Gå til innhold

Broadwell-E Intel i7-6950X, 6900K, 6850K, & 6800K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

 

Da ble jeg litt mer betrygget. Skal sette i gang overklokking til helgen. Først få opp minnet. Eller bør jeg først overklokke CPU før jeg tar for meg minnet?

 

CPU overklokking gir deg mest ytelse, så ta det først (med RAM på 2133). Uansett om ikke ditt hovedkort gir deg mer enn 2800 på RAM, så igjen er det bedre enn 2133, men klart hvis det er tilfelle så har du kjøpt overkill RAM brikker da :p

 

Regner med du har Windows på maskina også og ikke bare Linux? Programmer for å sjekke stabilitet, som Asus Realbench, finnes kun til Windows. Men det vet du vel.

 

Nope, kun Linux. Har funnet et program for stesstesting på Linux, Prime95.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da ble jeg litt mer betrygget. Skal sette i gang overklokking til helgen. Først få opp minnet. Eller bør jeg først overklokke CPU før jeg tar for meg minnet?

CPU overklokking gir deg mest ytelse, så ta det først (med RAM på 2133). Uansett om ikke ditt hovedkort gir deg mer enn 2800 på RAM, så igjen er det bedre enn 2133, men klart hvis det er tilfelle så har du kjøpt overkill RAM brikker da :p

 

Regner med du har Windows på maskina også og ikke bare Linux? Programmer for å sjekke stabilitet, som Asus Realbench, finnes kun til Windows. Men det vet du vel.

Nope, kun Linux. Har funnet et program for stesstesting på Linux, Prime95.
Les her for linux test;

 

http://www.overclock.net/t/1569364/official-skylake-haswell-e-broadwell-e-24-7-ddr4-memory-stability-thread

 

Google stressapp test via Linux Mint (or another compatible Linux disti) is the best memory

stress test available. Google use this stress test to evaluate memory stability of their servers

– nothing more needs to be said about how valid that makes this as a stress test tool.

 

Install Linux Mint from here: http://www.linuxmint.com/download.php

Install the Google Stress App test from here: http://community.linuxmint.com/software/view/stressapptest

Once installed open “Terminal” and type the following: stressapptest -W -s 3600

This will run the stressapp for one hour. The test will log any errors as it runs.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

Da ble jeg litt mer betrygget. Skal sette i gang overklokking til helgen. Først få opp minnet. Eller bør jeg først overklokke CPU før jeg tar for meg minnet?

CPU overklokking gir deg mest ytelse, så ta det først (med RAM på 2133). Uansett om ikke ditt hovedkort gir deg mer enn 2800 på RAM, så igjen er det bedre enn 2133, men klart hvis det er tilfelle så har du kjøpt overkill RAM brikker da :p

 

Regner med du har Windows på maskina også og ikke bare Linux? Programmer for å sjekke stabilitet, som Asus Realbench, finnes kun til Windows. Men det vet du vel.

Nope, kun Linux. Har funnet et program for stesstesting på Linux, Prime95.
Les her for linux test;

 

http://www.overclock.net/t/1569364/official-skylake-haswell-e-broadwell-e-24-7-ddr4-memory-stability-thread

 

Google stressapp test via Linux Mint (or another compatible Linux disti) is the best memory

stress test available. Google use this stress test to evaluate memory stability of their servers

– nothing more needs to be said about how valid that makes this as a stress test tool.

 

Install Linux Mint from here: http://www.linuxmint.com/download.php

Install the Google Stress App test from here: http://community.linuxmint.com/software/view/stressapptest

Once installed open “Terminal” and type the following: stressapptest -W -s 3600

This will run the stressapp for one hour. The test will log any errors as it runs.

 

Fikk installert den på min OpenSUSE Leap 42.1

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte UEFI og på oppdateringen stod det "Improve DRAM XMP-3000MHz compatibility".

Etter dette var gjort gikk jeg å sjekket innstillingene for DRAM og fant at XMP var satt på Auto. Jeg leste en plass at dersom XMP ikke er slått på vil minne alltids kjøre med en lavere hastighet. Var kun 1 profil i listen "XMP 2.0 Profile 1". Jeg valgte denne, tok en restart og minne kjører nå på 2745MHz mot tidligere 2133MHz.

post-9575-0-35580900-1477676483_thumb.jpg

 

Det ser ut som mine Primary Timings er allerede satt lavere til CL15 fra CL17.

post-9575-0-45742700-1477676537_thumb.jpg

Handle 0x0018, DMI type 17, 40 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x000F
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 72 bits
        Size: 8192 MB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: DIMM_D1
        Bank Locator: NODE 1
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous
        Speed: 2745 MHz
        Manufacturer: Undefined
        Serial Number: 00000000
        Asset Tag: DIMM_D1_AssetTag
        Part Number: F4-3600C17-8GTZ    
        Rank: 1
        Configured Clock Speed: 2745 MHz
        Minimum Voltage: Unknown
        Maximum Voltage: Unknown
        Configured Voltage: Unknown


Gjenstår fortsatt å forsøke å overklokke CPU. Etterpå skal jeg se om jeg får minnet opp mot 3000MHz, men da må jeg nok tweake litt manelt.

