Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om kontraktbrudd? Hjelp...


Anbefalte innlegg

Hei, 
Min bedrift bestilte bredbånd og telefoni av et bredbåndselskap, men fikk aldri telefonen som de lovet (iptelefon) og jeg ble fakturert for et telefonnummer som ikke er mitt og jeg har stadig forklart det til dem, men de har null kontroll der. 

Noen som kan hjelpe meg å finne en lov som sier noe om dette? Altså, ikke levert avtalt tjenester og produkt til BEDRIFT? 

 

og gjelder kjøpsloven og forbrukerloven også for bedrifter, eller er det for private?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du sier er at det er blitt bestilt produkt og tjeneste, dette er ikke blitt levert men faktura har likevel dukket opp, du har ringt og forklart hvorfor du mener det som er bestilt ikke er blitt levert, FLERE ganger. Og da legges røret på i andre enden?

 

Du må gi mer informasjon, hva sier dem på telefonen når du ringer og klager? 

Hva mener du med at de har "null kontroll"? har ikke leverandøren kontroll over leveransene sine?

 

Leverandører av slike tjenester til bedrifter er ekstremt konkurranseutsatt og vil i 99% av tilfeller, gjøre sitt ytterste for å imøtekomme kunders ønsker. Jeg mistenker at du ikke har gjort nok for å komme i dialog med leverandør. 

 

Kjøpsloven gjelder for alle, forbrukerkjøpsloven gjelder kun for privatpersoner

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at det er blitt bestilt produkt og tjeneste, dette er ikke blitt levert men faktura har likevel dukket opp, du har ringt og forklart hvorfor du mener det som er bestilt ikke er blitt levert, FLERE ganger. Og da legges røret på i andre enden?

 

Du må gi mer informasjon, hva sier dem på telefonen når du ringer og klager? 

Hva mener du med at de har "null kontroll"? har ikke leverandøren kontroll over leveransene sine?

 

Leverandører av slike tjenester til bedrifter er ekstremt konkurranseutsatt og vil i 99% av tilfeller, gjøre sitt ytterste for å imøtekomme kunders ønsker. Jeg mistenker at du ikke har gjort nok for å komme i dialog med leverandør. 

 

Kjøpsloven gjelder for alle, forbrukerkjøpsloven gjelder kun for privatpersoner

Med null kontroll mener jeg kommunikasjonen internt. Det ser ikke ut som de prater sammen. I brevet de sendte til forliksrådet, så har de forklart at de sendte email til meg, men at jeg ikke svarte. Jeg har gjort tatt de på telefon og pratet med en ansatt. Han sendte meg t.o.m. et nytt tilbud på email, men det har de også utelatt i sitt brev. 

 

Så ja, når jeg ringer på tlf, har de noen ganger ikke noe kontroll på saken og må ringe meg opp igjen om noen dager, eller så var forrige avsnitt et annet eksempel.

 

Jeg skjønner at slike bedrifter prøver å yte sitt ytterste, men det har de ikke gjort hos meg. Jeg har søkt på nett og ser at mange andre også har klaget på kundeservicen. 

 

Uansett, takk for svar 

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Denne tjenesten er ikke lovregulert, og det er full avtalefrihet. Hva du faktisk har kjøpt, og hva de skal levere på hvilke vilkår, fremgår derfor av avtalen dere i mellom. I praksis tipper jeg det er snakk om noen standardvilkår. Du må lese dem for å få svar på disse spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Denne tjenesten er ikke lovregulert, og det er full avtalefrihet. Hva du faktisk har kjøpt, og hva de skal levere på hvilke vilkår, fremgår derfor av avtalen dere i mellom. I praksis tipper jeg det er snakk om noen standardvilkår. Du må lese dem for å få svar på disse spørsmålene dine.

Ja, skjønner det. Bare lurte på om det var noen som kunne referere en lov der det står at kunden kan holde tilbake penger hvis vare ikke er levert. Fant en i forbrukerloven, men det gjelder vel ikke bedrifter...

Lenke til kommentar

I kjøpsloven er dette dekket av § 42:

 

§ 42.Kjøperens tilbakeholdsrett.

Har kjøperen krav som følger av selgerens kontraktbrudd, kan kjøperen holde tilbake så mye av kjøpesummen som vil sikre at han får kravet dekket.

 

http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§42

Men se §§ 1, 2 og 3. 

 

 

Selv om ikke kjøpsloven gjelder har man fortsatt en ulovfestet  detensjonsrett i avtaleforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...