Gå til innhold

Broadwell-E Intel i7-6950X, 6900K, 6850K, & 6800K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

 

 

 

Sånn Ferdig profiler er fy fy . Kan fint sette cpu til manuelt 40 uten og øke volt

Jeg erfarte i dag at jeg ikke har nerver til å være en hobbyoverklokker. Vil dog ha mest mulig ut av ytelsen. Det er et hav av instillinger i UEFI, det jeg stort sett har fått meg meg er øke multiplier + volt.

 

attachicon.gifIMG_20161029_120352.jpg

 

Du går hit vis du skal øke CPU ratio 40 Er en grei start 42 lit volt 43 mer volt 44 mer en nok volt 45 latterlig høyt volt

 

Etter det kan du leke med ram. men tipper det stopper på 2800mhz der  3000 vis du er heldig

 

Har du omtrent samme hovedkort? Ser du kjører CPU på 4.5GHz med stock hastighet på minne.

Jeg satt multiplier til 42 (4.2GHz), men får kun maks 4 i Linux.

 

Bilder er det nok av på internett :wee: Men står i signatur hva jeg har :ph34r: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Sånn Ferdig profiler er fy fy . Kan fint sette cpu til manuelt 40 uten og øke volt

Jeg erfarte i dag at jeg ikke har nerver til å være en hobbyoverklokker. Vil dog ha mest mulig ut av ytelsen. Det er et hav av instillinger i UEFI, det jeg stort sett har fått meg meg er øke multiplier + volt.

 

attachicon.gifIMG_20161029_120352.jpg

 

Du går hit vis du skal øke CPU ratio 40 Er en grei start 42 lit volt 43 mer volt 44 mer en nok volt 45 latterlig høyt volt

 

Etter det kan du leke med ram. men tipper det stopper på 2800mhz der  3000 vis du er heldig

 

Har du omtrent samme hovedkort? Ser du kjører CPU på 4.5GHz med stock hastighet på minne.

Jeg satt multiplier til 42 (4.2GHz), men får kun maks 4 i Linux.

 

Bilder er det nok av på internett :wee: Men står i signatur hva jeg har :ph34r:

 

Så du hadde Asus, trodde det var ditt bilde derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar

Bakgrunnhistorie:

Jeg har hatt problemer lenge med min gamle server. Innimellom så låser PCen seg, hvis lyd står på looper lyden i 1-2 sekunder.

 

I dag:

Etter jeg overklokket CPU og minnet på min nye PC så fikk jeg dette samme problemet. Jeg satt minne tilbake til Auto (Tidligere DDR-2400), men jeg lot CPU fortsatt stå på 4.0GHz.

Det fikk meg til å tenke kanskje den gamle serveren har problemer med minnet og det viste seg nå også på min nye PC. Det kan kanskje være CPU, men det får jeg se på om det inntreffer igjen. CPU har stått på NaCL helt siden jeg overklokket tidligere i dag.

 

Neste gang jeg overklokker minnet så skal jeg kjøre noen stabilitetstester i etterkant. Blir nok å gjøre det samme snart også for prosessoren for å se om den overklokken gikk bra. Jeg har lastet ned Prime95 som skal brukes for å sjekke stabilitet på CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste gang jeg overklokker minnet så skal jeg kjøre noen stabilitetstester i etterkant. Blir nok å gjøre det samme snart også for prosessoren for å se om den overklokken gikk bra. Jeg har lastet ned Prime95 som skal brukes for å sjekke stabilitet på CPU.

 

Prime95 anbefales ikke å bruke på Haswell-E og Broadwell-E grunnet at den tester hardt med de nye AVX instruksjonene. I vanlig bruk vil ikke du oppleve varmen som Prime95 stresstesten skaper. Google it. Mange tester for stabilitet ved å bruke f.eks Handbrake programmet og encode 4K video. Eller bruke Asus Realbench....som må kjøres under Windows. Eller AIDA64 stresstesten.

 

Her er en fin overklokkings guide du kan se på. Riktignok ikke for ditt hovedkort, men det meste heter det samma.

Lenke til kommentar

 

Neste gang jeg overklokker minnet så skal jeg kjøre noen stabilitetstester i etterkant. Blir nok å gjøre det samme snart også for prosessoren for å se om den overklokken gikk bra. Jeg har lastet ned Prime95 som skal brukes for å sjekke stabilitet på CPU.

 

Prime95 anbefales ikke å bruke på Haswell-E og Broadwell-E grunnet at den tester hardt med de nye AVX instruksjonene. I vanlig bruk vil ikke du oppleve varmen som Prime95 stresstesten skaper. Google it. Mange tester for stabilitet ved å bruke f.eks Handbrake programmet og encode 4K video. Eller bruke Asus Realbench....som må kjøres under Windows. Eller AIDA64 stresstesten.

 

Her er en fin overklokkings guide du kan se på. Riktignok ikke for ditt hovedkort, men det meste heter det samma.

 

Glemte av. Fikk en anbefaling, tror her inne, for stressapptest som jeg har fått installert. Kan forsøke handbranke (må skaffe noe 4K material).

Lenke til kommentar

Har slitt med noenlunde det samme som deg DJViking. Problemer både med låsing og minnebrikker som ikke ble detektert for min del. Jeg har 64GB 3000MHz minne på et X99X Killer (gamle versjon uten USB 3.1).

Jeg tullet mye frem og tilbake før jeg slo meg til ro med XMP Profile 2. Minnet kjører da på 2666MHz og jeg kjører multiplier på 40 for 4GHz. Har ikke orket å teste mer da dette har vært stabilt, men kjenner det gnager på nattesøvnen å ikke få full minnehastighet.

Lenke til kommentar

PC låste seg igjen, så nå har jeg slått av overklokking av CPU.

Enten taklet den ikke 4.0GHz ellers så var det kanskje ikke så lurt å velge en ferdig profil med

Load Optimized CPU OC Setting: Turbo 4.0GHz

 

Hvis du ikke vil/orker sette deg mer inn i manuell overklokking, så anbefaler jeg deg å kjøre alt stock. Det viktigste er tross alt at maskina er stabil... :)

Lenke til kommentar

Har slitt med noenlunde det samme som deg DJViking. Problemer både med låsing og minnebrikker som ikke ble detektert for min del. Jeg har 64GB 3000MHz minne på et X99X Killer (gamle versjon uten USB 3.1).

Jeg tullet mye frem og tilbake før jeg slo meg til ro med XMP Profile 2. Minnet kjører da på 2666MHz og jeg kjører multiplier på 40 for 4GHz. Har ikke orket å teste mer da dette har vært stabilt, men kjenner det gnager på nattesøvnen å ikke få full minnehastighet.

Har du ett 64GBkit eller 2 stk kit?

64GB krever mer av minnekontrolleren, så mere "juice" må ofte til. Vccin og system agent volt

Lenke til kommentar

Kanskje oss X99 eiere kan få noe å kjøpe høsten neste år : Intel's X299 platform to support Skylake-X, Kaby Lake-X

Man kan jo da kjøpe seg en billigere Kaby Lake-X sammen med hovedkortet, for så å oppgradere den til en 10nm refresh erstatter for Skylake-X senere en gang da med flere kjerner  :cool:

Hva er dette da?

Skal man virkelig få 3 plattformer?

Mainstream - LGA115x

Entusiast - LGA2066

Extreme - LGA3647

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...