 

Vet ikke om XMP er åsaken til dette, men ved full NaCL folding nå kjører CPU på maks 2600MHz, hvor den tidligere kjørte på 3600MHz.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte UEFI og på oppdateringen stod det "Improve DRAM XMP-3000MHz compatibility".

Etter dette var gjort gikk jeg å sjekket innstillingene for DRAM og fant at XMP var satt på Auto. Jeg leste en plass at dersom XMP ikke er slått på vil minne alltids kjøre med en lavere hastighet. Var kun 1 profil i listen "XMP 2.0 Profile 1". Jeg valgte denne, tok en restart og minne kjører nå på 2745MHz mot tidligere 2133MHz.

 

I følge screenshoten over så ser det ut som du kjører dem på 3603 MHz da... Tviler en XMP profil gir deg 2745 Mhz. Da er det noe rusk et sted, feil visning ellerno. Derfor kjekt med Windows...for der har man flere verktøy for å sjekke slikt ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er UEFI oppdateringen eller XMP Profile, men likte ikke at CPU nå topper på 2600MHz.

 

Ehem... Nå er ikke jeg kjent med akkurat det hovedkortet du har, men det finnes helt sikkert overclocking guider for det på nettet du kan sjekke ut.

 

Edit : Etter du flasha BIOS, tok du en "Load BIOS defaults / optimized defaults" og reboota?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg satt XMP tilbake på Auto og da fikk jeg CPU min tilbake på full styrke pluss litt til.

Tidligere gikk CPU til maks 3600MHz, nå får jeg nesten 3700MHz

CPU MHz: 3699.984

 

Også når jeg slo på XMP kunne jeg kun se 2 minnemoduler med dmidecode. Nå ser jeg 4 igjen.

mintaka:/home/djviking # dmidecode -t memory | grep Size
        Size: 8192 MB
        Size: No Module Installed
        Size: 8192 MB
        Size: No Module Installed
        Size: 8192 MB
        Size: No Module Installed
        Size: 8192 MB
        Size: No Module Installed

Lenke til kommentar

 

BCLK skal iallefall ikkje under 100.

 

MP skal stå f.eks på 40 for 4GHZ... Skru av strømsparing som c-states og slikt

Jeg forsøkte å øke BCLK på minne og jo større verdi den hadde jo mindre hastighet fikk jeg på CPU. 

 

 

Foreslår at du setter alt manuellt selv. Kan hende XMP er det som klusser det til.

Lenke til kommentar

Noen på ASRock forum kom med en forklaring på mitt forsøk på sette høyere hastighet på minnet.

on the X99 platform, memory speeds at 3000 or above likely set the systems BCLK to 125MHz, from the standard 100MHz. That was done when you selected the XMP profile. The BCLK speed should be shown on the same screen as the XMP option setting.

That BCLK frequency is shared by the CPU and memory, both use it with their own multipliers to produce their resulting speeds. The BCLK speed X the multiplier = Speed of CPU or DRAM.

Your CPU has a base clock speed of 3.6GHz. That means the base clock CPU multiplier is 36. 36 X 100MHz = 3,600MHz, or 3.6 GHz.

If the BCLK is 125 MHz, with the same CPU multiplier of 36, results is 36 X 125MHz = 4,500MHz, or 4.5GHz. That is a high over clock for a Broadwell-E processor.

What is happening is the UEFI/BIOS detects the high CPU OC with the BCLK at 125MHz, and is setting the CPU multiplier lower to compensate. Actually, the numbers you gave us don't work out with a 125MHz BCLK speed, since I suspect your DDR4 memory is designed for use with Skylake CPU and chipset systems, which will NOT use a BCLK of 125MHz. Regardless, your board's UEFI must be reducing the CPU multiplier for some reason, if that is even correct.

That could be possible due to the use of Linux. There is essential Intel software that you don't have installed, since it is not available for Linux. That would be the Intel Management Engine (IME) software, that provides among other things communication between the board's firmware (UEFI/BIOS) and the OS.

