bil. Men har brukt det noen ganger når jeg har hatt behov for større bil feks, så greit å ha tilbudet rundt om. 
Bor i Økern/Løren området, så relativt sentralt. 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (2 timer siden):

Bra svar! 

Bildeling er ikke aktuelt for meg, ønsker å eie egen bil. Men har brukt det noen ganger når jeg har hatt behov for større bil feks, så greit å ha tilbudet rundt om. 
Bor i Økern/Løren området, så relativt sentralt. 

Ikke alt for mange valg her (se kartet under), men er da noen. Kan og nevne at på YX ved Linderud har ladere fra UNO-X med for tiden 2,50 kr/kWh, som ikke er så ille. Men vanskelig å vite hvor lenge de holder prisen på det nivået.

image.thumb.png.cd67d3f5aa0c0e7aed93473804bec53b.png

Lenke til kommentar

Tesla er et amerikansk selskap. De behandler sine ansatte deretter. Trist å oppleve dette i Norge, men slik er det med flere enn bare Tesla, og ikke bare i bilbransjen, har jeg personlig erfart. Men Tesla er jo i vinden om dagen når det kommer til å pisse på de ansattes rettigheter. Gjør det du skal og hold kjeft! for du er ikke spesiell eller verdt en dritt. Du kan lett byttes ut hvis du skaper litt støy.

Det er nok bedre å jobbe for Putin eller Kim Jong Un.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 minutter siden):

Tesla er et amerikansk selskap. De behandler sine ansatte deretter. Trist å oppleve dette i Norge, men slik er det med flere enn bare Tesla, og ikke bare i bilbransjen, har jeg personlig erfart. Men Tesla er jo i vinden om dagen når det kommer til å pisse på de ansattes rettigheter. Gjør det du skal og hold kjeft! for du er ikke spesiell eller verdt en dritt. Du kan lett byttes ut hvis du skaper litt støy.

Det er nok bedre å jobbe for Putin eller Kim Jong Un.

Mener du det er seriøst å sammenligne Musk med to statsledere som ikke er ukjent med å ta meningsmotstandere av dagen eller å få de fengslet og stuet i et bortgjemt fengsel?

Hvor mange kinesere eller russere blir bare plutselig borte, selv folk som er blitt kjente?

Beklager, men dette var et nytt lavmål i debatten. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...