Gå til innhold

5 x Seagate Archive 8TB i pc. 4x @30 grader 1x@42 grader. Mulig problem?


Anbefalte innlegg

For ett par dager siden satt jeg inn den 5 Seagate Archive 8TB i "NAS" pcen min. Som de fleste andre diskene brukes den til å lagre min store DVD og BluRay samling. Seagate Archive 8TB diskene er jo perfekte til slik bruk, lite/ingen skriving til disken, og lesing en gang i blant (når jeg ser en film fra den disken).

 

Siden jeg kjøpte min første Seagate Archive 8TB disk, har allerede en gått i stykker. Det var versjon 1 av disken. Av de 8 Seagate Archive 8TB diskene jeg har tilgjengelig, er et par versjon 1 og resten versjon 2. Den jeg satt inn for et par dager siden var en versjon 2 disk.

 

Disken står i et eksternt USB 3.0 kabinett (4 bay) og i går da jeg kjente på disken var den mye varmere enn de andre diskene. Og etter en kjapp sjekk på pcen, fikk jeg bekreftet at den nye disken er på hele 42 grader, mens de 4 andre (2x v1 og 2x v2) er på 30-31 grader.

 

Så blir jo litt bekymret at disken er så varm uten at den gjør noe. Ser jo på USB kabinettet at det ikke er noe aktivitet på disken (f.eks  indeksering) og ikke ser jeg på noe film. Og temperaturen har nå vært konstant høy i 2 døgn.

 

Er dette tegn på en dårlig disk? Har ført inn over 3TB og planer om å føre over 3TB til, men blir usikker om jeg skal gjøre det, om disken er "defekt". Alt ser bra ut i S,M.A.R.T og disken fungerer ellers greit.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagate hadde vel en dårlig batch med 1,5 TB og/eller 3 TB. Ellers er vel ikke de noe dårligere enn andre. Håpløst å opprettholde slike "rykter".

De var vel ganske langt fra toppen på en slik undersøkelse.

Og han sier jo at en disk allerede har dødd.

Nei vet du hva, brent barn skyr ilden....

Lenke til kommentar

Nest verst..

Ikke imponert.

 

Regner med at du ser på modell, og ikkje merke. For vi sier vel ikkje at Mercedes er sykt bra, siden det er noen modeller som er sykt bra. Andre skalaen var f.eks Mercedes Vito rundt 2000 som var produsert i Spania eller.no som var J"#¤%& dårlige :p

Lenke til kommentar

Mine 16stk Hitachi 3TB har surret helt siden release. Eneste disken som jeg har byttet ut er en som kom død. Altså ingen har tatt kvelden under bruk. Det synes jeg er utrolig, men det gjenspeiler også resultatene som Backblaze har. Har hatt noen Seagate 2TB "green" disker, og de var helt ubrukelige raid. De droppet ut i hytt og gevær, og døde titt og stadig :p

 

Samsung f4 diskene er ligger også høyt på lista over bra disker. Disse har jeg hatt over 20 stk av, og 2 stk har jeg byttet. Nå er dog alle disse pensjonert, pga for lite størrelse.

 

Topplista hos meg må være Seagate 15k.3 og seagate 15k.4 sasdisker. Hatt 12 stk av disse i raid-0 i flere år, uten at de har tatt kvelden. De er også pensjonert, fordi nå har ssder overtatt :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv hatt noen reklamasjoner på seagate 8 TB Archive som har sluttet å virke.

 

Vet ikke om harddisken siden er vel 1,33 TB per plate. Om det kan ha noe si på levetiden?

Om harddiskene tåler dårlig å flyttes på særlig med usb 3.1 versjonen.

 

Da man er slike harddisker har blitt noe billigere, men dårlig responstid har den vertfall.

http://cdon.no/elektronikk/seagate-backup-plus-desktop-v2-usb-3-0-8tb-3-5-p34512360?gclid=CPOtrrT7vc0CFegMcwod8JkOQw&gclsrc=aw.ds&dclid=CPDmvrT7vc0CFe4fcgodWoUHRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...