Gå til innhold

Sid Meier’s Civilization VI - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål til nye civ, synes civilipedia er litt tynn på info:

 

- Skjønner meg ikke helt på trade-routes, virker som de nå har en begrenset varighet? Hvor mange turns er det?

- Uniten "medic", hvor mye healer den? Er det avhengig av om man er på friendly territory eller ikke?

- Skjønner ikke helt war weariness, den virker til å være forskjellig fra by til by, er det noe sted der det står hvor mye man får for forskjellige ting, hvor fort det forsvinner osv?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen spørsmål til nye civ, synes civilipedia er litt tynn på info:

 

- Skjønner meg ikke helt på trade-routes, virker som de nå har en begrenset varighet? Hvor mange turns er det?

- Uniten "medic", hvor mye healer den? Er det avhengig av om man er på friendly territory eller ikke?

- Skjønner ikke helt war weariness, den virker til å være forskjellig fra by til by, er det noe sted der det står hvor mye man får for forskjellige ting, hvor fort det forsvinner osv?

 

AtW

 

1. Etter X turns stopper uniten, og du må velge destinasjon på nytt, de forsvinner ikke på samme måte som builders altså. Varighet så jeg ikke noen plass, men føltes likt som ciV tradeunits

2 . Vet ikke, tenker meg den funker som medic promotion i ciV

3. Det varierer fra by til by, jeg husker jeg hadde en del i hovedstaden, men ikke i andre byer. Antar antall units som produseres i byen kan påvirke det. Ellers forsvant det etter noen turns etter fredsavtale.

Lenke til kommentar

Ganske typisk Civ. Spiller Roma, har vært imøtekommende og ikke agressiv mot de jeg traff. Men ikke langt ut i starten, hadde akkurat fått archery, er det 3 nasjoner (England, Frankrike og Hellas) som erklærer krig mot meg, slår dem tilbake og aksepterer fredsforhandlingene.

 

Mye surmuling i en periode. Blir denounca kontinuerlig av samme gjengen.

 

Så angriper Frankrike og Hellas igjen. Ikke store problemet og som straff tar jeg en by ifra hver av dem før jeg aksepterer fredsavtale. Kartet er rimelig fullpakka i det hjørnet av kontinentet og dette gir meg en mulighet til å ekspandere.

 

Denouncing fortsetter med øket styrke siden jeg nå sitter med en by av hver av dem samtidige som de spør om gaver i et kjør. England har forhold seg rolig etter første krig, men mine forsvarsverker er klar hvis de prøver seg igjen, da fjerner jeg dem fra kartet. 

 

Ut av intet kommer Arabia med en invasjons styrke ifra sjøen, men det er ikke et problem. Styrken blir knust, samtid avanserer jeg framover og tar en by ifra dem. Jeg legger fram et tilbud om fredsavtale, som blir avvist. Arabia er ligger an til å bli den nasjonen jeg rydder bort ifra kartet først.

 

Harald Hardråde er vel den eneste jeg kan kalle 'venn' for øyeblikket. Og det er en rekke nasjoner jeg ikke har møtt enda.

 

Får vel se hvordan det går senere idag. Mitt fokus på handel innad i mitt imperium har virkelig betalt seg når det gjelder ekstra produksjon, mat og penger. Er det krise kjøper jeg bare styrker, samtidig kjøper jeg og bygninger som er med å løfter produktiviteten i nye byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er det til meg og, har vært unhappy med samtlige civer (12 stk) siden nesten helt i starten. Etterhvert som jeg begynte å krige har jeg vært denouced kontinuerlig av de fleste. Har heldigvis hadd maks tre stykk som kriget med meg samtidig. Har også vært såpass heldig at kun to har erklært samtidig, slik at jeg har rukket å få momentum i den krigen før neste krig blir erklært. Da er det bare å lage fred og knuse den nyerklærte krigen, fred når neste krig blir erklært osv. Slik vinner jeg 1-2 byer i hver krig. 

 

Vet ikke om det er fordi jeg har vært heldig eller fordi jeg spiller på såpass lett vanskelighetsgrad (King). Var mye verre i Civ 5 når 3-4 av de sterkeste erklærte krig samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg er på Prince for øyeblikket, og jobber meg oppover så jeg får unna achivementene, rimelig enkelt for øyeblikket. Spilte Civ 5 på Deity.

 

Flaueste øyeblikk : Tapte Settler vanskelighets grad pga av at jeg ignorerte religion spredninga, og plutselig var det game over, i et spill jeg bare skulle se hvor mange wonders jeg klarte å få opp som Kleopatra.

Endret av 1969
Lenke til kommentar

AIen i spillet er full retard til meg også, hadde en masse folk som var sinna på meg fordi jeg forsvarte en city state. Denouncements hver 5. turn samtidig som de tigger om å få gull og ressurser gratis av meg. Trojan var den eneste som var vennlig innstilt pga. jeg hadde mye territorie og science. Men han nektet å være kompis ("Rome must stay rome" som han drev å sa).

 

Jeg hadde også et spill hvor Teddy kom og fortalte meg at han var glad jeg holdt fred på kontinentet, litt etter bygde han en by rett på grensen til hovedstaden min, og rett etter det var det krigserklæring, atpåtil hvor han påsto at jeg var aggressoren. Harald var også på kartet og ble med på krigen til Teddy selv om han var for langt unna til å kunne gjøre noe mot meg.

 

Jeg kan alltids leve med en AI som er rimelig dum, så lenge de får noen bonuser slik at de ikke er helt pushover, men når alle skal hate alle gjennom hele spillet, og i tillegg avbryte meg med konstant drittslenging, så blir det ikke så veldig gøy. Kan ikke forstå at de har gjort AI så universelt fiendtlig og irriterende, spesielt etter at de hadde samme problemet i civ 5.

