Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil ha meg til å betale for lenger enn nødvendig.


SuperBlackBird

Anbefalte innlegg

Brukt til å dekke leien for juLi, ja, måneden som han ikke skal betale for, fordi han har 1 måneds oppsigelsestid og sier opp i april/mai.

Det er jo dette TS spør om og har fått endel svar på. At han bestrider huseiers 'krav' om å betale ut juli, så da gjelder det TS sitt behov for å bruke det opp iom det ikke er en ordentlig depositumkonto - altså for juni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver seg åpenbart på en kjapp en, var ikke neste steg å gjøre utleier klar over feilen i kontrakten?

ja det blir gjort i kveld når jeg har fått finlest kontrakten igjen, vil være 110% sikker så jeg ikke legger meg skeivt ut med en jeg har hatt et ellers godt leieforhold med.

 

Og så ville jeg bare høre om det er "vanlig praksis" å gjøre sånn og sånn, og om det er noen regel på det. Skoleåret er jo uansett ikke på 12 måneder.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

det er IKKE vanlig praksis at du skal betale for juli. dette er bare utleieren som prøver å lure penger ut av deg. Stå på ditt, du skal betale for tiden du bor der og ikke lengre! det er ulovlig å kreve deg for det. Betal siste leie 20.april og aldri mer betal noe, så får han bruke depositumet som betaling for perioden 20.mai-20.juni. Og om du skal være helt korrekt betaler du avregning til siste dag du bor der. Altså for perioden 20.juni-1.juli. 

 

Ikke la deg påvirke av ord som "vanlig praksis" "perioden er fra 20-20, hvis du bor over 20 må du betale for hele neste måneden" osv... det er bare tull. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Ser nærmere på kontrakten §13: Fraflytting

 

Står blant annet: "Avtale om innflytting/utflytting skjer etter nærmere avtale mellom utleier og leietager innenfor nevnte tidsperiode, men utleier har råderett over leiligheten før/etter avtalte innflytt/utflytt dato."

 

Dette står på MIN kontrakt, og han har aldri sagt noe til meg om at jeg er pliktig til å betale ut juli. På de 2 andre hybelkameratene mine sine kontrakter står det svart på kvitt at perioden gjelder minst ut juli.

 

Likevel, er det en mulig fallgruve for meg dette - at utleier f.eks kan komme med påstanden at det "det er muntlig avtalt til den og den datoen"? For noen utflyttingsfrist var aldri nevnt når kontrakten ble inngått.

 

Ser forresten at jeg tok feil i mitt tidligere innlegg, står ikke noe om noen oppsigelsestid i kontrakten.

Lenke til kommentar
Står blant annet: "Avtale om innflytting/utflytting skjer etter nærmere avtale mellom utleier og leietager innenfor nevnte tidsperiode, men utleier har råderett over leiligheten før/etter avtalte innflytt/utflytt dato."

Dette avsnittet betyr at utleier hevder å ha råderett fra du fysisk flytter ut, for eksempel 20. juni, til oppsigelsesperioden er over (i dette tilfellet 30 juni. Jeg tviler på at han kan ta råderett over leieobjektet mens du fortsatt leier det, selv om du bare leier det på papiret etter fysisk utflytting. Men vær obs på at hvis jeg har rett i at han ikke kan ta råderett på denne måten, så er det fortsatt visningsplikt. Det vil si at du er pliktig å vise frem hybelen til potensielle nye leietakere selv om du bor der fortsatt (fysisk eller på papiret).

Lenke til kommentar

Svarte utleier med å understreke det at jeg mente at depositum går som siste betaling 20.05

Har ikke fått svar på dette. Leiligheten skal få en grundig nedvask før utflytting, og ingenting er skadet slik at Depositumet skal bli brukt. Depositumet ble betalt som en ekstra leie og ble ikke satt på eget depositumkonto.

 

Jeg misligholder vel ingenting med å ikke betale siste betaling 20.05, men heller la depositumet gå til det? Eller kan utleier kreve å sitte på depositumet til jeg flytter ut samtidig som jeg likevel må betale forfall 20.05 og deretter få etterbetale depositum? For jeg tviler på at det vil bli utbetalt. (altså at utleier nok vil tvinge meg til å betale juli).

 

Har forøvrig forhørt meg med de 2 andre leieboerne og fått vite at når de flyttet inn, så har de tatt over for folk de visste hvem var, og at de OG hadde betalt for juli, dvs. at utleier har fått dobbelt betalt for juli av 2 forskjellige leietakere. Hvorvidt dette stemmer har jeg ikke hengt meg opp i. - Men det gir meg et hint om hva som kan ligge til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom utleier har depositummet på sin konto kan du i praksis kreve de utbetalt nå, til din konto. Ett depositum skal stå på en egen depositum konto i leietakers navn, opprettet av leietaker og utleier i fellesskap hvor utleier dekker kostnaden(leietaker får rentene).

 

Men siden du skal flytte er det kanskje lite hensiktsmessig, siden utleier samtidig da har krav på at du betaler inn depositum snarest på egen depositumskonto. Upraktisk så tett opp mot at du skal flytte ut.

 

Så eg ville brukt depositummet som siste månedsleie. Dersom utleier har økonomiske krav etter at du har flyttet ut så får han fremlegge disse etter utflytting og så får du vurdere seriøsiteten til de, evnt at utleier tar det til forliksrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...