Gå til innhold

Broadwell-E Intel i7-6950X, 6900K, 6850K, & 6800K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Bf1 med 5960x og 980sli, hvor er flaskehalsen? :)

 

http://imgur.com/a/ivNVA

Her må du selv bruke egen sunn fornuft. Når du har ~100% forbruk på 16 tråder i et spill som BF1, så må du vel forstå at det er noe som skurrer, enten med selve spillet (mange har rapportert problemer med CPU-forbruk med BF1), eller med ditt system. CPU-forbruk på min 2600K@4,5GHz er på gjennomsnittlig 60% bruk og toppen 70% over alle 8 tråder i 64 player MP.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bf1 med 5960x og 980sli, hvor er flaskehalsen? :)

 

http://imgur.com/a/ivNVA

Her må du selv bruke egen sunn fornuft. Når du har ~100% forbruk på 16 tråder i et spill som BF1, så må du vel forstå at det er noe som skurrer, enten med selve spillet (mange har rapportert problemer med CPU-forbrukt med B BF1), eller med ditt system. CPU-forbruk på min [email protected] er på gjennomsnittlig 60% bruk og toppen 70% over alle 8 tråder i 64 player MP.

Ro deg litt ned nå da frøken. Jeg har ikke peiling på noe av det du / dere prater om her, jeg ville bare vise hva som blir brukt her hjemme, for folk som meg som ikke har så teknisk innsikt så vil jeg heller se fysiske bevis enn og lese alt det virr varre dere driver og kaster til hverandre.

Og hvis du mener noe er galt med mitt system så tar jeg gladelig imot tips til hva jeg kan gjøre, systemet er nyinstalert for under en uke siden og det eneste jeg har lastet ned er BF1 og drivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom aggressivt på, da jeg tok ditt forrige innlegg som et retorisk spørsmål, fremfor et der du ba om hjelp. Jeg beklager og legger meg flat.

 

Problemet ditt ligger først og fremst med spillet, så ingen av de tipsene som nevnes her vil fungere som annet enn eventuelle "lettelser":

 

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/43180/potential-fix-high-cpu-usage-in-game

 

Prøv også å slå av Shadowplay, da det har vært rapportert en del problemer med det og Pascal-kort med BF1 i det siste.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Er det Intel Turbo Boost Max 3.0 som får CPU klokkefrekvensen opp til Boost Clock?

Min i7-6850K kjører på 3600MHz, men det står max er 4000.

CPU MHz:               3599.0000
CPU max MHz:       4000.0000

 

Turbo Boost Max 3.0 Technology is designed to boost single-threaded application performance by moving the most critical workloads to the fastest core. TBM 3.0 is complementary to TBM 2.0. TBM 3.0 is complementary to TBM 2.0.

Lenke til kommentar

Hvem kjører en Broadwell-E under Linux? Jeg lurte på hvordan man kan få minne til å kjøre i høyere hastigheter (Jeg har ennå ikke overklokket CPU).

Jeg har minnemoduler på 3600MHz, men får kun 2133MHz. Hovedkortet mitt mener jeg skal kunne kjøre opp til 3200MHz. Leste noe om at BW-E fikk forbedret minnekontroller for minne med 2400MHz fra HW-E som hadde 2133MHz.

mintaka:/ # dmidecode --type 17
# dmidecode 2.12
SMBIOS 2.8 present.

Handle 0x001A, DMI type 17, 40 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x000F
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 72 bits
        Size: 8192 MB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: DIMM_D1
        Bank Locator: NODE 1
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous
        Speed: 2133 MHz
        Manufacturer: Undefined
        Serial Number: 00000000
        Asset Tag: DIMM_D1_AssetTag
        Part Number: F4-3600C17-8GTZ    
        Rank: 1
        Configured Clock Speed: 2133 MHz
        Minimum Voltage: Unknown
        Maximum Voltage: Unknown
        Configured Voltage: Unknown
Lenke til kommentar

 

Hvem kjører en Broadwell-E under Linux? Jeg lurte på hvordan man kan få minne til å kjøre i høyere hastigheter (Jeg har ennå ikke overklokket CPU).

Jeg har minnemoduler på 3600MHz, men får kun 2133MHz. Hovedkortet mitt mener jeg skal kunne kjøre opp til 3200MHz. Leste noe om at BW-E fikk forbedret minnekontroller for minne med 2400MHz fra HW-E som hadde 2133MHz.

mintaka:/ # dmidecode --type 17
# dmidecode 2.12
SMBIOS 2.8 present.

Handle 0x001A, DMI type 17, 40 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x000F
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 72 bits
        Size: 8192 MB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: DIMM_D1
        Bank Locator: NODE 1
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous
        Speed: 2133 MHz
        Manufacturer: Undefined
        Serial Number: 00000000
        Asset Tag: DIMM_D1_AssetTag
        Part Number: F4-3600C17-8GTZ    
        Rank: 1
        Configured Clock Speed: 2133 MHz
        Minimum Voltage: Unknown
        Maximum Voltage: Unknown
        Configured Voltage: Unknown

Hvilket hovedkort? Mine 2 asus har ingen problemer med 3200 eller 3400mhz.

Lenke til kommentar

 

Hvem kjører en Broadwell-E under Linux? Jeg lurte på hvordan man kan få minne til å kjøre i høyere hastigheter (Jeg har ennå ikke overklokket CPU).

