Gå til innhold

Slå sammen Norge med Sverige og Danmark?


Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om utspillet til Stordalen? 

lenke: http://e24.no/makro-og-politikk/petter-stordalen/stordalen-vil-slaa-sammen-norge-sverige-og-danmark/23688427

 

Er det for store forskjeller mellom landene? mtp. innvandringspolitikken i Sverige? Danmark og Sverige er vel begge i EU? 

Hadde vi ikke dratt nytte av stordriftsfordelene som et større militær? større forhandlings-musklene? felles marked?

 

Nå når jeg tenker meg om, ville Norge sannsynligvis vært den store taperen? Gøteborg som hovedstad og Sverige med mest innflytelse grunnet det høyeste befolkningstallet? Majoriteten av investeringene ville dermed havnet hos "storebroren".

 

Hva med Danmark og Norge? Bokmål er jo i teorien dansk, den norske kongen er i teorien dansk óg, befolkningstallet er tilnærmet likt, innvandringspolitikken er lik. 

Endret av Immateriell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om utspillet til Stordalen? 

lenke: http://e24.no/makro-og-politikk/petter-stordalen/stordalen-vil-slaa-sammen-norge-sverige-og-danmark/23688427

 

Er det for store forskjeller mellom landene? mtp. innvandringspolitikken i Sverige? Danmark og Sverige er vel begge i EU? 

Hadde vi ikke dratt nytte av stordriftsfordelene som et større militær? større forhandlings-musklene? felles marked?

 

Nå når jeg tenker meg om, ville Norge sannsynligvis vært den store taperen? Gøteborg som hovedstad og Sverige med mest innflytelse grunnet det høyeste befolkningstallet? Majoriteten av investeringene ville dermed havnet hos "storebroren".

 

Hva med Danmark og Norge? Bokmål er jo i teorien dansk, den norske kongen er i teorien dansk óg, befolkningstallet er tilnærmet likt, innvandringspolitikken er lik. 

 

Det er deilig å være norsk... i Norge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et alternativ er jo at vi sender alle ikke-nordmenn fra Norge til Sverige, og alle som støtter multikultur, innvandring osv til Sverige, slik at vi kan ha et multikulturelt samfunn der. Så kan vi i parallellt flytte alle immigrasjonsmotstandere fra Sverige til Norge og ha 2 land med helt forskjellige innvandringspolitikk og samfunnsmodell som lever i parallell.

 

Et innvandringsmultimiks samfunn og et konservativt samfunn.

 

Da må vi jo unngå union i såfall siden modellene blir såpass forskjellige.

 

 

Men hvis vi skjerper oss litt ja. Da er ny nordlig union noe jeg personlig støtter og har snakket om lenge. Det bør også inkludere Island og Grønland og helst Finland også (hvis de er villige til å lære Svensk). En kroneunion er jo et fornuftig område for sammarbeide. Og et nordisk forsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det bør heller gå i motsatt retning, dvs i retning av mer lokalt selvstyre. La vanlige mennesker la være med å fatte beslutninger i mye større grad enn de kan under dagens pampevelde.

Lenke til kommentar

Så kan vi i parallellt flytte alle immigrasjonsmotstandere fra Sverige til Norge og ha 2 land med helt forskjellige innvandringspolitikk og samfunnsmodell som lever i parallell.

 

Svenskene som flytter til Norge vil jo være immigranter. Skal de være mot seg selv? Nå ble jeg forvirret...  :)

Lenke til kommentar

 

Så kan vi i parallellt flytte alle immigrasjonsmotstandere fra Sverige til Norge og ha 2 land med helt forskjellige innvandringspolitikk og samfunnsmodell som lever i parallell.

 

Svenskene som flytter til Norge vil jo være immigranter. Skal de være mot seg selv? Nå ble jeg forvirret...  :)

 

 

Det er snakk om ikke-vestlige immigranter.

Lenke til kommentar

Det bør heller gå i motsatt retning, dvs i retning av mer lokalt selvstyre.

Norge bør deles i to: Vest- og Nord-Norge med sin olje, fisk og vannkraft blir snart lei av å fø på gratispassasjerene på Østlandet. La østlendingene selv bestemme om de vil fortsette alene eller søke opptak i Danmark, Sverige eller IS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet en god idé, men bare om vi meldte oss ut av EU, EØS og NATO, noe som virker lite sannsynlig med dagens karriærestyrte politikere.

Vi er ikke medlem i EU.

Sverige har vært medlem i PFP (Partnership For Peace) siden midten av 90-tallet. Jeg gjetter at de blir det neste nye medlem i NATO.

Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet en god idé, men bare om vi meldte oss ut av EU, EØS og NATO, noe som virker lite sannsynlig med dagens karriærestyrte politikere.

Vi er ikke medlem i EU.

Sverige har vært medlem i PFP (Partnership For Peace) siden midten av 90-tallet. Jeg gjetter at de blir det neste nye medlem i NATO.

 

 

2/3 land ville vært med i EU og 2/3 land ville vært med i NATO. Du har rett i det du skriver, men du vet sikkert at Sverige lydig deltar i NATOs angrepskriger allikevel, så for dem ville ikke et medlemskap utgjøre stor forskjell i forhold til dagens politikk.

Lenke til kommentar

Norge bør deles i to: Vest- og Nord-Norge med sin olje, fisk og vannkraft blir snart lei av å fø på gratispassasjerene på Østlandet. La østlendingene selv bestemme om de vil fortsette alene eller søke opptak i Danmark, Sverige eller IS.

Oljen gjøres offshore, og det er masse folk fra østlandet som jobber der. Så den kan dere ikke få.

 

Men utenom det, så tror jeg det hadde gått greit. F.eks. i Oslo og Akershus så finnes det 3461 jobber (5.5 søkere per jobb), mens i hele Vestlandet så finnes det bare 1407 jobber (17 søkere per jobb). Uten jobbveksten på østlandet, så ville vestlandet hatt langt høyere arbeidsledighet. 

 

Jeg brukte finn.no. Kunne ha tatt med nav, men da kunne jeg potensielt få med en del jobber som er skapt for å redusere arbeidsledigheten på vestlandet. Hadde de vært alene, så ville de ikke hatt råd.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge bør deles i to: Vest- og Nord-Norge med sin olje, fisk og vannkraft blir snart lei av å fø på gratispassasjerene på Østlandet. La østlendingene selv bestemme om de vil fortsette alene eller søke opptak i Danmark, Sverige eller IS.

 

Oljen og fisken tilhører havet. Nord-Norge og Vestlandet som fastland har vel ikke så mye mer å by på enn Østlandet. Men jeg kan skjønne at dere skulle ønske dere hadde havet helt for dere selv.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...