Gå til innhold

Nvidia teller ned til sjette mai


Anbefalte innlegg

 

 

Kult, enda jeg ikke har noen planer om å kjøpe noe riktig enda. Venter nok nærmere slipp av neste Battlefield, 670GTX holder ikke helt koken lenger :)

Kommer november :)

 

BF5 tenker du på?

 

Gleder meg som en liten unge til det spillet der!

 

Fuck pascal, bring on BF5!  :w00t:

 

Mja, ryktes om 1943 for tiden da.

Er vel bare et par dager til avduking, så får man vel se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg som kjøpte et GTX980 for ett år siden, angrer nok litt på det per dags dato. Er ikke mange spill jeg drar i 4K på mer enn 25 FPS. Mulig jeg må dra frem lommeboka og spandere på meg et 1080. Er det noe foreløpig forventet pris på kortene? Evt noen som kan komme med spådommer basert på tidligere erfaringer?

 

Prize?

Hvis de følger trenden koster det vel noen prosent mer hva forrige generasjon kostet da det ble lansert. En pris mellom 5500 og 6000 kroner virker som en fornuftig gjettning.

 

 

Jeg som kjøpte et GTX980 for ett år siden, angrer nok litt på det per dags dato. Er ikke mange spill jeg drar i 4K på mer enn 25 FPS. Mulig jeg må dra frem lommeboka og spandere på meg et 1080. Er det noe foreløpig forventet pris på kortene? Evt noen som kan komme med spådommer basert på tidligere erfaringer?

Ville kanskje gjettet rundt 6 til 7 tusen for 1080 (hvis det er det det skal hete som ryktene tilsier) og 8 - 9 tusen for 1080Ti når den kommer til juletider. Er vel de prisene som har vært til tidligere lanseringer, men ingen som vet produksjonskostnadene på HBM2 og GDDR5X pluss de dårlige dollarkursene som er idag. Kan sikkert regne med en tusenlapp ekstra bare der. Er bare noe JEG tror altså, så ta det med en klype salt :)

 

 

Angrer meg litt som kjøpte to 980 ti nå :(

Hvor, lenge siden?

 

Enig med Theodor. Ble kjøpt 2x 980Ti here i huset for snart 4 mnd siden, blir dumt å angre etter så lang tid. 

 

Tar det lang tid før Pascal kommer i butikkene forresten?

 

 

 

GTX 1070 og 1080 vil komme med lik prislapp i USD som 970 og 980 hvis en skal se på hvordan det tradisjonelt har vært. Eneste grunnen til økning i pris i Norge har vært kronekursen. Nå er det jo ny teknikk ol. som brukes, så prisene kan godt bli høyere, og en gang må jo prisen i USD økes også. Det er tross alt noe som heter inflasjon i verden, men basert på tidligere erfaring bør de ikke havne langt unna 970 og 980, men vet ikke om det er mye dyrere med TSCM sin 16 nm selvfølgelig.

 

Dette er jo bare en paper-launch, det kan fortsatt ta en stund før kortene faktisk kommer i butikkene. De kommer nok og sannsynligvis til å være utsolgt i begynnelsen. Noe som også kan bety en del høyere priser helt i starten fra butikkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et MSI GTX 980 4GB som jeg kjøpte lite brukt for 2500,- for et år siden :p Enda fornøyd med kortet selv om jeg hadde lyst på et GTX 980TI eller to :)

 

Jeg håper det blir verdt en oppgradering GTX 1080 med mer vram og at kortet klarer magiske 60 fps@4k, jeg har mine tvil at det går, men det gjenstår å se.

 

Satser på at et GTX 1080TI klarer 60 fps@4k ihvertfall som kommer senere, selv om det er spennende å se hva AMD kommer til å svare med for å konkurrere mot dette.

 

Jeg håper inderlig at Nvidia har fått til async compute denne gangen skikkelig for DX12 titler, vulkan er derimot noe annet selv om det ser mer spennende ut i kommende spill.

Lenke til kommentar

Mmm , slik jeg oppfatter der har man 2 satsinger : Polaris 10 som vil være for nettbrett , bærbare datamaskiner osv og vil være brikker som gir god ytelse og lav effektforbruk. Kan trolig sammenlignes med et 960 kort vil jeg anta.

 

Polaris 11 vil trolig gi ytelse fra minst 960 og oppover , men vil trolig nærme seg 980 ti kortene med det som vil være midt på treet , toppkortene vil trolig være på nivå eller langt bedre enn det Nvidia nå lanserer.

Polaris 11 er en low-end brikke.

