Gå til innhold

Bilistene må betale 110 milliarder for ferjefri E39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20 år? Herregud for et magert ambisjonsnivå....

 

Neida, dette kan vi trygt si er et temmelig fett ambisjonsnivå!!! 20 år er for ikke noe å regne når man skal bygge klatt for klatt, og samtidig sørge for at veien gjør en sving ut til alle holmer og skjær på Mørekysten.

Det som er så trist, er at vi som bruker denne veien får 25% lenger kjørestrekninig enn det som egentlig hadde vært nødvendig...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Hele strekningen vil koste 340 milliarder kroner"

 

Med kollapsen av en liten betongbro i byggeperioden og flausen med trebroen over E6, er kanskje ikke Reinertsen de rette til å designe fjordkryssingene.

Det er enorme summer det dreier seg om og mye kan spares dersom rett teknologi brukes.

Jeg håper TU følger opp modellforsøkene Statens Vegvesen har gående for å finne den optimale løsningen.

Spesielt interessant er leddet flytebro, hvor en eller flere korte rørmoduler(rundt 600 m) for skipstrafikk er integrert.

Statsetatene har ikke tradisjon for å tenke industri, men i dette tilfellet kan det være 10-tals milliarder å spare på en standardløsning og serieproduksjon.

Alle fjordkryssingene kan bygges i farvann uten store dønninger, dersom myndighetene ønsker det.

Dagens trase over Hareidlandet er et unntak og dønning blir et problem, men dersom mange milliarder kan spares ved å legge traseen lengre inne regner jeg med det blir gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilistene betaler nok mye mer enn dette.

Hadde alle bilavgiftene gå til vei, hadde vi hatt 4-felts motorvei over hele landet.

På denne aktuelle strekningen må bilistene betale 110 milliarder ekstra.

 

Bilavgiftene er til for å innbille folk at vi betaler bare 30% skatt, eller deromkring.

Avgifter fungere stort sett som en koppskatt. Det betyr at rik og fattig betaler samme beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er drøyt er at vi som ikke kjører bil må være med å betale de resterende 2/3 av prosjektet. Det er ok å være med å betale for samferdselsprosjekter over skatteseddelen, men her er det snakk om et prosjekt, hvis hovedformål er å lage større arbeidsmarkedsregioner => folk skal kjøre lenger til jobb => mye mer forurensing fra biltrafikken

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilistene betaler nok mye mer enn dette.

Hadde alle bilavgiftene gå til vei, hadde vi hatt 4-felts motorvei over hele landet.

På denne aktuelle strekningen må bilistene betale 110 milliarder ekstra.

 

Bilavgiftene er til for å innbille folk at vi betaler bare 30% skatt, eller deromkring.

Avgifter fungere stort sett som en koppskatt. Det betyr at rik og fattig betaler samme beløp.

 

Husk at bygging av vei ikke er den eneste bil-relaterte utgiften vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og dette mener de skal være mer samfunnsøkonomisk enn å forbedre andre strekninger?

 

Hvilke strekninger er det som ikke vil bli forbedret på grunn av Fergefri E39?
Lenke til kommentar

Og dette mener de skal være mer samfunnsøkonomisk enn å forbedre andre strekninger?

Hvilke strekninger er det som ikke vil bli forbedret på grunn av Fergefri E39?

Prioriterer man opp noe så må nødvendigvis noe annet prioriteres ned. Da snakker jeg både om de 110 milliardene bilistene (på vestlandet?) skal betale og de resterende 230 milliardene som hele landet må være med å spleise på.

 

Nå virker det som det har gått prestisje i å bygge hele E39 fergefri, som om det var et slags mål på nasjonal trafikk-kvalitet, i stedet for å bygge ut de strekningene med reelt behov for fergefrihet eller andre oppgraderinger som rassikring etc. Og da ikke bare begrense midlene til den landsdelen samferdselsminister kommer fra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Og dette mener de skal være mer samfunnsøkonomisk enn å forbedre andre strekninger?

Hvilke strekninger er det som ikke vil bli forbedret på grunn av Fergefri E39?

Prioriterer man opp noe så må nødvendigvis noe annet prioriteres ned. Da snakker jeg både om de 110 milliardene bilistene (på vestlandet?) skal betale og de resterende 230 milliardene som hele landet må være med å spleise på.