Lenke til kommentar

Jeg er på Prince for øyeblikket, og jobber meg oppover så jeg får unna achivementene, rimelig enkelt for øyeblikket. Spilte Civ 5 på Deity.

 

Flaueste øyeblikk : Tapte Settler vanskelighets grad pga av at jeg ignorerte religion spredninga, og plutselig var det game over, i et spill jeg bare skulle se hvor mange wonders jeg klarte å få opp som Kleopatra.

 

Du trenger ikke det. Hvis man vinner på Deity unlucker man alle vanskelighetsgrads-achievmentene. Med mindre du tenker på at andre achievments er lettere da.

Lenke til kommentar

Andre ting jeg har merket:

-Water-tiles uten ressurser er ubrukelige, og naval trade routes er ikke noe bedre enn land routes, så det er ingen grunn til å bygge by på kysten med mindre man vil ha ut en båt for å møte andre civs/CS tidlig

-Det nye bevegelsessystemet hvor man må ha 2 move points for å enter hills/woods gjør at ting går kjedelig sakte noen ganger.

-Tech tree og Civic tree er begge rimelig tomme og kjedelige

-Barbarene bygger units for raskt, og man får ikke noen notifikasjon når barb scouts kommer og spotter byer, det er lett å ikke legge merke til dem når de plutselig kommer

-Handlessystemet er kjedelig fordi via trade posts får trade units praktisk talt uendelig range, slik at alle kan gå til den samme byen med best utbytte (jeg hadde et spill hvor 8 av 12 av rutene gikk til den tyske hovedstaden, fordi det var bare så mye bedre enn alternativene)

-AI spør om vi skal gå til joint war mot en annen spiller, 1 turn senere kaller samme typen meg en warmonger

-Warriors koster ikke noe maintaince, så AI lager hundrevis av dem. Videre er det veldig lite iron som dukker opp, så nevnte warriors kan sjelden oppgraderes.

Lenke til kommentar

 

Jeg er på Prince for øyeblikket, og jobber meg oppover så jeg får unna achivementene, rimelig enkelt for øyeblikket. Spilte Civ 5 på Deity.

 

Flaueste øyeblikk : Tapte Settler vanskelighets grad pga av at jeg ignorerte religion spredninga, og plutselig var det game over, i et spill jeg bare skulle se hvor mange wonders jeg klarte å få opp som Kleopatra.

 

Du trenger ikke det. Hvis man vinner på Deity unlucker man alle vanskelighetsgrads-achievmentene. Med mindre du tenker på at andre achievments er lettere da.

 

 

Ah trodde man måtte ta hver enkelt av 'Win a game as Settler/chieftain/prince achivementene. Mente jeg måtte det i CIv 5, men det er en god stund siden. Mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er på Prince for øyeblikket, og jobber meg oppover så jeg får unna achivementene, rimelig enkelt for øyeblikket. Spilte Civ 5 på Deity.

 

Flaueste øyeblikk : Tapte Settler vanskelighets grad pga av at jeg ignorerte religion spredninga, og plutselig var det game over, i et spill jeg bare skulle se hvor mange wonders jeg klarte å få opp som Kleopatra.

 

Du trenger ikke det. Hvis man vinner på Deity unlucker man alle vanskelighetsgrads-achievmentene. Med mindre du tenker på at andre achievments er lettere da.

 

 

Ah trodde man måtte ta hver enkelt av 'Win a game as Settler/chieftain/prince achivementene. Mente jeg måtte det i CIv 5, men det er en god stund siden. Mulig jeg husker feil.

 

 

Nei, stemmer det. Jeg kjørte og runden gjennom alle difficulties på civ 5 (men kjørte bare tiny game på de lette for å bli ferdig, siden det var så kjedelig). Nå har de heldigvis endret slik at det f.eks. står "Win a regular game at Settler difficulty or harder".

Lenke til kommentar

Andre ting jeg har merket:

-Water-tiles uten ressurser er ubrukelige, og naval trade routes er ikke noe bedre enn land routes, så det er ingen grunn til å bygge by på kysten med mindre man vil ha ut en båt for å møte andre civs/CS tidlig

-Det nye bevegelsessystemet hvor man må ha 2 move points for å enter hills/woods gjør at ting går kjedelig sakte noen ganger.

-Tech tree og Civic tree er begge rimelig tomme og kjedelige

-Barbarene bygger units for raskt, og man får ikke noen notifikasjon når barb scouts kommer og spotter byer, det er lett å ikke legge merke til dem når de plutselig kommer

-Handlessystemet er kjedelig fordi via trade posts får trade units praktisk talt uendelig range, slik at alle kan gå til den samme byen med best utbytte (jeg hadde et spill hvor 8 av 12 av rutene gikk til den tyske hovedstaden, fordi det var bare så mye bedre enn alternativene)

-AI spør om vi skal gå til joint war mot en annen spiller, 1 turn senere kaller samme typen meg en warmonger

-Warriors koster ikke noe maintaince, så AI lager hundrevis av dem. Videre er det veldig lite iron som dukker opp, så nevnte warriors kan sjelden oppgraderes.

 

- Hver 3 runde trykke Research Future technology,..

- Hoppinga mellom units, events og byer. Velger en unit og plutselig er man zooma inn på et annet område.

- Barbarer blir rett og slett et irritasjon moment fra midgame og ut. Etter en bestemt tidsperiode burde de forsvinne.

- Ressurser som spawner langt ut i snø øde. Her burde man kunne researche en teknology som gir mulighet til å opprette en liten  outpost som trenger en forbindelse til nærmeste by for å kunne opprett holdes, forsynings karavanner eller lignende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...