Polairs 10 er en mainstream brikke.

 

Dette er de to eneste brikkene som er planlagt i Polairs-familien. Ingen nye high-end entusiast-produkter er ventet fra AMD før Vega 10 i første kvartal 2017.

 

Kilde for dette er AMD sin økonomipresentasjon og Q&A etter de la frem Q1 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et MSI GTX 980 4GB som jeg kjøpte lite brukt for 2500,- for et år siden :p Enda fornøyd med kortet selv om jeg hadde lyst på et GTX 980TI eller to :)

 

Jeg håper det blir verdt en oppgradering GTX 1080 med mer vram og at kortet klarer magiske 60 fps@4k, jeg har mine tvil at det går, men det gjenstår å se.

 

Satser på at et GTX 1080TI klarer 60 fps@4k ihvertfall som kommer senere, selv om det er spennende å se hva AMD kommer til å svare med for å konkurrere mot dette.

 

Jeg håper inderlig at Nvidia har fått til async compute denne gangen skikkelig for DX12 titler, vulkan er derimot noe annet selv om det ser mer spennende ut i kommende spill.

Kjøper det av deg når du skal oppgradere :rofl: 

Lenke til kommentar

Har et MSI GTX 980 4GB som jeg kjøpte lite brukt for 2500,- for et år siden :p Enda fornøyd med kortet selv om jeg hadde lyst på et GTX 980TI eller to :)

 

Jeg håper det blir verdt en oppgradering GTX 1080 med mer vram og at kortet klarer magiske 60 fps@4k, jeg har mine tvil at det går, men det gjenstår å se.

 

Satser på at et GTX 1080TI klarer 60 fps@4k ihvertfall som kommer senere, selv om det er spennende å se hva AMD kommer til å svare med for å konkurrere mot dette.

 

Jeg håper inderlig at Nvidia har fått til async compute denne gangen skikkelig for DX12 titler, vulkan er derimot noe annet selv om det ser mer spennende ut i kommende spill.

GTX 1080 blir nok ikke i nærheten av den magiske 60fps'en i 4k. For at det skal skje så må vi ha over 100% ytelses økning fra Maxwell, og tviler på det sterkeste at ett 1080 kort blir sterkere enn to 980 ti kort i SLI. Om det hadde blitt tilfelle så hadde nok prislappen blitt lik som på det nye Radeon Pro Duo som i skrivende stund koster 16k. GTX 1080 kommer vel på 5-6k og vil nok ligge relativt nært 980 ti i ytelse. Det som derimot blir spennende er å se hvor bra GTX 1080 ti blir.

Lenke til kommentar

 

Mmm , slik jeg oppfatter der har man 2 satsinger : Polaris 10 som vil være for nettbrett , bærbare datamaskiner osv og vil være brikker som gir god ytelse og lav effektforbruk. Kan trolig sammenlignes med et 960 kort vil jeg anta.

 

Polaris 11 vil trolig gi ytelse fra minst 960 og oppover , men vil trolig nærme seg 980 ti kortene med det som vil være midt på treet , toppkortene vil trolig være på nivå eller langt bedre enn det Nvidia nå lanserer.

Polaris 11 er en low-end brikke.

Polairs 10 er en mainstream brikke.

 

Dette er de to eneste brikkene som er planlagt i Polairs-familien. Ingen nye high-end entusiast-produkter er ventet fra AMD før Vega 10 i første kvartal 2017.

 

Kilde for dette er AMD sin økonomipresentasjon og Q&A etter de la frem Q1 2016.

 

Roter faktisk med 10 /11 ( Vet forskjellen men greier å skrive feil så og si hver gang).

Med tanke på at Vega vil trolig være arvtakeren til Fury X så har du rett i at Polaris 10 vil være mainstream og 11 low end ,det som er spennende er om disse kan konkurrere mot Nvidia sine gpu'er.

 

Utifra lekasjer som denne : http://wccftech.com/amd-polaris-11-gpu-specifications-leaked-compubench/ så kan man tro at mainstream faktisk vil greie det og avhengig av ytelsen på disse kan det være at de uten problemer også greier det med noen av de kommende Nvidia kortene , men vi vil trolig ikke få vite det før om noen uker tidligst.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare en paper-launch, det kan fortsatt ta en stund før kortene faktisk kommer i butikkene. De kommer nok og sannsynligvis til å være utsolgt i begynnelsen. Noe som også kan bety en del høyere priser helt i starten fra butikkene. 