Jeg har minnemoduler på 3600MHz, men får kun 2133MHz. Hovedkortet mitt mener jeg skal kunne kjøre opp til 3200MHz. Leste noe om at BW-E fikk forbedret minnekontroller for minne med 2400MHz fra HW-E som hadde 2133MHz.

mintaka:/ # dmidecode --type 17
# dmidecode 2.12
SMBIOS 2.8 present.

Handle 0x001A, DMI type 17, 40 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x000F
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 72 bits
        Size: 8192 MB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: DIMM_D1
        Bank Locator: NODE 1
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous
        Speed: 2133 MHz
        Manufacturer: Undefined
        Serial Number: 00000000
        Asset Tag: DIMM_D1_AssetTag
        Part Number: F4-3600C17-8GTZ    
        Rank: 1
        Configured Clock Speed: 2133 MHz
        Minimum Voltage: Unknown
        Maximum Voltage: Unknown
        Configured Voltage: Unknown

Hvilket hovedkort? Mine 2 asus har ingen problemer med 3200 eller 3400mhz.

 

ASRock Fatal1ty X99X Killer/3.1

Lenke til kommentar

 

 

Hvem kjører en Broadwell-E under Linux? Jeg lurte på hvordan man kan få minne til å kjøre i høyere hastigheter (Jeg har ennå ikke overklokket CPU).

Jeg har minnemoduler på 3600MHz, men får kun 2133MHz. Hovedkortet mitt mener jeg skal kunne kjøre opp til 3200MHz. Leste noe om at BW-E fikk forbedret minnekontroller for minne med 2400MHz fra HW-E som hadde 2133MHz.

mintaka:/ # dmidecode --type 17
# dmidecode 2.12
SMBIOS 2.8 present.

Handle 0x001A, DMI type 17, 40 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x000F
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 72 bits
        Size: 8192 MB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: DIMM_D1
        Bank Locator: NODE 1
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous
        Speed: 2133 MHz
        Manufacturer: Undefined
        Serial Number: 00000000
        Asset Tag: DIMM_D1_AssetTag
        Part Number: F4-3600C17-8GTZ    
        Rank: 1
        Configured Clock Speed: 2133 MHz
        Minimum Voltage: Unknown
        Maximum Voltage: Unknown
        Configured Voltage: Unknown
Hvilket hovedkort? Mine 2 asus har ingen problemer med 3200 eller 3400mhz.

ASRock Fatal1ty X99X Killer/3.1

Sorry, men asrock takler ikkje x99 presset med minne og cache :/

 

Det er hovedkortet som er problemet. Tilogmed OC formula x99 suger i forhold til Asus på minne oc og cache oc.

Lenke til kommentar

 

Hvem kjører en Broadwell-E under Linux? Jeg lurte på hvordan man kan få minne til å kjøre i høyere hastigheter (Jeg har ennå ikke overklokket CPU).

Jeg har minnemoduler på 3600MHz, men får kun 2133MHz. Hovedkortet mitt mener jeg skal kunne kjøre opp til 3200MHz. Leste noe om at BW-E fikk forbedret minnekontroller for minne med 2400MHz fra HW-E som hadde 2133MHz.

 

Du må leke deg med innstillinger i BIOS. Sette ting manuellt der. Øke volt mm. Minnekontrolleren stopper nok med 3200-3400 på brikkene, samme som for meg og Nizzen. MEN med dine 3600 Mhz brikker kan du da ha lavere RAM timings ved 3200 Mhz da. Selv har jeg mine på 3200, 15-15-15-35 1T

 

Edit : Ser Nizzen kom før meg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er det noe vits å prøve? Noen tips for instillinger i BIOS?

Kanskje jeg skulle solgt mine minnebrikker og kjøpt noe litt "bedre egnet".

 

Alt er bedre enn 2133. Får du til 3000 som Nizzen sier, så er jo det bra nok. Klarer du det, kan du etterhvert prøve 14-14-14-34 1T timings også (1.35 - 1.40v).

Lenke til kommentar

Ok. Takk skal prøve. Tenkte å skaffe meg den overklokking garantien til Intel først. Ville vært surt å forsøke å overklokke og ta knekken på CPU til 6000kr.

 

Bortkastet penger. Så lenge du ikke har for høy volt eller temperatur, så er du innafor. Hold deg under 1.38v load, og under 80 grader.

 

Edit : Sikt etter 4000-4200 Mhz på CPU med så lav volt som den er stabil.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ok. Takk skal prøve. Tenkte å skaffe meg den overklokking garantien til Intel først. Ville vært surt å forsøke å overklokke og ta knekken på CPU til 6000kr.

Da får du ny fra butikk. Drepe cpu med luft/vannkjøling er tilnærmet umulig. Mange sikkerhetsmekanismer som slår ut fra hk som redder deg ;)

Lenke til kommentar

Da ble jeg litt mer betrygget. Skal sette i gang overklokking til helgen. Først få opp minnet. Eller bør jeg først overklokke CPU før jeg tar for meg minnet?

 

CPU overklokking gir deg mest ytelse, så ta det først (med RAM på 2133). Uansett om ikke ditt hovedkort gir deg mer enn 2800 på RAM, så igjen er det bedre enn 2133, men klart hvis det er tilfelle så har du kjøpt overkill RAM brikker da :p

 

Regner med du har Windows på maskina også og ikke bare Linux? Programmer for å sjekke stabilitet, som Asus Realbench, finnes kun til Windows. Men det vet du vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...