Gå til innhold

Broadwell-E Intel i7-6950X, 6900K, 6850K, & 6800K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Når skal folk skjønne at dem ikke bør kjøre Prime95 med Haswell-E.... For å sitere Raja fra Asus :

 

The newer versions of Prime load in a way that they are only safe to run at near stock settings. The server processors actually downclock when AVX2 is detected to retain their TDP rating. On the desktop we're free to play and the thing most people don't know is how much current these routines can generate. It can be lethal for a CPU to see that level of current for prolonged periods.


As for the universal validity of various stability testing programs, that's a more difficult question to answer without using illustrations to simplify what occurs at the electrical level on some of the associated buses.

Being brief as possible and focusing on DRAM transfer as an example: Data is moved around the system in high and low logic or signal states. The timing of these systems and those that rely on them needs to be matched closely enough for data to be moved around and interpreted correctly. A burst of data may contain a series of 1s and 0s. The 1s pull more current as they require defined voltage level that is above 0. Each data pattern has a different effect on the timing margin. Some eat into the timing margin more than others (I may illustrate the theory of this in a future guide). If a given stress test does not generate patterns in a way that eats into the timing budget sufficiently to represent how the system is used, the stress test won't be as useful to the end-user.

That's why most stress test programs alternate between different data pattern types. Depending on how effective the rotation is, and how well that pattern causes issues for the system timing margin, it will, or will not, catch potential for instability. So it's wise not to hang one's hat on a single test type. Evaluate what your needs are from the system and try to run a variety of tools to ensure the system is stable in various ways. We also need to bear in mind that some stress tests only focus on a single part of the system, while others will impact multiple areas at once.

Seasoned users usually find a systematic way that leads them from stress tests that focus on individual areas to those that hit the entire system as part of their test regimen. Ultimately, this all comes down to what your requirements are and using enough testing to confirm reasonable stability for the system in its intended usage scenario.

We coded Realbench to generate stress with real-world apps. It's a useful tool for people that encode, render or crunch numbers with their systems. However, it's not the only method out there - there are many tools to evaluate system stability that are perfectly valid.

-Raja
Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

H115 er faktisk en ganske grei kjøler. Iallefall H110en jeg hadde kjølte min gml 4770K ned til ca 70*C ved 4500 1.300V

Det holder bare ikke ved hard overklokking av 6 og 8 kjernere. Men det er kanskje unødvendig å si.

 

 

Jeg venter en NZXT Kraken X62 kjøler (ny i år) som er på vei i Posten. Får se om den klarer 4500 MHz med min 5960X.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hva som skjedde sist jeg klokket, men nå kjører jeg Asus realbench på min 6850k@4,4ghz, 1,35v. Rett under 70'C så langt, ti minutter inn i stresstesten.

Det er innafor det. Satt du Realbench til å bruke like mye RAM som du har i maskina?

Jepp. Fikk blåskjerm etter 25 minutter, rakk ikke forske mer.

Lenke til kommentar

 

H115 er faktisk en ganske grei kjøler. Iallefall H110en jeg hadde kjølte min gml 4770K ned til ca 70*C ved 4500 1.300V

Det holder bare ikke ved hard overklokking av 6 og 8 kjernere. Men det er kanskje unødvendig å si.

 

 

Hard overklokking, mener du da 5Ghz+?

 

3930k @ 4.8Ghz gikk helt fint med en H100i, lå på rundt 75-76c på 100% load.

5930k @ 4.5Ghz går også helt fint med H110i GT.

 

Med Intel sin stresstest så holder H110i'n 5930k på meget fin temp. Bikker ikke 70c.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Så da har Kremt bestemt seg for at AIO bare er noe dritt, uten at han sikkert ikke har prøvd det selv engang..?

 

Det er ikke alle som gidder custom loop og alt styret det innebærer. AIO fungerer etter min egen erfaring meget bra, men det støyer selvsagt en del når viftene begynner å spinne på 1500rpm++, hvor custom loop sikkert er helt stille iforhold.

 

Man trenger ikke ta helt av med custom loop selv om man velger Entusiast platformen med 6 eller 8 kjerner, selv om noen tydeligvis har fått for seg det.

 

i BF4 så holder min 5930k seg på rundt 55c.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

For å korrigere meg selv litt..

 

En times spilling i BF4 gir maks temp på 52c på 1.32v og 4.5Ghz. Ser alle kjernene ligger under 50c for det meste. (rundt 20-22c romtemp) Viftene spinner da på 950-1000rpm, altså veldig stille.

 

Vil si det er mer enn godkjent, så for min del duger H110i GT mer enn bra nok. Vil tippe denne også hadde kjølt en 8 kjerner tilfredstillende. Nå har jeg et forholdsvis stort kabinett med god gjennomtrekk.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg venter en Kraken X62 som er på vei. Håper den klarer å kjøle ned min 5960X @ 4.5 greit nok. X62 skal kjøle 5C bedre enn den til Corsair, så spent om det stemmer. Spørs jo hvor høy volt jeg må ja da. Min CPU trenger 1.18v for 4.2 Ghz Realbench stabilt (testet med en Noctua D15). Så....kanskje 1.3v tror dere? Jeg skal uansett teste selv så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...