 

Baserer du dette på GM204 lanseringen 18. november 2014? For den var knallhard. Og ja, hvis man ikke var tidlig ute ble kortene solgt ut rimelig fort. Selvfølgelig. Det betød IKKE en del høyere priser i starten, men at de som ikke var klar med fingeren på avtrekkeren måtte vente.

 

HVIS de lanserer på fredag, så blir det hardt. Vent og se. Personlig tror jeg det er for tidlig, og at det ikke vil skje noe før Computex, men så var det den telleren, da...

Lenke til kommentar

HVIS de lanserer på fredag, så blir det hardt. Vent og se. Personlig tror jeg det er for tidlig, og at det ikke vil skje noe før Computex, men så var det den telleren, da...

Det er nok papirlansering ja...

Hard-launch til Computex har blitt sagt.

Lenke til kommentar

 

Angrer meg litt som kjøpte to 980 ti nå :(

Hvor, lenge siden?

 

Enig med Theodor. Ble kjøpt 2x 980Ti here i huset for snart 4 mnd siden, blir dumt å angre etter så lang tid. 

 

Tar det lang tid før Pascal kommer i butikkene forresten?

Er snart et halvt år siden jeg kjøpte mine. Men når jeg ser at pascal gir bedre oppgradering enn det maxwell gjorde da kepler var ut, så angrer jeg litt :)

Lenke til kommentar

 

 

Nå håper jeg virkelig dere har husket på å fylle sparebøssen gutter , om det er high end kortene som kommer nå snakker vi om en startpris på minst 4 til 6 tusen.

 

Er det derimot low - end så holder det med noen få tusenlapper.

 

Personlig tror jeg at om dere har et 970 eller bedre kort kan man gjerne vente en generasjon til...

Siden jeg hr 970 så venter jeg da kanskje til jeg skal oppgradere hele maskinen når cannonlake eller neste er ute. Irriterer meg nesten litt hvor god levetid X58 maskinen fra januar 2009 har fått så lenge den har blitt foret med SSDer og litt halvgode skjermkort.

 

2560x1440p sørger for at 970 jobber hardt, men er ikke verre enn at jeg tåler non-native 1080p om det kniper.

 

 

For å være ærlig føler jeg at det nå er skjermene som holder oss tilbake og ikke nødvendigvis skjermkortene.

Savner fortsatt gode skjermer som har både god fargekvalitet , sort og ikke minst ikke "lagger" , til og med Nvidia sine G-sync kompatible skjermer når ikke helt opp til disse forventningene mine.

 

De virkelige gode fargeskjermene som jeg liker har derimot treg responstid sukk... Her går det faktisk tregt føler jeg.

 

Enig der, skjermen jeg har nå er ca. 7 år gammel og det har ikke skjedd nok til at jeg føler for en oppgradering ennå. En 32" 4K OLED HDR og ellers gode egenskaper kunne vært interessant men ikke hvis det halter i 60Hz. Jeg kunne nok fått en god oppgradering ved å gå for en 120Hz eller 144Hz skjerm men skal det ha noe for seg må jeg også ha hardware ellers som pusher det.

 

Det har ikke skjedd forferdelig mye på skjermsiden. 120, 144, gsync, 4K osv. vel og bra men jeg ønsker meg først og fremst bedre panel og noe bedre enn LED/LCD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:) En grunn til jeg har venta ei stund med neste kort-oppgradering, håper neste til Nvidia plasserer 980 serien på gravgården for godt

Haha, nå fikk du meg til å smile. Benchmarks (om de er sanne) sikter til at 1080 vil ligge på nivå med 980 ti, som kan minne veldig om oppgraderingen vi så fra 780 ti til 980.

 

Å håpe at Pascal sender 980 til gravhaugen vil nok enkelte se på som litt frekt, mange som er eiere av 960, 970 eller Kepler og fornøyd med det. Med en slik kommentar så implementer man jo at det disse brukerne har er ubrukelig, noe det på ingen måte er. Et GTX 760 er nok fremdeles for mange mer enn godt nok, selv etter Pascal. Man må huske at ikke alle har råd til å satse på 144hz med ultra settings eller 4k oppløsning. Om alt etter Pascal skulle blitt bedre enn Maxwell, selv low-end kortene så er det mange som måtte sluttet med gaming rett og slett fordi de ikke hadde hatt råd.

 

Kan hende jeg har mistolket kommentaren din totalt, men jeg håper folk skjønner at nVidia og AMD ikke kun kan pøse på med ekstreme skjermkort, men at det faktisk finnes et marked for alle de som ikke er villig til å bruke 5k pluss pluss på nytt skjermkort i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...