Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil ha meg til å betale for lenger enn nødvendig.


SuperBlackBird

Anbefalte innlegg

Hei, håper jeg har postet på rett sted. Situasjonen er slik:

 

Jeg leier Kjellerleilighet i fellesskap med 2 andre studenter. Har tenkt å flytte ut i juni, mens utleier vil ha det til at jeg skal betale også for juli.

 

I kontrakten til mine hybelkamerater står det at leieavtalen gjelder ut juli, men i min kontrakt gjør det ikke det. Der står det at det er 1 mnd. gjensidig oppsigelse.

 

Utleier argumenterer med at "det må være litt forutsigbart for dem også mtp. huslånet de skal betjene" og at dette er vanlig praksis.

 

Hvordan stiller jeg meg her? Er det urimelig av meg å kreve at juni blir siste måned jeg betaler for?

 

Takker for svar!

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

det må være litt forutsigbart for dem også mtp. huslånet de skal betjene
Det skulle de ha tenkt på da de laget kontrakten.

 

 

 

Hvordan stiller jeg meg her? Er det urimelig av meg å kreve at juni blir siste måned jeg betaler for?
Nei, ikke hvis du sier opp nå, slik at du har en måned på deg.

 

Du trenger ikke å bli enig med dem. Bare send oppsigelsen skriftlig og datert, og betal det du mener at du skal. Om huseier er dum nok til å sende kravet for juli til inkasso så svarer du til inkassoselskapet at du bestrider kravet fordi det er 1 måneds oppsigelse, og du sa opp i tide. Legg ved kontrakten og oppsigelsesbrevet.

Lenke til kommentar
Har sendt oppsigelse på SMS og fått svar, så det holder vel?

Det holder jo ift dine plikter, men det er en risikofylt ting å gjøre ettersom det er et digitalt medium (mulig jeg er gammeldags). SMSen kan forsvinne eller slettes, og så kan utleier si at du ikke har sagt opp. Så jeg vil anbefale deg å ta et skjermskudd av meldingen nå, og lagre det på et trygt sted utenfor telefonen, slik at du kan bruke det når du blir kontaktet av inkassobyrået.

 

Skjermskudd tar jeg på min telefon ved å holde inn volum ned og av-knappen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Med én måned gjensidig oppsigelsestid holder det at du sier opp senest 31, mai. Å si opp nå forlenger bare "konfliktperioden".

 

Det er selvsagt kontrakten som gjelder. Kontrakter er noe man skriver for å ha svart på hvitt hvilken avtale man har inngått. Hadde ikke kontrakten betydd noe så hadde det ikke vært vits å skrive den. Både du og utleier har underskrevet kontrakten og dermed samtykket til at det er det som gjelder. Da kan ikke utleier komme i ettertid å si at "jammen - jeg vil ikke at kontrakten skal gjelde likevel fordi <sett inn irrelevant unnskyldning>". Det samme gjelder andre veien. Kontrakten gjør at begge parter vet hva de skal forholde seg til, altså forutsigbarhet. Synd for utleier om han angrer på kontraktsinngåelsen, men det er jo ikke din feil og ikke noe du skal lastes for. Kanskje utleier lærer av tabben sin og inngår en annen type kontrakt med neste leietaker.

Lenke til kommentar

Ja har 1 mnd depositum som jeg fikk bekreftet nå på sms at det går bra at jeg ikke betaler for siste måned og istedet bare bruker opp depositumet, så lenge han stoler på at vi har gjort skikkelig rent etter oss. Og rent skal det bli.

 

Greia er at om jeg gjør som utleier insinuerte til i sitt svar på sms der han takket for at jeg bodde der, så betyr det at jeg betaler for juli og.

 

I de 2 andre sine kontrakter (som er inngått 1 år før min kontrakt) er det påført et ekstra avsnitt om at "leieperioden gjelder minimum for..." Mens jeg ikke finner 

 

Så da har altså utleier tidligere gardert seg når han skrev de andre sine kontrakter, men tilsynelatende ikke gjort det samme i min kontrakt? Merkelig.

Lenke til kommentar

Då forstår eg det slik at du ikkje har ekte depositumkonto, ikkje at det spelar nokon rolle når du kan motrekne siste husleiga, men det er uansett rart at utleigaren vil akseptere den løysninga då dette fører til at utleigaren ikkje har eit sikkerheitsnett i forhold til dårlig vasking, skader og liknande.

Lenke til kommentar

Flytt ut i juni. Ikke betal en krone etter dette. Endre navnet til utleieren din på telefonen til "IKKE TA TELEFONEN". 

Lev videre. Du blir aldri krevd for ett eneste øre. 

 

Utleiere er samfunnets avskum, aksepter det og se ned på dem resten av livet.

 

Som du ser så ordnet saken seg greit, var bare en liten misforståelse.

De aller fleste utleiere er seriøse aktører som yter en service som samfunnet er helt avhengig av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flytt ut i juni. Ikke betal en krone etter dette. Endre navnet til utleieren din på telefonen til "IKKE TA TELEFONEN". 

Lev videre. Du blir aldri krevd for ett eneste øre. 

 

Utleiere er samfunnets avskum, aksepter det og se ned på dem resten av livet.

Som du ser så ordnet saken seg greit, var bare en liten misforståelse.

De aller fleste utleiere er seriøse aktører som yter en service som samfunnet er helt avhengig av.

 

Er nok ikke bare en liten misforståelse nei. Har ikke tatt skrittet videre med å presisere at jeg kun akter å betale ut juni. Utleier svarte meldingen på en slik måte at han ymtet frem at jeg skulle betale for juli også.

Skal finlese over kontrakten igjen før jeg tar skrittet videre med at det ikke skal betales mer enn ut juni.

Lenke til kommentar

Prøv å ha en god tone og be utleier vise til hvor i kontrakten det står du må betale for juli, og at du kanskje tror utleier har gjort en feil, men du må jo forholde deg til kontrakten. Om en har råd til å leie ut, så har en råd til å tape 1/3 av en måned fra den éne leiligheten.

Lenke til kommentar

Gitt bort til utleier? Depositumet blir jo benyttet til å dekke siste månedsleie.

Gir det ikke bort, men som betaling for siste mnd leie. Altså for juni

Brukt til å dekke leien for juLi, ja, måneden som han ikke skal betale for, fordi han har 1 måneds oppsigelsestid og sier opp i april/mai.

 

 

 

Som du ser så ordnet saken seg greit, var bare en liten misforståelse.
Misforståelse? Ordnet seg greit?? Utleier vil ha betalt for en måned ekstra, og snor seg for å få det, fordi han vet at han ikke har rett på det.

 

 

 

Prøv å ha en god tone og be utleier vise til hvor i kontrakten det står du må betale for juli
Utleier vet godt at han ikke har rett på å få betalt i juli, ellers hadde han ikke prøvd seg med de argumentene han har brukt (trenger pengene, gjøres vanligvis sånn, bruk depositumet), men bare holdt på retten sin.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...