Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bruktbil hos forhandler - så kom den rare lukten


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte helt nylig en bruktbil hos Møller i Bergen. Bilen var en Skoda Octavia 2011 modell, fin i lakken og relativt ren innvendig. Da jeg prøvekjørte bilen var det lite annen lukt enn frisk vårlukt (det var en fin solfylt dag). Da jeg hentet den merket jeg en snek av våt hund. Jeg finner ikke noen typiske andre tegn på hund nødvendigvis, men en lukt er det. Og lukten forsvant ikke, selv om jeg lot den stå til lufting i garasjen over natten.

 

Noen som har erfart dette og/eller vet hvilke rettigheter jeg har for sånne ting overfor forhandler? Eller er dette "min egen feil" at jeg ikke oppdaget dette under prøvekjøring (Da var jeg altfor opptatt av det tekniske, lakk, motor, etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo helt klart noe du bør snakke med forhandler om. Møller er såpass store og seriøse at denne problemstillingen neppe er ny for de. Hundelukt i bil er for flere et såpass stort problem (spesielt allergikere) at det helt klart er noe som bør gjøres med. Synes jeg. Jeg ser iallfall at flere som selger bil på finn (inkludert meg selv), beskriver om det har vært hund i bilen evt om det har vært røykt i den.

Om du ikke skulle få gehør der, så er det løsninger. Har selv hatt en bil med hundelukt.

Det første vi gjorde var å ta ut alle tepper som var løse. Hos oss var hoveddelen av lukten i bagasjerommet. Vi tok ut teppet der, og rengjorde grundig. Vi brukte Nylonvask, som er god og rimelig teppevask. Skriver teppevask og ikke rens, fordi med denne må du bruke endel vann. Vi prøvde først med tepperens, altså skumspray hvor man ikke bruker mengder med vann, men det var ikke effektivt for luktens del. Nylonvasken, sammen med det at vi kunne spyle teppet godt med vann, var det som skulle til. For vår del.

Har du derimot lukten i fastsittende tepper eller sete, må man ty til andre metoder. Ozonrens har jeg hørt at skal være meget effektivt. Dette utfører flere bilrengjøringsfirma, hør lokalt. Prisene varierer, så ring litt rundt. Da setter de på en ozon"maskin" som skal stå over natten i bilen. Da skal alt av luktpartikler drepes.

Vi, som bare vasket bilen, fikk ikke 100% vekk all lukt, men det ble mye bedre. Siste rest fjernet vi med å bruke små luktfjernere som vi kjøpte på Biltema, artikkel 36681.  Dette er en liten pute som du kan henge fast i f.eks speilet eller annet sted. Denne funker merkverdig bra, i 3 måneder. Vi merket kjapt når den sluttet å virke, da kom hundelukten tilbake, selv om den ble mindre og mindre med tiden. Denne puten lager ingen lukt, den kun fjerner lukt.
Forøvrig vil jeg anbefale å ha AC på hele tiden, selv om det ikke er sommervarmt ute. Den er ypperlig til å fjerne fukt, og da også lukt. AC kan lage lukt etter en tid, men der finnes det velfungerende og enkle sprayer å få kjøpt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo om dette skyldes at det har vært hund i bilen, eller om lukta kommer fra andre ting.

 

Eg kjøpte meg akkurat ny bruktbil og der kunne det til tider være ett snev av lukt av "våt hund" som noen beskrev det. Årsaken hos meg var tette dreneringskanaler som førte til at det ble fuktig under gulvteppene og når dette fikk ligge ei stund så ble det lukt.

 

Så for sikkerhetsskyld ville eg ha sjekket bilen innvendig for fukt. Kjør bilen igjennom en bilvask og sjekk at det er tørt innvendig.

 

I tillegg kan det være noe så enkelt som at AC'en trenger vedlikehold. Bytte av filter osv.

 

Ta kontakt med Møller og forklar problemet :)

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart noe du bør snakke med forhandler om. Møller er såpass store og seriøse at denne problemstillingen neppe er ny for de. Hundelukt i bil er for flere et såpass stort problem (spesielt allergikere) at det helt klart er noe som bør gjøres med. Synes jeg. Jeg ser iallfall at flere som selger bil på finn (inkludert meg selv), beskriver om det har vært hund i bilen evt om det har vært røykt i den.

Lukten av våt hund er ikke allergiutløsende.

Det er midd som utløser allergien, disse dør etter kort tid uten en vert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...