Yet another situation is, your boards Memory Support List does not include memory above a speed of 3000. DDR4 memory at 3600 will be really, really pushing it for an X99 system, and certainly 32GB will be extremely difficult to maintain at that speed. I really should say impossible. As you have already seen, at a memory speed of 2745, only two of the four DIMMs were detected. That indicates the memory speed and/or the latency settings and DRAM voltage are not optimally set.
Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg fikk til å øke hastighet på minne til 2400MHz uten å berøre hastigheten på CPU. XMP rørte jeg ikke og lot være på Auto, men jeg satt BLCK på 100

attachicon.gifIMG_20161029_103631.jpg

 

Riktig det at XMP profilen med 3600 Mhz får du kun med Skylake. Jeg har selv 3600 brikker, og får dem stabile opp til 3200 Mhz sammen med min 5960X @ 4200. Dog med et Asus X99 Deluxe hovedkort...

 

Hva med å selge ditt AsRock kort og kjøpe deg et Asus X99 Deluxe II kort? (det støtter Broadwell-E ut av esken)

Eller kjøre RAM brikkene på 2400 Mhz med sykt lave timings...

Lenke til kommentar

Manuelt satte verdier fikk meg opp på 3000MHz med timing 15-15-15-32 CR2

Dette vistes i UEFI etter reboot Target Memory Speed 3000MHz, men på Linux stod det fremdeles kun 2133MHz.

post-9575-0-93614500-1477732553_thumb.jpg

 

Kan det hende jeg ikke får høyere hastighet på minnet uten at jeg først overklokker CPU?

 

Jeg satt overklokking av CPU til 4.0GHz. Det var ferdig profiler for overklokking av CPU til 4.0 og 4.2

Load Optimized CPU OC Setting: Turbo 4.0GHz

Ser ut som den satt multiplier til 40 og beholdt base clock på 100MHz.

post-9575-0-27953300-1477733923_thumb.jpg

 

Edit: Hjelp. Jeg satt verdier manuelt og nå får jeg ikke startet opp i UEFI

Satt All Core til 32 og BLCK til 128

 

Må jeg trykke reset eller Clear CMOS?

UEFI kom opp nå igjen. Fikk melding på skjermen. UEFI failed several times before, press F2 to enter UEFI.

 

Nå står CPU OC på 4.2GHz og minne på 2.4GHz 15-15-15-32. Tror ikke jeg tørr å tulle mer nå i dag.

Edit: Satt OC på 4.2GHz, men får kun 4.0GHz.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Sånn Ferdig profiler er fy fy . Kan fint sette cpu til manuelt 40 uten og øke volt

Jeg erfarte i dag at jeg ikke har nerver til å være en hobbyoverklokker. Vil dog ha mest mulig ut av ytelsen. Det er et hav av instillinger i UEFI, det jeg stort sett har fått meg meg er øke multiplier + volt.

 

post-9575-0-57113700-1477735531_thumb.jpg

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

Sånn Ferdig profiler er fy fy . Kan fint sette cpu til manuelt 40 uten og øke volt

Jeg erfarte i dag at jeg ikke har nerver til å være en hobbyoverklokker. Vil dog ha mest mulig ut av ytelsen. Det er et hav av instillinger i UEFI, det jeg stort sett har fått meg meg er øke multiplier + volt.

 

attachicon.gifIMG_20161029_120352.jpg

 

Du går hit vis du skal øke CPU ratio 40 Er en grei start 42 lit volt 43 mer volt 44 mer en nok volt 45 latterlig høy volt

 

Etter det kan du leke med ram. men tipper det stopper på 2800mhz der  3000 vis du er heldig

post-35846-0-98897900-1477737195_thumb.jpg

Endret av Zisum
Lenke til kommentar

 

 

Sånn Ferdig profiler er fy fy . Kan fint sette cpu til manuelt 40 uten og øke volt

Jeg erfarte i dag at jeg ikke har nerver til å være en hobbyoverklokker. Vil dog ha mest mulig ut av ytelsen. Det er et hav av instillinger i UEFI, det jeg stort sett har fått meg meg er øke multiplier + volt.

 

attachicon.gifIMG_20161029_120352.jpg

 

Du går hit vis du skal øke CPU ratio 40 Er en grei start 42 lit volt 43 mer volt 44 mer en nok volt 45 latterlig høyt volt

 

Etter det kan du leke med ram. men tipper det stopper på 2800mhz der  3000 vis du er heldig

 

Har du omtrent samme hovedkort? Ser du kjører CPU på 4.5GHz med stock hastighet på minne.

Jeg satt multiplier til 42 (4.2GHz), men får kun maks 4 i Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...