 

Nå virker det som det har gått prestisje i å bygge hele E39 fergefri, som om det var et slags mål på nasjonal trafikk-kvalitet, i stedet for å bygge ut de strekningene med reelt behov for fergefrihet eller andre oppgraderinger som rassikring etc. Og da ikke bare begrense midlene til den landsdelen samferdselsminister kommer fra.

 

Kapittel fem er det mest interessante sånn umiddelbart:

 

http://www.ntp.dep.no/Forside/_attachment/1214268/binary/1093490?_ts=1531e60b298

 

Ellers kan vi nevne at hovedveiene på Østlandet (med unntak av øst/vest-forbindelsene) er ferdig bygd ut. De få restene som er igjen tas av Nye veier. Så der Vestlandet endelig kan begynne å håpe på anstendige veier, så legges det på  Østlandet opp til enorme investeringer i jernbane. Det er heller ikke snaue bompengesatser det legges opp til at en skal betale på Vestlandet.

 

Det er ingen i Sør-Norge som har noe som helst å klage på i dette forslaget her. Om noen skal klage så er det de som bor i våre tre nordligste fylker.

 

Så jeg lurer fremdels på hvilke strekninger som ikke blir realisert i kraft av en realisering av Fergefri E39.

Lenke til kommentar

 

20 år? Herregud for et magert ambisjonsnivå....

Neida, dette kan vi trygt si er et temmelig fett ambisjonsnivå!!! 20 år er for ikke noe å regne når man skal bygge klatt for klatt, og samtidig sørge for at veien gjør en sving ut til alle holmer og skjær på Mørekysten.

Det som er så trist, er at vi som bruker denne veien får 25% lenger kjørestrekninig enn det som egentlig hadde vært nødvendig...

 

 

 

he he  :wee:

Det var et godt poeng. Hva om man lekte med tanken om å bar bore seg igjennom fjellkjeden fra sør til nord og i fra vest til øst. Siden man har god sør-nord-vei på østlandet, så kunne man laget denne 6-felts tunnelmotorveien f.eks. i fra Evje til Trondheim. Og i fra Bergen til Gardermoen. Bare et helt gratis tipsforslag i fra meg. Så kunne heller lokalbefolkningen laget seg stikktunneller, og det kunne ha blitt rundkjøringer inne i tunnellene, som nå er blitt så populært. Da ville lokalbefolkningen som ikke har et like stort transporthurtighetsbehov fått kjørt på de snirklede veiene. Mens langtransport kunne fått relativt rette strekk, med innlagt rasteplassmuligheter opp i friskluft her og der, som de kombinerte med kontakt mot grisgrente grender, her og der.  :hmm:

Endret av G
Lenke til kommentar

Kapittel fem er det mest interessante sånn umiddelbart:

 

http://www.ntp.dep.no/Forside/_attachment/1214268/binary/1093490?_ts=1531e60b298

 

Ellers kan vi nevne at hovedveiene på Østlandet (med unntak av øst/vest-forbindelsene) er ferdig bygd ut. De få restene som er igjen tas av Nye veier. Så der Vestlandet endelig kan begynne å håpe på anstendige veier, så legges det på  Østlandet opp til enorme investeringer i jernbane. Det er heller ikke snaue bompengesatser det legges opp til at en skal betale på Vestlandet.

 

Det er ingen i Sør-Norge som har noe som helst å klage på i dette forslaget her. Om noen skal klage så er det de som bor i våre tre nordligste fylker.

 

Så jeg lurer fremdels på hvilke strekninger som ikke blir realisert i kraft av en realisering av Fergefri E39.

 

 

Du kan jo spørre så mange ganger du vil, men du kommer ikke rundt det ubestridte faktumet at 200 millarder her er penger som kunne vært brukt på noe annet. Vestlandet er litt begge deler, ressursbruksmessig så er det mange veier som er langt over "anstendig" på vestlandet (dvs det er vel snarere uanstendig den andre veien, med en hinsides ressursbruk kontra nytteverdi)

 

AtW

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Du kan jo spørre så mange ganger du vil, men du kommer ikke rundt det ubestridte faktumet at 200 millarder her er penger som kunne vært brukt på noe annet. Vestlandet er litt begge deler, ressursbruksmessig så er det mange veier som er langt over "anstendig" på vestlandet (dvs det er vel snarere uanstendig den andre veien, med en hinsides ressursbruk kontra nytteverdi)

 

AtW

 

 

De noen hundre milliardene til Østlandet kunne også vært brukt på noe annet. Hva er ditt forslag til alternativt bruk? Eller mer presist, hva er det som ikke kommer fordi en ser et reelt behov for fergefri E39?

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...